سلامتی

با پیوستن زنان به کمپاین ایمن سازی، تطبیق واکسین پولیو در افغانستان افزایش یافته است

گزارش از عمر

در سال جاری، مشارکت کارمندان زن در کمپاین های واکسیناسیون پولیو نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است. زنان با وجود محدودیت های شدید، خانه به خانه رفته و کودکان را واکسین می کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- در سال جاری، مشارکت کارمندان زن در کمپاین های واکسیناسیون پولیو نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

این زنان با تحمل نمودن محدودیت های شدید، در مقابل قهر قاتلان جرأت نموده و خانه به خانه می روند تا کودکان را واکسین کنند.

کمپاین واکسیناسیون پولیو در افغانستان توسط یونیسف تمویل و تطبیق می گردد.

آخرین کمپاین سراسری پولیو از تاریخ ۲ الی ۵ ماه جوزا تطبیق گردید.

یک کارمند صحی زن به تاریخ ۴ ماه جوزا در شهر هرات ولایت هرات انگشت یک کودک را پس از تطبیق واکسین پولیو به وی نشانی می کند. [عمر/سلام تایمز]

یک کارمند صحی زن به تاریخ ۴ ماه جوزا در شهر هرات ولایت هرات انگشت یک کودک را پس از تطبیق واکسین پولیو به وی نشانی می کند. [عمر/سلام تایمز]

داکتر محمد آصف کبیر، معاون ریاست صحت عامه هرات گفت که بیش از ۱۱۰۰ زن به عنوان مدیر واکسین و هماهنگ کننده تیم در هرات به این کمپاین پیوستند.

در شهر هرات هشتاد در صد تطبیق کنندگان واکسین را زنان تشکیل می دهند، اما در ولسوالی های هرات به دلیل موجودیت محدودیت ها فیصدی زنان شرکت کننده در این کمپاین کمتر است.

تطبیق کنندگان زن آموزش ها و تعلیمات لازم را غرض تطبیق واکسین فرا گرفته اند.

کبیر گفت، خانواده ها به دلیل موجودیت رواج های سنتی در کشور، تنها به زنان اجازه می دهند تا به عنوان تطبیق کنندگان واکسین وارد خانه های شان شوند.

وی گفت، «موارد زیادی وجود دارد که هرگاه کارمندان مرد برای واکسین کردن کودکان به خانه های مردم می رفتند، خانواده ها برای شان اجازۀ واکسین را نمی دادند.»

کبیر افزود، «واکسیناتورهای زن در پیدا کردن و واکسین کردن کودکان توجه بیشتری می کنند. در مناطقی که زنان مسؤلیت تطبیق واکسیناسیون را بر عهده دارند هیچ کودکی بدون واکسین باقی نه مانده است.»

وی گفت، همچنان کار به حیثت تطبیق کنندهء واکسین پولین برای این زنها یک وسیله حمایت از خانواده های شان است.

تلاش ها برای ریشه کن ساختن پولیو

تطبیق کننده گان واکسین تلاش می کنند تا به هر خانۀ که می روند، همه کودکان شان را پیدا کنند تا اطمینان حاصل کنند که آنها بدون واکسین نمانند. هدف آنها رسیدن به یک افغانستان عاری از فلج اطفال است.

دیانا رحیمی همآهنگ کنندۀ تیم های زنان واکسیناسیون پولیو در شهر هرات گفت، وی ۳۰ تیم واکسیناسیون را مدیریت می کند و افزود که هدف او از بین بردن فلج اطفال در افغانستان است.

وی اضافه کرد، «همراه با سایر دخترها ما به داخل خانه ها می رویم تا مطمئن سازیم که هیچ کودکی از واکسیناسیون پولیو باقی نمی ماند. تعدادی از خانواده ها که از اهمیت واکسیناسیون پولیو خبر نیستند در برابر واکسیناسیون فرزندان خود مقاومت می کنند، اما ما آنها را قانع می سازیم.»

وی افزود، تیم های زنانه برای واکسین کردن کودکان به مناطق مختلف می روند و اکثریت مردم محلی از آنها به گرمی استقبال می کنند.

رحیمی گفت، «آرزو دارم که آن روز فرا برسد که نام من هم در بین کسانی باشد که در ریشه کن کردن فلج اطفال در افغانستان نقش داشته اند.»

تینا نظامی یک تن از تطبیق کنندگان واکسین در شهر هرات گفت، وی خوشحال است که می تواند بیرون از خانه اش کار کند.

وی افزود، او و همکارانش می خواهند که با رفتن خانه به خانه کودکان را از این ویروس خطرناک و کشنده نجات دهند.

وی گفت، «یگانه آرزوی من این است که افغانستان نیز مانند سایر کشورها از ویروس پولیو رهایی یابد و هیچ کودک فلج افغان را به چشم خود نه بینم.»

یگانه نبی زاده، یک تطبیق کنندۀ دیگر واکسین در شهر هرات گفت، وی با محدودیت های مختلف مبارزه می کند تا بتواند واکسین فلج اطفال را برای کودکان فراهم نموده و آنها را از فلج دایمی و حتی مرگ نجات دهند.

وی افزود، «یگانه امید من این است که شاهد ریشه کن شدن ویروس پولیو در کشورم باشم. من وقتیکه برای واکسین کردن کودکان به خانه ها می روم احساس خوشی می کنم.»

نبی زاده ادامه داد، «با وجود اینکه تعدادی از خانواده ها می گویند که اطفال آنها در خواب هستند اما باز هم ما داخل خانه های آنها می رویم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ یک از فرزندان آنها بدون واکسین باقی نمی مانند.»

