دیپلماسی

رژیم ایران تلاش می کند که به تصویر طالبان رنگ جدید دهد

سلام تایمز

اعضای تیم مذاکره کننده طالبان به تاریخ ۱۳ دلو در جریان یک کنفرانس خبری در تهران دیده می شوند. [فارس نیوز]

اعضای تیم مذاکره کننده طالبان به تاریخ ۱۳ دلو در جریان یک کنفرانس خبری در تهران دیده می شوند. [فارس نیوز]

پیش از ملاقات روز چهارشنبه (۱۶ سرطان) میان طالبان و حکومت افغانستان در تهران، رژیم ایران به مدت ماه ها مشغول تلاش ها برای تغیر دادن تصویر طالبان بوده است.

این ملاقات یک نتیجه مثبت داشت. هر دو طرف موافقت کردند که «جنگ راه حل نیست» و برای ملاقات دوباره برای بحث کردن در مورد سلسله گسترده ای از مسائل مهم، به توافق رسیدند.

اما باز هم در حالیکه هیئت طالبان در مورد احتمالات صلح صحبت می کردند، حقیقت در ساحه بسیار متفاوت است.

در همان روز که جلسه تهران جریان داشت، جنگجویان طالب تلاش کردند تا مرکز یک ولایت را تصرف کنند. این از زمان امضای توافقنامه صلح سال گذشته بدینسو اولین بار بود که این گروه جنگجوی چنین اقدامی را انجام داد.

طالبان از هفته ها و ماه ها بدینسو حملات متواتر را در سراسر افغانستان انجام می دهند، که ده ها هزار نفر مردم ملکی را بیجا ساخته، خانه ها را به آتش کشیده ،و کاروبار مردم را به غارت می برند.

تهران که در سال های اخیر به طالبان نزدیکتر شده و آنها را از لحاظ سلاح، استخبارات و آموزش پشتیبانی می کند، تلاش می ورزد تا طبیعت خشن این گروه جنگجوی را دیگرگون جلوه دهد.

در یک نمونه اخیر، یک سرمقاله ۴ سرطان در کیهان یک روزنامه ای که نظریات آن با علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران مطابقت دارد، به عنوان یکی از دلایلی که «طالبان گروهی نیست که ما زمانی می شناختیم»، استدلال کرد که این گروه جنگجوی «دیگر سر مردم را نمی برند».

حسین شریعتمداری مدیر مسؤل و ناشر کیهان، یک دوست نزدیک خامنه ای است.

این سرمقاله بالای «تغیر در تاکتیک ها و رفتارهای طالبان» تمرکز داشت و ادعا کرد که آنها «دیگر علیه جمعیت شیعه افغان جرایمی را مرتکب نمی شوند و حتی با شیعه های افغان مخالف نیستند».

چنین نظریه برای هزاره هایی که مدت هاست مورد اذیت طالبان قرار گرفته و با تعلیم و اسلحه برای محافظت از دستاوردهایی مبارزه می کنند که پس از سرنگونی طالبان در سال ۱۳۸۰ به دست آورده اند، تعجب آور خواهد بود.

افغان ها همچنان به جنایاتی که طالبان مرتکب شده اند، با تذکر از چند نمونه اخیر مانند شلاق زدن یک زن جوان در هرات، اعدام کردن وحشیانه یک زن و شوهر جوان در غور توسط این گروه، و تجاوز جنسی و قتل یک دختر ۱۶ ساله در جوزجان، اشاره می کنند.

کمپاین چاپلوسی

مقامات ایرانی سال ها قبل به طور منظم جنایات طالبان را تقبیح می کردند و ظلم های آنها را وحشیانه، غیرانسانی و غیر اسلامی توصیف می کردند.

اما همانطور که به طور فزاینده ای واضح شده است که تهران به طور فعال با پول، اسلحه و آموزش با هدف تضعیف کردن حکومت افغانستان، استقلال و موفقیت اقتصادی آن، از این گروه جنگجوی پشتیبانی می کند، این روایت تغیر کرده است.

