امنیت

استبداد طالبان در برابر اقلیت ها خطر جنگ داخلی را افزایش می دهد

گزارش از حمزه

در تصویری که در ماه سرطان نشر شده است جنگجویان فاطمیون در یک مکان نامعلوم نشان داده می شوند. [تصویر از فاطمیون]

در تصویری که در ماه سرطان نشر شده است جنگجویان فاطمیون در یک مکان نامعلوم نشان داده می شوند. [تصویر از فاطمیون]

کابل -- استبداد و تبعیض طالبان در قبال هزاره های شیعه و سایر اقوام اقلیت در افغانستان می تواند برای لوای فاطمیون تحت حمایت ایران و سایر گروه ها خطر فراهم شدن یک توجیه را ایجاد کند تا «جهاد» خود را به افغانستان بیاورند.

لوای فاطمیون یک گروه شبه نظامی متشکل از افغان هایی است که از سوی سپاه پاسداران ایران تمویل شده، آموزش دیده و مجهز شده اند و از سال ۱۳۹۳ بدینسو به طرفداری رژیم سوریه در سوریه جنگیده است.

ایران مدت هاست که برای استخدام جنگجویان یا با استفاده از احساس مکلفیت مذهبی شیعه ها و یا با وعده پول و اقامه های ایران، از مهاجرین افغان سوء استفاده می کند.

به عنوان مثال، تهران سال گذشته وعده سپرد که برای خانواده های کسانی که در جریان وظیفه در لوای فاطمیون در سوریه کشته شده اند، نمره های رهایشی را توزیع خواهد کرد. بسیاری از مردم این اقدام را به عنوان تلاش رژیم ایران می دانند تا به افغان هایی که در شرایط سخت در ایران زندگی می کنند، فریب داده و آنها را در این گروه شبه نظامی استخدام کند.

اعضای جامعه هزاره به تاریخ ۱۹سنبله در خارج از یک مسجد در حومه شهر کابل نماز جمعه می خوانند. [عامر قریشی/ای اف پی]

اعضای جامعه هزاره به تاریخ ۱۹سنبله در خارج از یک مسجد در حومه شهر کابل نماز جمعه می خوانند. [عامر قریشی/ای اف پی]

اعضای لوای فاطمیون در سال ۱۳۹۸ در مشهد ایران به مناسبت یادبود شهادت امام رضا گردهم می آیند. [آرشیف]

اعضای لوای فاطمیون در سال ۱۳۹۸ در مشهد ایران به مناسبت یادبود شهادت امام رضا گردهم می آیند. [آرشیف]

با این حال، اعضای این گروه شبه نظامی پس از جنگیدن در جنگ های نیابتی ایران و خانواده های کشته شدگان معمولاً چیزی را به دست نمی آورند و بعضی از آنها دلایل خود برای رفتن به سوریه را زیر سؤال می برند.

این گروه شبه نظامی در اوج خود تخمیناً ۱۰۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ جنگجویان افغان داشت.

علی یک فرمانده ۴۷ ساله در فاطمیون که به مدت دو و نیم سال در سوریه جنگید و اکنون در کابل زندگی می کند گفت، «دو گروه از افغان ها در سوریه علیه گروه های داعش، جبهة النصره و سایر گروه های ضد بشار الاسد جنگیده اند.»

وی گفت، «گروه اول شامل کسانی است که برای دفاع از اماکن مقدس خود مانند زیارت های زینب و رقیه خواهر و دختر امام حسین امام سوم مسلمانان شیعه، جنگ کردند که صدها نفر از آنها هنوز هم در سوریه حضور دارند.»

وی گفت، «گروه دوم این جنگجویان از مهاجرین مقیم ایران و تعدادی از جوانانی تشکیل شده بود که در داخل افغانستان استخدام شده بودند.»

وی افزود، «آنها در بدل پول و وعده های دیگری که ایرانیان به آنها داده بودند مانند فراهم کردن اقامه دایمی در ایران، جنگیدند.»

