سلامتی

پس از مداخله طالبان در واکسیناسیون موارد جدید فلج اطفال در بادغیس پیدا شدند

گزارش از عمر

اقارب جسد یک زن کارمند واکسین فلج اطفال را که به تاریخ ۱۰ حمل توسط افراد مسلح در جلال آباد کشته شد، حمل می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

اقارب جسد یک زن کارمند واکسین فلج اطفال را که به تاریخ ۱۰ حمل توسط افراد مسلح در جلال آباد کشته شد، حمل می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

هرات -- مقامات محلی در ولایت بادغیس از آغاز سال جدید خورشیدی بدینسو دست کم پنج مورد مثبت جدید فلج اطفال را در میان کودکان شناسایی کرده اند.

به گفته ریاست صحت عامه ولایت بادغیس، کارمندان صحی چهار مورد را در ولسوالی بالا مرغاب و یک مورد را در ولسوالی قادیس ثبت کردند.

داکتر عبدالصمد یعقوبی، سرپرست ریاست صحت عامه ولایت بادغیس گفت، تمام این موارد در مناطقی که طالبان کنترل می کنند و جایی که آنها واکسیناسیون فلج اطفال را مسدود کرده اند، رخ داده اند.

وی با افزودن اینکه این گروه واکسیناسیون فلج اطفال خانه به خانه را در بالا مرغاب مسدود کرده است گفت، «این پنج کودک فلج شده زیر ۵ سال عمر دارند و به دلیل ممانعت طالبان واکسین نشده اند.»

وی گفت، در ولسوالی قادیس، طالبان فقط در بخشی از این ولسوالی از واکسیناسیون جلوگیری کرده اند، اما این امر باز هم باعث شد که این ویروس در دو ولسوالی در میان کودکان شیوع کند.

یعقوبی هشدار داد، ویروس فلج اطفال در این ولایت در حال افزایش است و بسیاری از کودکان اگر به واکسیناسیون دسترسی پیدا نکنند، فلج خواهند شد.

وی گفت، کارمندان از جمع ۱۷۰ هزار کودک زیر پنج سال این ولایت فقط ۳۳٪ آنها را علیه فلج اطفال واکسین کرده اند، در حالیکه باقیمانده آنها به دلیل ممانعت جاری طالبان در معرض خطر مصاب شدن قرار دارند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به تاریخ ۱۲ ثور به یک ژونالست آزاد گفت، رهبران طالبان به جنگجویان دستور داده اند تا از ورود واکسیناتوران در مناطق تحت کنترل آنها و انجام دادن واکسیناسیون فلج اطفال خانه به خانه جلوگیری کنند.

در خطر انداختن کودکان افغان

باشندگان و اعضای شورای ولایتی بادغیس در مورد ظهور پنج مورد جدید فلج اطفال نگرانی های خود را ابراز کرده و با اینکه طالبان را به عنوان «دشمن بشریت» توصیف کردند، موقف آنها را محکوم کردند.

مؤنسه قادری منشی شورای ولایتی بادغیس گفت، جلوگیری از واکسیناسیون فلج اطفال برای نسل جدید کودکان در افغانستان یک مانع بزرگ است.

وی گفت، «ما این کار را به شدت محكوم كرده و از طالبان می خواهیم كه تعداد بیشتری از كودكان و اطفال را به تباهی و فلج نكشانند. به دلیل تصمیم خصمانه طالبان زندگی های هزاران طفل در بادغیس در معرض خطر قرار گرفته اند.»

بر اساس آمار رسمی، در سال ۲۰۲۰ میلادی در سراسر افغانستان ۵۶ مورد فلج اطفال ثبت شده اند. تمام این موارد در مناطق تحت کنترل طالبان به وقوع پیوسته اند.

عبدالعزیز توکلی یک فعال جامعه مدنی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، دسترسی به خدمات صحی یک حق اساسی بشر است، اما این حق به طور مکرر توسط طالبان نقض شده است.

وی گفت، «اقدام طالبان برای جلوگیری از واکسیناسیون خانه به خانه نقض آشکار از حقوق بشر است و کاملاً بی رحمانه است.»

