سلامتی

علی رغم دور اخیر واکسیناسیون موارد جدید فلج اطفال در کندز پدیدار شده اند

گزارش از محمد قاسم

باشندگان ولایت کندز در شمال افغانستان پس از آن ابراز نگرانی کردند که مقامات صحی امسال سه مورد مثبت فلج اطفال را در ولسوالی امام صاحب در حالی ثبت کردند که چهارمین دور کمپاین ملی واکسیناسیون فلج اطفال افغانستان به تاریخ ۲۵ قوس به پایان رسید. [محمد قاسم/ سلام تایمز]

کندز -- مقامات صحی در سال جاری سه مورد مثبت فلج اطفال را در ولسوالی امام صاحب در حالی ثبت کردند که چهارمین دور کمپاین ملی واکسیناسیون فلج اطفال افغانستان به روز پنجشنبه (۲۵ قوس) به پایان رسید.

داکتر غلام جیلانی عطایی رئیس دفتر برنامه گسترده معافیت (ای پی آی) در ولایت کندز گفت، این موارد ویروس وحشی فلج اطفال نوع ۱ بین ماه های میزان و عقرب ثبت شده اند.

وی گفت، «این موارد جدید در یک پسر ۲۵ ماهه، یک دختر ۱۰ ماهه و یک پسر ۳ ساله در قریه الف بیردی و سایه کپرک در ولسوالی امام صاحب کندز دیده شده اند.»

وی گفت، این کودکان مبتلا شده هیچگاه در برابر این ویروس واکسین نشده بودند.

یک کارمند صحی افغان به تاریخ ۲۲ قوس در جریان یک کمپاین واکسیناسیون در شهر کندز واکسین فلج اطفال را به یک کودک تطبیق می کند. فلج اطفال که زمانی یک آفت جهانی بود، اکنون فقط در افغانستان و پاکستان باقی مانده است. [محمد قاسم/سلام تایمز]

یک کارمند صحی افغان به تاریخ ۲۲ قوس در جریان یک کمپاین واکسیناسیون در شهر کندز واکسین فلج اطفال را به یک کودک تطبیق می کند. فلج اطفال که زمانی یک آفت جهانی بود، اکنون فقط در افغانستان و پاکستان باقی مانده است. [محمد قاسم/سلام تایمز]

افغانستان به شمول موارد اخیر، چهار مورد مثبت ویروس وحشی فلج اطفال نوع ۱ را در سال جاری گزارش کرده است.

آلیس اکونگا نماینده صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان گفت، «معافیت یکی از اقتصادی ترین اقدامات صحت عامه ای است که زندگی کودکان را نجات می دهد و برای آینده بهتر کودکان افغان همکاری می کند.»

چهارمین دور کمپاین معافیت در برابر فلج اطفال از روز یکشنبه الی پنجشنبه صورت گرفت. این کمپاین مرکز ولایتی و ۹ ولسوالی ولایت کندز را در تحت پوشش قرار داد که در آن بیشتر از ۳۵۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال واکسین شده اند.

یونیسف به تاریخ ۲۲ قوس در یک اعلامیه خبری گفت، این کمپاین با کشور پاکستان هماهنگ شده بود تا تلاش های ریشه کن کردن فلج اطفال در هر دو طرف مرز بهبود یابند.

این کمپاین ۹.۹ میلیون کودک زیر ۵ سال را در سراسر افغانستان هدف قرار داده است.

یونیسف گزارش داد، کارمندان صحی در اواسط ماه عقرب واکسین فلج اطفال را در سراسر کشور در دور سوم این کمپاین به ۸.۵ میلیون کودک زیر ۵ سال، به شمول ۲.۴ میلیون کودکانی که برای اولین بار در بیش از سه سال گذشته واکسین شدند، انتقال دادند.

داکتر داپنگ لو نماینده سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) در افغانستان گفت، «کمپاین ماه عقرب یک حرکت بزرگ به سوی پیش بود. شش کمپاین دیگر برای سال ۲۰۲۲ میلادی برنامه ریزی شده است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که آنها به موقع تطبیق شوند و به همه کودکان برسند.»

افغانستان و پاکستان تنها دو کشور در جهان هستند که فلج اطفال در آنها باقی مانده است.

نگرانی در کندز

در حالیکه امسال کارمندان صحی در هر دو کشور به طور بی سابقه موارد کم فلج اطفال را مشاهده کرده اند، اما باشندگان کندز در مورد این موارد جدید نگران هستند.