هزاره ها مورد آزار و اذیت قرار گرفتند

در جریان گزارش های فزاینده ای از تبعیض طالبان علیه اقلیت شیعه، اعضای لوای فاطمیون که با استفاده از اشتیاق مذهبی اداره می شوند بازگشت به افغانستان را بررسی می کنند.

ای اف پی به روز جمعه (۲ میزان) گزارش داد، باشندگان یک جامعه دهقان پیشه هزاره ها در مناطق مرکزی افغانستان گفتند که جنگجویان طالب که برنامه زمین داران پشتون را پیش می برند که می خواهند مزارع و ذخیره گاه هایشان را غصب کنند، آنها را از خانه هایشان اخراج کرده اند.

محمد محقق یکی از رهبران سیاسی هزاره که از زمان تصرف طالبان تاکنون در تبعید به سر می برد، در ماه گذشته در نامه ای که هفته گذشته در رسانه های اجتماعی منتشر شد گفت، طالبان به بیشتر از ۸۰۰ خانواده در یک ولسوالی دوردست میان ولایات دایکندی و ارزگان دستور داده اند تا از خانه های خود خارج شوند.

این جنگجویان همچنان ماه گذشته مجسمه عبدالعلی مزاری، یک جنگجوی برجسته ضد طالبان و یک رهبر سیاسی به نمایندگی از مردم هزاره، را در شهر بامیان تخریب کردند. طالبان مزاری را در سال ۱۳۷۵ کشتند.

هزاره ها که اکثراً شیعه هستند، از قرن ها بدینسو از سوی گروه های طالبان و داعش که آنها را بدعتکار می دانند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

هزاران نفر از هزاره ها طی یک دهه گذشته از سوی نیروهای امنیتی ایران آموزش دیده و همراه با شبه نظامیان شیعه به شمول لوای فاطمیون، به جنگ داخلی سوریه اعزام شده اند.

علی گفت، «قتل های هدفی هزاره ها، تخریب مجسمه رهبر آنها در بامیان و نادیده گرفتن هزاره ها در حکومت طالبان، باعث خواهد شد که اعضای لوای فاطمیون به کشور شان بازگردند.»

وی گفت، «تا جاییکه من آنها را می شناسم، احتمال آن وجود دارد که آنها علیه طالبان سلاح بردارند

بازگشت به افغانستان

عباس یک جنگجوی فاطمیون که اکنون در ایران زندگی می کند گفت که وی حاضر است برای دفاع از افغانستان بازگردد.

وی گفت، «اگر مذهب و مردم ما در افغانستان یا هرجای دیگری در خطر باشند، ما خواهیم رفت و مانند سوریه برای دفاع از مذهب و مردم خود خواهیم جنگید.»

وی گفت، «ما طرفدار جنگ در کشور خود نیستیم. مردم ما به صلح و عدالت اجتماعی نیاز دارند اما تخریب شدن مجسمه شهید مزاری یگانه رهبر هزاره ها در بامیان، و ظلم و تبعیض علیه هزاره ها از سوی طالبان ما را مجبور خواهد کرد تا بجنگیم همانطور که در سوریه برای دفاع از مذهب و مردم خود جنگیدیم.»

تمیم نورستانی والی پیشین ولایت نورستان گفت، «ایرانیان بالای طالبان مستقر در قندهار سرمایه گذاری زیادی کرده اند.»

وی گفت، «اکنون که شبکه حقانی در حکومت طالبان قدرت بیشتری کسب کرده و این گروه تحت حمایت ایران را به حاشیه کشیده است، احتمال به وجود آمدن یک جبهه جدید علیه طالبان افزایش یافته است.»

نورستانی پیش بینی کرد، «اگر روابط ایران با طالبان خراب شود و سپاه پاسداران با طالبان همکاری نکند، فاطمیون در افغانستان فعال خواهد شد.»

وی با افزودن اینکه «به احتمال زیاد» لوای فاطمیون علیه طالبان در افغانستان سلاح خواهد گرفت گفت، «تجاوز بالای حقوق هزاره ها تحت رژیم طالبان و تحقیر و هدف قراردادن هزاره ها باعث خواهد شد که سپاه پاسداران فاطمیون را در افغانستان فعال کند».

