امنیت

افراد مسلح ۳ کارمند زن فلج اطفال را در جلال آباد کشتند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

اقارب جسد یک کارمند زن فلج اطفال را انتقال می دهند که به تاریخ ۱۰ حمل یک روز پس از آنکه مقامات یک کمپاین جدید را علیه این بیماری فلج کننده آغاز کردند، توسط افراد مسلح با ضرب گلوله کشته شد. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

اقارب جسد یک کارمند زن فلج اطفال را انتقال می دهند که به تاریخ ۱۰ حمل یک روز پس از آنکه مقامات یک کمپاین جدید را علیه این بیماری فلج کننده آغاز کردند، توسط افراد مسلح با ضرب گلوله کشته شد. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

جلال آباد -- مقامات گفتند، افراد مسلح به روز سه شنبه (۱۰ حمل) یک روز پس از آنکه مقامات کمپاین جدیدی را علیه این بیماری فلج کننده آغاز کردند، سه زن افغان را که در یک برنامه معافیت فلج اطفال در سراسر کشور کار می کردند، کشتند .

این سه زن در دو حمله جداگانه در جلال آباد کشته شدند.

واحدالله یک نظارت کننده به ای اف پی گفت، «همه آنها مؤظف بودند تا خانه به خانه بگردند و کودکان را واکسین کنند.»

یک مقام در دفتر والی ننگرهار وقوع این حوادث را تائید کرد.

در این تصویر که به تاریخ ۲۶ اسد ۱۳۹۴ گرفته شده است، زنان افغان در یک کلینیک در حومه جلال آباد منتظر اند تا فرزندان آنها واکسیناسیون فلج اطفال را دریافت کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۶ اسد ۱۳۹۴ گرفته شده است، زنان افغان در یک کلینیک در حومه جلال آباد منتظر اند تا فرزندان آنها واکسیناسیون فلج اطفال را دریافت کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

یکی از اقارب یک زن قربانی شده گفت که خواهرزاده اش برای بدست آوردن یک مقدار پول برای خانواده اش، به این برنامه معافیت سازی پیوسته بود.

حاجی مقبول گفت، «افراد مسلح صبح امروز وی را هنگامی با ضرب گلوله کشتند که وی مؤظف بود تا کودکان را واکسین کند.»

سیف الله یک دهقان که قتل این دو زن را مشاهده کرده بود گفت، سه فرد مسلح قبل از شلیک کردن اینها به دنبال دو کارمند دیگر رفتند.

وی گفت، «این دختران در مقابل یک خانه متوقف شده بودند و دروازه را تک تک می کردند. آنها یک صندوق طبی و برخی از اوراق را همراه خود داشتند.»

وی افزود، «سپس افراد مسلح آمدند، این دختران را شلیک کرده و سپس فرار کردند».

سخنگوی وزارت صحت گفت، این کمپاین واکسیناسیون در ننگرهار به طور مؤقت به حالت تعلیق درآمده است.

راس ویلسن نماینده ارشد ایالات متحده در کابل، این قتل ها را محکوم کرد.

وی در توییتر خود نوشت، «چنین حملات یک ضربه مستقیم بر رویای افغان ها برای ایجاد کردن یک زندگی بهتر برای فرزندانشان است.»

وی افزود، «حمله بالای واکسیناتورها به همان اندازه ای که بی عاطفه است غیر قابل توضیح نیز است.»

افزایش در موارد فلج اطفال

فلج اطفال به غیر از افغانستان و پاکستان، در سراسر جهان ریشه کن شده است.

به گفته مقاماتی که طالبان را سبب افزایش در موارد می دانند، طالبان در مناطق تحت کنترل خود به کمپاین های خانه به خانه اجازه نمی دهند.

داکتر عبدالواحد رحمانی که برنامه واکسیناسیون فلج اطفال را در حوزه غرب رهبری می کند در ماه جدی گفت، سال گذشته طالبان در برخی از ولسوالی های حوزه غرب مانع کمپاین واکسیناسیون خانه به خانه شدند، و در نتیجه هشت کودک مبتلا شدند.

رحمانی در آن زمان گفت، «در حال حاضر هشت مورد مثبت فلج اطفال در حوزه غرب داریم. دو مورد در ولایت هرات، دو مورد در ولایت بادغیس و چهار مورد در ولایت فراه وجود دارند.»

