تحلیل

چرا طالبان دست داشتن القاعده را در حملات ۱۱ سپتامبر رد می کنند؟

سلام تایمز

رهبران طالبان بصورت دوامدار نقش القاعده را در حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر علیه ایالات متحده رد می کنند اما این گروه تروریستی بر انجام این حملات از خاک افغانستان که در آن زمان توسط طالبان اداره میشد اعتراف می کند. [آرشیف]

رهبران طالبان بصورت دوامدار نقش القاعده را در حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر علیه ایالات متحده رد می کنند اما این گروه تروریستی بر انجام این حملات از خاک افغانستان که در آن زمان توسط طالبان اداره میشد اعتراف می کند. [آرشیف]

کابل -- موقف طالبان هنوز هم واضح نیست که آیا این گروه رسماً می پذیرد که القاعده در عقب حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده دست داشت یا خیر.

این ابهام دوامدار، ناظران که پیشرفت ها را در تلاش های صلح بین الافغانی و گفتگو بین طالبان و ایالات متحده نظارت می کنند، دچار مشکل ساخته اند.

یکی از موضوعات کلیدی هر گونه توافق احتمالی این است که طالبان از حمایت کردن القاعده دست می بردارند و تعهد می سپارند که هیچگاهی اجازه نخواهند داد تا خاک افغانستان منحیث پایگاه برای گروههای تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

اظهارات طالبان در طی سال های گذشته و یکی آن یک ماه قبل، اشاره بر آن می کنند که طالبان روابط نزدیک با گروه تروریستی که مسئول کشتن نزدیک به ۳۰۰۰ امریکایی در یک روز بود، دارند.

اسامه بن لادن با ایمن الظواهری مشاور اش و اکنون رهبر القاعده در جریان یک مصاحبه با حامد میر خبرنگار پاکستانی در سال ۱۳۸۰ در افغانستان نشتسته است.

اسامه بن لادن با ایمن الظواهری مشاور اش و اکنون رهبر القاعده در جریان یک مصاحبه با حامد میر خبرنگار پاکستانی در سال ۱۳۸۰ در افغانستان نشتسته است.

یک مرد پس از فروریختن نخستین برج مرکز تجارتی جهانی در ۱۱ سپتمبر، ۲۰۰۱ در نیویارک، در آوار قدم میزند. [دوگ کانتر/ای اف پی]

یک مرد پس از فروریختن نخستین برج مرکز تجارتی جهانی در ۱۱ سپتمبر، ۲۰۰۱ در نیویارک، در آوار قدم میزند. [دوگ کانتر/ای اف پی]

نیروهای دریایی ایالات متحده به تاریخ ۴ قوس سال ۱۳۸۰ پس از تصرف کردن یک پایگاه عملیاتی طالبان بسوی یک موضع امنیتی در حرکت هستند. ایالات متحده در سال ۱۳۸۰ در پاسخ به میزبانی طالبان از القاعده که حملات ۱۱ سپتمبر را انجام داده بودند و در آن نزدیک به ۳۰۰۰ امریکایی در یک روز کشته شدند، بالای افغانستان حمله کرد. [وزارت دفاع ایالات متحده]

نیروهای دریایی ایالات متحده به تاریخ ۴ قوس سال ۱۳۸۰ پس از تصرف کردن یک پایگاه عملیاتی طالبان بسوی یک موضع امنیتی در حرکت هستند. ایالات متحده در سال ۱۳۸۰ در پاسخ به میزبانی طالبان از القاعده که حملات ۱۱ سپتمبر را انجام داده بودند و در آن نزدیک به ۳۰۰۰ امریکایی در یک روز کشته شدند، بالای افغانستان حمله کرد. [وزارت دفاع ایالات متحده]

در یک اعلامیه که به زبان عربی در یک حساب رسمی تلگرام طالبان و همچنان در ویب سایت رسمی این گروه نشر شد، آمده است، «هجده سال قبل، ایالات متحده حمله کرد و خاک پاک افغانستان را با بهانه های جزئی، بدون توجیه و شواهد قانع کننده اشغال کرد.»

پیام ۱۵میزان مصادف است با هجده همین سالروز حمله ایالات متحده بالای افغانستان که رژیم طالبان را بخاطر محافظت کردن از القاعده و اسامه بن لادن سرنگون کرد.

در اعلامیه آمده است، «در آن زمان، ایالات متحده حملات ۱۱سپتامبر را یک بهانه می گرفت، در حالیکه افغانستان با آن ارتباط نداشت و هیچ گونه احتمال طرح ریزی و یا انجام چنین پلان ها از خاک افغانستان وجود نداشت.»

