امنیت

القاعده و طالبان در نقض توافقنامه صلح در نیمروز با هم همکاری می کنند

گزارش از عمر

در تصویر دیده می شود که، سربازان اردوی ملی افغان زندانیان طالبان را هنگام آزادی آنها از زندان بگرام به تاریخ ۶ جوزا بدرقه می کنند. طالبان و القاعده در نقض توافقنامه صلح میان این جنگجویان و ایالات متحده، روابط خود را حفظ می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، سربازان اردوی ملی افغان زندانیان طالبان را هنگام آزادی آنها از زندان بگرام به تاریخ ۶ جوزا بدرقه می کنند. طالبان و القاعده در نقض توافقنامه صلح میان این جنگجویان و ایالات متحده، روابط خود را حفظ می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

هرات -- مقامات محلی و تحلیلگران می گویند، طالبان و القاعده با یکدیگر برای جنگ علیه نیروهای امنیتی افغان در ولایت نیمروز – که نقض توافقنامه صلح طالبان با ایالات متحده و نشانه عدم صداقت آنها در مورد مذاکرات بین الافغانی و پایان دادن به جنگ است، همکاری می کنند.

سید ولی سلطان، والی نیمروز به تاریخ ۷ اسد گفت، «دو صد جنگجویان القاعده با طالبان متحد هستند، و در کنار آنها در ولایت نیمروز علیه نیروهای امنیتی می جنگند.»

وی گفت، راه اندازی برخی از حملات تروریستی پیچیده ای که طالبان انجام می دهند برای آنها سخت است، و در حقیقت القاعده آنها را برنامه ریزی می کند.

وی گفت، «القاعده با طالبان کمک می کند تا با استفاده از تاکتیک های پیشرفته حملات تروریستی را انجام دهند.»

سلطان گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان «چندین حمله را... بر پایگاه های مشترک طالبان و القاعده انجام داده اند. در جریان این عملیات های نظامی، جنگجویان القاعده همراه با طالبان کشته شده اند.»

طالبان و القاعده از هم جدایی ناپذیر هستند

محمد نعیم غیور، یک تحلیلگر امور نظامی در شهر هرات گفت، «این واضح است که القاعده و سایر گروه های تروریستی در کنار طالبان در افغانستان فعالیت می کنند و آنها سالهاست که با نیروهای امنیتی افغان و نیروهای ائتلاف بین المللی می جنگند.»

وی گفت، به دلیل حضور و عملیات طالبان، بسیاری از مناطق کوهستانی و دورافتاده افغانستان برای گروه های تروریستی مانند القاعده پناهگاه های امن شده اند و این گروه ها به طور بالقوه تمام کشورها را تهدید می کنند.

وی گفت، «طالبان هرگز نمی خواهند که این حامی خود را از دست دهند، و بنابراین، آنها روابط نزدیکی با القاعده را حفظ کرده و با آن همکاری می کنند.»

غیور گفت، «این که جنگ ادامه دارد و در حالی که طالبان از تجهیزات پیشرفته نظامی استفاده می کنند و حملات پیچیده تروریستی را انجام می دهند، نشان می دهد که طالبان حامیان خارجی دارند و در اکثر موارد القاعده و برخی سازمان های استخباراتی خارجی این درگیری های طالبان را رهبری می کنند.»

محمد سردار بهادری، یک عضو شورای ولایتی هرات گفت، «طالبان نتوانسته اند ثابت كنند كه روابط خود را با القاعده قطع كرده اند.»

وی گفت، «اگر طالبان روابط خود با القاعده و سایر گروه های تروریستی را قطع کرده بودند، تعداد حوادث خشونت آمیز و حملات تروریستی در افغانستان کاهش می یافت.»

وی گفت، «القاعده و برخی از ادارات استخباراتی خارجی همیشه با طالبان کمک کرده اند تا حملات تروریستی را طراحی کنند، آنها را تطبیق و مدیریت کنند. القاعده هنوز هم حمایت مالی و نظامی را برای طالبان فراهم می کند، زیرا این دو گروه روابط بسیار نزدیک دارند.»

تهدید جدی برای امنیت جهانی

تحلیلگران هشدار می دهند، اگر طالبان قدرت را به دست بیاورند، روابط آنها با القاعده و سایر گروه های تروریستی تقویت خواهند شد.

عبدالقادر کامل ، یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، «کشورهایی که در افغانستان درگیر هستند باید علیه شبکه القاعده و سایر متحدین طالبان اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ کنند.»

وی گفت، «اگر هسته القاعده نابود نشود و طالبان روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی قطع نکنند، رویدادهای خونین تر از ۱۱ سیپتمبر، رخ خواهند داد.»

کامل گفت، کشته شدن عاصم عمر، رهبر القاعده در شبه قاره هند همراه با ۲۲ جنگجویان طالب در سنبله گذشته در ولسوالی موسی قلعه، ولایت هلمند، تائید می کند «که طالبان و القاعده از عین جبهه می جنگند».

وی گفت، القاعده جنگ طالبان را در بسیاری از ولایات رهبری و مدیریت می کند، که این نگران کننده است.

کامل گفت، «طالبان در توافقنامه خود به ایالات متحده قول داده اند که روابط با القاعده و سایر گروه های تروریستی را قطع کنند.»

وی گفت، «اما به نظر می رسد که طالبان وعده های خود را عملی نمی کنند، زیرا آنها روابط خود را با القاعده، شبکه حقانی، لشکر طیبه، جیش محمد، جماعت الدعوه، لشکر جنگوی، جندالله، تحریک اسلامی ازبکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، جنگجویان چیچینی و... کتیبة الامام البخاری [معروف به جماعت امام بخاری]، حفظ کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

القاعده از جمله بنیان گذاران طالبان است، القاده در زمان نظام کمونیستی مجاهدین را و و پس از آن طالبان را ایجاد کرد تا در افغانستان یک نظام اسلامی به وجود بیاید. اما مجاهدین پسان گمراه شدند و پس با روسیه در تماس شدند و اکنون طالبان با امریکا ارتباط دارند. امکان دارد که القاعده در آینده از گروه طالبان پشتیبانی نکنند.

پاسخ