پولیو همچنان یک تهدید جدی است

یونیسف اعلان کرده است که پولیو حالا هم کودکان افغان را تهدید می کند.

در سال ۲۰۲۲ میلادی تا به حال تنها دو مورد پولیو در سطح جهان ثبت گردیده است، یک مورد در افغانستان و یک مورد دیگر هم در پاکستان.

شمشیرخان، رئیس پروگرام واکسیناسیون فلج اطفال یونیسف در افغانستان گفت، کمپاین های سراسری واکسیناسیون پولیو در این کشور جهت ریشه کن کردن ویروس پولیو راه اندازی شده است.

وی در مصاحبه از پیش ثبت شده که با سلام تایمز شریک شده است گفت، یونیسف منابع و واکسین های کافی دارد و هیچ کودک افغان از واکسیناسیون محروم نخواهد ماند.

وی افزود، «در سال جاری کمپاین واکسیناسیون پولیو برای سه دوره در افغانستان راه اندازی شد و در جریان آخرین کمپاین ۹.۹ میلیون کودک افغان واکسین پولیو را دریافت کرده اند.»

وی ادامه داد، «در سال های گذشته بیش از ۳ میلیون کودک افغان به دلیل نا امنی از واکسیناسیون پولیو محروم بودند. اما حالا ما به همه این کودکان دسترسی پیداکرده و همه آنها را واکسین کرده ایم.»

شمشیرخان گفت، واکسیناسیون تنها راه جلوگیری از گسترش ویروس پولیو است و یونیسف به راه اندازی کمپاین های واکسیناسیون پولیو در سراسر کشور ادامه خواهد داد.

داکتر وحید احمد رحمانی، رئیس برنامه واکسیناسیون در زون غرب کشور گفت، باوجود اینکه در این اواخر هیچ مورد مثبت پولیو در ولایات غربی ثبت نشده است، اما خطر ابتلا به ویروس پولیو باز هم وجود دارد.

وی افزود، «در سال های گذشته موارد مثبت فلج اطفال در مناطق نا امن ثبت شده بود، اما با رفع محدودیت ها در مقابل کمپاین واکسیناسیون پولیو، اکنون کودکان در تمام مناطق واکسین شده اند.»

وی گفت، در مناطق مشخصی، فاضلاب به ویروس فعال پولیو آلوده است و به همین دلیل کارگران آن مناطق را با مواد ضد عفونی دواپاشی می کنند.

رحمانی گفت، تیم های واکسیناسیون به گونه منظم در دروازه های دخولی و مناطق سرحدی ولایات غربی حضور دارند تا کودکانی را که از کشورهای همسایه وارد افغانستان می شوند واکسین کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

واقعیت غم انگیز این است که ما هنوز از شیوع ویروسی، که سال ها قبل در سایر نقاط جهان از بین برده شده است، نمی ترسیم اما کودکان افغان به دلیل هنجارهای اجتماعی مضر و صداهای بی اساس همچنان در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند. من خبرهای شما را دوست دارم، اما فقط وضعیت یک شهر بزرگ در افغانستان، یعنی شهر هرات است که سطح تحصیلاتش بالاست و مردمش مدتهاست که با کار زنان مشکلی ندارند. چند روز پیش خبری در روزنامه اطلاعات روز خواندم که در اینجا نقل می کنم: «هیچ رضاکا زن در ارزگان اجازه واکسیناسیون را ندارد غلام فاروق، باشنده ترینکوت، به آی دبلیو پی آر گفت که اگر مقامات صحی زنان واکسین کننده را در این ولایت استخدام کنند، مشکلات آنها حل خواهد شد و کودکان بیشتری واکسین خواهند شد.» من امیدوارم که سازمان های بین المللی، به ویژه یونیسف و سازمان جهانی صحت، مردم را تشویق کنند تا کودکان خود را از طریق کمپاین های آگاهی عمومی واکسین کنند و به همسران خود اجازه دهند تا به عنوان واکسیناتور کار کنند. علاوه بر این، امیدوارم که سلام تایمز در گزارش های خود به شهرهای بزرگ و ولایات جنگ زده و عقب مانده کشور به ویژه ولایات جنوبی و جنوب غربی افغانستان بپردازد.

پاسخ

من از خواندن این گونه خبرها که نشان دهنده یک پیشرفت است خوشحال می شوم. چیزی که برای من جالب است آن همت و شجاعت بیش از حد زنان واکسیناتور در کشور است. یک سال پیش در حملات جداگانه سه زن واکسیناتور در ولایت ننگرهار به طور همزمان به شهادت رسیدند. همچنین چند ماه پیش نیز در حوادث جداگانه ۷ واکسیناتور به شمول سه زن از طرف دشمنان دین و انسانیت شهید ساخته شدند که در نتیجه آن کارزار واکسیناسیون پولیو در ولایات تخار و کندز تعلیق شدند و من نمی دانم که این کارزار در دو ولایت ذکر شده تا اکنون متوقف است و یا هم دوباره از سر گرفته شده است. اینکه زنان با وجود این همه محدودیت ها و خطرات باز هم خطر را قبول می کنند و خانه به خانه برای واکسین کردن کودکان در مقابل پولیو می روند نشان میدهند که زنان افغان تا چه اندازه در ساختن آینده بهتر برای کشور مصمم هستند و حاضر هستند تا چی حد قربانی بدهند. زنان افغان واقعا مایه افتخار ما هستند.

پاسخ