امنیت

هزاره ها از ترس آینده برای جنگیدن با داعش و طالبان آمادگی می گیرند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

هزاره ها در ولایت بامیان افغانستان، در جنگ با گروه داعش برای بدترین حالت آماده می شوند و برای اینکه از خودشان دفاع کنند، اسلحه برداشته اند. [نجیبه نوری/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

بامیان -- برای حمیدالله اسدی یک عضو از جامعه اقلیت هزاره افغانستان این انتخاب ساده بود -- یا منتظر حمله مرگبار بعدی باشد و یا به یک گروه شبه نظامی در حال رشد در کوه ها بپیوندد.

وی پس از آنکه بهبود زخم های شدیدی که توسط یک بمب گذار انتحاری داعش بالایش وارد شده بود ماه ها طول کشید، برای جنگ آماده شده است.

اسدی اکنون سخنگوی جنبش مقاومت برای عدالت است -- یک گروه جنگجویان هزاره که در ارتفاعات ناهموار مرکزی و برفی مستقر است گفت، «ما به برداشتن اسلحه مجبور شدیم.»

هزاره ها که تقریباً ۱۰ تا ۲۰٪ از نفوس ۳۸ میلیونی افغانستان را تشکیل می دهند، مدت هاست که به دلیل مذهب شیعه خود از طرف تندروهای سنی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

شبه نظامیان هزاره در جنبش مقاومت برای عدالت هنگام یک گزمه علیه شورشیان طالب در ولسوالی حصه اول بهسود ولایت میدان وردک، به تاریخ ۲۰ جدی در مقابل پایگاه خود در موتر می نشینند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

شبه نظامیان هزاره در جنبش مقاومت برای عدالت هنگام یک گزمه علیه شورشیان طالب در ولسوالی حصه اول بهسود ولایت میدان وردک، به تاریخ ۲۰ جدی در مقابل پایگاه خود در موتر می نشینند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

شبه نظامیان هزاره در جنبش مقاومت برای عدالت هنگام یک گزمه علیه شورشیان طالب در ولسوالی حصه اول بهسود ولایت میدان وردک، به تاریخ ۲۰ جدی بالای یک مسیر برفی قدم می زنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

شبه نظامیان هزاره در جنبش مقاومت برای عدالت هنگام یک گزمه علیه شورشیان طالب در ولسوالی حصه اول بهسود ولایت میدان وردک، به تاریخ ۲۰ جدی بالای یک مسیر برفی قدم می زنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

منسوبین امنیتی به تاریخ ۱۹ جدی در یک پوسته تلاشی در شهر بامیان یک موتر را تلاشی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

منسوبین امنیتی به تاریخ ۱۹ جدی در یک پوسته تلاشی در شهر بامیان یک موتر را تلاشی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

زمانیکه اسدی در سال ۱۳۹۵ محصل پوهنتون کابل بود به سختی از دو انفجار انتحاری جان سالم به در برد که در یک مظاهره بیش از ۸۰ نفر را کشتند، و به شمول حملاتی که گروه داعش بر عهده گرفت آغاز یک موج جدیدی از خشونت علیه هزاره ها را رقم زد.

وی می گوید که وی اکنون یکی از هزاران جنگجویان مسلح است که با یک دستور از طرف فرمانده آنها عبدالغنی علیپور که یک چهره معروف هزاره است، آماده بسیج شده است.

اهداف آسان

هزاره ها از نسل ها بدینسو در افغانستان متحدین کمی داشته اند و ویژگی های چهره ای آنها باعث می شود که آنها به راحتی مورد هدف سنی های تندرو قرار گیرند.

در طول جنگ داخلی ظالمانه این کشور در دهه ۱۳۷۰، آنها در درگیری های تنظیمی به طور بی رحمانه مورد حمله قرار گرفتند و بعداً زمانیکه طالبان در این کشور مسلط شدند، هزاران نفر آنها را قتل عام کردند.

اما از نظامی که پسا سرنگونی حاکمیت طالبان ایجاد شد، تعداد کمی از گروه ها به اندازه کافی استفاده کرده اند.

هزاره ها برای شامل ساختن فرزندان خود -- به شمول دختران خود در مکاتب -- سرازیر شدندو به تعداد بی سابقه ای وارد صحنه سیاسی شدند.

اما این دستاوردها شکننده مانده اند.

این گروه به طور فزاینده ای از افزایش خشونت رنج برده است زیرا بمبگذاران انتحاری داعش بالای مساجد، مکاتب، گردهمایی ها و شفاخانه های آنها در منطقه هزاره نشین دشت برچی در غرب کابل حمله کردند، و صدها نفر را کشتند.

طالبان هزاره هایی را که در سرک های خطرناک کشور سفر می کردند، تقریباً بدون استثناء ربوده و کشته اند.

سیما سمر یک فعال برجسته و رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، اگر ناامنی افزایش یابد هزاره ها حتی بیشتر آسیب پذیر خواهند شد.

در پاکستان و ایران مورد بدرفتاری قرار گرفته اند

بعضی از هزاره ها از پایتخت به ولایات، به شمول بامیان -- میهن هزاره ها که از مدت طولانی بدینسو به عنوان یکی از امن ترین مناطق افغانستان به شمار می آید، فرار کرده اند.

مرادعلی حیدری امیدوار بود که این اقدام خانواده اش را از خشونت محافظت خواهد کرد. به جای آن، پسر حیدری در یکی از دو بمبگذاری ها در ماه عقرب در این منطقه کشته شد.

