امنیت

ارتباطات 'قطع ناشدنی' بین طالبان و القاعده صلح را با چالش مواجه می کند

گزارش از سلیمان

در تصویر دیده می شود که، ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان به تاریخ ۱۰ حوت، طی مراسمی در دوحه، قطر، پس از امضای توافقنامه با ایالات متحده محل را ترک می کند. به عنوان بخشی از توافقنامه، شورشیان موافقت کردند که به القاعده این اجازه را ندهند که از افغانستان به عنوان یک پناهگاه امن برای طراحی حملات خود استفاده کنند. [جوزیپی کاکاس/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان به تاریخ ۱۰ حوت، طی مراسمی در دوحه، قطر، پس از امضای توافقنامه با ایالات متحده محل را ترک می کند. به عنوان بخشی از توافقنامه، شورشیان موافقت کردند که به القاعده این اجازه را ندهند که از افغانستان به عنوان یک پناهگاه امن برای طراحی حملات خود استفاده کنند. [جوزیپی کاکاس/ای اف پی]

کابل -- روابط برجسته مداوم بین طالبان و القاعده یک مشکل آزار دهنده برای احتمالات صلح در افغانستان است، زیرا بسیاری از ناظرین بر این باورند که روابط بین این دو گروه «قطع شدنی» نیست.

طبق توافقنامه صلح که طالبان در ماه حوت با ایالات متحده امضا کردند، شورشیان موافقت کردند تا القاعده را نگذارند که از افغانستان به عنوان یک پناهگاه امن برای طراحی حملات خود استفاده کند.

وزارت دفاع ایالات متحده به تاریخ ۱۱ سرطان در گزارشی گفت، طالبان در ماه های بعد از توافقنامه به همکاری خود با القاعده در شبه قاره هند، ادامه داده اند.

این گزارش بر پایه تحلیلی از سازمان ملل متحد است که به تاریخ ۷ جوزا منتشر شد، و جزئیات روابط گسترده طالبان با القاعده را به تفصیل نشان می دهد.

در این تصویر ایمن الظواهری، رهبر القاعده را می توان در کنار نشان طالبان مشاهده کرد. تیم نظارتی ملل متحد از شش جلسه بین القاعده و رهبری ارشد طالبان که در طی ۱۲ ماه گذشته برگزار شده بودند، اطلاع یافته است. [آرشیف]

در این تصویر ایمن الظواهری، رهبر القاعده را می توان در کنار نشان طالبان مشاهده کرد. تیم نظارتی ملل متحد از شش جلسه بین القاعده و رهبری ارشد طالبان که در طی ۱۲ ماه گذشته برگزار شده بودند، اطلاع یافته است. [آرشیف]

به گفته ناظرین ملل متحد، این شواهد نشان می دهد که طالبان علی رغم اینکه قول داده اند تا با این گروه تروریستی روابط خود را قطع کنند، القاعده را قادر ساخته اند تا تحت حفاظت اینها قدرتمند شود.

جاوید کوهستانی، یک تحلیلگر امور نظامی و استخباراتی در کابل گفت، «طالبان از قدرت و منابع القاعده بهره برداری کرده اند زیرا اسامه [بن لادن] و ایمن الظواهری با این گروه [طالبان] بیعت کردند.»

وی گفت، «روابط آنها در سطحی است که طالبان تمام حکومت خود و خودشان را برای القاعده قربانی کردند.»

کوهستانی گفت، «القاعده در ولایات غور، هلمند، فاریاب و بدخشان، مناطق روستایی ولایات پکتیا و کنر، مناطق جنوبی در ولسوالی کورم [در پاکستان] و مناطقی در امتداد مرز افغانستان - پاکستان حضور دارد. اعضای این گروه در پایگاه های قدیمی حزب اسلامی و اتحاد اسلامی در اسپینه شگه، و حومه ولسوالی جاجی [که هر دو در ولایت پکتیا موقعیت دارند] فعالیت و زندگی می کنند.»

وی گفت، «از آنجا که القاعده با رهبران و فرماندهان طالبان ارتباطات قدیمی و سنتی دارد، این گروه رویکرد مذهبی و سیاسی خود را به فرماندهان جنگی طالبان موعظه می کند و آنها را به جنگ تشویق می کند.»

