سلامتی

طالبان با ممانعت از تطبیق واکسین پولیو جان اطفال را در اروزگان به مخاطره می اندازد

نوشتهء ضیا ثمر

جنگجویان طالبان به تلافی عملیات زمینی و هوایی نیروی دفاع و امنیت ملی افغانستان علیه این گروه ستیزه جو از تطبیق واکسین پولیو در ولایت اروزگان ممانعت می کنند. [ضیا ثمر]

اروزگان -- جنگجویان طالبان به تلافی عملیات زمینی و هوایی نیروی دفاع و امنیت ملی افغانستان علیه این گروه ستیزه جو از تطبیق واکسین پولیو در ولایت اروزگان ممانعت کرده اند.

نیروی دفاع و امنیت ملی افغانستان عملیات روان را بتاریخ ۱۱ سرطان راه اندازی کرد که در نتیجه آن تعداد از جاده های مسدود شده توسط طالبان دوباره باز شدند.

به گفتهء اداره صحت عامه ارزوگان،‌ در یک اقدام تلافی جویانه، جنگجویان طالبان به کلینیک های صحی محلی هشدار دادند تطبیق واکسین پولیو در این ولایت را متوقف کنند و به این ترتیب آنها جان صدها هزار طفل را به مخاطره انداخته اند.

خان آقا میاخیل،‌ رئیس این اداره به سلام تایمز گفت: «بخاطر این تصمیم اتخاذ شده توسط جنگجویان ۱۸۰ هزار طفل در اروزگان ... از دریافت واکسین پولیو محروم شده اند.»‌

سمیع الله هشت ساله بتاریخ ۱۸ سرطان در شفاخانه بوست لشکرگاه در ولایت هلمند بخاطر علائم احتمالی پولیو تحت تداوی قرار دارد. داکتران می گویند که این طفل واکسین پولیو را نگرفته است. [ضیا ثمر]

سمیع الله هشت ساله بتاریخ ۱۸ سرطان در شفاخانه بوست لشکرگاه در ولایت هلمند بخاطر علائم احتمالی پولیو تحت تداوی قرار دارد. داکتران می گویند که این طفل واکسین پولیو را نگرفته است. [ضیا ثمر]

او گفت: «طالبان در گفتگوهای غیرمستقیم اظهار داشتند که این کار را بنا به دلایل امنیتی انجام دادند و اجازه نخواهند داد تا پروسه واکسیناسیون در ساحات تحت کنترل شان تطبیق شود.»

میاخیل گفت که بزرگان قومی و علمای دینی مذاکرات شان با طالبان جهت حل این معضل را شروع کرده اند. «ما تا اکنون، به توافق نرسیده ایم.»‌

جهالت طالبان

باشنده های محلی ممانعت طالبان از تطبیق واکسین های پولیو را محکوم کرده اند.

عزیز احمد، یک دوکان دار ۳۴ در تیرین کوت، ‌به سلام تایمز گفت: «واکسیناسیون پولیو خطرناک نیست و طی چند سال گذشته در اینجا تطبیق شده است.»

او گفت: «اما مدت دو ماه است که [طالبان] گفته اند که این کار خطرناک است.»

وی گفت: «طالبان منفعت این واکسین را نمی دانند؛ اگر می دانستند آن را ممنوع نمی کردند.»‌

احمد گفت: «طالبان باید بدانند که اگر اطفال واکسینه نشوند، معلول خواهند شد و این مضر است.» او افزود که کمپاین واکسیناسیون «باید تطبیق شود.»

کریم‌الله آقا، باشنده ۳۵ ساله ساحه گرمک، با احمد هم عقیده است.

او به سلام تایمز گفت: «وقتی گروه های واکسیناسیون به دهات می آیند، باشنده ها همه اطفال شان را می آورند ... زیرا واکسین ها از امراض ماند سل، سرخک، و پولیو ممانعت می کند.»

او گفت: «ما شاهد منافع این واکسیناسیون بوده ایم. به همین دلیل است که بعض اطفال فلج نمی شوند.»

به مخاطره انداختن جان اطفال

در سال روان نه مورد ابتلا به پولیو در افغانستان روی داده که بالاترین رقم در جهان است. از این مجموع سه مورد در هلمند ، پنج مورد در قندهار، و یک مورد در اروزگان بوده است.

پولیو حالا فقط در سه کشور -- افغانستان، نیجیریا، و پاکستان -- شایع می باشد.

جدیدترین مورد ثبت یک مریض مبتلا با پولیو مربوط به یک پسربچه سه ساله در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند بود. مسؤولین می گویند که او در شمول ۹۰۰ هزار طفل در ولایت های هلمند، قندهار، و اروزگان است که در جریان کمپیان های واکسیناسیون در ماه ثور به خاطر تهدیدهای طالبان علیه گروه های واکسیناسیون، از دریافت واکسین محروم مانده است.

مطیع الله همت، ۲۲ ساله و باشنده اصلی اروزگان، که حالا در لشکرگاه تحصیل می کند، بر اثر ابتلا به پولیو فلج شده است.

او به سلام تایمز گفت: «یکی از پاهای من به پولیو مبتلا شد. افرادی وجود دارند که هر دو پای شان به پولیو مبتلا شد و این مرض جان اطفال را تهدید می کند.»

او گفت که مسدود کردن واکسیناسیون پولیو «یکی دیگر از [اثرات] جانبی جنگ است و جنگجویان نباید به آن اقدام کنند.»

او گفت که قصور در واکسینه کردن یک جامعه موجب می شود که کل آن جامعه توسط پولیو تهدید شوند.» وی افزود: «این بیماری مردم را ناامید می کند.»

او گفت:‌ «من از گروه های درگیر می خواهم که اجازه دهند اطفال واکسین پولیو دریافت کنند و می خواهم که جان آنها را به خطر نیاندازم.»

طالبان «برای جان مسلمانان حرمت قائل نیست»

مولوی سمیع الله خالد آخوندزاده، عضو شورای علمای اروزگان، طالبان را به خاطر ممانعت از این واکسیوناسیون محکوم کرد.

او به سلام تایمز گفت: «علمای دینی چنین تصمیم گرفته اند که واکسین پولیو مشروع است.»

وی گفت: «مطابق شرع اسلام از تطبیق واکسین هایی که برای بشریت منفعت دارند، به هیچ عنوان نباید ممانعت شود.»

وی افزود که قرآن می گوید که حفظ جان یک انسان معادل نجات کل نوع بشر است.

او گفت: «اگر طالبان [از کمپاین واکسیناسیون ممانعت می کند] این بدان معنا است که آنها برای جان مسلمانان ارزش قائل نمی باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500