اکنون تعداد پوسته های تلاشی در بامیان افزایش یافته است، با اینکه نیروهای امنیتی به طور متواتر موترها را تلاشی کرده و از مسافرین بازجویی می کنند.

حیدری گفت، «ما از کابل به بامیان نقل مکان کردیم تا امنیت بهتری داشته باشیم و در یک مکان آرام زندگی کنیم. حالا وقتی ما از خانه بیرون می شویم، تصور زنده برگشتن سخت است.»

حتی ترک کردن کشور نیز مصؤنیت هزاره ها را تضمین نمی کند.

گروهی از کارگران معدن هزاره -- که بسیاری از آنها اتباع افغان بودند -- ماه گذشته توسط گروه داعش در پاکستان قتل عام شدند.

گروه داعش ۱۳ نفر از کارگران معدن هزاره رادر سال ۱۳۹۶ در ولایت بغلان کشت.

و در سمت غرب، هزاران نفر از هزاره هایی که از مرز به ایران عبور کردند، در طول دهه گذشته آموزش دیده و با شبه نظامیان شیعه به سوریه اعزام شدند.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران در ماه قوس این جنگجویان را «بهترین نیروهای با تجربه نظامی» خواند که علیه داعش در افغانستان می توان از آن استفاده شود.

'جنگ علیه جهالت'

دیگران حداقل در حال حاضر در برداشتن اسلحه دل نادل هستند.

وقتی راحله خواهر حمیدالله رفیع در سال ۱۳۹۷ توسط یک بمبگذار انتحاری در یک مرکز تعلیمی در کابل کشته شد، وی در یاد خواهرش یک مرکز جدید را ساخت.

وی گفت، در اوایل وقتی این حمله اتفاق افتاد وی می خواست اسلحه بردارد و علیه طالبان و داعش بجنگد.

رفیع گفت، «بعداً با خودم فکر کردم که اگر یک نفر آنها را بکشم -- شاید طالب یا از گروه داعش باشد -- اما من نمی توانم این نظریه آنها را بکشم.»

وی گفت، «این در مقابل جهالت، در مقابل افرادی که متعلمین را می کشند، در مقابل افرادی که مخالف تعلیم و توانمندسازی جوانان هستند، یک نوع جنگ است.»

رفیع هنوز هم از آینده می ترسد.

وی پرسید، «آیا من مجبور خواهم شد تا اسلحه بردارم و کسانی که مخالف من هستند را بکشم؟ شاید.»

شاه ولی نظامپور یک شبه نظامی هزاره بیشتر مطمئن است و می گوید که جامعه باید آماده باشد تا از خود دفاع کند.

نظامپور که پس از ترک کردن نیروهای رسمی امنیتی کشور به شبه نظامیان علیپور پیوست گفت، «در طول تمام تاریخ با هزاره ها در افغانستان بدرفتاری شده است.»

وی افزود، «ما باید آماده باشیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هیلیکوپتر که علیپور سقوط داده با موشک ایرانی سرنگون شده است. تاند (یکشنبه مورخ ۱۱ حوت): خبرنگار نیویورک تایمز در جنوب آسیا با نقل از منابع معتبر می گوید، هیلکوپتر نیروی هوایی افغان در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک با موشک ایرانی سقوط داده شده است. بلال سروری در توییتر خود نوشته است، «طبق منابع معتبر، میثاق که یک موشک قابل انتقال ایرانی است به خاطر سرنگون کردن هیلیکوپتر نیروی های هوایی افغان مورد استفاده قرار گرفته است. بقایای موشک منفجر شده هنوز در محل حادثه موجود است. موشک های میثاق به طور گسترده توسط جنگجویان غیر دولتی که از سوی ایران در سوریه، عراق و یمن تمویل می گردد استفاده می شوند.» علیپور، فرمانده افراد مسلح غیر مسئول مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. علیپور گفته است که مبارزه او علیه حکومت افغانستان ادامه خواهد داشت. او خود را رهبر جبهه مقاومت می داند. لشکر فاطمیون مستقر در سوریه نیز به عنوان جبهه مقاومت یاد می شود. وزارت دفاع افغانستان امروز اعلام کرد که آنها عملیات را علیه افراد مسلح علیپور آغاز کرده و ۱۲ نفر از اعضای این گروه را به هلاکت رسانده اند. رئیس جمهور افغانستان و دیگر مقامات گفته اند که گروه علیپور سرکوب خواهد شد و انتقام پیلوت های کشته شده و نیروهای امنیتی از آنها گرفته می شود. به همین ترتیب، حمدالله محب مشاور امنیت ملی دیروز در یک کنفرانس خبری در کابل گفت، علی پور و جنگجویان غیرمسئول وی مانع اجرای قانون در ولسوالی متذکره می شوند و بالای نیروهای امنیتی و دفاعی حمله می کنند، و بین طالبان و علی پور هیچ تفاوتی وجود ندارد. https://www.taand.com/main/?p=178526

پاسخ

هزار ها بسیار مردم ظالم است فکر می کنم که باز تاریخ در حال تکرا شدند است و همان زمان باز خواهد آمد که هزار ها در فرق مردم میخ می کوبید و پستان های زنان را قطع می کرد. که بالاخره توسط حکومت طالبان آمد و این گونه وضعیت را خاتمه داد.

پاسخ