این موقف نو نیست. چند روز پس از آنکه در سال ۲۰۰۱ حمله صورت گرفت، طالبان از طرح ریزی این حمله از خاک افغانستان انکار کرده، اظهار داشتند که آنها بالای تمام کشور کنترل دارند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در یک مصاحبه با تلویزیون سی بی اس ایالات متحده که به تاریخ ۲۲ آگست پخش شد، از تغییر دادن موقف اش در این مورد خودداری کرد.

زمانیکه از او در مورد حملات ۱۱ سپتامبر پرسیده شد شاهین گفت، «این حمله معلوم نبود. هنوز هم معلوم نیست که کی در عقب آن قرار دارد.»

القاعده بر انجام این حملات اعتراف کرد

چیزیکه بیشتر در مورد موقف این گروه خاص است، این است که القاعده خودش در مواقع متعدد بر انجام این حملات اعتراف کرده است.

به تاریخ ۸ عقرب سال ۱۳۸۳، آژانس خبری عربی الجزیره مقیم قطر یک ویدیوی را که از اعضای گروه القاعده در پاکستان دریافت کرده بود، منتشر کرد. در این ویدیوی ۱۷ دقیقه ای، اسامه بن لادن اعتراف کرده که گروهش این حملات را انجام داده بود.

بن لادن گفت، «او مردم امریکا، من صحبت می کنم تا در مورد راه مطلوب جلوگیری از منهتن دیگر به شما بگویم، در مورد جنگ و علل و نتایج آن. وی علاوه کرد که القاعده برج ها را در امریکا ویران کرد تا چیزیکه ما می چشیم آنها هم بچشند.»

همچنان در سال ۱۳۹۰ یک حمله ایالات متحده در ایبت آباد پاکستان منجر به کشف دهها اسناد شد که نشان میداد القاعده بخاطر دهمین سالروز حملات ۱۱ سپتامبر آماده گی می گرفت.

ویدیوهای بی شمار، بیانیه ها و حکایت های شاهدان عینی -- اکثرشان از القاعده و طالبان -- همه ثابت میسازند که پایگاه القاعده زمانیکه حملات ۱۱ سپتامبر صورت گرفت در افغانستان بود.

القاعده در هفدهمین سالگرد حملات تروریستی یازده سپتامبر در تلاش مرتبط دانستن شان در انظار مردم، اعلامیه ای عمومی را صادر کرد و مسئولیت این جنایات را دوباره تکرار کرد و همه کسانی را که بگونه دیگر باور دارند، سرزنش کرد.

با وصف شواهد معتبر از جنایت القاعده و اعترافات متعدد این گروه، طالبان برخی واقعیت ها را انکار می کنند.

طالبان و القاعده: یک رابطه طویل المدت

موقف طالبان روابط عمیق و طویل المدت این گروه را با القاعده نشان میدهد.

محمد علی احمدی یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «طالبان روابط ۲۵ ساله را با القاعده دارند و موقف اخیر این گروه در مورد حملات ۱۱ سپتامبر بخش از رویکرد تکتیکی طالبان است تا فکر مردم را در سراسر جهان گیچ بسازند.»

احمدی گفت، «طالبان با القاعده همدردی می کنند و آنها با القاعده نظریات و مفکوره های یکسان دارند. طالبان هنوز روابط شان را با القاعده رد نکرده اند و آنها حتی در برخی رویدادها به حیث سخنگویان القاعده ظاهر شده اند، خصوصآ زمانیکه رهبر القاعده در هلمند کشته شد.»

طالبان به تاریخ ۱ میزان چند ساعت پس از کشته شدن عاصم عمر رهبر القاعده برای قاره هند در یک عملیات مشترک خاص،خبر مرگ وی را رد کردند.

سید صفی الله هاشمی یک عضو مشرانو جرگه از ولایت سمنگان گفت، «من بسیار خوب به یاد دارم که ایالات متحده پس از حادثه ۱۱ سپتامبر از طالبان خواست تا اسامه بن لادن را تسلیم کنند، اما برخلاف دید مردم افغانستان، رهبران طالبان از رهبر القاعده حمایت و محافظت کردند.»

