امنیت

کشته شدن رهبران طالبان و القاعده با هم یکجا، روابط مداوم میان این گروه ها را ثابت می سازد

گزارش از سلیمان

در این تصویر که به تاریخ ۳ حمل منتشر شده است، جنگجویان طالب دیده می شوند که در مکانی نامعلوم در یک تمرین نظامی اشتراک می کنند. [تصویر از طالبان]

در این تصویر که به تاریخ ۳ حمل منتشر شده است، جنگجویان طالب دیده می شوند که در مکانی نامعلوم در یک تمرین نظامی اشتراک می کنند. [تصویر از طالبان]

کابل -- نیروهای خاص ریاست امنیت ملی در جریان یک عملیات در ولایت پکتیکا، یکی از اعضای ارشد القاعده در شبه قاره هند را همراه با یک فرمانده طالبان به قتل رساندند، که این امر ادامه روابط میان این دو گروه را ثابت می سازد.

یک مقام ریاست امنیت ملی به شرط ناشناس ماندن گفت، «واحدهای خاص ریاست امنیت ملی در یک عملیات قبلاً برنامه ریزی شده و پیچیده در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا، دولت بیگ تاجیکی معروف به ابومحمد التاجیکی طراح و عضو ارشد القاعده در شبه قاره هند را همراه با حضرت علی ملقب به حمزه مهاجر یک فرمانده طالبان، به قتل رساندند.»

بر اساس یک اعلامیه روز سه شنبه (۱۰ حمل) ریاست امنیت ملی، مهاجر یک باشنده وزیرستان در پاکستان بود.

این منبع به روز جمعه (۱۳حمل) گفت، کشته شدن این دو جنگجو هفته گذشته اتفاق افتاده است.

دولت بیگ تاجیکی معروف به ابومحمد التاجیکی یک عضو ارشد شبکه القاعده، در یک تصویری که از یک ویدیوی ریاست امنیت ملی گرفته شده است دیده می شود. این ویدیو به تاریخ ۲۰ حوت منتشر شده بود.

دولت بیگ تاجیکی معروف به ابومحمد التاجیکی یک عضو ارشد شبکه القاعده، در یک تصویری که از یک ویدیوی ریاست امنیت ملی گرفته شده است دیده می شود. این ویدیو به تاریخ ۲۰ حوت منتشر شده بود.

یک سرباز اردوی ملی افغان در حالیکه در جریان یک عملیات نظامی در ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار یک راکت لانچر را بر شانه خود گذاشته است، به تاریخ ۱۵ دلو موضع می گیرد. [جاوید تنویر/ای اف پی]

یک سرباز اردوی ملی افغان در حالیکه در جریان یک عملیات نظامی در ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار یک راکت لانچر را بر شانه خود گذاشته است، به تاریخ ۱۵ دلو موضع می گیرد. [جاوید تنویر/ای اف پی]

این مقام گفت، این دو نفر نقطه ارتباطی میان طالبان و القاعده بودند و حملات مشترکی را برنامه ریزی می کردند.

وی افزود، «آنها مسؤل آموزش، تمویل و تجهیز طالبان بودند و اخیراً برای حملات تابستانی برنامه ریزی را آغاز كرده بودند.»

این منبع با افزودن اینکه «آنها قصد داشتند که این آموزش ها را به سایر پایگاه های طالبان در تمام ولایات گسترش دهند» گفت، «التاجیکی و حضرت علی تحت محافظت طالبان، جنگجویان طالب را در ولایات زابل، غزنی، خوست و پکتیکا آموزش می دادند».

این منبع افزود، «روابط میان طالبان و القاعده بیشتر از گذشته رشد کرده اند.»

وی افزود، «پس از توافقنامه دوحه، این سومین عضو ارشد کشته شده شبکه القاعده در مناطق تحت کنترل طالبان است، که روابط استراتیژیک میان طالبان و القاعده را واضح می سازد.»

اگرچه بر اساس توافقنامه دوحه در ماه حوت سال ۱۳۹۸ طالبان به ایالات متحده تعهد سپرده بودند که روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی قطع کنند، اما مقامات افغان، سازمان ملل متحد و ایالات متحده طالبان را به نقض ماده های این توافقنامه متهم کرده اند.

سازمان ملل در گزارشی به تاریخ ۱۵ دلو گفت که طالبان روابط خود با القاعده را حفظ کرده اند.

در این گزارش آمده است، القاعده در ۱۱ ولایات افغانستان به شمول ننگرهار، بدخشان، خوست، غزنی، هلمند، کنر، کندز، لوگر، نورستان، پکتیا و زابل از ۲۰۰ الی ۵۰۰ نفر اعضای فعال دارد که تحت حمایت طالبان فعالیت می کنند.

پیروان ایدیولوژی یکسان

مقامات و تحلیلگران می گویند، حضور اعضای ارشد شبکه القاعده در مناطق تحت کنترل طالبان و پایگاه های آنها، جایی که آنها تحت تعقیب قرار گرفته و بالاخره کشته شدند، نشان می دهد که این گروه از قطع کردن روابط با این گروه تروریستی انکار کرده است.

تمیم نورستانی یک تحلیلگر امور سیاسی و والی پیشین نورستان گفت، «شبکه القاعده در افغانستان یک حضور قدرتمند و فعال دارد و به طور منظم در جوزجان، سرپل، بدخشان و تعدادی از ولایات جنوبی فعالیت می کند.»

نورستانی گفت، «طالبان نه تنها روابط خود را با القاعده حفظ کرده اند، بلکه آنها را بیشتر تقویت کرده اند.»