کوهستانی گفت، «این گروه فرماندهان طالب و جنگجویان آنها را در مراکز آموزش نظامی طالبان آموزش می دهد و سلاح های پیشرفته را برای آنها فراهم می کند.»

وی افزود، «القاعده طالبان را به شبکه های تروریستی در منطقه خلیج و گروه های تروریستی در پاکستان مانند لشکر طیبه، شعبه های سپاه صحابه، حرکت المجاهدین و دیگران پیوند می دهد.»

کوهستانی گفت، «القاعده جنگجویان و گروه های تروریستی را از کشورهای مختلف به افغانستان آورده است تا نشان دهد که طالبان می توانند به [تروریست ها] از سراسر جهان در افغانستان پناه دهند.»

وی گفت، «طالبان از این جنگجویان، که تجربه جنگ قابل توجهی دارند، پشتیبانی می کنند و آنها را برای حملات انتحاری آماده می سازند.»

القاعده: تمویل کننده طالبان

تعدادی از تحلیلگران می گویند، روابط بین طالبان و القاعده چنان گسترده اند که حتی توافقنامه صلح با ایالات متحده نیز نمی تواند آنها را از بین ببرد.

تورن جنرال (متقاعد) ظاهر عظیمی، تحلیلگر امور نظامی در کابل و سخنگوی پیشین وزارت دفاع گفت، «نگرانی ها در مورد روابط طالبان با القاعده کاملاً درست است.»

وی گفت، «روابط طالبان با القاعده به قدری پیچیده و مستحکم است که امضای توافقنامه با ایالات متحده به آنها پایان نخواهد داد.»

عظیمی گفت، «شواهد و اسناد نشان می دهند که القاعده طالبان را تمویل کرده و آنها را مسلح می سازد، و رهبری طالبان برنامه ای را برای قطع روابط خود با القاعده ندارد.»

وی گفت، «حتی اگر رهبری طالبان تصمیم به قطع کردن روابط خود با القاعده بگیرد، این امکان پذیر نیست زیرا هر دو گروه علاوه بر روابط مالی و نظامی، اهداف، خط مقدم و رهبری مشترک دارند. از همه مهمتر اینکه، آنها روابط عقیدتی و مذهبی دارند که به راحتی نمی توان جلوی آنها را گرفت.»

عظیمی گفت، «در حال حاضر طالبان با القاعده در شبه قاره هند روابط محکم دارند و القاعده پشتیبانی مالی، نظامی، آموزشی و استخباراتی را برای طالبان فراهم می کند.»

وی گفت، «طالبان ارتباطات جدایی ناپذیری را با القاعده دارند. آنها طی سه دهه گذشته بر اساس اعتقادات مذهبی خود در یک جبهه علیه خارجیان [نیروهای بین المللی] جنگیده اند؛ بنابراین، ممکن نیست که این دو گروه از هم جدا شوند.»

عظیمی افزود، «طالبان روابط خود با القاعده را پنهان می کنند زیرا آنها نمی خواهند به توافقنامه خود با ایالات متحده صدمه بزنند. این گروه منتظر است تا نیروهای ایالات متحده افغانستان را ترک کنند تا اینها بتوانند استراتیژی خود برای سرنگونی حکومت افغان و به دست گرفتن کنترل این کشور را عملی کنند.»

وی گفت، «اگر ما به عنوان یک تحلیل خوش بینانه فرض کنیم که طالبان روابط خود را با القاعده به پایان می رسانند، این کار زمان بیشتری را در بر خواهد گرفت. سالها طول خواهد کشید تا روابط آنها ضعیف شوند و در نهایت به پایان برسد.»

روابط قطع ناشدنی

میرزا محمد یارمند، معاون پیشین وزیر امور داخله و یک تحلیلگر نظامی گفت، «القاعده در ایجاد و حفظ گروه طالبان یک نقش اساسی داشته است.»

وی گفت، «طالبان یک رابطه عقیدتی قطع ناشدنی ای چنان دوامدار با القاعده دارند، که ملا محمد عمر تمام حاکمیت و قدرت خود را واگذار کرد، اما اسامه بن لادن را به ایالات متحده تسلیم نکرد.»

