سلامتی

واکسیناتورهای اناث نقش اساسی در پیشگیری از فلج اطفال در هرات دارند

گزارش از عمر

اکنون با کمک یونیسف، زنان و دختران بیشتری در هرات در کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال شرکت می کنند. این زنان و دختران شجاعانه علیه فلج اطفال مبارزه می کنند تا از آینده افغانستان در برابر معلولیت محافظت کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- مشارکت زنان و دختران در کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال در هرات طی دو سال گذشته با حمایت صندوق اعانه کودکان ملل متحد (یونیسف) افزایش یافته است.

با وجود محدودیت های شدید اجتماعی، این زنان و دختران شجاعانه به مبارزه علیه ویروس فلج اطفال پیوسته اند تا نسل آینده افغانستان را از معلولیت دایمی نجات دهند.

کیانا رحیمی، ۲۵ ساله، تیمی متشکل از ۶۰ واکسیناتور را در شهر هرات رهبری می کند که ۵۶ نفر از آنها از طبقه اناث هستند. چهار عضو مرد تیم عمدتاً مسئول انتقال واکسین هستند.

رحیمی که پنج سال است روی کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال کار می کند، گفت که تعداد زنان و دختران شرکت کننده در کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال طی دو سال گذشته افزایش یافته است.

یک کارمند صحی زن به تاریخ ۲۷ ثور واکسین فلج اطفال را به یک کودک در شهر هرات تطبیق می کند. [عمر/سلام تایمز]

یک کارمند صحی زن به تاریخ ۲۷ ثور واکسین فلج اطفال را به یک کودک در شهر هرات تطبیق می کند. [عمر/سلام تایمز]

او گفت، «نقش زنان در کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال مؤثرتر از مردان است و نتایج بهتری را به همراه داشته است،»

او گفت، «زنان و دختران می توانند پیام های صحی را به شیوه ای موثرتر به خانواده ها برسانند.»

او توضیح داد، «کودکان زیر پنج سال در آغوش مادرانشان هستند. واکسیناتوران ذکور، وقتیکه کودکان در آغوش مادر باشند، نمی توانند آنها را به درستی واکسین کنند،»

وی گفت، «واکسیناتوران ذکور نمی توانند وارد خانه ها شوند و اطلاعات مربوط به فلج اطفال را به زنان ارائه دهند.»

رحیمی افزود، اگر زنان فعالانه در کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال شرکت نکنند، اکثر کودکان واکسیناسیون را از دست می دهند و تعداد موارد فلج اطفال افزایش می یابد.

محمد آصف کبیر، معاون ریاست صحت عامه هرات گفت که ۷۹ درصد واکسین کننده ها در شهر هرات زن هستند.

او گفت، «واکسیناتوران اناث بازوی قوی سیستم صحی در هرات هستند که نقش مهمی در مهار فلج اطفال دارند،»

وی افزود، «به دلیل محدودیت‌های خانوادگی و سنتی بودن جامعه، واکسیناتوران ذکور نمی‌توانند همه کودکان را به درستی واکسین کنند، اما زنان بدون مخالفت خانواده‌ها این فرصت را برای ورود به خانه‌ها و واکسین کردن کودکان فراهم می‌کنند.»

کبیر گفت، کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال در هرات از برکت مشارکت قوی و معنادار دختران و زنان بسیار موفق است.

وی گفت، «واکسیناتورهای اناث ارتباط خوبی با زنان و مادران خانواده برقرار می کنند و آنها را تشویق می کنند تا کودکان زیر پنج سال را واکسین کنند. واکسیناتوران اناث پیام های صحی را به روشی بهتر به مادران منتقل می کنند.»

تلاش برای مهار کردن فلج اطفال

پس از ثبت موارد فلج اطفال در ولایت ننگرهار در این ماه، واکسیناتوران اناث در هرات خانه به خانه می روند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ کودکی از کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال خارج نمی شود.

در حالی که برخی از خانواده ها به دلیل عدم آگاهی در برابر واکسیناسیون کودکان خود مقاومت می کنند، کریمه حیدری، ۲۷ ساله، گفت که او و سایر واکسیناتوران اناث در هرات اجازه نمی دهند که هیچ کودک واکسین نشده باقی بماند.

او گفت، «ما در هر دور از کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال دو یا سه بار از خانه ها بازدید می کنیم و هر کودک زیر پنج سال را واکسین می کنیم. بعضی روزها کودکان خانه نمی باشند -- آنها جایی رفته اند. ما یکی دو روز دیگر به آن خانه برمی گردیم و بچه ها را واکسین می کنیم.»