جنگ قومی و مذهبی در افغانستان

اسدالله ابراهیمی یک محصل ۳۱ ساله که در یک پوهنتون خصوصی در کابل علوم سیاسی می خواند گفت، «طالبان تلاش می کنند که با استفاده از زور و تبعیض و اتخاذکردن پالیسی حذف کردن، مذهب شیعه و سایر اقوام را از حکومت و قدرت سیاسی ریشه کن کنند.»

وی گفت، «تلاش های طالبان برای محوکردن دیگران به ویژه هزاره ها، به زودی باعث ایجاد شدن گروه های شبه نظامی خواهد شد. فاطمیون برای دفاع از حقوق شیعه ها اقدام خواهد کرد، در حالیکه سایر اقوام نیز جبهه های جدیدی را تشکیل خواهند داد.»

وی گفت، «در این مورد، ما شاهد مرگبارترین درگیری مذهبی و قومی خواهیم بود.»

ابراهیمی گفت، «بر اساس برخی گزارش ها، دو یا سه سال پیش هنگامی که طالبان در برخی از ولسوالی های غزنی و ارزگان بالای هزاره ها ظلم کردند، فاطمیون در آن مناطق با طالبان درگیر شد.»

وی گفت، «امروزه یک بار دیگر، اگر طالبان به خواسته های گروه های مذهبی و قومی احترام نگذارند و یک حکومت همه شمول را تشکیل ندهند که هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها و سایر اقوام در آن حضور داشته باشند، این امر برای همسایگان افغانستان یک فرصتی را فراهم خواهد کرد.»

سالم پیگیر یک تحلیلگر امور سیاسی گفت، «فاطمیون از سوریه به افغانستان خواهد آمد و اقوام دیگر سلاح در دست خواهند گرفت.»

وی گفت، این امر می تواند «یک جنگ قومی و مذهبی را در افغانستان آغاز کرده و آن را به سوریه تبدیل کند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

11 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نظر به اینکه بوجود آورنده فاطمیون کشور ایران است لذا حافظ منافع ملی ایران است نه حافظ منافع ملی افغانستان و به درد ما شیعیان افغانستان نمی‌خورد.

پاسخ

لشکر فاطمیون باید در هماهنگی دولت افغانستان اعلان موجودیت کنند نه به عنوان نیروی های ایرانی افغانستان خانه همه ملت ها است جنگ مذهبی به فایده شان تمام نمیشود

پاسخ

میگویند ما چهل کشور را در افغانستان شکست دادیم و اشغال افغانستان را ختم کردیم! باید پرسید که آیا موجودیت 2500 عسکر خارجی در مقابل 250 هزار عسکر افغان تصویر یک مملکت اشغالی است؟ در پنج سال گذشته حتی یک امریکایی واروپایی در افغانستان کشته نشده بود حتی یکبار هم طالبان با امریکاییها، انگلییها وامثالهم جنگ نکرده بودند. تمام جنگ با اردو، پولیس و مردم بیچاره عادی افغانستان بود نه با خارجی. پیروزی طالبان پیروزی ارزشهای ده بالای ارزش های شهر در افغانستان است. مانند پیروزی بچه سقاو در سال 1929، پیروزی مجادین در سال 1992 و پیروزی طالبان در سال 2021! در چهل و دوسال گذشته اول مجاهدین به کمک پاکستانیها و متعاقبا طالبان به کمک پاکستانیها دهات افغانستان را از تمام امکانات تعلیم وتربیه باز داشتند و دهات را از درس خوانده ها خالی کرده شصت فیصد نفوس کشور یا24 ملیون نفر رادر تاریکی وجهالت قرارداده با لشکر سیاه جهل و بیرقهای سفید به کمک همه جانبه استخبارات و اردوی پاکستان به عقب دروازه های شهر هارسیده بودند. درشهرها هم سیاسیون فرصت طلب فاسد با کوبیدن پیهم دهل پشتون ستیزی، افغان ستیزی، قومی گری، جدایی طلبی، خراسان خواهی، فدرال خواهی، بحران انگیزی، دری ستیزی، تاریخ ستیزی، ملت ستیزی، ملی ستیزی، مخالفت مکرر با نتایج انتخابات و اشغال اجباری سهم 50/50 با تایید امریکاییان در دولت سلسله مراتب راپوردهی اداری و نظامی را برهم زده به تضعیف دولت مشغول بودند. در چنین شرایط نامطلوب داخلی امریکاییان نیز با عقد معاهده صلح با طالبان ووعده دادن دولت جدید اسلامی به آنها گلم را از زیر پای دولت افغانستان جمع کردند. آیا در چنین یک حالتی میتوان تعجب کرد که جرادولت بدست طالبان افتاد؟ نور احمد خالدی

