امنیت

مقامات افغان: طالبان آموزش ساختن بمب را از شبکه القاعده دریافت می کنند

گزارش از عمر

در این تصویر که به تاریخ ۸ حوت منتشر شده است، جنگجویان طالب در یک تمرین نظامی در یک مکان نامعلوم اشتراک کرده اند. [تصویر از طالبان]

در این تصویر که به تاریخ ۸ حوت منتشر شده است، جنگجویان طالب در یک تمرین نظامی در یک مکان نامعلوم اشتراک کرده اند. [تصویر از طالبان]

هرات -- مقامات نظامی افغان در ولایات غربی کشور ادعا می کنند که جنگجویان القاعده در چندین ولسوالی مهم جایی که آنها به جنگجویان طالب طریقه ساختن ماین ها را آموزش می دهند، در کنار طالبان فعالیت می کنند.

آنها گفتند، عناصر القاعده در ولسوالی بالا مرغاب بادغیس، ولسوالی غورماچ فاریاب و ولسوالی های زیرکوه و شیندند ولایت هرات حضور دارند.

تورنجنرال عبدالرؤف ارغندیوال فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان گفت، حدود ۲۵ نفر از عناصر القاعده در صفوف طالبان در بالا مرغاب وجود دارند.

وی گفت، «این جنگجویان القاعده در تأمین بودجه، تجهیز و آموزش طالبان در زمینه ساختن بمب ها نقش فعالی دارند.»

یک بمب چسپکی که توسط طالبان ساخته شده است به تاریخ ۱۴ دلو در اداره ولایتی ریاست امنیت ملی در هرات نشان داده شده است. [عمر/سلام تایمز]

یک بمب چسپکی که توسط طالبان ساخته شده است به تاریخ ۱۴ دلو در اداره ولایتی ریاست امنیت ملی در هرات نشان داده شده است. [عمر/سلام تایمز]

وی گفت، «بر اساس گزارش های استخباراتی ما، تعدادی از جنگجویان القاعده در ولسوالی زیرکوه ولایت هرات حضور دارند. آنها علاوه بر حمایت مالی، در زمینه ساختن ماین ها و انجام دادن حملات تروریستی به جنگجویان طالب آموزش می دهند.»

ارغندیوال گفت، جنگجویان القاعده در مناطق تحت کنترل طالبان زیر پوشش و پشتیبانی این گروه جنگجوی زندگی می کنند و علیه نیروهای افغان به طور مشترک می جنگند.

عبدالرشید دوستم معاون پیشین رئیس جمهور در سخنرانی اش به تاریخ ۲۹ دلو گفت که القاعده در بادغیس و فاریاب فعال است، جایی که آنها با طالبان روابط نزدیک دارند.

دوستم گفت، نصرالدین نواسه اسامه بن لادن، سیف الدین حقانی پسر سراج الدین حقانی و بی بی مکرمه دختر طاهر یولداش در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب، و در ولسوالی بالا مرغاب ولایت بادغیس فعالیت می کنند.

نګهداشتن روابط با القاعده

مقامات بادغیس با خاطرنشان کردن اینکه این عناصر در اقدامات تروریستی به شمول اقداماتی که نیروهای امنیتی را هدف قرار می دهند، به طالبان پیوسته اند می گویند، طالبان روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی خارجی در این ولایت قطع نکرده اند.

حسام الدین شمس والی بادغیس گفت، بعضی از خانواده های عناصر خارجی در مناطق تحت کنترل طالبان در ولسوالی بالا مرغاب زندگی می کنند. آنها در اکثریت حملات بالای نیروهای امنیتی در ولایت بادغیس سهم می گیرند و در کنار طالبان می جنگند.

وی گفت، «در میان این جنگجویان خارجی اعضای شبکه القاعده و اتباع ازبیکستان، پاکستان و بعضی کشورهای دیگر نیز شامل هستند.»

وی افزود، «گروه چتری که طالبان ایجاد کرده است از همه گروه های تروریستی میزبانی می کند. طالبان در گذشته از روابط قوی با القاعده برخوردار بوده اند و آنها این روابط را تاکنون مشتاقانه حفظ کرده اند.»

