سلامتی

پس از ممانعت واکسیناسیون از سوی طالبان، فلج اطفال در افغانستان افزایش یافته است

گزارش از عمر

به گفته مقامات صحی افغان، به تعقیب ممانعت طالبان از واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال، در سال ۲۰۲۰ میلادی کودکان بیشتری به فلج اطفال مبتلا شدند. [عمر]

هرات -- یک بیماری ترسناکی مجدداً در افغانستان پدیدار می شود و جنگ جاهلانه طالبان علیه صحت عامه آن را تقویت می کند.

طالبان با تهدید کشتن تیم های خانه به خانه واکسیناسیون ها را در مناطق تحت تصرف خود ناممکن می سازند و آنها همچنان به مردم می گویند که واکسین ها یک توطئه غربی است که هدف آن عقیم سازی کودکان مسلمان است و یا می گویند که چنین برنامه ها برای جاسوسان غربی یا حکومت افغانستان یک پوشش است.

وزارت صحت عامه افغانستان و ابتکار جهانی نابودسازی فلج اطفال در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶ مورد ابتلای ویروس فلج اطفال نوع ۱ (دبلیو پی وی۱) را در سراسر افغانستان ثبت کرده اند -- که در مقایسه با ۲۹ مورد ابتلا در سال ۲۰۱۹ میلادی یک افزایش بزرگی است.

اکثر ابتلاهای اخیر در ولایات جنوبی افغانستان جایی که طالبان حضور پررنگی دارند ثبت شده اند، اما در مناطق غربی کشور نیز ظهور دوباره آن رخ داده است.

یک کارمند صحی افغان به تاریخ ۲۸ جدی در جریان یک کمپاین واکسیناسیون در شهر هرات، واکسین فلج اطفال را به یک طفل تطبیق می کند. فلج اطفال که زمانی یک آفت جهانی بود اکنون فقط در سه کشور افغانستان، نایجریا و پاکستان باقیمانده است. [عمر]

یک کارمند صحی افغان به تاریخ ۲۸ جدی در جریان یک کمپاین واکسیناسیون در شهر هرات، واکسین فلج اطفال را به یک طفل تطبیق می کند. فلج اطفال که زمانی یک آفت جهانی بود اکنون فقط در سه کشور افغانستان، نایجریا و پاکستان باقیمانده است. [عمر]

داکتر عبدالواحد رحمانی رئیس برنامه ملی واکسیناسیون فلج اطفال در حوزه غرب گفت، سال گذشته طالبان در برخی از ولسوالی های حوزه غرب، از واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال ممانعت کردند و در نتیجه هشت طفل مبتلا شدند.

رحمانی گفت، «فعلاً ما در حوزه غرب هشت مورد مثبت فلج اطفال داریم که دو مورد در ولایت هرات، دو مورد در ولایت بادغیس و چهار مورد در ولایت فراه هستند.»

وی افزود، «با بدتر شدن اوضاع امنیتی و ممانعت طالبان از کمپاین خانه به خانه واکسیناسیون فلج اطفال در برخی از ولسوالی ها، تعداد موارد مثبت فلج اطفال در ولایات غربی رو به افزایش است.»

رحمانی که در مورد خطرات ممانعت از واکسیناسیون هشدار می داد گفت، «تمام موارد مثبت فلج اطفال در مناطق تحت کنترل طالبان ثبت شده اند.»

ممانعت از کمپاین واکسین

یک کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال در سراسر کشور به تاریخ ۲۹ جدی آغاز شد و ۱۰ میلیون طفل زیر ۵ سال را هدف قرار داد. طالبان گفته اند که آنها از این کمپاین حمایت خواهند کرد و دسترسی به واکسین ها را محدود نخواهند ساخت.

وزارت صحت عامه با استناد از نگرانی های مصؤنیتی و ادامه ممانعت طالبان از واکسیناسیون های خانه به خانه تخمین می کند که حدود ۳.۳ میلیون طفل واکسین را دریافت نخواهند کرد.

مقامات برنامه ملی واکسیناسیون فلج اطفال می گویند، از ۱.۲ میلیون کودک بیش از ۱۷۵۰۰۰ آنها در حوزه غرب کشور در این تعداد شامل می شوند.

رحمانی گفت، تیم های صحی «از دست طالبان نمی توانند در روستاهای دور افتاده برای واکسیناسیون اطفال خانه به خانه بروند، اما کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال برای چندین روز در تمام مراکز صحی ولسوالی ها تطبیق می شود.»

وی گفت، «خانواده ها می توانند فرزندان خود را به این مراکز صحی بیاورند.»

در حقیقت، خانواده هایی که در روستاهای دور افتاده زندگی می کنند احتمالاً نمی توانند که چنین کاری کنند.

نوراحمد حیدری معاون والی هرات گفت، طالبان با جلوگیری از کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال در برخی از ولسوالی های هرات، کودکان را در خطر می اندازند و در بعضی موارد زندگی آنها را نابود می سازند.

