امنیت

کشته شدن رهبر ارشد القاعده توانایی های نیروهای افغان را پررنگ ساخت

سلام تایمز و ای اف پی

منسوبین اردوی ملی افغان به تاریخ ۲۴ سنبله در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولایت هرات، آموزش خاص کوماندویی را می گذرانند. [عمر]

منسوبین اردوی ملی افغان به تاریخ ۲۴ سنبله در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولایت هرات، آموزش خاص کوماندویی را می گذرانند. [عمر]

کابل -- تحلیلگران و مقامات می گویند، کشته شدن تازه یک رهبر ارشد القاعده توسط نیروهای افغان، توانایی ها و مسلکی بودن نهادهای امنیتی این کشور برای سرکوب تهدیدات تروریستی و دفاع از افغانستان را واضح می سازد.

ریاست امنیت ملی به روز یکشنبه (۴ عقرب) در یک اعلامیه گفت، ابومحسن المصری یک تبعه مصر، که گمان می رفت رهبر شماره دو این گروه در شبه قاره هند بود، در ولسوالی اندر ولایت غزنی مورد هدف قرار گرفت و کشته شد.

مقامات افغان در مورد این عملیات و یا زمان تطبیق آن جزئیات بیشتری را فراهم نکردند.

جنرال (متقاعد) عزیز احمد وردک یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در کابل گفت، «نیروهای امنیتی افغان، به ویژه نیروهای خاص، مسلکی هستند و اکنون تجربه جنگی بسیار خوبی دارند.»

در این تصویر بدون تاریخ ابومحسن المصری نشان داده شده است. [گروه استخباراتی اس آی تی ای]

در این تصویر بدون تاریخ ابومحسن المصری نشان داده شده است. [گروه استخباراتی اس آی تی ای]

اعضای هیئت طالبان به تاریخ ۲۲ سنبله در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه مرکز قطر، اشتراک می کنند. [کریم جعفر/ای اف پی]

اعضای هیئت طالبان به تاریخ ۲۲ سنبله در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه مرکز قطر، اشتراک می کنند. [کریم جعفر/ای اف پی]

وی افزود، «مهارت ها و تجهیزات آنها به سطح نیروهای ائتلاف بین المللی است، که این نیروها به همین دلیل توانسته اند تا رهبران برجسته و فرماندهان گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش را از بین ببرند.»

وردک گفت، «نیروهای امنیتی و دفاعی افغان مدتی است که تمام عملیات زمینی و هوایی را به طور مستقل انجام می دهند، و برنامه ریزی و تطبیق مؤفقانه عملیات های آنها، که منجر به کشته شدن فرمانده شماره دوم القاعده در سطح شبه قاره هند شدند، قابل تقدیر است.»

تورنجنرال (متقاعد) ظاهر عظیمی سخنگوی پیشین وزارت دفاع که اکنون یک تحلیلگر امور نظامی در کابل است، موافقت کرد که نیروهای امنیتی افغان توانایی سرکوب کردن تروریزم در این کشور را دارند.

وی گفت، «یكی از کارهای بزرگی كه طی تقریباً دو دهه گذشته در افغانستان انجام شده اند، ایجاد شدن نیروهای دفاعی و امنیتی مسلکی افغان است.»

وی گفت، «آموزش نظامی خوب، سلاح های پیشرفته و روحیه عالی، آنها را قادر ساخته است تا عملیات بزرگ و پیچیده را انجام دهند.»

به گفته کریس میلر رئیس مرکز ملی ایالات متحده برای مبارزه با تروریزم، کشته شدن این رهبر القاعده برای این گروه جنگجوی یک ضربه بزرگ است.

میلر در یک اعلامیه گفت، کشته شدن المصری «برای این سازمان تروریستی یک ضربه بزرگ می باشد که به طور دوامدار متحمل خسارات استراتیژیک می شود و توسط ایالات متحده و شرکای آن تسهیل می شوند».

نگرانی در مورد روابط القاعده با طالبان

کشته شدن المصری همچنان نگرانی های موجود مبنی بر اینکه القاعده با طالبان روابط قوی دارد، را واضح ساخت.

