امنیت

نیروهای افغان برای حمله متقابل بزرگ علیه طالبان آمادگی می گیرند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک سرباز اردوی ملی افغانستان به تاریخ ۱۴ سرطان در دروازه یک شفاخانه در بگرام، پایگاه هوایی سابق ایالات متحده که حدود ۷۰ کیلومتر بطرف شمال کابل موقعیت دارد نگهبانی می دهد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک سرباز اردوی ملی افغانستان به تاریخ ۱۴ سرطان در دروازه یک شفاخانه در بگرام، پایگاه هوایی سابق ایالات متحده که حدود ۷۰ کیلومتر بطرف شمال کابل موقعیت دارد نگهبانی می دهد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- مقامات افغان به روز سه شنبه (۱۵ سرطان) تعهد کردند که تمام ولسوالی های را که در ادامه حملات طالبان در سراسر افغانستان در روزهای اخیر از دست داده اند پس می گیرند.

مقامات افغان صدها کماندو و اعضای گروه حامی حکومت را برای مقابله با حملات طالبان در شمال افغانستان که قبلاً منجر به فرار صدها سرباز افغان به کشور همسایه تاجیکستان شده بود مستقر کردند.

درگیری ها در چندین ولایت آغاز شده است، اما شورشیان عمدتاً بر حملات شان در حومه های شمال تمرکز کرده اند.

فواد امان سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به ای اف پی گفت، «ما پلان داریم تا حمله بزرگی را برای بازپسگیری اراضی از دست رفته از دشمن آغاز کنیم.»

نیروهای واکنش سریع تاجیکستان در محل آموزش چوروخدارون در تاجیکستان مستقر هستند. [نعمت الله میرسعیدوف]

نیروهای واکنش سریع تاجیکستان در محل آموزش چوروخدارون در تاجیکستان مستقر هستند. [نعمت الله میرسعیدوف]

وی گفت، «نیروهای ما برای انجام این عملیات در این زمینه تنظیم شده اند.»

صدها نیرو و اعضای گروه حامی حکومت در ولایت های تخار و بدخشان مستقر شدند.

مقامات دفاعی افغان گفته اند، آنها پلان دارند بر امنیت شهرهای بزرگ، سرک ها و شهرهای مرزی را در برابر حملات طالبان تمرکز کنند. حملات طالبان در وسط ماه ثور زمانی آغاز شد که نیروهای ایالات متحده و ناتو به خروج نهایی خود که قرار بود تا ۲۰ سنبله پایان یابد، سرعت بخشید.

نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان با بیشترین خسارات ارضی در مناطق روستایی کم جمعیت، به داشتن کنترل بر شهرهای این کشور ادامه می دهند.

اندرو واتکینز، تحلیلگر ارشد مسایل افغانستان در گروه بین المللی بحران گفت، «بسیاری از ولسوالی هایی که سقوط کرده اند دارای اهمیت کم بودند، در مناطق دور دست قرار داشتند و تأمین مجدد و تقویت آنها دشوار بود و ارزش راهبردی نظامی کم داشت.»

به نظر می رسد که طالبان به جای مشارکت صادقانه در مذاکرات صلح و یک توافق سیاسی، بر استقرار نیروهای خود برای تصرف نظامی تمرکز کرده اند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، جمعه گذشته تلاش کرد تا نگرانی ها را در کاخ سفید کاهش دهد.

وی گفت، ارتش ایالات متحده تلاش می کند تا بالای ظرفیت از راه دور تمرکز کند و سلاح های را فراهم کند که به حکومت و نیروهایش كمك نماید., he said.

گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که پنتاگون احتمالاً حدود ۶۰۰ سرباز خود را در افغانستان حفظ کند تا از محوطه وسیع دیپلماتیک ایالات متحده در کابل محافظت کند.

راس ویلسن، فرستاده ارشد ایالات متحده در کابل، شورشیان را مورد انتقاد قرار داد.

وی به روز شنبه در یک توییت نوشت، «خشونت و وحشت صلح را بوجود آورده نمی تواند.»

آسیای میانه در حالت آماده باش قرار دارد

کمیته امنیت ملی دولتی تاجیکستان (GKNB) به روز دوشنبه تأیید کرد که نیروهای افغان پس از درگیری با طالبان در جریان شب وارد این کشور شده بود.

در اعلامیه ای منتشر شده توسط اداره استخباراتی حکومت تاجیکستان آمده است، «با در نظر گرفتن اصل حسن همجواری و پایبندی به موقف عدم دخالت در امور داخلی افغانستان، به پرسنل نظامی نیروهای حکومت افغان اجازه ورود به خاک تاجیکستان داده شد.»