پاسخ

ما‌ از جنگ خسته هستیم، امید است ط الب ها از سر خر خود پایین شود و یک حکومت شمول ایجاد کند، به اقلیت های قومی، مذهبی احترام داشته باشد، ورنه این جنگ حتمی است.

پاسخ

بدون شك كه اگر طالبان همينطور كه در برخي مناطق هزاره نشين دست به ظلم و ستم زده اند بر ندارد اين امكان وجود دارد كه جبهه هاي مانند فاطميون در افغانستان فعال گردد. كه اين براي آينده افغانستان بسيار پيامد بد خواهد داشت كه ما شاهد هستيم در اين اواخر فعاليت گروه داعش در افغانستان شدت گرفته است.

پاسخ

طالبان اگر حوکومت همه شمول ایجاد نکنند وبه خاست سایر اقوام احترام نگذارد طبعی است جنگ تمام عیار شروع خواهد شد که جمع کردنش مشکل است

پاسخ

اگر طالبان دست از کارهای که هزاره ها وشیعیان تهدید میکند بر ندارد در آینده نه چندان دور با لشکر فاطمیون روبه رو خواهد شد

پاسخ

اگر طالبان وحشی حکومت خود را کنترل نتونه وبالای ملت هزاره ظلم کنه شاهید این هم باشه که یه روز با گروه لوای فاطمیون وارد جنگ می شود و منتظری شکست خود توافغانستان باشه.

پاسخ

خواست مردم هزاره از امارت اسلامی افغانستان این است که جلو افراد استفاده جوی که در صوف طالبان فعالیت می کنند و انتقام جویی می کنند بگیرند. آینها کسانیکه هستند که نام جدید تشکیل شده را تضعیف می کنند و می خواهند که بین مردم و حکومت فاصله ایجاد شود. طالبان باید به مردم همه اقوام و گروه ها خدمت کنند، نه قوم خاص را زیرا آنها خدمت گذاران مردم هستند و حاکمان مردم. اگر حکومت صدا های مردم را نشوند، یک قیام سراسری علیه طالبان بوجود خواهد آمد و حکومت را با چالش جدی روبرو خواهد ساخت.

پاسخ

خیلی خوب می‌شود که فاطمیون از حریم خود دفاع کند درافغانستان بدون جنگ را وجود ندارد از دست این قوم متجاویز

پاسخ

افغانستان یک کشور چند قومی و چند فرهنگی است و تنش ‌های قومی، یکی از ابعاد جنگ طولانی در آن است. اکنون با گذشت ۱۲۸ سال از آن جنایات هولناک از سوی عبدالرحمن خان پاد شاه وقت، بار دیگر زنگ خطر انتقام‌ جویی قومی، جابه‌ جایی جمعیتی و کوچاندن‌‌ های اجباری به صدا درآمده است. هرچند هزاره ‌ها در دولت نخست طالبان در سال ۱۹۹۸ میلادی نیز به صورت هدفمند در شهرهای مزارشریف و بامیان قتل ‌عام شدند، اما به دلیل تطهیر طالبان در چندسال اخیر، تصور نمی‌ شد که چنان اقداماتی بار دیگر از سر گرفته شوند. خواست مردم از امارت اسلامی این است که جلو این کار را بگیرد زیرا ایران در تلاش است تا فاطمیون را برای اهداف خویش در افغانستان بابجا نماید و این رویداد می تواند یک بهانه خوب برای فاطمین باشد که آنها جنگ خود را در افغانستان آغاز کنند.

پاسخ