حیدری گفت، «خانواده ها نسبت به واکسیناتوران ذکور با ما راحت تر هستند،»

او گفت، «ممکن است واکسیناتوران ذکور هرگز برای واکسیناسیون کودکان وارد خانه ها نشوند. مردان اجازه نمی دهند [همسران] شان دروازه های خانه خود را به روی واکسیناتور مرد باز کنند،»

حیدری گفت، علاوه بر واکسیناسیون کودکان، زنان چندین بار در ماه به خانه ها مراجعه می کنند تا خانواده ها را در مورد خطر فلج اطفال و اهمیت واکسیناسیون کودکان آگاه سازند.

یگانه نبی زاده، ۲۲ ساله، یک واکسین کننده در شهر هرات، گفت که طی آخرین شیوع، از برکت نقش فعال زنان در کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال، هیچ کودکی در هرات به فلج اطفال مبتلا نشده است.

او گفت، «جان کودکان برای ما بسیار مهم است و ما اجازه نمی دهیم هیچ کودکی واکسین فلج اطفال را از دست بدهد. ما در هر دور از کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال به خانه ها می رویم و کودکان را واکسین می کنیم.»

او گفت، «پس از ثبت دو مورد فلج اطفال در ننگرهار، ما بیش از پیش تلاش کرده ایم تا هیچ کودکی در هرات فلج نشود،»

سومین مورد نیز به روز پنجشنبه گذشته /۴ جوزا/ گزارش شد.

او افزود، «ما هر کودک زیر پنج سال را واکسین می کنیم تا از ویروس فلج اطفال محافظت شود،»

خانواده های حامی

در حالی که برخی از خانواده ها برای واکسیناسیون فرزندان خود نیاز به متقاعد کردن دارند، بسیاری از حضور گسترده زنان در کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال در هرات استقبال می کنند.

کبرا، ۳۶ ساله، مادر دو کودک زیر پنج سال، گفت که خوشحال است که دختران فرزندانش را واکسین می کنند.

او گفت، «در گذشته مردان به دروازه می آمدند و کودکان را واکسین می کردند. اگر شوهرم خانه بود، کودک ها را می‌برد و واکسن می‌زد، اما اگر نه، من اجازه نداشتم به واکسیناتورهای مرد بروم و بچه‌هایم را واکسین کنم.»

او گفت، «من با دختران و زنان بسیار راحت هستم و به آنها اجازه می دهم وارد خانه من شوند و فرزندانم را واکسین کنند. در این دو سالی که دختران به خانه من آمده اند، هیچ یک از فرزندانم از واکسیناسیون باز نه مانده است.»

مژده دانش، ۳۲ ساله، مادر یک دختر سه ساله، گفت، خوشحال است که زنان با محدودیت ها مبارزه می کنند و فعالانه در مقابل ویروس فلج اطفال مجادله می کنند.

او گفت، «در هر دور از کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال، دختران به خانه من می آیند و دخترم را واکسین می کنند. آنها بسیار زحمت کش هستند. آنها حتی دو بار در روز می آیند تا مطمئن شوند که هیچ کس واکسین نشده باقی نماند.»

دانش گفت، «عامل اصلی ریشه کنی فلج اطفال در هرات، مشارکت جدی زنان در کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال است،»

او گفت، «این نشان می‌دهد که اگر به زنان و دختران تحصیل‌کرده در زمینه‌های دیگر نیز فرصت داده شود، می‌توانند تحول مثبتی در جامعه ایجاد کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

درست است که واکسیناتورها جان کودکان را در افغانستان نجات می دهند. این افراد را باید تحسین کرد. آنها در جمهوریت فداکاری های زیادی کردند. فلج یا سرخک بیماری بسیار خطرناکی است که درمان ندارد، اما نکته اصلی این است که خانواده ها هر از چند گاهی فرزندان خود را واکسین کنند در غیر این صورت تا آخر عمر دچار این بیماری خواهند شد.

پاسخ

به طور کلی، واکسیناسیون یک موضوع حیاتی برای انسان و به ویژه برای کودکان است. دولت باید در این زمینه با مردم دست به دست هم دهد، خانه به خانه و محل سکونت برود و کودکان را واکسین کند تا بتوانیم افغانستان را از بیماری مهلک فلج رهایی دهیم. فلج یا فلج اطفال یک مرض کشنده است. اگر خدای ناکرده سکته جزئی فلج اطفال طفلی را مبتلا کند، هیچ درمانی برای آن نیست جز اینکه تا آخر عمر رنج بکشد و گریه کند. هیچ راه دیگری وجود ندارد. خوبیش اینست که همه بچه هایمان را داوطلبانه ببریم شفاخانه های اطراف، واکسین کنیم و به توصیه های داکتران در این زمینه عمل کنیم.

