امنیت

باشنده گان کندز خواستار گفتگوهای فوری صلح بین الافغانی شدند

گزارش از هدایت الله

بیش از ۱۰۰ مردم محلی، که اکثر شان را زنان تشکیل میدادند، به تاریخ ۱۷ عقرب سال ۱۳۹۸ از سر دوره تا مرکز شهر کندز، ولایت کندز، افغانستان راه پیمایی کرده و خواستار گفتگو های فوری صلح و یک آتش بس در کشور شدند. [هدایت الله]

کندز -- بیش از ۱۰۰ مردم محل، که اکثر شان را زنان تشکیل میدادند، به تاریخ ۱۷ عقرب سال ۱۳۹۸ از سر دوره تا مرکز شهر کندز راه پیمایی کرده و خواستار گفتگو های فوری صلح و یک آتش بس در کشور شدند.

با حمل کردن علامات و سردادن شعار صلح، اشتراک کننده گان بر نقش تاکید داشتند که کشور های همسایه میتوانند در تشویق طالبان بازی کنند تا به یک گفتگوی صلح بین الافغانی بپیوندند.

سلیمه حیدری، یک فعال جامعه مدنی و منتظم این گردهمایی از طالبان خواست تا سلاحهای شان را به زمین گذاشته و از فعالیت های خشونت آمیز دست بکشند.

وی گفت، «هدف کمپاین ما خواست یک آتش بس و صلح است و آتش بس باید قبل از اینکه به یک توافق صلح دست یابند صورت بگیرد.»

زنان به تاریخ ۱۷ عقرب در یک گردهمایی برای صلح در شهر کندز، ولایت کندز اشتراک می کنند. [هدایت الله]

زنان به تاریخ ۱۷ عقرب در یک گردهمایی برای صلح در شهر کندز، ولایت کندز اشتراک می کنند. [هدایت الله]

حیدری افزود، «امروز خواهران ما اینجا گردهم آمدند و ما با یک صدا خواستار پایان جنگ در کشور هستیم.»

وی گفت، «ما بیش از این دیگر جنگ نمیخواهیم -- افغانها تشنه صلح هستند. از این جهت جنگ باید پایان یابد. ما میخواهیم که دور بعدی گفتگوهای صلح یک گفتگوی بین الافغانی باشد که در آن بتوانند به یک توافق دایمی آتش بس برسند.»

سحر ابراهیمی، یک محصل حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کندز و یکی از اشتراک کننده گان این گردهمایی همچنان از جنگجویان خواست تا صلح را جستجو کنند.

وی گفت، «ما از برادران ناراض خود میخواهیم تا سلاحهای شان را به زمین گذاشته و به صلح بپیوندند. اگر طالبان افغان هستند، آنها باید همراه برادران خود در داخل افغانستان بنشینند و یک راه حل را که بتوانند در پایان دادن جنگ و خونریزی کمک نمایند، جستجو کنند .»

ابراهیمی افزود، «از طریق این کمپاین ملی، ما میخواهیم که یک پیام واضح را به طرفهای جنگ بفرستیم که ما صلح میخواهیم. ما از حکومت و طالبان میخواهیم تا روی یک آتش بس توافق کنند. ما بیشتر از این کشتار افراد بی گناه و مردم ملکی را تحمل کرده نمیتوانیم.»

فاطمه احمدزی، یک فعال حقوق زن در ولایت کندز گفت،‌ «بیش از سه دهه جنگ در افغانستان به جزء از ویرانی همه زیربناها و بردن افغانستان بسوی بدبختی های زیاد، چیزی دیگری را به ارمغان نیاورده است.»

خسته از جنگ وخشونت

نصیبه هولکر، رئیس ریاست امور زنان کندز گفت که کشورهای همسایه میتوانند یک نقش مهمی را در تشویق طالبان بازی کنند تا آنها وارد گفتگو های صلح بین الافغانی شوند.

وی همچنان اصرار ورزید که این گفتگوها باید فورآ یکجا با یک آتش بس آغاز شوند.

وی گفت، «زنان در کندز نگران هستند و از جنگ بیزار شده اند زیرا ما بیش از این دیگر نمیتوانیم از دست دادن عزیزان و اقارب خویش را در جنگ مسلحانه تحمل نماییم.»

هولکر افزود، «جنگ و خشونت بنیاد این کشور را ویران کرده اند. ما بالای جامعه جهانی صدا می کنیم تا از یک صلح دایمی در کشور حمایت کند.»

عبدالجبار نعیمی والی کندز به تاریخ ۱۸ عقرب در مراسمی که بمناسبت گرامیداشت از میلاد النبی در مسجد شاروالی برگزار شده بود گفت، «کوشش هایکه ما را در رسیدن به صلح کمک می کنند افزایش یافته اند و این کوشش ها مردم افغانستان را برای یک صلح واقعی در کشور امیدوار ساخته اند.»

وی گفت،‌ »طالبان مسئول جنگ و حادثات خشونت در افغانستان هستند و آنها باید بدانند که اگر آنها به جنگ ادامه دهند، این کار بر انزجار مردم علیه این گروه می افزاید.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500