وی گفت، «اگرچه طالبان در توافقنامه صلح خود با ایالات متحده قول داده اند که روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی خارجی قطع کنند... این واضح است که طالبان روابط خود را با القاعده حفظ کرده اند. آنها در یک جبهه مشترک فعالیت می کنند و به جنگیدن علیه حکومت افغان ادامه می دهند.»

نامبرده گفت، «من باور دارم که طالبان به قطع کردن ارتباط خود با القاعده قادر نیستند زیرا وقتی که طالبان به عنوان یک نیروی نیابتی ایجاد شد، القاعده به عنوان یک شریک استراتیژیک در جمع آوری منابع مالی و استخدام جنگجویان با طالبان کمک کرد، آنها را آموزش داد، و آنها را مجهز و مسلح كرد، و این پشتیبانی از آن زمان بدینسو ادامه داشته است.»

یارمند افزود، «گزارشی که سازمان ملل متحد و وزارت دفاع ایالات متحده درباره روابط بین طالبان و القاعده نشر کردند، دقیق است زیرا این روابط در افغانستان قابل مشاهده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم برخی کشورهای دنیا، خصوصاً هند اطلاعات غلط را به امریکا میدهند که طالبان هنوز هم با القاعده روابط نزدیگ دارند. زیرا هند فکر می کند که اگر توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان به موفقیت بانجامد و طالبان در افغانستان قدرت را در دست بگیرند، آنها با پاکستان روابط خوبی خواهند داشت و با هند روابط شان را قطع خواهند کرد. از این جهت صلح در افغانستان بعد منطقه ای دارد.

پاسخ

طالبان مزردوران القاعده هستند. القاعده آنها را بخاطر جنگ گماشته اند و در بدل آن به طالبان پول میدهند. از این جهت کسی که بخاطر پول جنگ بکنند، آنها هیچگاهی آماده نخواهند بود که صلح بکنند و روابط شان را با بادارانش قطع کنند. طالبان حتی بخاطر گرفتن پول برای روسیه کار می کنند. در بدل کشتن یک سرباز امریکا روسیه برای شان صد هزار دالر می پردازد.

پاسخ

کابل دروغ می گوید که طالبان هنوز هم با القاعده ورابط نزدیک دارند. اگر واقعیت را بگویم اشرف غنی و حکومت اش نمیخواهند که با طالبان صلح بکنند. حتی اگر طالبان همه ولایت کشور را تسخیر کنند و برای اشرف غنی صرف یک ولایت کابل قاقی بماند، باز هم اشرف غنی آماده نیست که از قدرت کنار برود و صلح کنند. ما بخواهیم نخواهیم اشرف غنی دوره ۵ ساله اش را تکمیل می کنند. قبلا زا انتخابات ریاست جمهوری گذشته اشرف غنی واضحاً گفت که صلح با طالبان تا ۵ سال آینده صورت می گیرد. از سخنان وی معلوم دار بود که وی دوره ۵ ساله اش را تکمیل می کند و اینکه روزانه صد ها تن در کشور کشته می شود، به او مربوط نمی شود. مردم افغانستان مردم قدرت طلب است. و همه جنگ ها در این کشور بخاطر قدرت طلبی رهبران بوده اند. اشرف غنی نیز تشنه ای قدرت است. وی هیچگاهی با طالبان صلح نخواهند کرد. وی از طالبان میخواهند که باید مثل حکمتیار تسلیم حکومت شود و فعالیت های سیاسی را به پیش ببرند، در حالیکه طالبان طی ۲۰ سال گذشته بخاطر پایان دادن به استعمار و حضور نظامی امریکا مبارزه کردند، چطور امکان دارند که طالبان که امریکا را شکست دادند، بیایند تسلیم حکومت دست نشانده امریکا شوند. طالبان باید در راس قدرت قرار بگیرند. در غیر آن صلح نا ممکن است، زیرا اگر رهبران این گروه تسلیم حکومت کابل شوند، نیروی جنگی این گروه به جنگ شان ادامه خواهند داد.

پاسخ