پاسخ

زن بخش بزرگی از جامعه است. زن خواهر است؛ زن مادر است؛ زن همسر است؛ زن دختر است؛ و در کل جایگاه زن بسیار بالاست اما اگر برایشان ارزش قایل باشیم. در جامعه افغانی، این موضوع متفاوت است که به زنان با تحقیر نگاه می شود. در غیر این صورت، نحوه برخورد با آنها در سطح کشور کاری نیست که دولت طالبان انجام می دهد. نحوه رفتار طالبان با زنان یک واقعیت غم انگیز است. نباید اینطور باشد. طالبان مانند دیگر مردم به خوبی می فهمند که جامعه بدون زنها نمی تواند پیشرفت کند و در هر زمینه ای به آنها نیاز است. هنوز هیچ یک از افغان‌ها نمی‌دانند که حقوقشان سلب شده است و بسیاری از مقامات بلندپایه طالبان نیز نمی‌ فهمند. ملا هبت الله، رهبر نام نهاد طالبان فرمانی صادر کرد که گفته بود زنان نه درس بخوانند و نه سر کار بروند. خدا می داند که در این کار چه رمزی وجود دارد. رفتار طالبان با زنان و دختران را باید جنایت علیه بشریت نامید. رفتار رژیم طالبان با زنان و دختران باید طبق قوانین بین المللی به عنوان جنایت علیه بشریت و تبعیض جنسیتی بررسی شود. علاوه بر تجاوز به حقوق زنان و دختران توسط طالبان، رفتار اجباری، حبس، آدم ربایی و سایر رفتارهای نادرست که در دو سال گذشته با آنها صورت گرفته است، جنایت علیه بشریت و سوء استفاده جنسی است. اگر برخی از نهادهای بین المللی صلاحیت داشته باشند، درخواست ما این است که آن دسته از اعضای جنبش طالبان را که بر اساس قوانین بین المللی مظنون به ارتکاب جنایت هستند، محاکمه کنند. به ویژه این جنایت میلیون ها دختر افغان را از تحصیل و کار محروم کرده است.

پاسخ

واکسیناتوران زن میتواند با آرامی داخل خانه شود تا برسی کند کی در خانه چند تا طفل است و خانم های خانه هم میتواند با آرامی با اینها ببیند .واکسیناتوران زن در اینطور شرایت کی در افغانستان است دلیرانه میروند بر خانه ها تا اطفال را از ویروس فلج نجات دهد زیاتر مردها خانم های خانه شان را اجازه نمیدهد کی با واکسیناتوران مرد اطفال خود را بکشد تا واکسین شود و مرد ها هر وقت در خانه نمیباشد کی اطفال خود را واکسین کند از خاطر همین واکسیناتوران اناث نقش اساسی در پیشگیری از فلج اطفال را دارد.

پاسخ

زن چه همسر باشد، چه مادر، چه دختر و چه خواهر در ادیان الهی همیشه موجودی مبارک تلقی شده است. در اسلام که آخرین دین تکمیلی ادیان آسمانی است، هیچ حکمی بر ضد ساختار طبیعی زنان ندارد. هر جا که در مقابل زن ظلم صورت می گیرد، منشأ در فرهنگ جامعه است نه احکام اسلامی، حتی در دوره ادیان آسمانی تحریف شده چه یهودیت است و چه مسیحیت، دلیل محرومیت و ظلم بر زنان قوانین ساختگی و رفتار و خوی شخصی کشیشان و پاپ ها و کلیسا بود نه قوانین اساسی دین خدا! زن حق انتخاب شوهر دارد. زن در تمام امور زندگی و نفقه و پوشش و همه مایحتاج زندگی بر شوهرش حق دارد. هیچ زنی نمی تواند به زور با مردی ازدواج کند، نه هم مردی می تواند با زنی به زور ازدواج کند و نمی تواند او را از زندگی محروم کند. در نظام قضایی اسلام، زن و مرد در هر جرمی به طور مساوی مجازات می شوند و حق دارند به طور مساوی ادعا و دفاع کنند. از سوی دیگر، دستورات دینی در مورد زنان عموماً فطرت بشری است. مثلاً اگر مردی طبیعتاً نمی‌ خواهد همسرش در اداره با افراد بیگانه کار کند، این کار باعث خلاف ورزی از حقوق مرد و سوء استفاده از مجبوریت مرد می‌شود. به همین ترتیب، زن ذاتاً نمی تواند تحمل کند که شوهرش با زنان بیگانه کار کند. پس این خلاف ورزی از حقوق زنان است. همین امر در مورد دستور دینی نیز صدق می کند.

پاسخ