جنایت و عدالت

حملات مشکوک طالبان باعث توقف کمپاین واکسین فلج اطفال در ننگرهار شدند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

اقارب به تاریخ ۲۵ جوزا جسد یک کارمند کمپاین فلج اطفال را پس از آن حمل می کنند که افراد مسلح در جریان یک سلسله حملات هدفی بالای کارمندان کمپاین فلج اطفال در ولایت ننگرهار با ضرب گلوله کشتند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

اقارب به تاریخ ۲۵ جوزا جسد یک کارمند کمپاین فلج اطفال را پس از آن حمل می کنند که افراد مسلح در جریان یک سلسله حملات هدفی بالای کارمندان کمپاین فلج اطفال در ولایت ننگرهار با ضرب گلوله کشتند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

جلال آباد -- مقامات گفتند، به روز سه شنبه (۲۵ جوزا) در یک سلسله حملات هدفی بالای کارمندان کمپاین فلج اطفال در ولایت ننگرهار، دست کم پنج نفر کشته شدند. این در مدت کمتر از سه ماه دومین حمله است که بالای واکسیناتورها در این منطقه انجام شده است.

افغان تایمز گفت، این حملات یک روز پس از آن رخ دادند که افغانستان در سراسر کشور یک کمپاین را آغاز کرد تا حدود ۱۰ میلیون کودک را علیه فلج اطفال واکسین کند.

فرید خان سخنگوی قوماندانی امنیه ننگرهار گفت، این کارمندان کمپاین فلج اطفال طی دو ساعت در سه محل مختلف در یک «حمله سازماندهی شده» با ضرب گلوله کشته شدند.

وی گفت، «این کار طالبان است که کارمندان صحی را هدف قرار می دهند تا مردم را از واکسین های فلج اطفال محروم سازند.»

عثمان طاهری سخنگوی وزارت صحت عامه این حملات را تائید کرد.

طالبان از مسؤلیت این حمله انکار کردند.

مقامات گفتند، این حملات در ولسوالی های خوگیانی و سرخرود به وقوع پیوسته اند.

افغان تایمز با خاطرنشان کردن اینکه همه کسانیکه در این سه حمله کشته شدند واکسیناتورها بوده با اینکه چهار واکسیناتور مرد زخم برداشته اند گزارش داد، یک تیراندازی دیگر در جلال آباد مرکز این ولایت رخ داد.

به تاریخ ۱۰ حمل یک روز پس از آنکه مقامات یک کمپاین جدیدی برای مجادله با فلج اطفال آغاز کردند، سه زن افغان که در یک برنامه ملی برای واکسین علیه این بیماری اشتراک داشتند، در دو حمله جداگانه در جلال آباد کشته شدند.

این زنان هنگامی کشته شدند که مشغول انجام وظیفه بودند، آنها خانه به خانه می گشتند تا کودکان را علیه این بیماری معلول کننده و تهدیدکننده زندگی ای واکسین کنند که هنوزهم افغانستان و پاکستان را تهدید می کند.

یک مقام صحی دیگر به شرط ناشناس ماندن به روز سه شنبه گفت، «همه اینها حملات هدفی علیه واکسیناتورهای فلج اطفال بودند، و فعلاً ما تمام کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال را در ولایت ننگرهار متوقف کرده ایم.»

طالبان اکثراً واکسین ها را توطئه غربی با هدف عقیم سازی کودکان مسلمان می نامند و آنها همچنان اتهام می بندند که از کمپاین های واکسیناسیون استفاده می شود تا در مورد فعالیت های جنگجویی جاسوسی کنند.

مقامات می گویند، طالبان در مناطق تحت کنترل خود به کمپاین های واکسیناسیون خانه به خانه اجازه نمی دهند.

این کشور با یک موج مرگباری از حملات هدفی بالای سیاستمداران، فعالان و ژورنالستان مواجه بوده که افغان ها به طور گسترده طالبان را مقصر آن دانسته اند.

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، «ما به وضعیتی رسیده ایم که کارمندان ماین پاکی، داکتران، نرس ها، واکسیناتورها، مدافعین حقوق بشر و هر کسی که می خواهد زندگی ما و فرزندان ما را نجات دهد، به طور سیستماتیک کشته می شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

قنسولگری پاکستان در جلال آباد بسیار فعال است و افراد زیادی را به به خاطر انجام دادن فعالیت های مخرب توظیف کرده است. به خدا ایمان داشته باشید و نه به من که آنها حتی من را به همکاری با آنها دعوت کرده اند. من باز هم چون تاریخ پشتیبانی سازمان های استبخاراتی پاکستان از تروریزم را می دانستم، به آنها گفتم ببخشید من نمی توانم با شما کار کنم. در واقع آنها به من دعوت غیر مستقیم دادند. آنها به من گفتند که آنها یک انستیتیوت آموزش کامپیوتر و زبان انگلیسی را تأسیس می کنند و از من می خواستند که آن را به پیش ببرم. من فکر کردم که اگر این کار را بکنم، این یک خیانت به سرزمین مادری من خواهد بود زیرا ظاهراً این کار مانند پیش بردن یک انستیتوت خواهد بود، اما در پشت صحنه، مرکز فعالیت های آی اس آی خواهد بود. اگر مردم ما واقعاً می خواهند از بدبختی همسایگان شیطان و به ویژه پاکستان، ایران و روسیه در امان باشند، باید جوانان نسل جدید را برای تحصیلات عالی به امریکا و اروپا بفرستند. آنها در آنجا دانش را فرا خواهند گرفت و همچنین ارزش کشور خود را درک خواهند کرد. امریکا و اروپا هیچ ارتباطی با آزادی های مذهبی ما ندارند، آنها در بخش اقتصادی به کشور ما کمک کرده اند و خاک ما را نمی دزدند. با این حال، پاکستان و ایران دشمنان خاک، زبان، عفت و دین ما هستند و هر انسان افغان باید این موضوع را در نظر بگیرد.

پاسخ