امنیت

طالبان تقریباً نیم میلیون کودک را از واکسین فلج اطفال محروم ساختند

گزارش از عمر

مقامات محلی می گویند، طالبان از ورود واکسیناتوران فلج اطفال به چندین ولسوالی در غرب افغانستان جلوگیری کرده و تقریباً ۵۰۰ هزار کودک را از دریافت کردن قطره های نجات دهنده زندگی محروم ساخته اند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- مقامات محلی می گویند، طالبان از ورود واکسیناتوران فلج اطفال به چندین ولسوالی در غرب افغانستان جلوگیری کرده که نزدیک به ۵۰۰ هزار کودک را از دریافت کردن قطره های نجات دهنده زندگی محروم می سازند.

کارمندان صحی مرحله دوم کمپاین بهاری واکسیناسیون فلج اطفال را از ۲۳ الی ۲۷ جوزا در ولایات هرات، فراه، غور و بادغیس انجام دادند.

عبدالواحد رحمانی رئیس کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال در حوزه غرب طی مراسمی برای راه اندازی کمپاین بهاری در هرات به خبرنگاران گفت، حدود ۱.۱ میلیون کودک زیر پنج سال که در حوزه غرب زندگی می کنند، به واکسین فلج اطفال ضرورت دارند.

وی گفت، به دلیل ناامنی و امتناع مداوم طالبان از اجازه واکسیناسیون خانه به خانه در بسیاری از ولسوالی ها، بیش از ۴۰٪ این کودکان از دریافت کردن واکسین فلج اطفال محروم شده اند.

یک کارمند صحی افغان به تاریخ ۲۳ جوزا طی یک کمپاین واکسیناسیون در شهر هرات، واکسین فلج اطفال را به یک کودک تطبیق می کند. فلج اطفال که زمانی یک آفت جهانی بود اکنون فقط در سه کشور افغانستان، پاکستان و نایجریا وجود دارد. [عمر/سلام تایمز]

یک کارمند صحی افغان به تاریخ ۲۳ جوزا طی یک کمپاین واکسیناسیون در شهر هرات، واکسین فلج اطفال را به یک کودک تطبیق می کند. فلج اطفال که زمانی یک آفت جهانی بود اکنون فقط در سه کشور افغانستان، پاکستان و نایجریا وجود دارد. [عمر/سلام تایمز]

وی گفت، «ما تخمین می کنیم كه بین ۴۲۰ هزار تا ۴۳۰ هزار كودکان زیر ۵ سال از دریافت کردن واكسین در مرحله اخیر کمپاین، محروم شده باشند.»

رحمانی گفت، برای پوشش تمام حوزه غرب اکمالات کافی واکسین و سایر امکانات وجود داشت. اما طالبان مانع اصلی بوده و از اجازه دادن به واکسیناسیون برای تطبیق کمپاین انکار کردند.

نوراحمد حیدری معاون والی هرات گفت، طالبان با جلوگیری از تطبیق واکسیناسیون فلج اطفال در بسیاری از ولسوالی ها، دشمنی خود را نسبت به نسل جدید افغانستان نشان می دهند.

وی گفت، «طالبان در همه زمینه ها با مردم افغانستان خصومت دارند.»

حیدری وضاحت داد، از یک طرف آنها مردم ملکی را قتل عام می کنند و پل ها و سرک های عامه را خراب می کنند تا زندگی روزمره مردم را مختل کنند، و از طرف دیگر با جلوگیری از دسترسی به خدمات طبی، از زندگی خوب نسل جدید کودکان مانع می شوند.

وی گفت، «بزرگان قومی محلی و علمای دینی از طالبان خواسته اند که همکاری کنند و به واکسیناسیون فلج اطفال در روستاها و ولسوالی های دور دست اجازه دهند، با این حال طالبان به دلیل جهل و خصومت خود، این خواسته بزرگان قومی را قصداً نادیده گرفته اند.»

آینده کودکان در معرض خطر است

در سراسر افغانستان از ماه جدی بدینسو ۴۱ مورد فلج اطفال ثبت شده اند.

در سال جاری تاکنون مقامات ۱۶ مورد جدید فلج اطفال را در حوزه غرب ثبت کرده اند که افزایش قابل توجه تعداد موارد جدید در مقایسه با سال های اخیر را نشان می دهد.

