دیپلماسی

پس از اعلام یک حکومت منفور از سوی طالبان نگرانی ها افزایش یافت

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

جنگجویان طالب به تاریخ ۱۱ سنبله در یک جاده کابل گزمه می کنند. [عامر قریشی/ای اف پی]

جنگجویان طالب به تاریخ ۱۱ سنبله در یک جاده کابل گزمه می کنند. [عامر قریشی/ای اف پی]

دوحه -- ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد اعضای حکومت طالبان که به روز سه شنبه (۱۶ سنبله) اعلام شدند، ابراز نگرانی کرده اند.

در حالیکه آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده بحثی را در مورد افغانستان در قطر برگزار کرده بود سخنگوی وزارت خارجه گفت، «ما ملاحظه کردیم که در لیست اسامی اعلام شده مخصوصاً افرادی شامل اند که اعضای گروه طالبان یا وابستگان نزدیک آنها هستند و هیچ زنی در میان آنها نیست.»

وی گفت، «ما همچنان در مورد وابستگی ها و سوابق بعضی از افراد نگران هستیم.»

سوابق سؤال برانگیز

نخست وزیر سرپرست طالبان ملا محمد حسن آخوند است که در فهرست تحریم های سازمان ملل متحد قرار دارد و در رژیم وحشیانه این اسلام گرایان از سال ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ خدمت کرده است.

معاون وی ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان است که در سال ۱۳۹۷ از سوی پاکستان تحت فشار ایالات متحده آزاد شد تا در مذاکرات خروج سربازان امریکایی اشتراک کند.

سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی که یکی از ترسناک ترین شاخه طالبان است، وزیر داخله طالبان خواهد بود.

شبکه حقانی برای برخی از مرگبارترین و تکان دهنده ترین حملات طی دو دهه گذشته در افغانستان مسؤل دانسته شده است.

حقانی ها به دلیل استفاده مکرر از بمبگذاران انتحاری به شمول رانندگان موتر و موترلاری های مملو از مواد منفجره، شهرت دارند و آنها توانایی انجام دادن حملات پیچیده و دارای تلفات زیاد بر اهداف بزرگ به شمول تأسیسات نظامی و سفارت ها را نشان داده اند.

شبکه حقانی از سوی ایالات متحده به عنوان یک گروه تروریستی خارجی معرفی شده است و تحت تحریم های سازمان ملل متحد قرار دارد. حکومت ایالات متحده میلیون ها دالر را برای معلوماتی پیشنهاد کرده است که باعث دستگیری سراج الدین حقانی شود.

شواهد فزاینده زیادی موجود است که نشان می دهند گروه داعش و شبکه حقانی به طور مشترک اقدامات تروریستی در افغانستان را برنامه ریزی و تطبیق می کنند.

در ماه دلو، ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که یک گروه تروریستی متشکل از اعضای هر دو گروه را دستگیر کرده اند.

این ارتباط فقط یکی از نگرانی هایی است که با لیست طالبان ارائه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت، «ما می دانیم که طالبان این را به عنوان یک کابینه مؤقت معرفی کرده است. با این حال، ما طالبان را بر اساس الفاظ شان نه بلکه بر اساس اقدامات آنها قضاوت خواهیم کرد.»

این سخنگو گفت، «ما توقعات خود را به طور واضح بیان کردیم که مردم افغانستان حق دارند که یک حکومت همه شمول را داشته باشند.»

اتحادیه اروپا گفت که حکومت «سرپرست» طالبان نتوانسته است به وعده های این حاکمان جدید مبنی بر شمولیت گروه های مختلف، عمل کند.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفت، «با تحلیل و تجزیه ابتدایی اسامی اعلام شده، طوریکه طالبان در هفته های گذشته وعده داده بودند، تشکیلات آنها از نظر تنوع قومی و مذهبی غنی در افغانستان که امیدوار بودیم شاهد آن باشیم، به نظر نمی رسد که همه شمول باشد و از همه نمایندگی کند.»

۲۷ کشور اتحادیه اروپا برای افزایش روابط خود با طالبان، به شمول تشکیل دادن یک حکومت انتقالی «همه شمول و نماینده همه»، پنج شرط را ارائه کرده اند.

سخنگوی این اتحادیه گفت که «چنین فراگیری و نمایندگی از همه در ترکیب حکومت انتقالی آینده و به عنوان نتیجه مذاکرات، مورد توقع می باشد».

مقاومت ملی

آخرین گروه مقاومت افغانستان حکومت مؤقت جدید طالبان را به عنوان یک حکومت «نامشروع» محکوم کرد و سرنوشت آن را منفور شدنی دانست.

سخنگوی جبهه مقاومت ملی به روز چهارشنبه به ای اف پی گفت، این جبهه به رهبری احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود یک جنگجوی افسانوی مقاومت که در سال ۱۳۸۰ دو روز قبل از حملات ۱۱ سپتمبر از سوی شبکه القاعده ترور شد، علی رغم از دست دادن کنترل بر دره پنجشیر، به مبارزه خود ادامه می دهد.

علی میثم نظری گفت، «روایت طالبان عصری به پایان رسیده است، هیچ گروه طالبان به طرفداری یک حکومت همه شمول وجود ندارد.»

نظری گفت، «این حکومت به یک حکومت منفور و یک حکومت نامشروع تبدیل خواهد شد، فقط به تعداد تروریست های موجود در این کابینه نگاه کنید. و ما توقع داریم که آنها اصلاح خواهند شد؟»

وی گفت، حکومت جدید از ترکیب متنوع قومی افغانستان نمایندگی نمی کند.

نظری گفت، طالبان با نادیده گرفتن نمایندگان بسیاری از اقوام افغان به شمول جوامع بزرگ شیعه و هزاره، و آغاز کردن حمله بالای دره پنجشیر، نفاق های اجتماعی را «عمیق تر» کرده اند.

نظری افزود، «اقوام افغانستان با آنها مخالف هستند».

نظری افزود، طی ۲۰ سالی که طالبان به عنوان شورشیان سپری کردند، جامعه افغانستان به یک جمعیت بسیار جوان تبدیل شد که آزادی بیشتر می خواهد.

در نتیجه، طالبان تلاش خواهند کرد تا افغان ها را مجبور کنند تا تفسیر سختگیرانه آنها از قوانین شرعی را بپذیرند.

نظری گفت، «به تصاویری از کابل نگاه کنید، زنان و مردان غیرمسلح به طور جسورانه در جاده ها راه می روند و به طالبان می گویند، «بالای ما شلیک کنید، برای ما مهم نیست ما آزادی و عدالت می خواهیم».

نظری افزود، «ما جمعیتی داریم که از طالبان متنفر است. طالبان چگونه بالای کشوری مانند این حکومت خواهند کرد؟»

وی گفت، «طالبان شاید جغرافیای بیشتری را تحت کنترل داشته باشند، اما آنها مشروعیتی ندارند که جبهه مقاومت ملی دارد.»

وی افزود، «یک مقاومت ملی در حال شکل گیری است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500