امنیت

توهینی به اسلام: حمله طالبان در غور صدها نفر را در ماه رمضان مجبور به فرار کرد

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی، این آخرین حمله طالبان به تاریخ ۵ ثور در ولایت غور، افغانستان، صدها خانواده را از خانه های خود در ولسوالی شهرک در این ماه مبارک رمضان مجبور به فرار به مرکز این ولایت فیروز کوه کرد. [خسرو]

هرات -- آخرین خشونت طالبان در ولایت غور، صدها نفر از مردم ملکی را مجبور کرده است که در ماه مبارک رمضان از خانه های خود در ولسوالی شهرک فرار کنند.

محمد عارف عابر سخنگوی والی غور گفت، در نتیجه یک حمله طالبان به تاریخ ۵ ثور، صدها خانواده مجبور شدند خانه های خود را ترک کرده و به فیروز کوه نقل مکان کنند.

وی افزود، چهل و پنج خانواده از منطقه کمنج آواره شده اند و ۱۰۷ خانواده دیگر خانه های خود در روستای میدانک را ترک کردند.

عابر افزود، «باشنده گان مناطق کمنج و میدانک طرفدار دولت هستند و طالبان را نمی پذیرند؛ بنابراین، [این جنگجویان] بر آنها فشار آورده و ظلم کرده اند.»

این تصویر از یک ویدیوی سلام تایمز، زنانی را نشان می دهد که در نتیجه یک حمله طالبان در اوایل ثور، به همراه خانواده های خود مجبور شده اند از خانه های خود در ولسوالی شهرک به فیروز کوه، ولایت غور فرار کنند.

این تصویر از یک ویدیوی سلام تایمز، زنانی را نشان می دهد که در نتیجه یک حمله طالبان در اوایل ثور، به همراه خانواده های خود مجبور شده اند از خانه های خود در ولسوالی شهرک به فیروز کوه، ولایت غور فرار کنند.

وی گفت، اداره ولایتی با حمایت مؤسسات کمک رسانی، فراهم کردن کمک به این خانواده ها را آغاز کرده است.

خدیجه، یک باشنده روستای کمنج گفت، «ما مجبور شدیم از طالبان فرار کنیم؛ آنها خانه های ما را خراب کردند، همه چیز را ویران کردند و مردان را شکنجه کردند. ما به شهر فیروز کوه آمده ایم تا دولت بتواند به ما کمک کند.»

وی افزود، «ما از بی رحمی طالبان فرار کردیم و همه چیز را پشت سر گذاشتیم. اولاد های ما غذا و لباس ندارند. ما اینجا زندگی بسیار سختی را پشت سر می گذاریم.»

وی گفت، «طالبان شادی و آسایش زندگی ما را از ما دزدیدند. ما برای نجات زندگی خود مجبور شدیم روستای خود را رها کنیم.»

تخریب زیربناها

پس از حمله به منطقه کمنج، طالبان یک پل در نزدیکی دریای هریرود را در امتداد شاهراه هرات-غور تخریب کردند و برای کسانی که بین این دو ولایت رفت و آمد دارند مشکلاتی ایجاد کردند.

عابر سخنگوی والی غور گفت، این پل یگانه پلی بود که این دو ولایت را با هم وصل می کرد.

وی گفت، «طالبان همیشه پروژه های ملی و عامه را تخریب کرده اند، چیزی که خلاف قانون است.»

کرام الدین رضازاده، یک نماینده ولایت غور در ولسی جرگه گفت، «تخریب کردن پل کمنج، فاجعه ای نه تنها برای ولایت غور بلکه برای تمام افغانستان است.»

وی گفت، «این پل با تلاش زیاد توسط حکومت ساخته شده بود، اما طالبان آن را در چند دقیقه از بین بردند. طالبان افغانستان مرفه را نمی خواهند؛ منافع آنها فقط در تخریب است.»

وی گفت، «این پل که ۴۰ متر طول داشت، در سال ۱۳۸۷ برای استفاده افتتاح شد. حکومت بودجه بیش از ۱۵.۲ میلیون افغانی (۲۰۰۰۰۰ دالر) را برای ساخت وساز آن تأمین کرد.»

قربان علی محمدی، رئیس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی غور گفت، در عین حال، طالبان یک برج مخابراتی را که توسط شرکت مخابراتی اتصالات اداره می شد، به تاریخ ۹ ثور در منطقه کمنج آتش زدند.

وی گفت، «طالبان به تمام شرکت های مخابراتی در ولایت غور هشدار داده اند که اگر برج های مخابراتی را در شب خاموش نکنند، آنها برج های مخابراتی را نابود خواهند کرد.»

وی گفت، «با خاموش کردن برج ها در شب، طالبان هزاران افغان را از خدمات مخابراتی محروم می کنند. ما این عمل طالبان را محکوم می کنیم.»

بی احترامی به ماه رمضان

علمای دینی حملات طالبان در ماه رمضان را محکوم کرده و این حملات را علیه ارزشهای اسلام و توهین به این ماه مقدس خواندند.

مولوی سید محمد شیرزادی، یک عالم دینی در ولایت هرات گفت، هر نوع حمله و کشتار مسلمانان در ماه رمضان یک جنایتی غیرقابل بخشش است که آشکارا بر علیه ارزش های اسلام است.

وی گفت، «کشتن افراد بی گناه کاملاً ممنوع است و عاملین چنین جنایات هرگز بخشیده نخواهند شد.»

شیرزادی گفت، «طالبان به خاطر جنایات خود و قتل افغان های بی گناه به طور روزانه، قطعاً به خدا (ج) پاسخ خواهند داد. اما در حالی که این جنایات را از جهل انجام می دهند، هیچ پاسخی برای اقدامات خود در برابر خدا (ج) نخواهند داشت.»

شیرزادی افزود، «هرگونه دردی که به ویژه در ماه رمضان بر مسلمانان وارد شود، کاملاً ممنوع است. بسته کردن و ماین گذاری جاده ها یا ممانعت مردم از مراجعه به شفاخانه ها جرمی است که طالبان بدون هیچ توجیهی مرتکب آن شده اند.»

مولوی محمد احمدی، یک عالم دینی در فیروز کوه گفت، هرگونه آزار و اذیت مردم ملکی در ماه رمضان کاملاً ممنوع است.

وی گفت، «از بین بردن یک پل در مسیر یک سرک عمومی عملی علیه دین و بشریت است. پیوستن چنین اعمال با اسلام به خودی خود گناه است؛ آنها هیچ ارتباطی با مقدسات اسلام ندارند. کسانی که مرتکب چنین کارهایی می شوند، جاهل هستند.»

وی افزود، «اسلام هركس را از آسیب رساندن به دیگران منع می كند. هیچ كس حق ندارد به هر بهانه ای سرک ها را ببندد یا زندگی عادی را مختل كند. کسانی که چنین جنایاتی را با اسلام ربط می دهند، در واقع به اسلام توهین می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان برای مردم به یک گروه رنج و عذاب تبدیل شد اند. آنها رزوانه مردم را می کشند و دست به تخریب زیر بنا ها مانند پل، سرک، کلینیک، شفاخانه می زنند و باعث ضربه اقتصادی به مردم می شوند. حتی در همین رمضان آنها دست از کشتار بی رحمانی مردم ملکی بر نمی دارند. مردم واقعاً از دست طالبان خسته شده اند. خداوند این گروه را هدایت کند و اگر هدایت می شوند خداوند نابود شان کند تا مردم افغانستان از شر این ها خلاص شوند و یک زنده گی انسانی داشته باشند مثل مردم کشور های دیگر.

پاسخ