رحمانی گفت، همه این ۱۶ مورد مثبت شده در حوزه غرب در مناطق تحت کنترل طالبان گزارش شده اند که شش مورد در هرات، پنج مورد در فراه و پنج مورد در ولایت بادغیس می باشند.

از زمانیکه طالبان در سال ۱۳۹۸ واکسیناسیون فلج اطفال را در مناطق تحت کنترل خود مسدود کردند، تعداد موارد مثبت جدید به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

رحمانی با افزودن اینکه علایم این ویروس در بسیاری از کودکان بعداً دیده می شوند پس به احتمال زیاد صدها کودک در حوزه غرب در آینده فلج خواهند شد گفت، هر جایی که حتی یک کودک به فلج اطفال مبتلا شود، صدها کودک دیگر نیز در معرض ابتلا قرار می گیرند.

محمد آصف کبیر، معاون ریاست صحت عامهء ولایت هرات گفت که با توجه به وجود و گردش ویروس فلج اطفال در منطقه غرب، عواقب مخالفت طالبان با واکسیناسیون فلج اطفال می توانند فاجعه بار باشد.

کبیر گفت، «ما در مورد آینده کودکانی که در مناطق تحت کنترل طالبان زندگی می کنند بسیار نگران هستیم. طالبان هیچ توجهی به زندگی و صحت کودکان ندارند و حتی واکسین فلج اطفال را 'حرام' می نامند.»

وی گفت، «اگر ما بلافاصله كودكان را در سراسر حوزه غرب واكسین نكنیم، صدها كودک برای همیشه فلج خواهند شد و طالبان مسؤل این فاجعه انسانی هستند.»

وی گفت، صحت و سلامتی شهروندان هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی یا نظامی ندارد و طبق قوانین بین المللی و ارزش های بشردوستانه، طالبان حق ندارند که کودکان را از واکسیناسیون محروم سازند.

یک جنایت نابخشودنی

مهدی حدید یک عضو شورای ولایتی هرات گفت، طالبان حق ندارند که با زندگی نوزادان افغان بازی كنند.

وی گفت، «من از تمام والدین می خواهم كه نگذارند طالبان زندگی های فرزندان آنها را به خطر بیندازند.»

وی گفت، خانواده هایی که در مناطق تحت کنترل طالبان زندگی می کنند باید فرزندان خود را به نزدیکترین مرکز صحی ببرند تا آنها را در برابر این ویروس واکسین کنند.

وی گفت، جامعه بین المللی و نهادهای بشردوستانه نباید سکوت اختیار کنند زیرا این اقدام طالبان نقض آشکار قوانین بین المللی و یک جنایت بزرگ علیه بشریت است.

عبدالواسع عزیزی یکی از باشندگان شهر هرات در خطاب به طالبان پرسید، «از این کار چه نتیجه ای خواهید گرفت؟ اگر این کودکان بی گناه در برابر ویروس واکسین نشوند، آنها فلج خواهند شد و تا آخر عمر به یک بار سنگین برای جامعه تبدیل خواهند شد.»

جهانتاب طاهری یک عضو شورای ولایتی هرات گفت، طالبان باید درک کنند که فرزندان آنها نیز به واکسین فلج اطفال نیاز دارند و بنابر این نباید از واکسیناسیون آنها جلوگیری کنند.

وی گفت، «افغان ها به دلیل خشونت و ظلم روز افزون طالبان از نظر فزیکی و روانی شناسی بیمار شده اند و اگر فلج اطفال بر نسل جدید ما تأثیر بگذارد، همه ما نابود خواهیم شد.»

طاهری گفت، امتناع مداوم و توجیه ناپذیر طالبان از اجازه دادن به واکسیناسیون فلج اطفال یک مشکل بزرگ برای نسل جدید افغانستان است.

عضو شورای ولایتی هرات افزود، «جلوگیری از واکسیناسیون فرزندان ما یک جنایت نابخشودنی است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظر من، به جای اینکه واکسین برای کودکان کاملاً متوقف شود، بهتر این خواهد بود که با رهبران طالبان مستقر در کویته/قطر صحبت شود و یا با پاکستان صحبت صورت بگیرد که به طالبان بگوید تا جلو این برنامه را نگیرند. اگر این کار نتیجه ندهد، حداقل واکسین ها باید به طالبان داده شود که آنها به کودکان مناطق تحت کنترل خود تطبیق کنند.

پاسخ