سلامتی

مقامات می گویند، طالبان ۴۱ هزار کودک را از واکسیناسیون فلج اطفال در کنر محروم کرده اند

گزارش از خالد زیری

در تصویر یک کارمند صحی افغان دیده می شود که، به تاریخ ۱۵ عقرب ۱۳۹۷ در جریان یک کمپاین واکسیناسیون در حومه جلال آباد واکسین فلج را به یک طفل تطبیق می کند. فلج اطفال، که زمانی یک آفت جهانی بود، اکنون فقط در سه کشور جهان -- افغانستان، نایجریا و پاکستان – باقی مانده است. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در تصویر یک کارمند صحی افغان دیده می شود که، به تاریخ ۱۵ عقرب ۱۳۹۷ در جریان یک کمپاین واکسیناسیون در حومه جلال آباد واکسین فلج را به یک طفل تطبیق می کند. فلج اطفال، که زمانی یک آفت جهانی بود، اکنون فقط در سه کشور جهان -- افغانستان، نایجریا و پاکستان – باقی مانده است. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

كنر-- مقامات می گویند، طالبان واكسیناسیون فلج اطفال را در قسمت هایی از شش ولسوالی در ولایت كنر مسدود كرده اند و ۴۱ هزار طفل را از معافیت در مقابل این بیماری محروم ساخته اند.

داکتر عزیز الرحمن ساپی، رئیس صحت عامه کنر، به تاریخ ۲۶ حمل گفت، این گروه جنگجوی اخیراً تلاش های خود را برای جلوگیری از واکسیناسیون فلج اطفال در این منطقه افزایش داده است.

وی از دره مزار ولسوالی نورگل، دره دیوه گل ولسوالی چوکی، دره بادیل ولسوالی نرنگ، دره شورایک ولسوالی مانوگی و دره قورو ولسوالی وته پور نام برد، و همچنان ولسوالی های سرکانو، دانگام و غازی آباد را مناطقی دانست که طالبان اجازه نمی دهند واکسین اطفال در آنجا تطبیق شود.

ساپی گفت، جنگجویان در برخی مناطق فقط از آگاهی عامه در مورد واکسیناسیون جلوگیری می کنند، در حالی که در برخی دیگر با قیمت قربانی کردن کودکان از تمام برنامه واکسیناسیون جلوگیری می کنند.

وی افزود، «بر اساس معلومات بدست آمده از کمپاین های قبلی واکسیناسیون، ۴۱ هزار طفل واکسین دریافت نکرده اند، که این بسیار نگران کننده است.»

ساپی گفت، تلاش ها برای حل این مسئله از طریق جرگه های قومی جریان دارند.

محمد ساپی، یک عضو شورای ولایتی کنر گفت، «ما از طریق راه های قومی این مسئله را با گروه های مخالفین مسلح بحث کرده ایم و از آنها خواسته ایم که آینده اطفال را خراب نکنند.»

وی گفت، «ما به آنها گفتیم که رهبران طالبان کسانی هستند که از این جنگ سود می برند، در حالی که شما ها جنگ می کنید، کشته می شوید و مشکلاتی را ایجاد می کنید. شما باید این کار را متوقف کنید.»

وی افزود، «ما در این زمینه پیشرفت هایی داشته ایم.»

«در بعضی از مناطقی که بزرگان قومی با این جنگجویان جلساتی داشته اند، آنها به ایشان اطمینان داده اند که در کمپاین های بعدی واکسیناسیون، با آنها مخالفت نخواهند کرد. ببینیم که آنها واقعاً به قول خود می ایستند یاخیر.»

اعتراض مردم

باشنده گان محلی از طالبان می خواهند که به مخالفت شان با واکسیناسیون پایان دهند.

فاروق جان، که اصلاً اهل منطقه گامبیر ولسوالی وته پور است، و اکنون در اسدآباد مرکز ولایتی زندگی می کند گفت، «اکنون دو سال می شود که این واکسین در دره ما [در دسترس] نیست، پیش از این داعش بود که واکسیناسیون ها را متوقف کرد، اما اکنون طالبان است.»

