سلامتی

در حالیکه ویروس کرونا کمپاین های واکسیناسیون را متوقف ساخت، موارد جدید فلج اطفال در افغانستان باعث نگرانی شده است

ای اف پی

یک کارمند صحی ویلچیر سوار در حالی دیده میشود که به تاریخ ۲۹ حوت ۱۳۹۸، در ولسوالی ارغنداب، ولایت کندهار، واکسین فلج اطفال را به یک کودک تطبیق می کند. واکسین فلج اطفال در افغانستان اجباری است، اما حکومت مجبور شد تا کمپاین های واکسین خود را به دلیل همه گیر ویروس کرونا کووید-۱۹ به تعویق بیاندازد. [جاوید تنویر/ای اف پی]

یک کارمند صحی ویلچیر سوار در حالی دیده میشود که به تاریخ ۲۹ حوت ۱۳۹۸، در ولسوالی ارغنداب، ولایت کندهار، واکسین فلج اطفال را به یک کودک تطبیق می کند. واکسین فلج اطفال در افغانستان اجباری است، اما حکومت مجبور شد تا کمپاین های واکسین خود را به دلیل همه گیر ویروس کرونا کووید-۱۹ به تعویق بیاندازد. [جاوید تنویر/ای اف پی]

کابل -- مقامات به روز یکشنبه (۲۶ جوزا) گفتند، افغانستان بعد از متوقف کردن برنامه های واکسیناسیون به دلیل همه گیر ویروس کرونا کووید-۱۹، در مناطقی که قبلاً عاری از این بیماری تهدید کننده زندگی اعلام شده بودند، موارد فلج اطفال را تشخیص داد.

جان راسخ، سخنگوی برنامه نابودی فلج اطفال در افغانستان گفت، ویروس فلج اطفال در سه ولایت، که تا پنج سال موارد را گزارش نکرده بود، گسترش یافته است.

بلخ، هرات و بدخشان هر کدام یک یک مورد را اعلام کرده اند.

اگرچه تعداد موارد جدید در سطح کشور امسال تاکنون کمتر است -- ۱۴ مورد در مقایسه با ۲۶ مورد در سال ۱۳۹۸ -- مسئله این مکان ها نگرانی را برانگیخته است.

راسخ گفت، «ما سالها سخت کار کرده بودیم و فلج اطفال را در یک جغرافیای محدود محاصره کردیم.»

وی گفت، «ویروس کرونا در گسترش فلج اطفال به فراتر از مناطق معمولی آن در جنوب و جنوب شرق، کمک کرده است، و اکنون مردم را در سراسر کشور تهدید می کند.»

اداره سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) در ماه ثور گفت، کمپاین های نابود کردن فلج اطفال در ده ها کشور به حالت تعلیق درآمده است، در حالی که کمپاین های واکسیناسیون سرخکان در ۲۷ کشور متوقف شده است.

شکل وحشی ویروس فلج اطفال فقط در دو کشور -- پاکستان و افغانستان – به گسترش ادامه می دهد.

طالبان تلاش های واکسیناسیون را خنثی می کنند

معمولاً سالانه حدود ۱۰ کمپاین معافیت سازی فلج اطفال در سراسر کشور تکمیل می شوند.

راسخ با افزودن اینکه امیدوار است تا بتوانند در ماه سرطان این کمپاین ها را از سر بگیرند گفت، امسال قبل از شیوع ویروس کرونا فقط دو کمپاین انجام شده است.

وی افزود، طالبان همچنان مسئولین را از انجام کمپاین های خانه به خانه – که مؤثرترین راه برای مجادله با این ویروس است -- در مناطقی که آنها کنترل می کنند، منع می کنند.

معافیت سازی فلج اطفال به عنوان پالیسی حکومت در افغانستان اجباری است، اما بی اعتمادی نسبت به واکسین ها بسیار زیاد است.

طالبان و علمای دینی اکثراً به جوامع می گویند که واکسین ها یک توطئه غربی با هدف عقیم سازی کودکان مسلمان است و ادعا می کنند که از کمپاین های معافیت سازی برای جاسوسی از فعالیت های جنگجویان استفاده می شود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جای شرم است که طالبان از تطبیق واکسیناسیون فلج برای کودکان این کشور جلوگیری می کنند و از این طریق زنده گی آنها را تهدید می کنند. دلیل مبتلا شدن کودکان به بیماری فلج، طالبان هستند. اگر طالبان در طی بیست سال گذشته از واکسیناسیون فلج اطفال جلوگیری نمی کردند، اکنون به این تعداد کودکان افغان از معلولیت رنج نمی بردند.

پاسخ

هزاران کودک در طی بیست سال گذشته در نتیجه جنگ و ناامنی از واکسیناسیون فلج محروم شدند و سالانه ده ها کودک در کشور با بیماری فلج روبرو می شوند. بیشتر طالبان مقصر این بیماری هستند زیرا آنها به کارکنان وزارت صحت عامه اجازه نمی دهند که به مناطق تحت کنترل طالبان بروند و واکسیناسیون بیماری فلج را برای کودکان تطبیق کنند. طالبان نباید چنین کاری را انجام دهند، زیرا این کار زندگی کودکان این کشور را به خطر می اندازد.

پاسخ

همه اطفال که در جریان ۲۰ سال گذشته فلج شدند، علت آن طالبان بودند، زیرا اگر طالبان برای کارکنان صحی در ساحات تحت کنترول شان اجازه میدادند و این کودکان واکسین می شدند، اکنون آنها با معلولیت دست و پنجه نرم نمی کردند. همه اطفال که موارد مثبت فلج را عارض شوند و آنها فلج گردد، آنها بار دوش خانواده شان می گردد. این معلولیت آنها نه تنها که زنده گی آنها را تلخ می سازد، بلکه زنده گی اعضای خانواده آنها را چون مادر، پدر، برادر همشیره و غیره را تیره می سازد و همه خانواده تا که زنده است در غم و اندوه به سر می برند. حتی بعضی اوقات این افراد معلول آرزی مرگ را می کشند که باید هر چه زود تر بمیرند. از این جهت، طی دو دهه ای گذشته هزار ها تن در کشور از اثر جنگ و نا امنی در کشور از تطبیق واکسین فلج باز مانده اند.

پاسخ