تروریسم

کشته شدن ۳ زن کارمند رسانه ها در جلال آباد خشم شدید افغان ها را برانگیخت

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

خشم در حالی افغانستان را لرزاند که مراسم خاکسپاری جنازه های سه زن کارمند یک تلویزیون محلی افغانستان برگزار شدند. آنها به تاریخ ۱۲ حوت در جلال آباد با ضرب گلوله کشته شدند. این سه زن در دو حمله جداگانه فقط ۱۰ دقیقه پس از آن مورد شلیک قرار گرفته و کشته شدند که دفتر را ترک کردند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

جلال آباد -- به روز چهارشنبه (۱۳ حوت) خشم در حالی افغانستان را فراگرفت که مراسم خاکسپاری جنازه های سه زن کارمند تلویزیون انعکاس برگزار شدند. آنها به روز سه شنبه در جلال آباد با ضرب گلوله کشته شدند.

این سه زن در دو حمله جداگانه و فقط ۱۰ دقیقه بعد از ترک کردن استیشن این تلویزیون خصوصی، در اقدامی که یکی از همکارانش به عنوان یک حمله سازمان یافته توصیف کرد، مورد شلیک قرار گرفته و کشته شدند.

شاخه خراسان داعش بعداً مسؤلیت این حملات را بر عهده گرفت. گروه داعش این زنان را به عنوان «ژورنالستانی توصیف کرد که در یکی از استیشن های رسانه های وفادار به حکومت مرتد افغانستان کار می کردند».

زلمی لطیفی رئیس انعکاس در یک مصاحبه تیلیفونی با كمیته حفاظت ژورنالستان (سی پی جی) مستقر در نیویارک تائید كرد كه افراد مسلح مرسل واحدی، سعدیه سادات و شهناز رؤفی را هنگامی ترور کردند که آنها از دفتر به خانه هایشان می رفتند.

اقارب و عزاداران به تاریخ ۱۳ حوت در جلال آباد بالای تابوت یکی از سه زنان کارمند رسانه ها نماز جنازه می خوانند، که در دو حمله جداگانه با ضرب گلوله کشته شده بودند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

اقارب و عزاداران به تاریخ ۱۳ حوت در جلال آباد بالای تابوت یکی از سه زنان کارمند رسانه ها نماز جنازه می خوانند، که در دو حمله جداگانه با ضرب گلوله کشته شده بودند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کارگران شفاخانه و اقارب در جلال آباد به تاریخ ۱۲ حوت جسد یکی از سه زن کارمند رسانه ها را انتقال می دهند. آنها در دو حمله جداگانه با ضرب گلوله کشته شده بودند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کارگران شفاخانه و اقارب در جلال آباد به تاریخ ۱۲ حوت جسد یکی از سه زن کارمند رسانه ها را انتقال می دهند. آنها در دو حمله جداگانه با ضرب گلوله کشته شده بودند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

مسؤلیت کشتن سه زن به تاریخ ۱۲حوت که در تلویزیون انعکاس در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار کار می کردند، را گروه داعش بر عهده گرفت. [انعکاس تی وی/فیسبوک]

مسؤلیت کشتن سه زن به تاریخ ۱۲حوت که در تلویزیون انعکاس در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار کار می کردند، را گروه داعش بر عهده گرفت. [انعکاس تی وی/فیسبوک]

به گفته اقارب، سن های این زنان بین ۲۰ تا ۲۶ سال بودند.

بر اساس گزارش های خبری، مهاجمین در حدود ساعت ۴:۰۰ بعد از ظهر سعدیه سادات و شهناز رؤفی را هنگامی شلیک کردند که آنها با هم از استیشن به خانه هایشان می رفتند. چند دقیقه بعد افراد مسلح در نقطه دیگری از این شهر، بالای مرسل واحدی شلیک کردند.

جمعه گل همت قوماندان امنیه ننگرهار گفت، یک فرد مسلح مشکوک دستگیر شد و پولیس در مورد این قتل ها تحقیقات می کنند.

ضیاءالحق امرخیل والی ولایت ننگرهار گفت، دست‌کم یک راهرو که یک زن پیر بود، زخمی شده است.