در اعلامیه ریاست جمهوری تاجیکستان آمده است، امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دستور بسیج ۲۰۰۰۰ نیروی ریزرفی را برای تقویت بیشتر مرز بین تاجیکستان و افغانستان داد.

ای که آی گزارش داد، رحمان به اعضای شورای امنیت و مدیران ادارات دفاعی و امنیتی دستور داد تا اقدامات مشخصی را برای تأمین مرز بین تاجیکستان و افغانستان اتخاذ کنند.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور ازبکستان در اعلامیه ای گفت، رحمان همچنین به روز دوشنبه با شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان گفتگو کرد.

این دو رهبر، با توجه خاص به تأثیری که افزایش تنش ها در افغانستان می تواند بر منطقه داشته باشد، در مورد موضوعات مربوط به روابط تاجیک- افغان و همکاری های منطقه ای گفتگو کردند.

ما تسلیم نخواهیم شد

جنرال میر اسدالله کوهستانی یک قوماندان افغان که اکنون مسئول پایگاه هوایی بگرام است – از جای که هواپیماهای جنگی امریکایی به مدت ۲۰ سال مخفیگاه های طالبان را بمباران کردند - گفت که نیروهای افغان آماده دفاع در برابر جنگجویان هستند.

کوهستانی گفت که وی قبلا گزارش هایی را در مورد انجام تحرکات طالبان در مناطق روستایی در اطراف این پایگاه دریافت کرده بود.

رفیع الله، یک سرباز مستقر در بگرام گفت، «دشمن مصمم است و حتما سعی خواهد کرد به اینجا حمله کند.»

وی در حالی که پشت سرش دو هلیکوپتر نظامی افغانستان پرواز گفت، «اما ما به آنها فرصتی نخواهیم داد.»

رفیع الله تأکید کرد، «ما اینجا برای خواب نیامده ایم. همه در اینجا آماده اند تا امنیت بگرام را بگیرند. روحیه ما بالا است.»

یک سرباز دیگر نیز جسورانه گفت که وی آماده جنگ با طالبان است.

وی گفت، «ما تسلیم نخواهیم شد، اما به سلاح و پشتیبانی قاطع رهبران خود نیاز داریم.»

وزارت دفاع به روز شنبه گفت طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۰۰ جنگجوی طالب در جنگ با نیروهای حکومتی کشته شدند.

تعداد زیادی دیگر نیز در حملات هوایی بشمول حمله روز شنبه در ولایت هلمند، جایی که شورشیان و نیروهای حکومتی به طور دایمی درگیر می شوند، کشته شدند.

عطاء الله افغان، عضو شورای ولایتی هلمند به ای اف پی گفت، «در روزهای اخیر، نیروی هوایی افغان حملات هوایی خود را علیه مخفیگاه های طالبان شدت بخشیده و شورشیان تلفات جانی را متحمل شده اند.»

وزارت دفاع در یک اعلامیه دیگری به روز سه شنبه گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۱ جنگجویان طالب در ولایات لغمان، ننگرهار، پکتیکا، قندهار، زابل، بادغیس، بلخ، جوزجان، هلمند، بدخشان، کندز و کاپیسا کشته شدند و ۲۰۶ تن دیگر شان زخمی شدند.

این وزارت به روز دوشنبه گفت، در یک رویداد دیگر، نیروهای هوایی افغان به روز دوشنبه معراج، یک جنگجوی طالبان را که مسئول تسهیل حملات انتحاری در ولایت های جنوب غربی افغانستان بود یکجا با پنج بمبگذاران انتحاری هدف قرار دادند.

در این اعلامیه آمده است، «معراج بچه کاکای صدر ابراهیم، قوماندان نظامی طالبان برای ولایت های جنوبی بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اردوی و امنیت ملی قهرمانان و شیران افغانستان استند

پاسخ

اردو ملی افغانستان قهرمانان تاریخ و هویت افغانستان استند، وافتخار وطن ما که همیشه پرچم پیروزی را بلند داشتن و برضد تروریست ها و طالبان وحشی که کشتاری صد هاهزار هم وطن، جوانان و مردم بیگناه ملکی به دوش شان است و تا این افغان های صادق و وطن پرست زنده استند این وحشی و نوکران پاکستانی را نمیبخشند. ما از اردوی ملی خود حمایت می کنیم.