وی افزود، از یک طرف آنها مردم ملکی را با بمبگذاری های انتحاری، جنگ و انفجارها قتل عام می کنند، و از طرف دیگر با جلوگیری از دسترسی به خدمات صحی، نسل جدید کودکان را از داشتن یک زندگی خوب محروم می سازند.

توکلی گفت، طالبان برای فلج کردن ده ها طفل افغان مسؤل اند و بنابراین آنها باید پاسخگو باشند.

محمد ادیب یک باشنده قلعه نو گفت، «ما از طالبان می خواهیم که بازی کردن با زندگی کودکان ما را متوقف کنند... و اجازه دهند که کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال در تمام ولسوالی ها و قریه ها انجام شود.»

تلاش های واکسیناسیون توسط حکومت

حسام الدین شمس والی بادغیس گفت، پس از ثبت شدن پنج مورد جدید فلج اطفال در سال جاری، حکومت ولایتی برای تطبیق عاجل یک کمپاین واکسیناسیون در سراسر این ولایت یک تیمی را مؤظف کرده است.

وی با افزودن اینکه مقامات امیدوار اند که طالبان و باشندگان محلی به آنها اجازه دهند تا برای جلوگیری از یک «فاجعه انسانی» در بالا مرغاب، این کمپاین را آغاز کنند گفت، «ما همه منابع طبی و واکسین های لازم را به حرکت درآورده ایم».

وی افزود، «برای تطبیق برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در هر دوره در سراسر بادغیس اقدامات لازم انجام شده اند، اما طالبان همیشه از این امر جلوگیری کرده اند.»

خان جان ظفر یک عضو شورای ولایتی بادغیس گفت، «اکنون برای تطبیق کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال در ولسوالی بالا مرغاب و قادیس زمان مناسب است تا از فلج اطفال بیشتر جلوگیری شود.»

وی افزود، «طالبان حق ندارند که از اطفال و کودکان ما برای دستیابی به اهداف خود به عنوان یک ابزار استفاده کنند.»

ظفر با افزودن اینکه یگانه گزینه برای اطمینان از آینده سالم کودکان واکسیناسیون است گفت، طالبان برای جلوگیری از تطبیق واکسین فلج اطفال کدام توجیه مشروع ندارند.

ظفر خاطرنشان كرد، «جامعه بین المللی تلاش های حکومت برای آوردن واكسین به هر خانواده افغان را حمایت می كند، اما طالبان در مقابل نجات دادن زندگی اطفال موانعی را ایجاد می كنند. این کار طالبان قابل بخشش نیست.»

یک اقدام ضد اسلامی

علمای دینی در ولایت بادغیس بر ضرورت فوری واکسیناسیون اطفال تأکید کرده و ظلم طالبان در جلوگیری از تطبیق یک کمپاین در سطح کشور را محکوم کرده اند.

مولوی عبدالحلیم شیخ الاسلامی، رئیس ارشاد، حج و اوقاف بادغیس گفت، جستجو کردن مراقبت صحی یک اقدام دینی است و همه مسلمانان باید فرزندان خود را واکسین کنند زیرا این امر باعث نجات زندگی اطفال و نسل آینده می شود.

وی افزود، «واكسیناسیون فلج اطفال در تمام دنیا و همچنان در كشورهای اسلامی تطبیق می شود و جلوگیری از آن هیچ اعتبار اسلامی ندارد.»

وی گفت، طالبان با ارائه کردن یک تفسیر تحریف شده از واکسین فلج اطفال مثلاً توصیف کردن آن به عنوان یک توطئه غربی، به خانواده ها فریب داده و زندگی اطفال آنها را متأثر کرده اند.

حلیم گفت، اسلام هر مسلمان را مؤظف می سازد تا با فراهم کنندگان خدمات صحی به ویژه واکسیناتوران، همکاری کند.

