تروریسم

حمزه بن لادن وارث القاعده درگذشت

سلام تایمز

ادارهٔ مرکزی استخبارات (سی آی ای) ایالات متحده به تاریخ ۱۰ جدی سال ۱۳۹۶، یک ودیو را پخش کرده بود که حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن رهبر درگذشتهٔ القاعده، را در حال تجلیل کردن از عروسی اش در ایران نشان میدهد.

واشینگتن دی سی -- رسانه های ایالات متحده به روز چهارشنبه (۹ اسد)، به نقل قول از مقامات ایالات متحده گزارش داد که، حمزه بن لادن پسر اسامه بن لادن و وارث فرضی القاعده، درگذشته است.

ان بی سی نیوز گفته است که سه مقامات ایالات متحده در مورد مرگ بن لادن جوان معلومات داشتند، اما راجع به زمان و مکان، جزئیاتی نداده است.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز به حوالهٔ دو مقامات ایالات متحده که به شرط پنهان نگهداشتن هویئتشان صحبت نموده بودند، ایالات متحده در عملیاتی که وارث القاعده را کشت، نقشی داشته است.

هر دو گزارش نشان میدهند که بن لادن پیش از آن کشته شده بود که در ماه دلو سال گذشته، وزارت خارجهٔ ایالات متحده بر سر او انعام ۱ ملیون دالری را اعلان کردند.

یک ودیوئیکه توسط سی آی ای در سال ۱۳۹۶ پخش شده بود، اولین تصاویر جوانی حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن رهبر درگذشتهٔ القاعده، را نشان میدهد.

یک ودیوئیکه توسط سی آی ای در سال ۱۳۹۶ پخش شده بود، اولین تصاویر جوانی حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن رهبر درگذشتهٔ القاعده، را نشان میدهد.

اسامه بن لادن، رهبر اسبق القاعده مسؤلیت حملات ۲۰ سنبله ۱۳۸۰ در ایالات متحده، را بر عهده گرفت. بعد از آنکه وی در سال ۱۳۹۰ توسط نیروهای ویژهٔ امریکائی در پاکستان کشته شد، حمزه پسر وی، وارث مسلم این گروه شد. [آرشیف]

اسامه بن لادن، رهبر اسبق القاعده مسؤلیت حملات ۲۰ سنبله ۱۳۸۰ در ایالات متحده، را بر عهده گرفت. بعد از آنکه وی در سال ۱۳۹۰ توسط نیروهای ویژهٔ امریکائی در پاکستان کشته شد، حمزه پسر وی، وارث مسلم این گروه شد. [آرشیف]

ارتش ایالات متحده و ادارات استخباراتی هنوز از مرگ وی تصدیق نکرده اند.

یک رهبر برآینده

وزارت خارجه در جریان اعلام نمودن انعام گفته بود، بن لادن که تقریباً ۳۰ ساله به نظر میاید، «رهبر برآیندهٔ سازمان القاعده» بوده است.

اسامه بن لادن در سال ۱۳۷۵ دوباره به افغانستان برگشت، جائیکه قبلاً در سالهای ۱۳۶۰-۱۳۷۰ نیز رفته بود. پسر او، که در حدود ۱۳۶۸ تولد شده است، متعاقباً شروع به ظاهر شدن در ودیوهای تبلیغاتی القاعده نمود.

وزارت خارجه گفت، بن لادن جوان به صورت آنلاین صدای خود را پخش میکرد، با پخش نمودن پیام های ودیوئی و صوتی از پیروان خود میخواست که در مقابل ایالات متحده و متحدان غربی آن، حملات را آغاز نمایند.

وی همچنان هشدار حملات در مقابل ایالات متحده برای انتقام پدرش که در ثور ۱۳۹۰ توسط نیروهای ایالات متحده کشته شده بود، داده بوده است.

مدارک ایکه در جریان عملیات بالای منزل پدر او در ایبت آباد ضبط شده بودند، نشان داد که بن لادن منحیث وارث برای رهبری القاعده در نظر گرفته شده بود.

نیروهای ایالات متحده که در عملیات سهم داشتند، همچنان به یک ودیوی دست یافتند که عروسی بن لادن با دختر عبدالله احمد عبدالله متعلق به مصر را نشان میدهد، که به گمان اغلب این عروسی در ایران صورت گرفته است.

محل تقریبی بن لادن هیچگاه مشخص نبوده است. گمان میرود که وی در ایران زیر بازداشت خانگی قرار داشته است، اما گزارش ها نشان میدهد که شاید وی در افغانستان، پاکستان و سوریه نیز بودوباش کرده باشد.

بازوی تبلیغاتی القاعده، آخرین اعلامیهٔ معلوم او را در سال ۱۳۹۷ پخش کرد.

آسیب به نشان القاعده

ریتا کاتز، رئیس اجرائیه گروه استخباراتی سایت (اس آی تی اي) که افراطیان را دنبال میکند گفت، بن لادن «یکی از بلندترین صداهای القاعده بود.»

کاتز بر روی تویتر خود نوشته است، «وی، با کمک القاعده خود را در مقامی گذاشته بود که تحریک جهادی جهانی را رهبری کند.»

وی گفت، «وی منحیث یک رهبر آینده دیده میشد که میتوانست جهاد جهانی را متحد کند. بناءً اگر وی واقعاً هم مرده باشد، این یک ضربهٔ بزرگی برای تحریک است.»

علی سوفان، یک کارمند اسبق ادارهٔ فدرالی تحقیقات (اف بی آی) که در مورد القاعده تحقیقات وسیعی را انجام داده است و زندگی نامهٔ طولانی بن لادن را نوشت که در سال ۱۳۹۶ به نشر رسید، به نیویارک تایمز گفته است، اگر خبر مرگ وی درست باشد، «این موضوع پلان های القاعده برای ارتقاء به نسل دوم، را بسیار متضرر میسازد.»

نیکولاس ج. راسموسین، رئیس اسبق مرکز ملی مبارزه علیه تروریزم ایالات متحده گفت، «اگر وی در حقیقت هم درگذشته باشد، این جایگاه های رهبری ارشد القاعده را بسیار باریک میسازد و ارتباط با اسامه بن لادن را حتی بیشتر ضعیف میسازد.»

کولین پ. کلارک، یک عضو ارشد در مرکز سوفان، یک سازمان تحقیقاتی برای مشکلات امنیت بین المللی که توسط سوفان کارمند اسبق اف بی آی بنیاد گزاری شده است گفت، «خبر مرگ بن لادن «نشان یا براند القاعده را داغدار میسازد.»

وی به نیویارک تایمز گفت، «با وجود اینکه وی امتحان نشده و ثابت ناشده بود، اما آن اسم هنوز هم برای مجاهدین جوان، ارزش خاصی را دارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500