امنیت

جنگجویان وابسته به القاعده در صفوف طالبان دیده شدند

گزارش از محمد قاسم

در تصویری که به تاریخ ۲۴ سرطان گرفته شده است، جنگجویان شبه نظامی افغان دیده می شوند که علیه شورشیان طالب در یک پوسته در ولسوالی چارکینت ولایت بلخ نگهبانی می کنند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

در تصویری که به تاریخ ۲۴ سرطان گرفته شده است، جنگجویان شبه نظامی افغان دیده می شوند که علیه شورشیان طالب در یک پوسته در ولسوالی چارکینت ولایت بلخ نگهبانی می کنند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

کندز -- مقامات نظامی افغان گفتند، یک تعداد قابل توجهی از جنگجویان خارجی که در کنار طالبان در ولایات شمال شرقی افغانستان می جنگند، با شبکه القاعده ارتباط دارند.

به گفته جگرن عبدالهادی نظری سخنگوی قول اردوی ۲۱۷ پامیر اردوی ملی در ولایت کندز، در داخل گروه طالبان هنوز هم جنگجویان وابسته به شبکه القاعده حضور پررنگی دارند.

وی با خاطرنشان کردن اینکه تعدادی از آنها کشته یا زخمی شده اند گفت، در نبردهای اخیر میان نیروهای افغان و طالبان در ولایات بدخشان، بغلان، تخار و کندز عناصر شبکه القاعده مشاهده شده اند.

وی گفت، جنگجویان خارجی که در درگیری فزاینده اشتراک دارند شامل جنگجویان چیچنی، ازبیک، عرب، تاجیک و پاکستانی هستند.

نظری گفت، یک جنگجوی تاجیک به تاریخ ۸ سرطان در جریان یک جنگ در مرکز ولسوالی امام صاحب ولایت کندز کشته شد و جسد وی به کمیته بین المللی صلیب سرخ تسلیم شد.

وی افزود، «در جریان یک عملیات تصفیوی به تاریخ ۲۹ جوزا در ولسوالی های خنجان و دوشی در ولایت بغلان، نیروهای امنیتی دو تبعه پاکستانی را دستگیر کرده و یک جنگجوی خارجی دیگر را کشتند.»

نظری گفت، طی پنج سال گذشته جنگجویان خارجی گروه های وابسته به طالبان را در ولسوالی های مختلف رهبری می کردند.

وی گفت، اینها شامل ولسوالی های یاوان، راغستان، کوهستان، جرم و نسی در بدخشان؛ ولسوالی های امام صاحب، چهاردره و قلعه زال در کندز؛ و ولسوالی های دند غوری و شهاب الدین در بغلان می باشند.

نظری با خاطرنشان کردن اینکه فرقان قزاق یک اویغور چینایی گروهی از ۳۰۰ جنگجویان غیر افغانی را رهبری می کند گفت، «وی یکی از برجسته ترین فرماندهان تروریست در دره خوستک ولسوالی جرم است.»

روابط طالبان با القاعده

روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به سلام تایمز گفت، طالبان از چندین سال بدینسو با القاعده ارتباط نزدیک داشته و اخیراً همکاری متقابل خود را تقویت کرده اند.

وی گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان از ساحات جنگ در ولایات شمالی و جنوب غربی اسنادی را به دست آورده اند که نشان می دهند عناصر شبکه القاعده جنگجویان گروه طالبان افغان را راهنمایی کرده و به آنها آموزش می دهند.

وی گفت، ده ها نفر جنگجویان خارجی در یک حمله هوایی نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به تاریخ ۱۶جوزا در ولایت پکتیا کشته شدند، و این واضح می سازد که این جنگجویان در کنار طالبان اسلحه برداشته بودند.

عبدالاحد معراج زاده یک تحلیلگر امور نظامی از شهر کندز گفت، روابط گروه طالبان با شبکه القاعده در تشدید فعالیت های دیگر افراطی در افغانستان نقش داشته است.

وی گفت، متأسفانه، مسؤلیت حملات و انفجارهای اخیر در کابل و سایر ولایات را هیچ گروهی برعهده نگرفته است، اما پیچیدگی حملات «نشان می دهد که طالبان و شبکه القاعده هنوزهم روابط بسیار نزدیک دارند».

نسرین خالقیار یک باشنده ولایت بدخشان گفت، طالبان با سپردن وعده های فریبکارانه بیشتر از هر زمان دیگری اعتماد مردم را از دست داده اند.

وی با افزودن اینکه این حقیقت نبوده و در عوض این دو گروه افراطی روابط خود را گسترش داده و تقویت کرده اند گفت، «ما به طور مکرر از طالبان شنیده ایم که می گویند ارتباط خود با القاعده را قطع کرده اند».

طالبان برای صلح هیچ برنامه ای ندارند

مقامات افغان می گویند، جنگجویان خارجی در کنار طالبان می جنگند و برای آنها آموزش نظامی، بمب ها و واسکت های انتحاری را فراهم می کنند.

نورالهدی ملکی سخنگوی دفتر ریاست امنیت ملی در کندز گفت، در حالیکه تعداد دقیق جنگجویان خارجی مشخص نیست، اما بر اساس گزارش های استخباراتی حدود ۱۲۰ نفر در ولایت کندز فعال هستند.

وی گفت، اکثریت این جنگجویان از چیچن، تاجیکستان و ازبیکستان هستند.

وی گفت، این جنگجویان عموماً در ولسوالی های امام صاحب و دشت ارچی که با تاجیکستان هم مرز هستند فعالیت می کنند و همچنان حمایت مستقیمی را برای طالبان فراهم می سازند.

میرویس امیری یک فعال در کندز گفت، طالبان با تصرف کردن برخی از ولسوالی ها می خواهند که سرخط اخبار محلی را بسازند و در عین زمان روی میز مذاکره برتری را به دست بیاورند.

امیری به سلام تایمز گفت، طالبان نه طرحی برای توافق جامع صلح دارند و نه تعریفی از نظام اسلامی دارند که می خواهند آن را ایجاد کنند.

وی گفت، «یگانه هدف آنها این است که با مردم ملکی بی گناه زورگویی کرده و آنها را شکنجه کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500