وی گفت، الله متعال (ج) در قران کریم فرموده است، مسلمانی که برادر مسلمان خود را از یک بیماری ساری یا خطر دیگر نجات می دهد، معادل است با اینکه همه مسلمانان را نجات داده باشد.

مولوی عبدالسلام صبری یک عالم دینی در قلعه نو گفت، واکسین پولیو اطفال را از فلج نجات می دهد و دین در برابر استفاده از آن هیچ مانعی را ایجاد نمی کند. بنابراین، تمام خانواده ها باید فرزندان خود را واکسین کنند.

وی افزود، «استدلال های طالبان علیه واکسیناسیون فلج اطفال اعتبار ندارند زیرا دسترسی به خدمات صحی یکی از حقوق اساسی هر کودک است. جلوگیری از واکسین پولیو، کودکان را از حقوق اولیه آنها محروم می کند.»

وی گفت، طالبان با محروم کردن کودکان از واکسین برای محافظت آنها در برابر فلج، گناه کبیره ای را انجام داده اند. وی تأکید کرد، «آنها باید درک کنند که هرگز بخشیده نخواهند شد».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تطبیق واکسین پولیو را باید جدی گرفت زیرا این یک مرض ساری است و یک شخص مصاب به شخص دیگر انتقال می یابد. دولت باید تلاش کنند که در همه نقاط کشور واکسین پولیو را تطبیق کنند تا افغانستان برای ابد از این بیماری مزمن نجات یابد.

پاسخ

علت این که طالبان به کارمندان واکسیناسیون را در مناطق شان اجاز نمی دهند این است که آنها فکر می کنند که در میان کارمندان واکسین جاسوسان غربی و حکومت افغانستان موجود می باشند. این نگرانی طالبان زمانی بیشتر شد که سازمان استخبارات امریکا "سی آی ای" از یک برنامه تقلبی واکسین برای پیدا کردن رد پای اسامه بن لادن رهبر کشته شده ای شبکه تروریستی القاعده استفاده کرد. بن لادن در شهر ایبت آباد پاکستان توسط نیرو های ویژه ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ کشته شد. این کار امریکا تئوری توطئه شورشیان و شایعات را در پاکستان و افغانستان شعله ور ساخت. اکنون طالبان فکر می کنند که کارمندان واکسین دولت در مناطق تحت اداره طالبان به دولت افغانستان در مورد مخفی گاه های شورشیان معلومات می دهند و دولت مخفی گاه های آنها را توسط حملات هوایی از بین می برد. در این جا ملت بیچاره روستا ها در به در شدند. کودکان آنها از واکسین به دور ماندند و اکثراً کودکان که فلج می شوند از مناطق روستایی هستند. اگر طالبان به کارمندان صحی حکومت در مناطق اداره شان اجازه واکسین را نمی دهند، باید تیم های صحی خود شان را آماده کنند تا برای کودکان روستا ها که تحت اداره طالبان زنده گی می کنند وا کسین نمایند. گناه مردم روستا ها چه است؟

پاسخ

در چند دهه ای آینده تعداد زیاد از کودکان که در مناطق روستایی زنده گی می کنند به بیماری فلج دچار خواهند شد. و این یک خبر بسیار نگران کنند برای آینده افغانستان و نسل آنیده افغانستان است.

پاسخ

اگر حمله بر کارمندان تطبیق واکسین افزایش یابد همه کسانیکه داوطلبانه به خاطر خدمت به مردم به ساحات دور دست کشور می رفت و اطفال را واکسین می کرد دیگر این کار را نخواهند کرد.

پاسخ

هر کودک که به مرض فلج مبتلا می گردد طالبان مسئول آن دانسته می شوند. و هر شخص معلول بار دوش جامعه و خانواده اش می شود. طالبان باید از خدا بترسند و بگذراند که تیم های واکسیناسیون دولت به ساحات طالبان رفته و اطالبان را واکسین پولیو نمایند. طالبان حد اقل بالای اولاد های خود دل بسوزانند اگر بالای اولاد های مردم دل نمی سوزاند. زیرا اولاد های خود طالبان نیز معلول بار می آید اگر آنها واکسین نشود.

پاسخ