فقط در ماه گذشته، منابع نظامی افغان تائید کردند که اعضای سپاه پاسداران ایران طالبان را در حوزه غرب افغانستان رهبری می کنند و سلاح های پیشرفته ای به شمول تجهیزات شب بین، بمب های کشنده و سلاح های سنگین را برای این گروه جنگجوی فراهم می کنند.

همچنان در ماه جوزا، یک مقام ارشد گفت که فرمانده یک گروه هفت نفری طالبان به طور مستقیم از سپاه پاسداران دستور دریافت کرده بود تا بالای منسوبین نیروهای امنیتی حمله کرده و آنها را بکشد.

هیئت طالبان در جریان سفر به تهران در ماه دلو، از یک استقبال گرم مستفید شدند.

در حالیکه جواد ظریف وزیر خارجه ایران شخصاً از نمایندگان طالبان استقبال می كرد، این استقبال گرم علنی جدید نسبت به آنها باعث تعجب و عصبانیت بسیاری در ایران و افغانستان شد.

این هیئت به رهبری ملا عبدالغنی برادر معاون طالبان، با جواد ظریف و علی شمخانی منشی شورای عالی امنیت ملی ایران، در مورد موضوعات مختلف گفتگو کرد.

تهران این دیدار و گفتگوها را به عنوان یک تلاش میانجیگری، یک تلاش برای گردهم آوردن طالبان با حکومت افغانستان، و تظاهر همسایگی خوب با افغانستان توصیف کرد.

اما حقیقت بسیار متفاوت بود. بخشی از این کمپاین جدید چاپلوسی مربوط به معامله عملی میان این دو طرف بود، یعنی مقامات ایرانی تعهد سپردند که در بدل دریافت کردن آب از افغانستان، از طالبان پشتیبانی خواهد کرد.

این نظریه به طرفداری طالبان ظاهراً به برخی از رسانه های وابسته به سپاه پاسداران ایران نیز سرایت کرده است.

حسام رضوی یکی از اعضای نویسنده تسنیم نیوز -- که به سپاه پاسداران وابسته است -- پس از واکنش اکثریت رسانه های ایرانی علیه مدیر مسؤل ورزنامه کیهان، در مصاحبه ای اظهار داشت که وی «هشدار» می دهد که میان طالبان و جامعه شیعه افغانستان جنگی وجود ندارد.

در جریان این تلاش های ظاهری برای ارسال کردن پیام ادعا شده صلح، ناظرین این عبارت به ویژه کلمه «هشدار» را بسیار عجیب می پندارند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مدت 40 سال می شود که کشور ایران در امور افغانستان مداخله می کند . به بهانه های گوناگون. و تمام مردم افغانستان از این موضوع اگاه است. مرگ بر ایران

پاسخ

پس از پاکستان ایران دارد به یک دشمن خیلی خطرناک به افغاستان مبدل می شود. اگر جلو مداخلات ایران گرفته نشود، افغانستان یکبار دیگر به یک میدان جنگ های فرقه ای خصوصاً جنگ بین شیعه و سنی مبدل خواهد شد.

پاسخ

نفوذ ایران هیچگاه برای افغانستان خوب نبوده و نمی باشد. ایران یک کشور دیکتاتور در منطقه است. در پهلوی این که ایران گروه های جنگی را در افغانستان حمایت می کنند، در تحمیل کردن فرهنگ این کشور در افغانستان بسیار زیاد کوشش کرده است. دهها رسانه ها در افغانستان از ایران آب می خورد و بر ای نفود ایران در افغانستان کار می کنند. دولت افغانستان باید جلو نفوذ ایران را در افغانستان بگیرد و جواسیس این کشور را در افغانستان شناسایی کرده به پنجه قانون بسپارند تا اینکه دیگر کشی جرات نکند که به ایران در افغانستان جاسوسی کند .