انعکاس یک رسانه مستقل و خصوصی است که اخبار و برنامه های سرگرمی را پخش می کند. لطیفی به کمیته حفاظت ژورنالستان گفت که این استیشن گاهی از سوی گروه های افراطی تهدید می شود که با پوشش خبرهای این شبکه و همچنان برنامه های تلویزیونی و فیلم هایی را که پخش می کند، مخالفت دارند.

وی گفت، این زنان برنامه های سرگرمی خارجی تلویزیون و فیلم ها را به زبان های محلی دوبله می کردند.

لطیفی به صدای امریکا گفت، قاتلین قبل از شلیک کردن یک زن، وی را از وسیله نقلیه اش بیرون کشیدند.

استیشن این را یک «روز غمناک» خواند و خاطرنشان کرد که این استیشن «بارها مورد هدف قرار گرفته است، اما این دومین بار است که همکاران عزیز خود را از دست دادیم».

ملالی میوند خبرنگار انعکاس، و راننده اش در ماه قوس مورد شلیک قرار گرفته و كشته شدند.شاخه خراسان داعش مسؤلیت آن قتل را نیز برعهده گرفت.

'دختران بی گناه به ضرب گلوله کشته شدند'

دوستان و خانواده به روز چهارشنبه در مراسم خاکسپاری جنازه های این زنان در جلال آباد جمع شدند، جایی که مردان در حفر کردن قبرهای تازه با بیل نوبت می گرفتند در حالیکه دیگران خواهان پایان این قتل ها شدند.

روحان سادات خواهرش سعدیه سادات را «با حیا اما فعال» توصیف کرد. وی به مبارزه برای حقوق زنان علاقه زیادی داشت و قصد داشت که به پوهنتون برود و حقوق بخواند.

وی به ای اف پی گفت، «ما وی را با تمام آرزوهایش در اینجا به خاک سپردیم.»

یکی دیگر از همکارانش در تلویزیون انعکاس به شرط ناشناس ماندن گفت، این استیشن به دلیل این قتل ها شاک خورده است و این سه قربانی مانند «خانواده» بودند.

این همکار گفت، «سه دختر بی گناه در روز روشن در وسط شهر با ضرب گلوله کشته شدند. دیگر هیچ کسی مصؤن نیست.»

رئیس جمهور اشرف غنی این قتل ها را محکوم کرد و گفت، «حملات بر هموطنان بی گناه به ویژه بالای زنان، برخلاف آموزه های اسلام، فرهنگ افغانستان و روحیه صلح اند».

سفارت ایالات متحده در كابل به روز سه شنبه در توییتی نوشت، «هدف این حملات زورمندی است؛ هدف آنها ایجاد فشار بالای خبرنگاران است. مجرمین فکر می کنند در کشوریکه رسانه ها در ۲۰ سال گذشته رونق کرده اند، آزادی بیان را خفه بسازند. این قابل تحمل نیست.»

در این توییت آمده است، «عاملین این جنایت باید مجازات شوند

جنگ برای قدرت، نه برای اسلام

خشم به صورت آنلاین به جوش آمد با اینکه کاربران شبکه های اجتماعی به دلیل آخرین قتل ها عصبانی بودند.

غنی خان نوشت، «به نظر می رسد که این جنگ برای اسلام نیست؛ این جنگ از طریق گسترش ترس و تروریزم فقط برای قدرت است.»

رؤف افغان گفت، «این دختران برای کمک با خانواده های خود کار می کردند. آنها با طالبان جنگ نمی کردند. آنها غریب بودند؛ آنها فقط برای تغذیه خانواده خود کار می کردند.»

مدت هاست که افغانستان به عنوان یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان برای ژورنالستان رده بندی شده است.

از زمانیکه مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در ماه سنبله آغاز شدند، قتل های هدفی ژورنالستان، فعالان و قاضیان افزایش یافته است.

به گفته کمیته مصؤنیت ژورنالستان افغان، در پنج ماه گذشته دست کم ۹ کارمند رسانه ها کشته شده اند.

مقامات امریكایی طالبان را برای موج خشونت مسؤل می دانند در حالیكه حکومت افغانستان می گوید كه شورشیان به طور متواتر برای پوشاندن رد پای خود معمولاً در پشت ادعاهای داعش پنهان می شوند.

طالبان این اتهامات را رد کرده اند.