یک منبع در ریاست امنیت ملی که نمی خواست نامش افشا شود به ای اف پی گفت، در جریان این عملیات در ولایت غزنی، یکی از دستیاران المصری که «با طالبان در تماس بود» نیز بازداشت شده است.

وزارت دفاع ایالات متحده در ماه سرطان گفت كه طالبان به كار خود با القاعده در شبه‌ قاره هند ادامه داده اند، و در ماه ثور یک تحلیل ملل متحد روابط گسترده طالبان با القاعده را واضح ساخت.

در این گزارش آمده بود، «روابط میان طالبان، به ویژه شبکه حقانی آنها و القاعده بر اساس دوستی، تاریخچه مبارزات مشترک، همدردی عقیدتی و ازدواج ها، نزدیک باقی مانده است.»

به گفته ناظرین ملل متحد، شواهد نشان می دهد كه طالبان، علی رغم اینكه تعهد کردند تا روابط با القاعده را قطع کنند، این گروه تروریستی را قادر ساخته اند تا تحت حمایت آنها نیرومند شود.

ادموند فیتون براون هماهنگ کننده تیم نظارتی سازمان ملل متحد در امور گروه های داعش، القاعده و طالبان به بی بی سی گفت که «القاعده به شکل عمیق با طالبان آمیخته شده است»، و تائید کرد که، این دو گروه شورشی با همدیگر شریک هستند.

بی بی سی به نقل از وی در مقاله ای بر وبسایت خود به روز چهارشنبه (۷ عقرب) نوشت، «آنها با طالبان اقدامات نظامی و آموزشی زیادی را انجام می دهند و تغیری در این کار به وجود نیامده است.»

خواسته ها از طالبان برای ترک کردن تروریزم

رئیس جمهور اشرف غنی نیز به اتحاد آنها باورمند شده و پس از کشته شدن المصری، طالبان را به داشتن روابط نزدیک با القاعده، متهم کرد.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۴ عقرب در اعلامیه ای به نقل از غنی گفت، «کشته شدن یکی از اعضای مهم القاعده توسط قهرمانان ما ثابت کرد که تهدید تروریزم و روابط طالبان با شبکه های تروریستی همچنان پابرجا است.»

غنی گفت، «طالبان باید به مردم، حکومت افغانستان و جامعه جهانی ثابت کنند که آنها روابط خود با القاعده و سایر شبکه های تروریستی را قطع می کنند، از خشونت دست بردارند و آتش بس دایمی را بپذیرند تا برای صلح زمینه مساعد شود.»

مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله با اظهارات غنی موافقت کرد.

وی به تاریخ ۴ عقرب در یک توییت به زبان دری نوشت، «كشته شدن المصری، یكی از اعضای مهم القاعده توسط ریاست امنیت ملی، روابط نزدیک طالبان با گروه های تروریستی را نشان می دهد كه علیه حکومت افغانستان و مردم آن فعالیت می كنند.»

وی افزود، «آنها هنوز با گروه های تروریستی روابط نزدیک خود را حفظ می کنند و به طرف های مختلف دروغ می گویند.»

طالبان در مورد مرگ المصری یا اتهامات غنی و اندرابی تبصره ای نکرده اند.

دلیل اصلی مداخله نظامی ایالات متحده در افغانستان، پناه دادن طالبان به القاعده پس از حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ بوده است.

رهبران طالبان از نقش القاعده در حمله تروریستی بالای ایالات متحده همواره انکار کرده اند، این درحالیست که این گروه تروریستی اعتراف می کند که این حمله از قلمرو تحت کنترل طالبان انجام شده بود.

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ابومحسن المصری یک چهره با نفوذ در بین القاعده بود، کشته شدن وی به این گروه بسیار یک ضایعه بزرگ است. القاعده هنوز هم در جهان فعالیت دارد و با داشتن سابقه طولانی و تجارب چندین دهه شکست این گروه به شکل کامل امکان پذیر نیست.

پاسخ

فکر نمی کنم القاعده در افغانستان فعالیت داشته باشد. همه ای اینها تبلیغات مقامات حکومت افغانستان است تا به امریکا نشان دهند که طالبان هنوزهم با القاعده ارتباط دارند تا اینکه صلح با این گروه صورت نگیرد.

پاسخ