امنیت

صدها تن از زنان کندز خواهان اتش بس پیش از سالروز استقلال کشور شدند

گزارش از هدایت الله

در حدود ۳۰۰ تن از زنان ولایت کندز به تاریخ ۳۱ سرطان، در مرکز ولایتی گردهم آمده اند تا جنگجویان طالب را در رعایت از ۱۰۰ مین سالگرد استقلال افغانستان، به موافقه به اتش بس فراخوانند. این سالروز به تاریخ ۲۸ اسد تجلیل خواهد شد. [هدایت الله]

در حدود ۳۰۰ تن از زنان ولایت کندز به تاریخ ۳۱ سرطان، در مرکز ولایتی گردهم آمده اند تا جنگجویان طالب را در رعایت از ۱۰۰ مین سالگرد استقلال افغانستان، به موافقه به اتش بس فراخوانند. این سالروز به تاریخ ۲۸ اسد تجلیل خواهد شد. [هدایت الله]

کندز -- در حدود ۳۰۰ تن از زنان ولایت کندز به تاریخ ۳۱ سرطان، در مرکز ولایتی گردهم آمده اند تا جنگجویان طالب را در رعایت از ۱۰۰ مین سالگرد استقلال افغانستان، به موافقه به اتش بس فراخوانند، که این سالروز به تاریخ ۲۸ اسد تجلیل خواهد شد.

این زنان، که از مرکز و ولسوالی های کندز جمع شده بودند، به روز دوشنبه (۳۱ سرطان)، در این گردهمآئی صداهای شان را برای صلح بلند نمودند.

ملالی سعد ۴۳ ساله، یک تن از فعالان حقوق زنان در ولایت کندز گفت، «من، منحیث یک مادر افغان از طالبان گدائی میکنم، از برای خدا با پروسهٔ صلح وصل شوید. صلح کنید و جنگ را بس کنید.»

وی گفت، «ما از شما [طالبان] میخواهیم که از این پروسه استفادهٔ مثبت کنید. به صلح بلی بگوئید و دیگر نگذارید که خواهران و مادران شما به خاطر از دست دادن عزیزان خویش سوگواری کنند.»

زنانی از ولسوالی های کندز از جملهٔ کسانی بودند که به تاریخ ۳۱ سرطان در گردهمآئی شهر کندز اشتراک نمودند. [هدایت الله]

زنانی از ولسوالی های کندز از جملهٔ کسانی بودند که به تاریخ ۳۱ سرطان در گردهمآئی شهر کندز اشتراک نمودند. [هدایت الله]

وی گفت، «تعداد زیادی از جوانان از هر دو طرف کشته میشوند. این حالت تا کی ادامه خواهد داشت؟ ما منحیث خواهران و مادران شما ... از شما پسران این وطن میخواهیم که با حکومت یکجا شوید.»

دروازهٔ صلح را باز نمائید

کامله ستایش ۳۰ ساله، یک تن متخصص توازن جنسیت و امور جوانان در شاروالی کندز از همهٔ طرف های جنگ خواست که با پایان دادن جنگ، دروازهٔ صلح و انکشاف را باز نمایند.

وی گفت، «زمانیکه جنگ نباشد، اطفال میتوانند تعلیم کنند و به بلندی های کامیابی برسند، اما جنگ باعث به وجود آمدن این همه تباهی و بدبختی میشود.»

وی گفت، «ببنید که طی ۴۰ سال جنگ کشور ما چقدر عقب مانده است. تمام زیربناهای ما ویران شدند، تجهیزات نظامی ما ناپدید شدند، و مردم ما آواره و نابود شدند. آنها یک زندگی بدبخت را میزیستند.»

ستایش گفت، «ما از طالبان میخواهیم که به یک اتش بس موافقه کنند که برای ما باعث فراهم شدن یک محیط صلح آمیز شود تا از سالروز استقلال کشور تجلیل به عمل آوریم.»

عزیزه امینی ۲۶ ساله، یک شاعر و نوسنده در ولایت کندز گفت، «اگر افغانها متحد شوند، آنها به دشمنان افغانستان یک پاسخ قوی و با عزمی را داده میتوانند. جنگ و ناامیدی، جوانان و سرمایه گزاران ما را مجبور ساخته است تا از کشور فرار کنند، که این مورد باعث به وجود آمدن مشکلات جدی اقتصادی برای ما شده است.»

مذاکرات صلح بین الافغانی

نصیبه هولکر، رئیس امور زنان در ولایت کندز گفت، زنان نقش مؤثری را میتوانند در تأمین امنیت و ثبات، بازی نمایند.

وی گفت، «اگر زنان کشور ما متعهد شوند و مسؤلیتهای خویش را در مورد رسانیدن پیام صلح، برآورده نمایند، هیچ شکی نیست که جنگ در تمام کونج و کنارهای افغانستان، متوقف خواهد شد.»

وی گفت، «زنان کندز تقاضا دارند که نتیجهٔ مذاکرات بین الافغانی صلح، یک چیزی مثبت باشد.»

هولکر گفت، «ما نمیخواهیم که تمام تلاش ها و دستاورد های زنان طی دو دههٔ گذشته، برای مذاکرات صلح قربانی شوند.»

وی گفت، «پیام من به طالبان اینست که لطفاً جنگ را بس کنید. زنان افغان صلح میخواهند. برای جنگ و کشتار نقطهٔ پایانی بگذارید، از برای ... آنعده مادرانیکه همه روزه اولادشان قربانی میشوند.»

حفظ نمودن دستاورد های زنان

صفورا صدیقی، یک تن معلم در لیسهٔ بی بی عایشهٔ صدیقهٔ در شهر کندز در این گردهمآئی گفت، «زنان بیشتر از مردان قربانی داده اند، و از خواسته های حق بجانب آنها حتماً باید در مذاکرات صلح قدردانی شود.»

وی گفت، «در زمان حاکمیت طالبان، زنان در خانه هایشان زندانی شده بودند، اما اکنون ما میبینیم که آنها طی چند سال اخیر، دستاورد های بزرگی را در عرصه های مختلف، داشته اند.»

وی گفت، «ما خواهان صلح متداوم در افغانستان هستیم که در آن صرف نظر از خواسته های افغانها صورت نگیرد.»

عبدالجبار نعیمی، والی کندز گفت، «زنان در تمام پروسهٔ ملی و بین المللی کشور، سهم فعالی داشته اند، و اینها امروز با اظهار نمودن خواسته های قانونی و حق بجانب خویش، این را نشان دادند.»

وی در این گردهمآئی گفت، «جنگ های نیابتی باعث نابود شدن زیربناها، معارف، مراکز صحی، و اقتصاد میشوند. اگر طالبان واقعاً هم به خدا، قرآن کریم و دین [اسلام] عقیده داشته باشند، آنها حتماً باید جنگ را متوقف کنند چون این مادران و خواهران از آنها همین تقاضا را دارند – و این تقاضا یک تقاضا برای صلح میباشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500