محمد ناصر نظری یک عضو شورای ولایتی بادغیس گفت، پنجاه خانواده جنگجویان خارجی در بالا مرغاب زندگی می کنند.

وی افزود، طالبان مردم ملکی را از خانه هایشان در این ولسوالی بیرون کرده و آن خانه ها را به جنگجویان خارجی داده اند.

نظری گفت، «علاوه بر اعضای القاعده، سایر جنگجویان همراه با خانواده هایشان در بالا مرغاب زندگی می کنند و در حملات طالبان بالای نیروهای افغان به آنها می پیوندند.»

وی در اشاره به بمبگذاری ماه جوزا که منجر به کشته شدن سه سرباز شد افزود، «راننده موتربمبی که چند ماه پیش کندک سوم اردوی ملی افغان را در بالا مرغاب هدف قرار داد، یکی از جنگجویان خارجی بود که اکنون خانواده اش در این ولسوالی زندگی می کند».

عبدالله افضلی یک عضو شورای ولایتی بادغیس گفت، گروه های تروریستی بین المللی به شمول القاعده، با حمایت طالبان فعالیت می کنند و باعث ناامنی و بی ثباتی می شوند.

وی افزود، «این تروریستان بین المللی در اکثریت مشکلات امنیتی و خشونت در ولایت بادغیس نقش دارند، و در مناطق تحت کنترل طالبان در بالا مرغاب فعالیت می کنند. القاعده با طالبان به طور علنی در آن ولسوالی کار می کند.»

وی هشدار داد، اگر فعالیت های این گروه های تروریستی بین المللی متوقف نشوند، آنها برای افغانستان و منطقه تهدیدات جدی ای را ایجاد خواهند کرد.

نقض کردن توافقنامه دوحه

اگرچه طالبان به ایالات متحده تحت توافقنامه دوحه حوت سال ۱۳۹۸ تعهد سپرده بودند که روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی قطع کند، اما مقامات افغان، سازمان ملل متحد و ایالات متحده ادعا کردند که طالبان ماده های این توافقنامه را نقض کرده اند.

سازمان ملل متحد در گزارشی به تاریخ ۱۵ دلو گفت، طالبان روابط خود را با القاعده حفظ کرده اند.

در این گزارش آمده است، القاعده در ۱۱ ولایت به شمول ننگرهار، بدخشان، خوست، غزنی، هلمند، کنر، کندز، لوگر، نورستان، پکتیا و زابل بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ عضو فعال دارد که تحت حمایت طالبان فعالیت می کنند.

در این گزارش آمده است، این جنگجویان در کنار طالبان می جنگند و طریقه ساختن بمب ها و جاگذاری ماین ها را به آنها می آموزند.

جنیدالله اشکانی یک فعال جامعه مدنی در قلعه نو گفت، طالبان به هیچ کدام از تعهدات خود در توافقنامه دوحه که به ایالات متحده سپرده بودند، عمل نکرده اند.

وی گفت، «طالبان هنوز هم با گروه های تروریستی و سازمان های تروریستی بین المللی در ارتباط هستند. این تروریستان خارجی در خشونت های فزاینده در سراسر کشور و حملات پیچیده طالبان نقش دارند.»

وی افزود، «افزایش حملات طالبان بالای شهرها، مراکز ولسوالی ها و شاهراه ها نقض آشکار توافقنامه دوحه است.»

اشکانی افزود، طالبان نه تنها اینکه حملات خود را کاهش نداده اندبلکه خشونت و حملات هدفی را در اکثر شهرها افزایش داده اند.

خیرمحمد لطف یک فعال جامعه مدنی در قلعه نو گفت، هر نوع روابط طالبان با القاعده با تعهدات این گروه برای صلح پایدار متناقض است.

وی گفت، «تقاضای ما از طالبان این است که آنها به تعهدات خود عمل کنند و روابط خود را با تروریستان بین المللی قطع کنند تا زمینه صلح و ثبات در این کشور فراهم شود.»

وی افزود، «وقتی طالبان به تعهدات خود عمل نمی کنند، آنها دیگر قابل اعتماد نیستند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500