امنیت

صدها زن در ولایت غور علیه طالبان اسلحه برداشتند

گزارش از عمر

بیش از ۵۰۰ نفر زنان به تاریخ ۱۳سرطان در فیروز کوه مرکز ولایت غور علیه طالبان اسلحه برداشته و برای رفتن به خط اول و حمایت از نیروهای امنیتی افغان آمادگی خود را اعلام کردند. در همین حال، حدود ۵۰۰ نفر بزرگان قومی، علمای دینی، جوانان و فعالان جامعه مدنی به تاریخ ۱۱ سرطان در تالقان مرکز ولایت تخار تجمع کرده و خواستار توقف فوری خشونت جاری شدند. [نجیب الله نظری/محمد نعیم]

هرات -- بیش از ۵۰۰ زن به روز یکشنبه (۱۳ سرطان) در شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور علیه طالبان اسلحه برداشتند و آمادگی خود را برای رفتن به خط اول و حمایت از نیروهای امنیتی افغان اعلام کردند.

خدیجه سروری یک باشنده فیروز کوه گفت که وی از حمله کردن بالای جنگجویان طالب دریغ نخواهد کرد.

وی گفت، «من همراه با خواهرانم تصمیم گرفتم که اسلحه برداریم تا در کنار نیروهای امنیتی خود بایستیم، علیه طالبان بجنگیم و از مردم و کشور خود دفاع کنیم.»

وی گفت، «ما طالبان و سایر گروه های تروریستی خارجی را نخواهیم گذاشت که بر کشور ما حکومت کنند و مردم بی گناه ما را بکشند.»

صدها نفر زنان به تاریخ ۱۳سرطان در فیروز کوه مرکز ولایت غور گردهم آمدند تا علیه طالبان اسلحه برداشته و حمایت خود از نیروهای امنیتی افغان را اعلام کنند. [دفتر مطبوعاتی والی غور]

صدها نفر زنان به تاریخ ۱۳سرطان در فیروز کوه مرکز ولایت غور گردهم آمدند تا علیه طالبان اسلحه برداشته و حمایت خود از نیروهای امنیتی افغان را اعلام کنند. [دفتر مطبوعاتی والی غور]

بیش از ۵۰۰ نفر باشندگان تالقان مرکز ولایت تخار به تاریخ ۱۱سرطان تجمع کرده و خواستار آتش بس فوری میان طالبان و حکومت افغانستان شدند. [تصویر از محمد نعیم]

بیش از ۵۰۰ نفر باشندگان تالقان مرکز ولایت تخار به تاریخ ۱۱سرطان تجمع کرده و خواستار آتش بس فوری میان طالبان و حکومت افغانستان شدند. [تصویر از محمد نعیم]

زهرا وطندوست یکی دیگر از باشندگان فیروز کوه گفت، همه زنان آماده هستند تا در کنار نیروهای امنیتی افغان از کشور شان دفاع کنند.

وی با افزودن اینکه وی تا آخرین قطره خون خود با طالبان جنگ خواهد کرد گفت، «ما اجازه نخواهیم داد که طالبان به شهرها داخل شوند و به مردم ملکی آسیب برسانند.»

وی افزود، «طالبان برای سالهای متعدد در قبال مردم ملکی بی گناه -- به ویژه زنان -- جرایم بزرگی مرتکب شده اند. با این حال، زنان دلیر ما دیگر ساکت نخواهند ماند و جرایم طالبان را تحمل نخواهند کرد.»

معصومه انوری معاون والی این ولایت گفت، خیزش زنان غور علیه طالبان از یک خیزش علیه جهالت و تاریکی نمایندگی می کند.

وی گفت، طالبان در میان مردم جایی ندارند و هیچ کس ظلم و جهالت این گروه تروریستی را نمی پذیرد.

انوری گفت، «طالبان باید بدانند که هیچ راه حل نظامیبرای این درگیری وجود ندارد.»

روزهایی تاریک ظلم

نادیه احمدی یک باشنده فیروز کوه گفت، «ما نسل جدید با طالبان تروریست با قلم و یا اسلحه جنگ خواهیم کرد.»

احمدی گفت، زنان افغان اجازه نخواهند داد که طالبان کشور شان را تصرف کرده و مردم ملکی بی گناه را به گروگان بگیرند.

وی افزود، جامعه افغانستان هنوز هم ظلم، بربریت و خشونت را به یاد دارند که تحت رژیم طالبان تجربه کرده اند.

انیسه غیور یک عضو شورای ولایتی غور گفت که زنان افغان از حقوق مدنی خود کاملاً آگاه هستند و آنها اجازه نخواهند داد که طالبان حاکمیت سختگیر و ننگین خود را نافذ کنند.