وی گفت، «طالبان در مناطق دورافتاده ولسوالی های شیندند، گلران و کشک کهنه ولایت هرات، از واکسیناسیون فلج اطفال خانه به خانه جلوگیری می کنند. به دلیل تهدیدهای طالبان تیم های صحی به این مناطق رفته نمی توانند.»

وی گفت، بدون مداخلات طالبان هیچ طفلی از واكسیناسیون فلج اطفال در هرات محروم نخواهد شد زیرا حکومت برای معافیت سازی كودكان همه امکانات را دارد.

نرگس ایماق یک باشنده شهر هرات که مادر سه فرزند است، از طالبان خواست که ممانعت از کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال را متوقف کنند.

وی با ترغیب نمودن والدین به «واکسین کردن فرزندان خود» گفت، به خانواده ها باید اجازه داده شود تا فرزندان خود را واکسین کنند «تا که آنها فلج نشوند».

وی گفت، فلج اطفال کودکان را فلج می سازد و هنگامی که آنها مبتلا شوند، دیگر هیچ علاجی وجود ندارد.

'وظیفه دینی برای مجادله با فلج اطفال'

علمای دینی در ولایات غربی افغانستان ممانعت طالبان از واکسیناسیون فلج اطفال را غیراسلامی و غیرانسانی خواندند.

عبدالخالق حقانی رئیس ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات گفت، هیچ کس حق ندارد که مانع واکسیناسیون فلج اطفال شود یا در راه نجات کودکان موانعی را تحت نام اسلام ایجاد کند.

وی گفت، فلج اطفال یک بیماری خطرناک و ساری است که سیاست، دین و مرزها را نمی شناسد و همه اطفال را تهدید می کند.

وی افزود، «برای طالبان بهتر است که به عوض جلوگیری از تطبیق واکسیناسیون فلج اطفال، تطبیق آن را تسهیل کنند تا کودکان به این بیماری بدون علاج مبتلا نشوند.»

حقانی گفت، این وظیفه همه مسلمانان است که با فلج اطفال مجادله کنند و فرزندان خود و دیگران را از عذاب این بیماری نجات دهند.

وی افزود، «جلوگیری از واكسیناسیون فلج اطفال هیچ توجیه شرعی ندارد. این کار کاملاً با ارزش ها و احکام اسلام مخالف است.»

مولوی خیرمحمد نیازی یک عالم دینی در قلعه نو مرکز ولایتی بادغیس گفت، «واکسیناسیون بیماری کشنده فلج اطفال را نابود می سازد. هرکس که این کار را متوقف کند مرتکب یک کار غیراسلامی و غیرانسانی می شود.»

وی افزود، جلوگیری از رسیدن کمپاین واكسین فلج اطفال به روستاهای محروم و فقیرنشین یک جرم نابخشودنی است. «اسلام به همه مسلمانان حکم کرده است که در برابر بیماری ها از خود محافظت کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شک هم نیست که این واکسین باعث عقیم شدن نسل آینده افغانستان شود. این واکسین را کی در لابراتوار ها چیک کرده است که این واکسین واقعاً به خاطر فلج کودکان بوده است. بالای حکومت مردم اعتماد ندارد. تا هنوز مشخص نیست که رئیس جمهور مسلمان است یا خیر. به خطریکه خانم رئیس جمهور به زبان خودش گفت که وی عیسوی است. اگر رئیس جمهور مسلمان می بود میتوانست که خانم اش را در طول چهل که با وی زنده گی مشترک داشت وی را مسلمان می کرد. اما وی نتوانسته که خانم خودش را مسلمان بسازد. مردم واقعاً نمی داند که رئیس جمهور کشور جاسوس کدام کشور است. معاون اول اش واضیح می گویند که من یک جاسوس هستم. بناءً اکثریت مطلق مردم افغانستان که خاموش است نغییر نظام را می خواهد و این تیکنوکرات های غربی باید از کشور بیرون شود و یک شخص مسلمان در راس حکومت بیاید ته مردم بالای حکومتش اعتماد بکنند.

پاسخ

طالبان نباید با سرنوشت کودکان کشور بازی کند. واکسین برای هر کودک لازمی و حتمی است.

پاسخ

من فکر می کنم بهتر است به افراد محلی و اعضای طالبان رده پایین در مورد واکسیناسیون در مناطق تحت کنترول طالبان آموزش داده شود تا بتوانند واکسیناسیون را در مناطق خود اجرا کنند. این بدان معناست که، اگر آنها نمی خواهند کارمندان دولت یا کارمندان خارجی به مناطق تحت کنترول آنها برای واکسیناسیون بروند، یک گزینه این است که به آنها وسایل و آموزش داده شود تا آنها خودشان بتوانند این کار را انجام دهند. آنچه مهم است این است که فرصت این کمپاین را نباید از دست داد زیرا این امر مسئله مرگ و زندگی نسل های آینده است.

پاسخ