سید محب الله مدرس یک باشنده ولسوالی امام صاحب گفت، «واقع شدن سه مورد جدید نشان می دهد که ویروس فلج اطفال می تواند کودکان دیگر را در ولسوالی ما مبتلا کند. یونیسف باید برای نجات سایر کودکان از انتشار این ویروس جلوگیری کند.»

وی گفت، باشندگان کندز در مورد گسترش این ویروس نگران هستند زیرا کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال در طی چند ماه گذشته مختل شده بود.

غلام نبی صاحب یک باشنده ولایت کندز از تمام خانواده ها خواست تا کودکان خود را واکسین کنند تا بالاخره کشور از این بیماری قابل وقایه رهایی یابد.

وی گفت، «من در مورد موارد جدید بسیار نگران هستم، اما در عین حال احساس خوشحالی می کنم زیرا من دو کودک خود را به موقع واکسین کرده ام.»

سید کمال شاه عارف سخنگوی یونیسف در ولایت کندز گفت، یونیسف طرحی را ترتیب داده است تا در چند هفته آینده به ویژه در مناطق پرخطر، خانه به خانه برود تا کوکان را واکسین کند.

وی گفت، در کمپاین جدید، آنعده از کودکانی که در کمپاین های قبلی به دلیل درگیری و ناامنی واکسین نشده بودند، در برابر ویروس فلج اطفال واکسین خواهند شد و یک قطره ویتامین ای را نیز دریافت خواهند کرد.

محمد حسین ناصری یک فعال جامعه مدنی در کندز گفت، «کودکان نباید قربانی هیچ گونه اهداف سیاسی شوند.»

ناصری گفت، «آنها حق دارند که آینده جامعه ما را شکل دهند. بنابراین، ما باید اطمینان حاصل کنیم که آنها در زمان معین واکسین شوند زیرا هر گونه غفلت می تواند آنها را برای همیشه فلج کند.»

وی گفت، خانواده ها باید با تیم های معافیت همکاری کنند زیرا تطبیق واکسین فلج اطفال می تواند کودکان آنها را از معلولیت دایمی نجات دهد.

واکسیناسیون بسیار مهم است

کسانی که توسط فلج اطفال معلول شده اند، از دیگران می خواهند که خودشان را واکسین کنند.

سمیع الله ۳۲ ساله یک باشنده شهر کندز گفت که وی در خانواده شش نفره اش یگانه شخصی است که به این ویروس مبتلا شده است. وی علت آن را غفلت والدینش دانست.

وی گفت، «این واکسین برای کودکان بسیار مهم است. من همیشه به مردم می گویم که خانواده ام مرا واکسین نکردند و من معیوب شده ام، پس آنها باید بسیار محتاط باشند و اشتباه من را تکرار نکنند.»

وی گفت، «من از ۲۷ سال بدینسو از فلج اطفال رنج می برم. من هم مانند سایر افراد دارای معلولیت، برای راه رفتن از عصاها استفاده می کنم.»

محمد موسی احمدی ۳۴ ساله یک باشنده ولایت کندز گفت که وی در طفولیتش فلج شد زیرا وی واکسین را دریافت نکرده بود.

وی با وجود معلولیتش خوشبین است و به تحصیل خود ادامه داد.

وی گفت، «من هرگز احساس نمی کنم که یک شخص معلول هستم، زیرا من اعتماد به نفسم را از دست نداده ام. خوشبختانه من سال آینده محصل سال سوم پوهنتون کندز خواهم بود.»

وی از همه جوانان به ویژه افراد مبتلا به فلج اطفال خواست تا در مورد این ویروس آگهی عامه را در میان خانواده ها و جامعه افزایش دهند تا که آنها کودکان خود را واکسین کنند و از معلولیت دایمی آنها جلوگیری کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

واکسین ها برای همه کودکان ضروری اند، اما من در گزارش شما به نکته ای متوجه شدم. اگر افراد مصاب شده و فلج شده توسط پولیو در تیم های واکسیناسیون شامل شوند بسیار مفید و مؤثر خواهد بود. آنها عملاً می توانند خودشان را به مردم نشان دهند و به آنها بگویند که ما را ببینید و کودکان خود را واکسین کنید، و گرنه، آنها مانند ما با فلج مواجه خواهند شد. دو تا سه نفری که می توانند کارهای دیگری را نیز در پروسه واکسیناسیون انجام دهند باید در هر تیم شامل شوند. این امر از یک طرف به نفع معلولین خواهد بود و تصور آنها را که گویا بار دوش جامعه هستند، از بین خواهد برد. و از طرف دیگر، مردم ملکی ای که در مورد واکسین ذهنیت های منفی دارند، ذهنیت آنها مثبت خواهد شد. با تشکر

پاسخ