وی افزود، «با بدتر شدن امنیت و ممانعت طالبان از کمپاین خانه به خانه برای واکسیناسیون فلج اطفال در برخی از ولسوالی ها، تعداد موارد مثبت فلج اطفال در ولایات غربی در حال افزایش است.»

اگرچه واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان اجباری است، اما طالبان معمولاً به مردم می گویند که واکسین ها یک توطئه غربی است که هدف آن عقیم سازی کودکان مسلمان است، و ادعا می کنند که از کمپاین های معافیت سازی برای جاسوسی در مورد فعالیت های جنگجویان استفاده می شود.

حمله بالای سه کارمند فلج اطفال در حالی رخ می دهد که خشونت در سراسر افغانستان افزایش یافته و گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت سال گذشته آغاز شدند.

یک موج ترورهای افغان های برجسته به شمول ژورنالستان، فعالان و کارمندان دولتی در سراسر کشور باعث ایجاد ترس شده است.

مقامات برای قسمت بیشتری از این خشونت ها طالبان را مسؤل دانسته اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این چگونه حکومت است که امنیت شهروندان اش را گرفته نمی تواند هر روز انفجار ماین، کشته شده افراد ملکی، زنان، ژورنالستان و عالمان دین. این حکومت چهار لک نیرو های امنیتی و دفاعی دارد اما نمیتواند که امنیت شهر های خود را بگیرد. حکومت طالبان کلاً پنجاه هزار نیرو نداشت ولی در تمام افغانستان امن و امان بود. علت اش این بود که آنها با مجرمین و متخلفین برخورد جدی داشتند و قاتل را در زندان نه بلکه در محضر عام اعدام می کردند تا برای دیگران پند شود. دزد را می گرفت و دستش را قطع می کرد. در افغانستان تا زمانیکه یک حکومت جدی و اسلامی بوجود نیاید امنیت در این کشور تامین نخواهد شد. این دیموکراسی موموکراسی در این کشور نتیجه نمی دهد. حتی نظام شاهی ظاهر شا به مراتب خوبتر بود نسبت به این نظام. ای کاش نظام شاهی در افغانستان از بین نمی رفت. می گوینده در زمانی اعلی حضرت ظاهر شاه، پاچای سابق افغانستان اگر در یک قریه کسی کشته می شد همه مردم آن قریه را حکومت احضار می کرد و در زندان می انداخت تا قاتل معلوم نمی شد آنها را رها نمی کرد. در افغانستان این گونه نظام نتیجه میدهد. امروز اجساد این زنان مظلوم کشته شده را دیدم خیلی جیگر خون شدم. خداوند بالای مردم بیچاره افغانستان رحم بکند.

پاسخ

این چه حال است هر روز قتل و ظلم بالای مردم بیچاره و فقیر افغانستان. واقعاً خیلی درد ناک حادثه است. برای خانواده های این زنان مظلوم تسلیت عرض می کنم و با شهدا جنت فردوس تمنا دارم از بار گاه ایزد متعال.

پاسخ

کسانیکه دست به این جنایت وحشتناک زده مسلمان نیستند. آنها بی آزار ترین مخلق را به قتل رساندند. شما می دانید که کسانیکه خانه به خانه به خاطر تطبیق واکسین می گردند در بدل یک مقدار پول بسیار ناچیز این کار را انجام میدهند و اکثراً آنها از مبجوری این کار را می کنند. اگر مبجور نباشند به خدا که این کار را بکنند به خاطریکه زنان در افغانستان اجازه ندارند که از خانه های شان بیرون بروند. البته خانواده آنها مبجور بودند که این زنان مظلوم را اجازه داده بود تا به خاطر کسب یک مقدار پول به این کار دست بزنند. مرگ به کسانیکه همچو یک ظلم کلان را مرتکب شدند خداند نیست و نابود شان کند. از مقامات حکومت نگرهار جداً تقاضا می کنیم که عاملین این قضیه ای جنایی را دستگیر کرده به و اشد مجازات محکوم شان کنند تا باشد که جنایت کاران در آینده به همچو ظلم دست نزنند.

پاسخ