امنیت

جنرال امریکایی هشدار داد که طالبان باید عملیات های تهاجمی را متوقف کنند و یا با حملات هوایی روبرو شوند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک هواپیمای جنگی نیروی دریایی ایالات متحده به تاریخ ۳ دلو ۱۳۹۸ بر فراز افغانستان پرواز می کند. [تصویر از نیروهای ائتلافی]

یک هواپیمای جنگی نیروی دریایی ایالات متحده به تاریخ ۳ دلو ۱۳۹۸ بر فراز افغانستان پرواز می کند. [تصویر از نیروهای ائتلافی]

کابل -- این فرمانده ارشد امریکایی در افغانستان به روز سه شنبه (۸ سرطان) در صورت ادامه طالبان برای تصرف قلمروهای جدید در سراسر کشور، انجام دادن حملات هوایی علیه طالبان را رد نکرد.

از اواسط ماه ثور بدینسو، زمانی که ارتش ایالات متحده خروج نیروها را آغاز کرد، جنگ در سراسر مناطق روستایی ناهموار افزایش یافته است.

جنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان به روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت، ارتش ایالات متحده حتی در حالیکه به خروج نیروها ادامه می دهد، هنوز صلاحیت دارد که حملات هوایی را علیه شورشیان انجام دهد.

وی گفت، «من هنوز صلاحیت دارم که از نیروهای امنیتی افغان حمایت و دفاع کنم و مطمئناً از خود نیز دفاع می كنم.»

جنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان (سمت راست) به تاریخ ۱۶ جوزا ۱۳۹۸ همراه با اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان در آن وقت (مرکز) در جریان بازدید از یک پوسته اردوی ملی افغان درغرب کابل دیده می شود. [توماس واتکینز/ای اف پی]

جنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان (سمت راست) به تاریخ ۱۶ جوزا ۱۳۹۸ همراه با اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان در آن وقت (مرکز) در جریان بازدید از یک پوسته اردوی ملی افغان درغرب کابل دیده می شود. [توماس واتکینز/ای اف پی]

میلر با افزودن اینکه وی به طالبان گفته است که عملیات تهاجمی را متوقف کنند گفت، «آنچه من دوست دارم این است که حملات هوایی را نبینم، اما برای اینکه حملات هوایی نباشند، شما همه خشونت ها را متوقف کنید.»

در یک ویدیویی که ای اف پی از رادیو آزادی به دست آورده است، جنرال میلر بر ضد تلاش طالبان برای به دست گرفتن کنترل کشور با زور، به آنها هشدار داد.

صدای امریکا به نقل از میلر گفت که «تصرف نظامی به نفع هیچ کسی نیست و مطمئناً به نفع مردم افغانستان نیست.»

میلر گفت، «یگانه راهی که این مسئله باید برای مردم افغانستان خاتمه یابد چیزی است که به دور یک راه حل سیاسی می چرخد. اگر شما خشونت را کاهش ندهید، راه حل سیاسی بیشتر و بیشتر سخت می شود.»

وی تأکید کرد که برای دستیابی به یک توافق سیاسی برای خاتمه خصومت ها، بازگشتن مذاکره کنندگان حکومت افغانستان و طالبان به میز مذاکره در دوحه ضروری است.

میلر افزود، ما در حالی به پیش می رویم که «نیروهای امنیتی افغان اقدامات مناسب را انجام می دهند».

همچنان وزارت امور داخله به روز سه شنبه گفت که این وزارت «یک نیروی ۴۰۰۰ نفری واکنش سریع» را ایجاد کرده است که توسط جنرالان بازنشسته اردوی ملی رهبری می شود و در کنار نیروهای منظم امنیتی در برابر طالبان خواهند جنگید.

جنرال اجمل عمر شینواری سخنگوی سکتور امنیتی افغانستان گفت، تمام اعضای آنها اتباع افغانستان هستند که برای دفاع از کشور خود در برابر طالبان بیرون آمده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم که طالبان یکبار دیگر در افغانستان به زودی به اریکه قدرت خواهند رسید. این گروه اکنون حمایت داخلی و خارجی را با خود دارند. زمانیکه شما بطرف شمال و شمال شرق افغانستان و ولسوالی های تخار بدخشان و کندز و بغلان بروید ، می بینید که مردم از طالبان حمایت می کنند. در همه مدارس ولسوالی های متذکره به ضد حکومت درس داده می شود. خصوصاً در تخار و بدخشان افغانستان همین اکنون وضعیت خیلی خراب است. مردم بخاطر ظلم و ستم اربکی ها به ستوه آمدند. از این جهت آنها از طالبان حمایت می کنند. تجار بخاطر دزدان زنده گی و سرمایه شان مصئون نیست، از طالبان حمایت می کنند. از حکومت صرف کسانیکه معاش خور هستند و در حکومت وظیفه دارند حمایت می کنند. دیگر همه اتباع کشور از طالبان حمایت می کنند. شما در انتخابات گذشته ریاست جمهوری دیدید که از ۲۰ میلیون شهروندان واجد شرایط رای دهی چیزی کم از ۲ میلیون شرکت کردند. از این معلوم می شود که مردم از حکومت موجوده ناراض هستند. دولت مردان افغانستان بر سر قدرت باهم در نزاع هستند. مردم میدانند که اینها در قصه مردم نیستند بلکه در قصه پرکردن کیسه های خود هستند. فقر و بیکاری به اوج خود رسیده اند. طالبان اکنون حمایت کشور های منطقه را نیز دارند. همین اکنون روسیه، ایران، و کشور های امارات متحده عرب این گروه را به رسمیت می شناسند. از این جهت اگر کشور های بزرگ منطقه بشمول امریکا دست به کار نشوند، فرضیه من این است که طالبان نظام کنونی افغانستان را پس جنگ های بسیار خونی سقوط خواهند داد. من از جامعه جهانی خصوصاً از ایالات متحده امریکا جداً تقاضا می کنم که از این قتل و خونریزی که متصور است جلو گیری کنند. افغانستان در یک وضعیت خیلی وخیم قرار دارد.

پاسخ

طالبان اکنون توان نظامی ‌شان را محاسبه می ‌کنند و بر جاهایی حمله می ‌کنند که برای ‌شان سهل و ساده باشد. عقب ‌نشینی در یک جنگ امری طبیعی است و حکومت باید نیروهای امنیتی را از جاهایی که آسیب‌ پذیر است، بیرون بکشد. نهاد های امنیتی باید یک سروی عمومی را انجام دهند و از نقاطی که کمک ‌رسانی دشوار است، نیروهای ‌شان را بیرون بکشند. با بیرون کشیدن این نیرو ها، خطوط دفاعی قوی تر شود و در برابر حملات تهاجمی گروه طالبان استفاده گردد. حکومت باید در برابر حملات تعارضی گروه طالبان یک استراتژی درست تنظیم کند و نیرو های امنیتی را از حالت دفاعی به تعرضی تغییر آرایش بدهد. زمانی که بالای نیرو های امنیتی و یا یکی از ولسوالی‌ ها حمله می ‌شود، سریعاً اقدام شود تا وضعیت تغییر کند. خطوط دفاعی طوری منسجم شود که ولسوالی ‌ها سقوط نکند و تجهیزات به دست گروه طالبان نیفتد تا زمینه تبلیغات برای مخالفان مسلح دولت فراهم نشود.

پاسخ

طالب تروریست جهانیست و اگر کنترول افغانستان را گرفت مطمیین باشید که امرکا هم ارام نخواهد بود

پاسخ