امنیت

بمب مقناطیسي یک داکتر زن را در جلال آباد کشت

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

مقامات به تاریخ ۱۴حوت گفتند، یک داکتر زن هنگامی در جلال آباد کشته شد که یک بمب مقناطیسی چسپیده به ریکشا ای که وی در آن سفر می کرد، منفجر شد. یک کودک نیز زخم برداشت. [تصویر در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود]

مقامات به تاریخ ۱۴حوت گفتند، یک داکتر زن هنگامی در جلال آباد کشته شد که یک بمب مقناطیسی چسپیده به ریکشا ای که وی در آن سفر می کرد، منفجر شد. یک کودک نیز زخم برداشت. [تصویر در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود]

مقامات به روز پنجشنبه (۱۴ حوت) گفتند، بر اثر یک بمبگذاری در جلال آباد که به نظر می رسد یک حمله هدفی بود، یک داکتر زن کشته و یک کودک زخمی شد. این حادثه فقط چند روز پس از آن رخ داد که سه زن کارمند رسانه ای با ضرب گلوله در این شهر کشته شدند.

شاخه خراسان داعش مسؤلیت این حمله را بر عهده گرفته است.

بر اثر موج اخیر ترورهای سیاسی در سراسر افغانستان ژورنالستان، علمای دینی، فعالان و قاضیان قربانی شده اند، که بسیاری را به مخفی شدن مجبور کرده اند، و بعضی ها از کشور فرار می کنند.

به گفته سخنگوی دفتر والی این ولایت، در آخرین حادثه، این داکتر پس از آن کشته شد که بمب مقناطیسی چسپیده به ریکشا ای که وی در آن سفر می کرد، منفجر شد.

سخنگوی یک شفاخانه ولایتی وقوع این حادثه را تائید کرد.

این حمله دو روز پس از آن صورت می گیرد که سه زن کارمند رسانه ای از تلویزیون انعکاس در دو حمله جداگانه و فقط با فاصله چند دقیقه در جلال آباد با ضرب گلوله کشته شدند.

شاخه خراسان داعش ادعا کرد که آنها را افراد مسلح این گروه کشته اند.

اداره امور خارجه اتحادیه اروپا (ای ای ای اس) در یک اعلامیه روز چهارشنبه، کشته شدن مرسل واحدی، شهناز رؤفی و سعدیه سادات را «ترورهای ظالمانه و برنامه ریزی شده» توصیف کرد.

اداره امور خارجه اتحادیه اروپا گفت، «به تعقیب كشته شدن ملالی میوند در ماه قوس، این حملات وضعیت آسیب پذیر و خطرناكی را بیشتر واضح می سازند كه كارمندان رسانه ای، به ویژه زنان با آن روبرو هستند.»

در این اعلامیه آمده است، «برای اکثریت تلفات مردم ملکی و ترورهای هدفی، طالبان به طور مستقیم و یا با مخالفت با آتش بس مسؤل باقی می مانند.»

ایالات متحده تائید کرد، طالبان «به طور واضح مسؤل» خشونت های اخیر هستند.

اداره امور خارجه اتحادیه اروپا گفت، «هدف قرار دادن ژورنالستان باید متوقف شود. هدف قرار دادن زنان باید متوقف شود. خشونت در افغانستان باید متوقف شود.»

مقامات افغان و امریكایی طالبان را برای موج خشونت مسؤل دانسته اند، اما این گروه این اتهامات را رد كرده است. شواهد اخیر نشان می دهد که شبکه حقانی وابسته به طالبان و شاخه خراسان داعش در اقدامات تروریستی باهم همکاری می کنند.

هزاره ها در نزدیکی جلال آباد کشته شد

مقامات محلی به روز پنجشنبه گفتند، در یک حادثه جداگانه به روز چهارشنبه در نزدیکی جلال آباد، جایی که باور می شود تعداد زیادی از جنگجویان به شمول طالبان و شاخه خراسان داعش نفوذ دارند، دست‌کم هفت مرد به طور ظالمانه ای به قتل رسیدند.

به گفته اجمل عمر یک عضو شورای ولایتی ننگرهار، این گروه از کارگران هزاره، به شام چهارشنبه در حالی با ضرب گلوله کشته شده بودند که دستان آنها از پشت بسته بودند.

جمعه گل همت قوماندان امنیه ولایت ننگرهار با افزودن اینکه به عنوان بخشی از تحقیقات چهار نفر مشکوک بازداشت شده اند، وقوع این قتل ها را تائید کرد.

هیچ گروهی مسؤلیت را بر عهده نگرفته است.

هزاره ها به مدت سال ها صدمه خشونت روزافزون در سراسر افغانستان را به طور فزاینده ای متحمل شده اند با اینکه بمبگذاران انتحاری بالای مساجد، مکاتب، گردهمایی ها و شفاخانه هایشان حمله کرده اند.

در جریان حاکمیت کوتاه مدت طالبان بر کشور (۱۳۷۵-۱۳۸۰)، طالبان به قتل عام تعداد زیادی از هزاره ها متهم بودند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در افغانستان کشتن داکتر به ویژه کشتن داکتر زن یک فاجعه است زیرا در این کشور تعداد داکتران طبی خیلی کم است و روزانه هزار ها مریض ما به پاکستان، ترکیه و هند به خاطر تداوی می روند به خاطر نبود داکتر زن تعداد زنان حین ولادت جان های شان را از دست می دهند. مام انسان های بدبخت میایند و به بسیار بی رحمانه داکتر که به انسان ها صحت می بخشد به قتل می رساند. خداوند بالای ما رحم کند این چه وضعیت در این کشور روان است.

پاسخ

داعش در واقع تقریبا دو سال پیش در ننگرهار توسط نیروهای اردوی ملی و نیروهای ائتلاف از بین برده شد. چیزی که اکنون اتفاق می افتد، توسط گروههای تروریستی کوچکتر که از سوی ادارات استخباراتی پاکستان استخدام شده، انجام داده می شود. بسیاری از آنها جوانانی هستند که هیچ شغلی ندارند و حتی برای ۵۰۰۰ افغانی نیز بمب منفجر می کنند. قنسولگری پاکستان در جلال آباد نیز در جذب چنین افرادی نقش دارد.

پاسخ