سلامتی

موارد جدید فلج اطفال بر موضع گیری 'غیر اسلامی' طالبان در مورد واکسیناسیون روشنی می اندازد

گزارش از عمر

مقامات صحی افغان در اواسط ماه دلو گفتند، منع كردن واكسین های فلج اطفال توسط طالبان در دو ماه گذشته منجر به چهار مورد جدید مصاب شدن به این بیماری در غرب افغانستان شده است.

هرات -- اقدامات مداوم طالبان برای جلوگیری از واکسیناسیون ها منجر به چهار مورد فلج اطفال در طی دو ماه گذشته در غرب افغانستان شده است و موضع گیری «غیر اسلامی» این گروه را در مورد این موضوع روشن می کند.

داکتر عبدالوحید رحمانی، مسئول برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در حوزه غرب گفت، دو مورد فلج اطفال در ولسوالی بالا بلوک ولایت فراه ثبت شده است که طالبان در آن حضور دارند.

وی گفت، یک مورد فلج اطفال در ولسوالی بالا مرغاب ولایت بادغیس و دیگری در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات ثبت شده است.

همه این موارد در مناطقی تحت کنترل طالبان رخ داده است.

در تصویر سید محمد شیرزادی، رئیس ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات دیده می شود که، به تاریخ ۷ دلو اولین روز کمپاین واکسیناسیون در هرات، کودکی را در این شهر در برابر فلج اطفال واکسین می کند. [عمر]

در تصویر سید محمد شیرزادی، رئیس ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات دیده می شود که، به تاریخ ۷ دلو اولین روز کمپاین واکسیناسیون در هرات، کودکی را در این شهر در برابر فلج اطفال واکسین می کند. [عمر]

در تصویری از ۲۹ حوت سال گذشته، یک کارمند صحی افغان مشاهده می شود که یک کودک را در برابر فلج اطفال در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار واکسین می کند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

در تصویری از ۲۹ حوت سال گذشته، یک کارمند صحی افغان مشاهده می شود که یک کودک را در برابر فلج اطفال در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار واکسین می کند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

رحمانی گفت، «در پنج سال گذشته هیچ مورد فلج اطفال در حوزه غرب ثبت نشده است، اما از آنجا که طالبان از واکسیناسیون فلج اطفال جلوگیری کرده اند، چهار مورد فلج اطفال فقط در ماه های قوس و جدی ثبت شده است.»

طالبان از واکسیناسیون فلج اطفال خانه به خانه در مناطق تحت کنترل خود جلوگیری می کنند و به کارمندان صحی اجازه نمی دهند کودکان را واکسین کنند.

بر اساس گزارش وزارت صحت عامه، بیش از ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار کودک افغان زیر پنج سال به واکسین فلج اطفال نیاز دارند. با این حال، حضور طالبان و چالش های امنیتی مانع از فراتر رفتن پوشش مجموعی از ۵۰٪ می شود.

بیش از ۸۵٪ از کودکان در مناطق تحت کنترل طالبان از واکسیناسیون فلج اطفال محروم هستند.

رحمانی گفت، «واکسیناسیون فلج اطفال یک برنامه ملی است که تضمین می کند نسل آینده افغانستان سالم است. حتی اگر یک کودک واکسیناسیون فلج اطفال را از دست بدهد، خطرات فلج اطفال یا فلج دائمی وجود دارد.»

وی افزود، این واقعیت که بیش از ۵۵۰ هزار کودک در حوزه غرب واکسیناسیون فلج اطفال را دریافت نکرده اند، بسیار نگران کننده است و انتظار می رود تعداد موارد فلج اطفال افزایش یابد.

حکومت افغان با حمایت سازمان های بین المللی، به تاریخ ۷ دلو یک کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال را در حوزه غرب آغاز کرد.

داکتر محمد آصف کبیر، معاون ریاست صحت عامه هرات گفت، در ممانعت از کمپاین اخیر، طالبان از واکسیناسیون خانه به خانه در ولسوالی های شیندند، کشک کهنه، کشک رباط سنگی و گلران هرات جلوگیری کرده اند.

وی افزود، در آن چهار ولسوالی، واکسیناسیون فلج اطفال فقط در کلینیک ها انجام می شود. در ولسوالی های دیگر ولایت هرات واکسیناسیون های خانه به خانه صورت می گیرند.

به گفته کبیر، پس از آغاز کمپاین های واکسیناسیون خانه به خانه پنج سال پیش، هیچ موردی از فلج اطفال رخ نداده است. با این حال، از آنجا که طالبان در ماه حوت سال گذشته ممانعت از واکسیناسیون در مناطقی که تحت کنترل آنها بود شروع کردند، فلج اطفال بازگشت. به چهار کودک افغان که رحمانی اشاره کرده است، طی دو ماه گذشته، به طور دائمی فلج شده اند.

