امنیت

افغان ها آخرین فرمانده امریکایی در افغانستان را در حالی تقدیر کردند که سربازان این کشور را ترک می کنند

گزارش از سلیمان

در این تصویر که به تاریخ ۱۶ جوزا ۱۳۹۸ گرفته شده است، جنرال استین اسکات میلر فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان (سمت چپ)، هنگام بازدید از ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک، با سربازان اردوی ملی افغان دست تکان می دهد. [توماس واتکینز/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۱۶ جوزا ۱۳۹۸ گرفته شده است، جنرال استین اسکات میلر فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان (سمت چپ)، هنگام بازدید از ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک، با سربازان اردوی ملی افغان دست تکان می دهد. [توماس واتکینز/ای اف پی]

کابل -- مقامات و مردم ملکی افغان از جنرال استین اسکات میلر جنرال ارشد امریکایی در افغانستان که به تاریخ ۲۱ سرطان از جایگاهش استعفا داد، ستایش می کنند.

میلر طی مراسمی در کابل با حضور چندین مقام حکومت افغانستان گفت، «فرماندهی این ائتلاف برجسته ترین کارنامه نظامی من بوده است.»

وی گفت، «مردم افغانستان تا پایان عمر در قلب و ذهن من خواهند بود.»

میلر در سال ۱۳۹۷ فرماندهی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان را بر عهده گرفت که در طی دو دهه درگیری نظامی ایالات متحده در افغانستان وی طویل المدت ترین فرمانده می باشد.

استین اسکات میلر جنرال ارتش ایالات متحده فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف در افغانستان (سمت چپ)، به تاریخ ۲۱ سرطان در جریان یک مراسم تسلیمی در مرکز حمایت قاطع در کابل با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان (سمت راست)، صحبت می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

استین اسکات میلر جنرال ارتش ایالات متحده فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف در افغانستان (سمت چپ)، به تاریخ ۲۱ سرطان در جریان یک مراسم تسلیمی در مرکز حمایت قاطع در کابل با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان (سمت راست)، صحبت می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

صلاحیت های فرماندهی وی به جنرال کینت مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سینتکام) انتقال یافتند.

نقیب الله فایق معین وزارت امور داخله به سلام تایمز گفت، میلر مانند یک جنرال افغان برای بهبود بخشیدن به اوضاع امنیتی سفرهای زیادی را به سراسر افغانستان انجام داد.

فایق گفت، «میلر در سفرهای ولایتی خود همیشه با نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و حتی با مردم ملکی دیدار می کرد. زمانی که من والی فاریاب بودم و این ولایت در معرض تهدید حتی در آستانه سقوط بود، جنرال میلر در یک سال چهار بار به فاریاب سفر کرد.»

این جنرال در سال ۱۳۹۷ از یک سوء قصد طالبان جان سالم به در برد که منجر به کشته شدن یک مقام ارشد افغان شد که با وی ملاقات می کرد.

وی افزود، «میلر می دانست که کدام مناطق کشور در معرض تهدید قرار دارند و همیشه به موقع اقدام می کرد.»

وی افزود، «وی با اقدام کردن سریع و اعزام کردن ۱۵۰ سرباز از مأموریت حمایت قاطع به میمنه مرکز ولایت فاریاب، از سقوط این ولایت به دست طالبان جلوگیری کرد.»

به گفته فایق، میلر با مدغم کردن گروه های مسلح در اردوی ملی افغان در تشکیل اردوی محلی افغان نقش اساسی داشت.

به همین ترتیب، میلر کوماندوهای افغان را که به صورت پراکنده فعالیت می کردند و قبل از رسیدن وی آنها به عنوان نگهبانان پوسته ها خدمت می کردند، سازماندهی نموده و آنها را تقویت کرد. وی در ارتقای توانایی های جنگی آنها نقشی اساسی داشت.

فایق گفت، «جنرال میلر از همه مناطق افغانستان در برابر حملات طالبان دفاع کرد. افغان ها از وی خاطرات خوبی دارند و از وی به عنوان شخصی قدردانی می کنند که می خواست افغان ها را از تروریزم و طالبان نجات دهد.»