وی افزود، «من چند ماهی است كه در اسدآباد زندگی می كنم چون فرزندانم در روستای ما به تعلیم و واكسیناسیون دسترسی ندارند. من به عنوان یک پدر، باید در مورد صحت فرزندانم فکر می کردم. اگر یکی از فرزندانم به این بیماری مبتلا شود، پس این مشکل من خواهد بود نه از طالبان یا داعش، بنابراین من مجبور شدم کاری را در این مورد انجام دهم.»

وی افزود، «این یک مشکل بزرگی است. بزرگان قومی باید تمام تلاش خود را بکنند که طالبان را مجبور کنند تا از ممانعت واکسیناسیون ها دست بردارند، تا فرزندان ما سالم بمانند. آنها [جنگجویان] در بعضی مناطق به واکسیناسیون ها اجازه می دهند اما در تمام مناطق نه، و این راه حل نیست. طالبان باید در همه جا به واکسیناسیون اجازه دهند.»

قیام الدین، یکی دیگر از باشنده گان اسدآباد، گفت که طالبان باید به دنبال صلح باشند نه ایجادکردن موانعی که زندگی اطفال را به خطر بیاندازد.

وی گفت، «در گذشته، پوشش واکسیناسیون در ولایت کنر بسیار زیاد بود، اما اکنون، به دلیل مخالفت طالبان، تعداد زیادی از اطفال واکسیناسیون را دریافت نمی کنند. طالبان باید صلح كنند، با آتش بس موافقت كنند و جنگ را پایان دهند، اما آنها به جای آن با واكسیناسیون ها ممانعت كرده اند.»

وی افزود، «ما امیدواریم که با شروع مذاکرات صلح، طالبان جنگ را خاتمه دهند. هیچ خانواده ای نیست که یک عضو را در جنگ از دست نداده باشد، اما طالبان هنوز در حال جنگ هستند و اجازه تطبیق واکسیناسیون ها را نمی دهند.»

قیام الدین گفت، «اگر این جنگ می توانست پیروزی داشته باشد، آنها در ۲۰ سال گذشته در آن پیروز می شدند، اما نمی توانند. پس چرا آنها زندگی مردم ملکی را در معرض خطر قرار می دهند؟»

وی پرسید، «این کودکان آینده کشور ما هستند. چرا طالبان آنها را معیوب می سازند؟»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان بخاطر نابودی مردم افغانستان کمر بسته اند، آنها کوشش می کنند که ازهر راهی باشد مردم افغانستان را از بین ببرند. با واکسین اینها مخالفت می کنند با تیم های صحی کرونا اینها ممانعت می کنند. از این جهت آنها میخواهند که همه مردم افغانستان بمیرند. من نمی دانم این چه گونه مردم هستند. من حیرانم که چرا برخی از مردم درافغانستان هنوز هم از این گروه حمایت می کنند و به آمدن شان در قدرت در افغانستان خوش بین هستند. اگر این گروه در افغانستان بر سر قدرت برسند، همه مردم را از زنده گی انسانی محروم خواهند ساخت. آنها به صحت و داکتر باور ندارند. آنها به باز سازی باور ندارند و انها به پیشرفت و ترقی باور ندارند. آنها به هیچ چیزی دنیوی باور ندارند. آنها مردم خود خواه هستند فقط در فکر خود هستند، در قصه ملت و شهروندان نیستند. اینکه ملت فلج می شود، کرونا می گیرد برای آنها هم نیست.

پاسخ

آیا این افراد نافهم , جاهل, و وحشی چیزی از خدا,دین ,مذهب ,انسانیت,بشریت,اخرت, حاضرت, از وجدان, از عذاب وجدان چیزی میدانند؟ بیخی والله به این ماه مبارک رمضان این قسم موضوعات را میخوانم حوصله خود را ازدست میدهم.

پاسخ

این مسئولیت هر انسان است چه حکومت باشد، طالب، خر یا سگ تا واکسیناسیون کودکان، به ویژه واکسیناسیون فلج اطفال را تطبیق نماید. هر کسیکه از آن ممانعت کند و باعث معلولیت در بین کودکان شود، آن گروه یا فرد هیچ اطلاع از اسلام، جهان پیشرفته و معیار های بهداشتی جهان ندارد. آنها انسان نیستند بلکه حیوانات وحشی هستند که جان دیگران را برای همیشه در معرض خطر قرار می دهند.

پاسخ

من موافق هستم

پاسخ