وی گفت، اگر طالبان به جلوگیری از واکسیناسیون فلج اطفال ادامه دهند، تعداد موارد فلج اطفال افزایش خواهد یافت، این یک چشم انداز هشدار دهنده ای برای وزارت صحت عامه و سازمان های کمکی در بخش صحت است.

یک عمل ضد اسلامی

علمای دینی در هرات سیاست ضد واکسیناسیون طالبان را غیر اسلامی خواندند و از همه خانواده ها خواستند که تهدیدهای این جنگجویان را نادیده بگیرند و فرزندان خود را برای واکسیناسیون به مراکز صحی ببرند.

مولوی سید محمد حسینی، یک عالم دین در شهر هرات گفت، جستجوی مراقبت های صحی یک عمل دینی است و همه مسلمانان باید فرزندان خود را واکسین کنند.

وی افزود، انگیزه های طالبان در جلوگیری از واکسیناسیون فلج اطفال سیاسی است و نه دینی.

حسینی گفت، «طالبان باید بدانند که فلج اطفال فرزندان آنها را نیز متأثیر خواهد کرد و آنها را فلج خواهد کرد. فلج اطفال فرزندان مسلمانان را فلج می کند و برای نجات جامعه از این بیماری خطرناک، طالبان نباید از تطبیق واکسیناسیون فلج اطفال جلوگیری کنند.»

وی گفت، علمای دینی در جهان اسلام، به شمول مصر، عربستان سعودی، پاکستان و افغانستان، فتواهای متعددی را صادر کرده اند که واکسیناسیون فلج اطفال را وظیفه دینی همه مسلمانان می داند.

وی افزود، استدلال های طالبان علیه واکسیناسیون فلج اطفال معتبر نیست و فتوای علمای دین اهمیت واکسیناسیون فلج اطفال را برجسته می کند.

حسینی گفت، این وظیفه شرعی والدین است که فرزندان خود را مقاوم کنند.

داکتر مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات می گوید، افغان ها باید در مقابل طالبان بایستند و فرزندان خود را واکسین کنند.

وی گفت، طالبان به زندگی کودکان اهمیت نمی دهند و مردم ملکی نباید اجازه دهند کسی به آینده فرزندان آنها بازی کند.

حدید افزود، «طالبان نباید سکتور صحی را سیاسی کنند. واکسیناسیون فلج اطفال یک کمپاین جهانی است. اگر موارد ابتلا به فلج اطفال در افغانستان افزایش یابد، با گسترش ویروس فلج اطفال به سایر کشورها، کودکان را در سراسر جهان تهدید خواهد کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان باید به فامیل های این اطفال بد بخت پاسخ بگوید که چرا آنها تطبیق واکسیاسیون را در مناطیق تحت کنترول شان را اجازه ندادند و این کودکان فلج شدند. اگر آنها به کارمندان صحیح در مناطق شان اجازه میدادند این واقعات رخ نمی داد.

پاسخ

جای تاسف است که در این قرن ۲۱ کوکان از اثر عدم تطبیق واکسیناسیون پولیو فلج می شود. وزارت صحت عامه باید به مردم پاسخ بگوید.

پاسخ

موضوع واکسیناسیون پولیو باید از طریق بزرگان بانفوذ حل گردد. این بزرگان باید به طالبان بفهمانند که واکسین فلج برای صحت اطفال خوب است و این برای صحت کودکان آنها نیز خوب است. و بزرگان و علما باید فایده واکسین پولیو را برای طالبان توضیح دهند تا اینکه آنها کارمندان واکسین را اجازه دهند تا واکسین پولیو را در مناطق ناارام تطبیق نمایند.

پاسخ

طالبان علل واقعی فلج شدن کودکان در طی دو دهه گذشته بوده اند، بخاطریکه آنها کارمندان واکسیناسیون فلج را اجازه نمی دهند تا در ساحات تحت کنترل آنها واکسین پولیو را تطبیق نمایند. من پس از آنکه در مورد چهار کودک که فلج شدند خواندم خیلی غمگین شدم. در حقیقت، طالبان مسئول فلج شدن این کودکان هستند. اگر طالبان کارمندان تطبیق واکسین را در ساحات تحت کنترل شان اجازه میدادند، این کودکان به این مرض مصاب نمی شدند.

پاسخ

من فکر می کنم که سازمان جهانی صحت برای محدود کردن و از بین بردن این مسئله، باید با طالبان تماس بگیرد و اگر آنها کارمندان وزارت را اجازه نمی دهند، افراد خود طالبان باید در مورد واکسیناسیون دعوت و آموزش ببینند و پس با وسایل شان فرستاده شوند تا اینکه خود آنها بتوانند اطفال را واکسین نمایند. واکسیناسیون فلج به هیچ قیمت نباید ترک شود.

پاسخ

من همچنان با نظر این برادر موافق هستم.

پاسخ