فایق گفت، «افغان ها در مورد اینکه میلر افغانستان را ترک می کند خوشبین نیستند. با رفتن وی، آنها فکر می کنند که مانند از دست دادن بازوی خود یک جنرال افغان را از دست می دهند.»

احترام به ارزش های افغانستان

جنرال ایوب سالنگی معین اول وزارت امور داخله گفت، میلر یک جنرال باهوش بود که به سنت ها و ارزش های افغانستان احترام می گذاشت.

سالنگی به سلام تایمز گفت، «من جنرال اسکات میلر را از حدود ۲۰ سال بدینسو می شناسم. میلر یک سرباز خوب و یک جنرال باهوش است. وی به سنت ها و ارزش های افغان ها احترام می گذاشت و برای دوستان افغان خود احترام زیادی قایل بود.»

سالنگی گفت، «وی در مبارزه علیه تروریزم قاطع بود. به سربازان و همكارانش نزدیک بود. وی با نیروهای تحت امر خود از نزدیک كار می كرد و نقش مهمی را در تقویت و انکشاف نیروهای افغان داشت.»

سالنگی میلر را به عنوان یک جنرال تکامل یافته توصیف کرد که در سیاست نیز آگاه بود.

سکندر اصغری یک تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، «میلر یک شخصیت خوب داشته و نسبت به مردم افغانستان همدردی داشت. وی گاهی اوقات به ملاقات مردم عادی در شهرها می رفت.»

اصغری گفت، «جنرال میلر همیشه مشکلات و ضرورت های نیروهای امنیتی را رفع می کرد و اگر نیروهای افغان به حمایت هوایی نیاز داشتند، وی برای فراهم کردن پشتیبانی به سرعت اقدام می کرد.»

وی افزود، «میلر در دستاوردها و مؤفقیت های نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان طی سال های اخیر در مبارزه علیه تروریزم نقش اساسی دارد. افغان ها باید حمایت وی را تقدیر کنند.»

محمد علیزاده ۳۶ ساله یک باشنده کابل و دکاندار در منطقه برکی گفت، طی ۲۰ سال در حالیکه نیروهای خارجی در اینجا بودند افغان ها مؤفقیت های زیادی را کسب کرده اند. ساختار نهادهای امنیتی مانند پولیس ملی افغان، اردوی ملی افغان و ریاست امنیت ملی در این مدت تأسیس شدند.

علیزاده افزود، «اینجا رشد و انکشاف به وجود آمد، اقتصاد ما بهبود یافت و افغان ها در سعادت زندگی می کردند. همه اینها به دلیل همکاری و حمایت نیروهای خارجی در افغانستان و رهبری فرماندهان نیروهای خارجی به ویژه جنرال میلر صورت گرفت.»

وی گفت، «ما به عنوان افغان ها، از همکاری و پشتیبانی آنها قدردانی می کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من نیروهای کماندوی افغان را زیاد دوست دارم. من میلر را زیاد نمی شناسم و فقط نام او را در رسانه ها خوانده ام. اگر جنرال میلر واقعاً در تأسیس و تقویت نیروهای کماندوی افغان نقش ایفا کرده باشد، اوقات خوب و خوش برایش آرزو می کنم. نظر من در مورد نیروهای کماندوی افغان این است که باید به آنها آموزش های بیشتری داده شود تا آنها قوی تر شوند. نکته دیگر اینکه تعداد آنها باید افزایش یابد. اگر جامعه بین المللی و به ویژه امریکا واقعاً می خواهند که ریشه های تروریزم را از منطقه نابود کند، باید اردوی ملی افغان و به خصوص نیروهای کماندو را آنقدر تقویت کنند که بتوانند با ارتش های تروریستی پاکستان و ایران مقابله کنند. زنده باد دوستی افغانستان وامریکا، مرگ بر ارتش ها و سازمان های استخباراتی پاکستان و ایران.

پاسخ