سلامتی

پس از آنکه طالبان مانع واکسیناسیون فلج اطفال شدند، هزاران کودک هرات در معرض خطر هستند

گزارش از عمر

در این تصویر، یک کودک شیرخوار دیده می شود که، به تاریخ ۲۲ میزان در انتظار واکسیناسیون فلج اطفال در شهر هرات، ولایت هرات است. [دفتر مطبوعاتی مقام ولایت]

در این تصویر، یک کودک شیرخوار دیده می شود که، به تاریخ ۲۲ میزان در انتظار واکسیناسیون فلج اطفال در شهر هرات، ولایت هرات است. [دفتر مطبوعاتی مقام ولایت]

هرات -- مقامات محلی می گویند، طالبان مانع از دریافت کردن واکسین های مهم فلج اطفال طی یک کمپاین واکسیناسیون شدند، که از ۲۲ میزان تا ۲ عقرب انجام شد.

داکتر محمد آصف کبیر، معاون ریاست صحت عامه هرات گفت، این جنگجویان تیم های صحی را در مناطق دور افتاده ۱۴ ولسوالی تهدید کردند.

وی گفت، «هدف تعین شده برای کارکنان صحت ما این بود که ۶۵۰ هزار کودک زیر پنج سال را واکسین کنند، اما به دلیل تهدیدهای طالبان، ۲۶٪ کودکان از واکسین فلج اطفال محروم شدند ... ما نمی توانیم این وضعیت را بپذیریم.»

وی گفت، تمام عناصر مسلح ضد دولت باید این را بدانند که مسدود کردن واکسیناسیون برای یک مرض غیرقابل تداوی، یک جرم علیه کودکان است.

در این تصویر که به تاریخ ۲۲ میزان گرفته شده است، زنان افغان از تیم معافیت از فلج اطفال مشاهده می شوند که، طی یک کمپاین واکسیناسیون در هرات با هم راه می روند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۲ میزان گرفته شده است، زنان افغان از تیم معافیت از فلج اطفال مشاهده می شوند که، طی یک کمپاین واکسیناسیون در هرات با هم راه می روند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

وی گفت، سکتور صحی با نهادهای سیاسی و امنیتی دولت ارتباط ندارد و برای نجات انسان و حمایت از کودکان کار می کند.

وی افزود، «این عمل طالبان جان بسیاری از کودکان را به خطر انداخته است. اگر كودکی مصاب به فلج اطفال شود، طالبان باید پاسخگو باشند.»

وی افزود، «ولایت هرات و سایر ولایات زون غربی در معرض تهدید فلج اطفال قرار دارند، و طی سال های اخیر چند مورد فلج اطفال در ولایات جنوبی ثبت شده است.»

کبیر گفت، «سفرهای پس و پیش در میان ولایتها [ولایتهای جنوبی و غربی] می تواند ویروس فلج اطفال را به هرات گسترش دهد.»

جنایتی در قبال بشریت

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان موافقت کرد که، جلوگیری از واکسیناسیون کودکان، یک جرم علیه کودکان و بشریت است و طالبان باید پاسخگو باشند.

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، به تاریخ ۲۷ میزان در جریان سفر خود به هرات گفت، «افغانستان باید به کشورهایی که فلج اطفال را ریشه کن کرده اند، بپیوندد. این برای افغانستان در سطح جهانی شرم آور است که هنوز نتوانسته است فلج اطفال را پایان دهد. کودکان حق دسترسی به خدمات درمانی را دارند و این حق بشری آنها است.»

اکبر افزود، «جلوگیری از اخذ کردن واکسین فلج اطفال به کودکان به این معنی است که آنها [طالبان] یک بیماری کشنده به آنها وارد می کنند.»

وی گفت، «کمیسیون های حقوق بشر، مؤسسات صحت و تداوی و سازمان های امدادی باید از هرگونه حمله ای مصؤن باشند تا بتوانند فعالیت های خود را در امنیت کامل انجام دهند. آنها درگیر جنگ نیستند و تنها هدف آنها ارائه کمک به انسانهاست.»

مولوی سید احمد حسینی، مدیر برنامه های ارشاد در ریاست حج و اوقاف هرات گفت، اسلام اصرار بر حفظ سلامتی دارد و مسلمانان باید تلاش کنند زندگی بهتری برای فرزندان فراهم کنند.