هاشمی گفت، «کاملآ واضح است که طالبان به رهبر و اعضای گروه القاعده پناه داده بودند و هر دو گروه در افغانستان روابط راهبردی و عملیات های مشترک داشتند. اما با بیان اظهار اینکه القاعده در عقب حملات در امریکا نبود و معلوم نیست که کی این حملات را انجام دادند، طالبان از مسئولیت همکاران دیرینه ای شان در کشتن هزاران مردم ملکی انکار می کنند.»

تحلیلگران می گویند، به مجردیکه طالبان در گفتگو های صلح شرکت کردند، آنها خواستند یک پیام را به جامعه جهانی بفرستند که آنها در مورد حملات ۱۱ سپتامبر چیزی نمی دانند و این حملات در افغاستان طرح ریزی نشده بودند.

مقدم امین یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «یکی از شرایط مهم در مذاکرات قطر این بود که طالبان روابط شان را با القاعده قطع نمایند که با این کار طالبان توافق کردند، اما این مذاکرات ناکام شدند. چون توقع میرود که گفتگوها از سر گرفته شود، طالبان سعی می کنند تا به ایالات متحده و جهان از طریق رسانه های بین المللی بگویند که آنها از حادثات ۱۱ سپتامبر آگاه نبودند.»

'تا آخرین رمق حیات شان'

امین گفت،‌ «به باور من طالبان روابط شان را با القاعده قطع نه نموده اند بخاطریکه آنها میخواهند قدرت جنگی شان را حفظ بکنند و از ضعیف شدن شان مانع شوند. آنها هنوز هم منابع مالی و نظامی را از این شبکه دریافت می کنند.»

عبدالشکور سالنگی یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «در آن زمان طالبان و القاعده دید مشترک جهاد بر علیه کفار داشتند. حملات ۱۱ سپتامبر با محکومیت جهانی خصوصاً از طرف کشورهای اسلامی روبرو شدند، اما اکنون موقف طالبان در مورد این حملات تلاش بر این است که القاعده و خود شان را از مسئولیت معافیت ببخشند.»

بصیر احمد یوسفی یک تحلیلگر امور بین المللی در کابل گفت،‌ »اظهارات اخیر سهیل شاهین روابط بین طالبان و القاعده را نشان میدهند و من فکر می کنم القاعده هنوز هم حمایت مالی و نظامی را به طالبان مهیا می کند و اطلاعات استخباراتی را با آنها شریک می سازد.»

وی گفت، «طالبان سعی می کنند تا روابط شان را با القاعده تا آخرین دم حیات نگه دارند.»

حمدالله محب مشاور امنیت ملی به تاریخ ۹ میزان به فاکس نیوز گفت، «اکنون بین القاعده و طالبان خط مشخص وجود ندارد. آنها بین خود شان ازدواج کرده اند، آنها یکجا باهم دیگر کار می کنند، مفکوره های شان یکسان هستند. بین طالبان و القاعده تفاوت اندکی وجود دارد.

[.سلیمان از کابل در تهیهٔ این گزارش همکاری نموده است]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در افغانستان یک طنز وجود دارد که می گویند یک روز پسر و عروس یک زن در یک تخت خواب بر سر یک بام خوابیده بودند و بر تخت خواب دیگر دختر و دامادش استراحت بودند. زن از بسترش بالای عروسش صدا کرد، او دختر! از شوهرت فاصله بگیر بخاطریکه هوا گرم است‌ [وی را مزاحمت نکن]. پس از یک مدت زمان، او از دخترش خواست تا به شوهرش نزدیک شود تا اینکه شوهرش احساس سردی نکند. در این وقت پسر و عروسش به این زن گفتند، قربان شوم خدا را یک بام و دو هوا را امریکایی ها فکر می کنند که فقط اینها هوشیار هستند و مردم دیگر حیوان هستند و کاه میخورند. من این را مثل اینکه گویا یک موضوع شرکای تجارتی شان و مجاهدین امریکا برعلیه روس ها بود بخاطر داشتم و آنها بالای افغانستان بخاطر موجودیت اینها حمله کردند که در نتیجه امریکایی ها سربازان و افغانهای بی شماری را کشتند. پس آنها چگونه مجازات را به پاکستان دادند بخاطریکه آن جانور در پاکستان، حتی در پهلوی اکادمی نظامی این کشور شفاء یافت. آیا آنها به پاکستان کدام مجازات را دادند؟ آنها حتی پول بیشتر را به پاکستان دادند که جیب های ارتش و بانکهای پاکستان را پر نمودند. حقیقت این است که همه ای اینها دروغ و یک نمایشنامه هستند.

پاسخ

طالبان مثل شیطان، پدر دروغ ها دروغگو هستند

پاسخ