زنانی که طالبان در دوران پنج سال حاکمیت خود حقوق آنها را پایمال کرده بودند، این ترورها را به شدت احساس کرده اند. در پالیسی های طالبان ممنوعیت کار زنان شامل بود.

مقامات استخباراتی قبلاً تهدید مجدد به زنان مسلکی را به تقاضاها برای حفظ کردن حقوق آنها در مذاکرات صلح، مربوط دانسته بودند.

برنامه ریزی دقیق بسیاری از قتل های هدفی ظاهراً ماه ها طول می کشد -- تا که مقامات را در تنهایی بگیرند -- و از علاقه قبلی شورشیان که از بمب انتحاری استفاده می کردند، بیشتر و بیشتر پیشرفته تر می شوند.

این قتل ها در حالی صورت می گیرند که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان، این هفته در یک تلاش برای احیاکردن دوباره روند شکننده صلح، برای دیدار ها با رهبران افغان به کابل بازگشت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اما و اما و صد اما. درین 15-18 سال هرقدر که خواهران و برادران ما تحصیل کرده اند همگی به اندازه شلغم هم ارزش ندارد. زماینکه شما ذغال را داخل منقل میریزید و مقدار ژل اشت زا هم بالای زغال میریزید و بعدا گوگرد میزنید و اتش شروع میکند به سوختن- مدتی بعد پکه را برمیدارید و شروع میکنید به پکه کردن تا زغال ها خوب تازه شود. اما اگر پکه کردن را توقف دادید بدون شک که اتش پس میمیرد- پس خاموش میشود. این جنگ خانمان سوز ریشه علم و دانش را درین ممکلیکت ازبین برد. هرقدردرین 15 سال کسب دانش شده بود همگی روز به روز متوقف میشود. زیربنای معارف را ویران کردند خداوند خانه یتان را ویران کند. رسانه معلم بشریت است که شما رسانه را نابود میکنید خداوند خانه ات را ویران کند.

پاسخ

باز هم جنگ, خون, ترور وهزاران فلاکت و بدبختی. درهمین ویب سایت دربخش نظرسنجی نوشته بود که طالبان طبق توافقنامه دوحه عمل کردند یا خیر؟ من بخش ( توافقنامه دوحه را نمیدانم چیست) را تیک گذاشتم. ایا از شما کسی میداند که توافقنامه دوحه چیست؟ ایا از تمام محتوایی توافقنامه دوحه در دسترسی عامه قرار گرفته؟ اگردرتوافق نامه دوحه درج شده بود که حمله بالای افغان ها چه نظامی و چه ملکی ممنوع است. به یقین که طالبان عمل نکردند و وعده خلافی کردند. اگر نوشته بود که افغان ها را بکشید و امریکایی را نکشید . به تحقیق که عمل کردند. اما طالبان هم میدانند که خیلی تلفات داده اند و میدهند. درهرکشت زار که تراکتور ها زمین ها را شیار-شدیار -قلبه میکند حتما که یک -دوجسد مرده درعمق 50 سانتی زمین دفن است. چرا؟ بخاطریکه یک تعداد احمق و اسلام ناآگاه اقدام به جهاد کرده و درصحنه جنگ کشته شده و کسی نیست که جسد را ببرد به خانواده اش تحویل بدهد. و همان جا یک چغوری حفرمیکنند و میندازند داخل چغری. بدون غسل و خواندن نماز.

پاسخ

کشتن ژورنالستان، خبرنگاران و اصحاب رسانه ها جفای بزرگ است که در حق مردم مظلوم افغانستان انجام می شود زیرا خبرنگاران و ژورنالستان نقش خیلی حیاتی را در خبر رسانی و آگاهی دهی مردم بازی می کنند. حکومت باید حلقه که در پشت سر ترور ژورنالستان وجود دارد شناسایی نموده و به سزای اعمال شان برسانند. در ولایت ننگرهار نسبت به ولایت دیگر امنیت خوبتر وجود دارد و طالبان حضور گسترده در این ولایت ندارند اما قتل های هدفمند مردم این ولایت را نگران ساخته است. مقامات ولایت ننگرهار باید هر چه عاجل امنیت شهر جلال اباد را بگیرند و اگر نمیتوانند بهتر است استعفا بدهند و بگذارند که افراد مسلکی و متعهد به جای شان گماشته شوند تا اینکه جلو ترور های هدفی را بگیرند.

پاسخ