وی گفت، «اعضای ارشد القاعده برای طالبان استراتیژی هایی را می سازند و به آنها مشوره، بودجه، تجهیزات و آموزش می دهند. بر اساس معلومات ما، القاعده اخیراً برای طالبان بیش از ۳۰۰ هواپیمای بدون سرنشین را برای جمع آوری معلومات استخباراتی خریده است. طالبان از آنها برای تصویر برداری از مناطق حکومت و اهداف خود استفاده می کنند.»

نورستانی افزود، «اگر طالبان صلح کنند، القاعده قصد دارد که جبهات جدیدی را باز کند. القاعده در این عرصه با فرماندهان ساحوی طالبان به توافق رسیده است.»

وی گفت، این گروه تروریستی همچنان با ایران روابط نزدیک دارد و در تقویت روابط طالبان با تهران، کمک کرده است.

اسحاق اتمر یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «القاعده در هلمند، غزنی، فراه و مناطق دیگر حضور دارد، و كشته شدن فرماندهان القاعده در مناطق تحت كنترل طالبان نشان می دهد كه آنها روابط خود را با القاعده قطع نكرده اند.»

اتمر گفت، «القاعده و طالبان پیروان یک ایدیولوژی و عقیده یکسان هستند. شواهد مؤثق نشان می دهد که این دو گروه روابط قوی دارند.»

وی افزود، «حتی اگر طالبان صد بار ادعا کنند که روابط خود را با القاعده قطع خواهند کرد، آنها دروغ می گویند و این کار را نخواهند کرد.»

همکاری با جنگجویان خارجی

غلام سخی احسانی یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «طالبان تلاش کردند که پس از توافقنامه دوحه روابط خود با القاعده را پنهان کنند، اما تاکنون هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد آنها حتی پایان دادن اتحاد خود با القاعده را در نظر گرفته باشند.»

احسانی گفت، «برعکس، طالبان فعالیت های جنگجویان خارجی در افغانستان را بیشتر تسهیل کرده و برای آنها یک بستری را ایجاد کرده اند، و با همکاری نزدیک آنها حملات تروریستی را انجام می دهند.»

احسانی گفت، كشته شدن التاجیكی در كنار یک فرمانده طالبان در یک پایگاه طالبان، روابط قوی طالبان و القاعده را نشان می دهد.

احمد سعیدی یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «القاعده با داشتن منابع و توانایی های نظامی، مالی و تخنیکی فراوان یک شبکه تروریستی جهانی است. طالبان برای رسیدن به اهداف خود از این منابع و توانایی ها استفاده می کنند، و در این باره شکی نیست که طالبان با القاعده روابط نزدیک و قوی دارند».

وی افزود، «در کنار طالبان بیش از ۱۰۰۰۰ نفر جنگجویان خارجی فعال هستند.»

سعیدی گفت، «قطع شدن روابط طالبان با القاعده و سایر گروه های تروریستی به معنی از بین رفتن آنها [طالبان] است. طالبان هرگز روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی قطع نخواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان در جریان ماه‌ها مذاکره به واشنگتن وعده داد که دیگر هرگز از خاک افغانستان به ایالات متحده حمله نمی‌شود. چنین وعده‌ای شامل القاعده نیز می‌شود که حملات ۱۱ سپتمبر را از افغانستان سازماندهی کرد. با این وجود، جهاد یا جنگ مقدس و یک تاریخ مشترک برای پیوند دو گروه شبه نظامی ادامه دارد و هیچ مدرکی مبنی بر قطع روابط بین متحدین دیرینه وجود ندارد. رهبری القاعده هنوز هم با مولوی هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان بیعت دارد و اینکه القاعده طی سال‌های اخیر قوی‌تر شده است.

پاسخ

برخی از سیاست مداران و تحلیل گران ساسی به این باور اند که پیشینه جهاد، ارتباط گروه طالبان را با شبکۀ تروریستی القاعده تحکیم بخشیده است. طالبان، در مذاکرات خود با امریکایی‌ها به واشنگتن وعده داده بود که ایالات متحده هرگز از خاک افغانستان مورد حمله قرار نه خواهد گرفت. به نظر کارشناسان و تحلیل‌گران، پیشینۀ مشترک جهاد، گروه طالبان و شبکۀ القاعده را پیوند داده و شواهدی که قطع روابط این دو متحد دیرینه را نشان دهد، موجود نیست. آنها می‌گویند، ملا هبت الله رهبر طالبان تا هنوز به وفاداریش با القاعده، متعهد است. هیچ گونه شواهد و اسنادی از قطع روابط میان القاعده و طالبان، وجود ندارند. شاخۀ از طالبان مانند شبکه حقانی و القاعده در آینده نیز همکاری فعال خواهند داشت. حتی والی‌های نام نهاد طالبان با شبکه القاعده ارتباط دیرینه دارند. پس طالبان دقیقاً چگونه می‌توانند ضمانت کنند که فعالیت این گروه‌ها را در خاک افغانستان مانع شوند و نمی‌گذارند که آنها از اینجا به کشورهای دیگر حمله کنند؟ امریکایی‌ها در مذاکرات‌شان اشتباه کردند. اول باید شخصیت حقوقی طالبان تعریف می‌شد و بعد از آن بحث ضمانت از نظر حقوقی مطرح می‌گردید. در صورتیکه، هنوز شخصیت حقوقی طالبان تعریف نمی‌شود و ( امریکایی‌ها) به عنوان یک گروه با آن‌ها وارد مذاکره می‌شوند، فردای روز اگر امریکایی‌ها علیه طالبان دعوا کنند، به کدام مرجع بین‌المللی درخواست دهند. در غیر اینکه، امریکا دوباره به سیاست قبلی و استعمال قوه رو آورد.

پاسخ