پاسخ

طالبان تصمیم دارند که اینبار به امر ایران چهار ولایت شمال شرق کشور، بدخشان، کندز، تخار و بغلان را سقوط دهند. بناءً این گروه حملات خود را طی یک ماه گذشته در ولایت بدخشان و تخار تشدید کردند. و ایران با آنها همکاری مالی و نظامی می کند. فعلاً وضعیت تخار نسبت به وضعیت جنوب کشور که یک زون نارارم است بدتر است. هر روز اردوی ملی، پولیس ملی و پولیس محلی توسط طالبان در تخار هدف قرار می گیرند. مردم تخار از حکومت جداً تقاضا می کنند تا در این ولایت امنیت را تامین کنند. حکومت باید کوشش کند هر چه عاجل همه ولسولی های ولایت تخار را که طالبان گرفتند دوباره تصرف نماید.

پاسخ

ایران در طی سالهای زیات است که در افغانستان از گروهای جنایتکار چی گروهی جهادی و چی گروهی طالبان حمایت مستقیم و غیر مستقیم کرده است و همیشه علیه حکومت افغانستان تحریک کرده اند چون ایران در منطقه یک کشور جنایتکار و مستبط است ایران در افغانستان نفوس فراوان کرده هیس کس علیه ایران در افغانستان صدای خوده بلند کرده نمیتواند چون در هر طرف دربین سیاسیون افغانستان انقدر استخبارات ایران رخنه کرده که ایران را بشکل یک کشور دوست معرفی کرده و همیشه از جنایات ضد بشری و انسانی که توسط ایران در افغانستان انجام میشود پرده انداخته شده است .

پاسخ

طالبان همه ای این پول و امکانات را از کجا دریافت می کنند؟ آیا آنها را صرف پاکستان حمایت می کنند؟ فکر نکنم که پاکستان بتواند همه امکات را در اختیار این گروه قرار دهند. اینجا کشور های متعدد دیگر وجود دارند که با طالبان حمایت مالی و نظامی می کنند. همه کشور های عربی میخواهند که طالبان حکومت امارت اسلامی را در این کشور دوباره اعاده کنند. بناءً اگر کشور های عربی همراه طالبان کمک نکنند، فکر نکنم که این گروه بتواند یک هفته به جنگ شان علیه حکومت افغانستان ادامه دهند. با طالبان همکاری نظامی و مالی ایران وجود دارد که این گروه بسیار قدرت مند است.

پاسخ

در مجموع ما مسلمان هستیم. کسانی که با کفار مشورت می کنند از آنها هستند زیرا قرآن کریم می فرماید، با کفار دوستی نکنید.

پاسخ

خلاصه همه و همه دست به دست هم داده تا فقط خون مردم بیگناه افغانستان را بریزند

پاسخ

ما نه به رژیم شیعه و منافق ایران و نه هم به حکومت تروریستی و سازمان های استخباراتی پاکستان اعتماد داریم. هر دو دشمنان افغانها و افغانستان هستند. هر دو حکومت افغانستان و طالبان باید کنار یکدیگر بر سر میز مذاکرات در داخل افغانستان در کابل، قندهار، جلال آباد، هرات، ... بنشینند، گفتگوها را برگزار کنند، یکدیگر را با بوتل بزنند، یکدیگر را با کفش بزنند، یکدیگر را دشنام دهند، با یکدیگر جنگ کنند، یک هفته، دو هفته، یک ماه و دو ماه صحبت کنند. باز هم آنها باید مسائل را حل کنند زیرا درگیریهای جاری فقط جان افغانها و مسلمانان را می گیرد. این جنک که در حقیقت سازمانهای استخباراتی پاکستان آغاز کرده و اکنون ایران نیز از آن پشتیبانی می کند، برای افغانستان کاملاً خساره است. ایران و پاکستان میخواهند که در افغانستان خون ریخته شود و آب افغانستان به طور رایگان به کشورهایشان سرازیر شود.

پاسخ