وی گفت، «طالبان همیشه نقش مهم زنان افغان را در جامعه نادیده گرفته اند و اگر آنها دوباره قدرت را بدست آورند، آنها حتماً زنان را در خانه هایشان زندانی کرده و مکاتب دخترانه را بسته خواهند کرد.»

غیور گفت، هیچ قدرتی به شمول طالبان، نمی تواند که پیشرفت زنان و دختران افغان را کمرنگ ساخته و آنها را به خطر بیندازد.

وی گفت، «بسیاری از زنان افغان هنوز روزهای تاریک طالبان را به یاد دارند و اجازه نخواهند داد که آن روزها دوباره بیایند. طالبان باید قدرت و جرأت زنان افغان را بشناسند.»

زلیخا محسنی یک باشنده فیروز کوه گفت، زمان جهالت و تاریکی طالبان به پایان رسیده و افغان ها اجازه نخواهند داد که آن دوران دوباه تکرار شود.

وی افزود، «طی دو دهه گذشته زنان و دختران افغان دستاوردهای قابل توجهی را کسب کرده و آنها به هیچ وجه با آنها معامله نخواهند کرد.»

محسنی گفت، «زنان و دختران افغان هرگز به عقب برنخواهند گشت.»

رد کردن طالبان

هزاران نفر از افغان ها در سراسر کشور در برابر موج حملات طالبان در هفته های اخیر اسلحه برداشته و تعهد سپرده اند که در کنار نیروهای امنیتی علیه جنگجویان بجنگند.

حدود ۵۰۰ نفر از بزرگان قومی، علمای دینی، جوانان و فعالان جامعه مدنی به تاریخ ۱۱سرطان در تالقان مرکز ولایت تخار یک گردهمایی را برگزار کرده و خواستار پایان فوری خشونت شدند.

عبدالقادر فاضلی یک فعال جامعه مدنی در تخار گفت، هرگونه افزایش خشونت از سوی طالبان باعث تلفات مردم ملکی خواهد شد و هزاران خانواده در تخار بیجا خواهند شد.

وی گفت، «مردم از ادامه خشونت و جنگ خسته شده اند و طالبان باید آن را اکنون متوقف کنند.»

وی افزود، اگر طالبان به جنگ خود ادامه داده و به کسب کردن قدرت با استفاده از زور باور داشته باشند، آنها باید بدانند که افغان ها قیام کرده و آنها را شکست خواهند داد.

گلاب الدین قانع یک تحلیلگر امور نظامی در شهر هرات گفت، طالبان با دنبال نمودن راه نظامی و عقب نشینی از روند صلح، یک اشتباه تاریخی را انجام می دهند.

وی گفت، «اگر طالبان مؤفق شوند تا قدرت را از راه نظامی به دست بیاورند، آنها باید درک کنند که حکومت آنها دوام نخواهد آورد زیرا افغان ها هرگز آنها را نخواهند پذیرفت و آنها نمی توانند حکومت خود را با زور تحمیل کنند.»

قانع گفت، طالبان اعتماد مردم را از دست داده اند زیرا آنها طی دو دهه گذشته بسیاری از افغان های بی گناه را کشته و افغانستان را ویران کرده اند.

قانع افزود، «آنها به هیچ دستاوردی دست نیافته اند که مردم را قناعت دهند.»

وی افزود، طالبان باید بدانند که یگانه گزینه ای که دارند این است که در میز مذاکره بنشینند، صلح کنند و یک حکومت همه شمول را ایجاد کنند.

حمزه بلوچ یک تحلیلگر امور سیاسی در زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، طالبان باید از کار کردن برای منافع ادارات استخباراتی همسایه و منطقه ای دست بردارند و به خواسته های مردم افغانستان گوش فرا دهند.

وی گفت، «طالبان باید بدانند که آنها با دنبال کردن امواج بی پایان کشتار و فعالیت های مخرب خود نمی توانند قدرت را دوباره به دست آورند.»

بلوچ گفت، طی دو دهه گذشته افغان ها به ویژه در مناطق شهری دستاوردها و پیشرفت های زیادی داشته اند و نسل جدید افغان هرگز به ایدیولوژی طالبان احترام نخواهند گذاشت.

وی با افزودن اینکه طالبان چاره ای ندارند جز اینکه یک حکومت فراگیری را تأسیس کنند گفت، «هر گونه تلاش طلبان برای تصرف کردن شهرها با مقاومت روبرو خواهد شد زیرا افراط گرایی طالبان در میان ساکنین شهرها جایی ندارد.»

[هدایت الله از کندز در تهیه این گزارش کمک کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500