سلامتی

داعش و طالبان مانع تطبیق واکسین پولیو به 200 هزار طفل افغان شده اند

نوشتهء نجیب الله

یک کارمند صحی افغان به تاریخ 10 حوت 2017 در کابل در جریان یک کمپاین واکسیناسیون، واکسین پولیو را به یک طفل تطبیق می کند. پولیو که زمانی یک بلای جهانی بود اکنون فقط در سه کشور افغانستان، نیجریا، و پاکستان، شیوع دارد. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

یک کارمند صحی افغان به تاریخ 10 حوت 2017 در کابل در جریان یک کمپاین واکسیناسیون، واکسین پولیو را به یک طفل تطبیق می کند. پولیو که زمانی یک بلای جهانی بود اکنون فقط در سه کشور افغانستان، نیجریا، و پاکستان، شیوع دارد. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- بنا بر گفته های مسئوولین وزارت صحت عامه و مقامات ولسوالی ها، طالبان و جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش) از تطبیق واکسین پولیو به اطفال در ساحات که حضور دارند ممانعت می نمایند.

داکتر هدایت الله ستانکزی، مشاور این وزارت به سلام تایمز گفت: «متاسفانه در برخی مناطق مختلف کشور به دلیل جنگ و در بعضی مناطق طالبان و داعش سبب شده اند تا 200 هزار طفل از دریافت واکسین پولیو باز بمانند.»

افغانستان در جمله معدود کشورهای جهان به شمار می رود که نتوانسته بیماری پولیو را کاملا ریشه کن کند که علت اصلی آن ناامنی و مانع شدن جنگجویان است.

ستانکزی گفت که واکسیناسیون یگانه راه جلوگیری از فلج اطفال از طریق پولیو است و پروگرام تطبیق واکسین در افغانستان با پیشرفت همراه بوده است.

بربنیاد معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، در سال 2016 در افغانستان 13 مورد ابتلا به پولیو ثبت شده است. در سال 2017 تا اکنون شش مورد ابتلا ثبت شده است -- که پنج مورد آن در جنوب و یک مورد آن در شمال شرق افغانستان ثبت شده است. جدیدترین مورد ثبت شده در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل در ماه اسد بود.

با این حال در جریان آخرین کمپاین این وزارت جهت تطبیق واکسین پولیو در ماه سنبله جنگجویان طالب و داعش از دسترسی اطفال به واکسین در ولسوالی های درزاب و قوش تپه ولایت جوزجان ممانعت کردند.

به گفته ستانکزی در این دو ولسوالی که جنگجویان برخی مواقع در آنها حضور گسترده ای داشته اند، 27,380 طفل از دریافت واکسین بازمانده اند.

بالغ بر 172 هزار طفل دیگر محروم از دریافت واکسین پولیو در ساحات مختلف افغانستان، خصوصا در ولایت های قندهار، هلمند، قندوز، پکتیا، و غور زندگی می کنند.

جنگجویان تطبیق واکسین پولیو را ممنوع کرده اند

بازمحمد داور، ولسوال درزاب، گفت که جنگجویان داعش با پخش شب نامه ها در این ساحات گفته اند که تطبیق واکسین پولیو را اجازه نخواهند داد.

او به سلام تایمز گفت: «آنها برعلاوهء مانع شدن تطبیق واکسین پولیو، محدودیت های دیگر را نیز مثل جلوگیری از کشیدن سگرت، شنیدن رادیو، تماشای تلویزیون و ماهواره، و نوشیدن نوشابه های انرژی را وضع کرده اند.»

امین‌الله، ولسوال قوش تپه، گفت: «در نتیجه جنگ روان بین داعش و طالبان در ساحات ختای سای، چهارسای، دشت لیلی، قرای، شور قدوق، ترکمن قدوق، و چقمه چقور این ولسوالی مردم منازل شان را ترک کرده اند. برعلاوه، این جنگ همچنان سبب شده که کمپاین تطبیق واکسین در ولسوالی قوش تپه اجرا نشود.»

وی به سلام تایمز گفت: «[باشندگان محلی] به خاطر حل این مشکل حتی موسفیدان شان را به نزد طالبان و داعش فرستادند، اما جنگجویان به موسفیدان نیز جواب منفی دادند.»

«اطفال قابل ترحم اند»

صابر، یک فعال جامعه مدنی در کابل که فقط نام اولش را گرفت، گفت مانع شدن از تطبیق واکسین دشمنی جنگجویان با مردم افغانستان را نشان می دهد.

او به سلام تایمز گفت: «اطفال قابل ترحم اند. اگر افراد داعش و طالبان خود را افغان و مسلمان می شمارند نباید مانع تطبیق واکسین پولیو شوند.»

جمیله، یک محصل پوهنتون کابل، گفت به علت این بی رحمی طالبان و داعش اطفال افغان -- که آینده سازان کشور اند -- با خطر ابتلا به مریضی لاعلاج فلج مواجه می شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500