وی گفت، هیچ کس حق ندارد مانع تداوی و وقایه از بیماری شود.

حسینی گفت، «طالبان باید بدانند که بیماری فلج [فلج اطفال] روزی جان فرزندان آنها را نیز تهدید خواهد کرد. آنها باید درک کنند که اگر فرزندی به شمول فرزندان آنها فلج شود ... نسل جدید افغانستان بیمار و معلول خواهد بود.»

«من به عنوان یک عالم دینی، از طالبان و مردم عام می خواهم که فرزندان خود را واکسین کنند؛ اسلام به همه ما اجازه می دهد از واکسین فلج اطفال استفاده کنیم زیرا این امر از فلج و مرگ تدریجی در کودکان جلوگیری می کند.»

بهبود امنیت

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، یکی از اهداف عملیات نظامی اخیر در برخی از ولسوالی های هرات، فراهم کردن فرصتی برای سازمان های صحی و امدادی برای اجرای پروژه های صحی و انکشافی بود.

وی گفت، «نیروهای امنیتی تلاش می کنند مناطق طالبان را پاکسازی کنند تا فعالیت واکسیناسیون فلج اطفال [بدون مشکل] اجرا شود.»

فرهاد گفت، «گزارش هایی که حکومت محلی هرات دریافت کرده نشان می دهد که، طالبان کمپاین های واکسیناسیون فلج اطفال را در مناطق دور افتاده ولسوالی ها مسدود کرده اند، و باشنده گان اکثراً نگرانی های خود را از این وضعیت ابراز کرده اند.»

وی افزود، «نیروهای امنیتی فاقد پرسونل هستند تا از همه «تیم های صحی در کمپاین خانه-به-خانه آنها برای واکسیناسیون کودکان محافظت کنند. تیم های صحت و کمپاین واکسیناسیون ملکی هستند، و آنها برای کمک به کودکان بی بضاعت کار می کنند.»

عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات گفت، پولیس به تنهایی نمی تواند در مناطقی که طالبان حضور گسترده ای دارند، امنیت را تأمین کند و در آن مناطق سازمان های امنیتی عملیات مشترکی را آغاز می کنند تا فرصتی برای تطبیق کار واکسیناسیون فلج اطفال ایجاد شود.

وی افزود، «طالبان توانایی روبرو شدن مستقیم با نیروهای امنیتی در هرات را ندارند، بنابراین آنها اخیراً آزار و اذیت باشنده گان را آغاز کرده اند.»

ولی زاده گفت، «جلوگیری از کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال و تهدید کارگران صحی نشان می دهد که این گروه از دست نیروهای امنیتی شکست خورده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مگه تا حالی که این واکسین ها نبود همه فلج بودن ؟؟ ما مشاهده میکنیم و میشنویم که اطفال که قبل از واکسین بودن دارای صحت کامل تری بودن ولی فعلا اطفال ما شکل پلاستیکی را بخود گرفته ..خیلی ضعیف ببار میآیند! اگر دولت به فکر اطفال هست باید خوردنی های که اطفال استفاده میکنن را تضمین کند ‌..که هرکس نتواند هر چیز مضر را بخورد ای اطفال کند و تجارتش را پیش ببرد ...

پاسخ

همین طور تا حالی میگویید که گویا چراغ دیشب از شما بوده و دیروز متولد شدید.
بلی برادرم همین سیستم واکسین از سال های 1970 و شاید هم قبل از ان شروع شده بود. و تا اکنون ادامه دارد. تو که امروز درین ویب سایت پشت کمپیوتر نشسته هستی و نظریات خود را مینویسی از برکت همان واکسین های دوره طفولیت توست وگرنه 1000 مرتبه قبل به علت سرخکان, تیتانوس, وغیره وغیره مرده بودی و تا حتی از فوسیل تو هم چیزی بدرد این مملکت نمیخورد. اطفال پلاستیکی یعنی چی؟؟؟ و باید گفت شاید شاید ازبرکت همان واکسین های قدیمی بوده که امروز امار مرگ و میر به علت شیوع ویروس کرونا درین وطن خیلی بشکل معجزه آسا کم است.

پاسخ

طالبان پروای افغانها حتی پروای اطفال را ندارند.

پاسخ