پاسخ

طالب و حامیان طالب چی فرد جامعه مدنی باشد چی سیاستمدار باشد چی ژورنالست باشد هر کس و یا قشر باشد و از طالب حمایت مینماید باید شناسی شود و از بین برده شود دیگه راهی وجود ندارد .

پاسخ

نیرو های امنیتی افغان باید در برابر حملات طالبان آماده گی عام و تام داشته باشد و همچنان دولت باید کوشش کند تا این نیرو ها را مسلکی بسازد. تنها راه نجات افغانستان تقویت و مسلکی شدن نیرو های امنیتی این کشور است. نیرو های افغانستان بسیار زیاد مشکلات دارند. علت اصلی تلفات سنگین نیرو های افغان هم همین غیر مسلکی بودن این نیرو ها است. اگر این نیرو ها مسلکی می بودند، به این حد شاهد تلفات در سال های گذشته نمی بودند. بخاطریکه تجهیزات نظامی پیشرفته ای که این نیرو ها دارند، طالبان و دیگر گروه ندارند، اما تلفات نیرو های افغان نسبت به گروه های مخالف حکومت بیشتر است. علت اش همین غیر مسلکی بودن و نداشتن تمرینات دوامدار نظامی است. حکومت باید کوشش کند

پاسخ

موضوع روشن است. در واقع، جنگ بین دو کمپ است. در یک کمپ طالبان، پاکستان و ایران وجود دارد که می خواهند افغان ها را بکشند و زیرساخت ها از جمله مکاتب، شفاخانه ها، بندهای آب و برق را در افغانستان تخریب کنند. در کمپ دیگر، حکومت افغانستان (که تا حدی زیاد فاسد است)، اردوی ملی و جامعه جهانی که می خواهند افغانستان از موقعیت بالاتر و با آبرو در جهان برخوردار باشد و با جامعه جهانی روابط سیاسی، اجتماعی، فنی و عملی داشته باشد وجود دارد. برای شکست دادن تروریست ها و حامیان تروریست ها، باید به تعداد کماند ها و نیروهای خاص اردوی ملی افغانستان افزوده شود و برای شان آموزش های بهتری داده شود. گفته می شود که در حال حاضر افغانستان چهل هزار نیروهای کماندو دارد. اگر چهل هزار باشند، باید به هشتاد هزار افزایش یابد. اگر شصت هزار باشند، باید به ۱۲۰ هزار افزایش یابد. به همین ترتیب، گفته می شود تعداد نیروهای خاص در حال حاضر سه تا پنج هزار پرسنل وجود دارد که باید به بیش از ده هزار نیرو افزایش یابد. به طور خلاصه، ما با یک ارتش تروریستی مجهز و آموزش دیده پاکستان روبرو هستیم که هنوز هم از راه و شعار اختر عبدالرحمن، جنرال سابق آنها پیروی می کند که می گفت، «کابل باید سوزانده شود». زنده باد دوستی افغانستان و جامعه بین المللی. مرگ بر پاکستان، ایران و دیگر تروریست ها.

پاسخ

به نظر من دلیل سقوط ولسوالی‌ ها و افزایش حملات تهاجمی گروه طالبان بی‌ کفایتی مسوولان نهاد های امنیتی است. در میان ارگان ‌های امنیتی هیچ‌گونه هماهنگی وجود ندارد. افزون بر این، سیاسی‌ شدن نیرو های امنیتی نیز علت سقوط و شکست نیرو های امنیتی می باشد. مسوولان و قوماندانان پوسته‌ ها و ولسوالی‌ ها براساس رشوت و واسطه تعیین می‌شوند. آن‌ها ظرفیت لازم را برای مدیریت جنگ ندارند. حکومت افغانستان باید تلاش کند تا افراد شایسته و با تجربه را در ارگان های امنیتی بگمارند.

پاسخ

با نظر شما موفقم و یکی از علت های دیگر سقوط ولسوالی ها پایین آمدن روحیه جنگی نیروهای امنیتی در جاهایی که نیرو های امنیتی در محاصره بوده ‌اند، نهاد های امنیتی اقدام نکرده‌ و آنان را از محاصره نجات نداده ‌اند. این امر باعث شده که نیروهای امنیتی کشته یا به طالبان تسلیم شوند. کنون بین نیرو های امنیتی یک باور شکل گرفته است که هیچ کسی صدای آنها را نمی‌شنود و هیچ کمکی نمی‌کند. آنها با این باور اند تا زمانی که امکانش هست، جنگ کنند و در غیر آن یا ترک کنند یا تسلیم شوند. خون سرباز برای حکومت ارزش ندارد. وضعیت طوری است که یک پوسته و پایگاه در یک‌ جای سقوط می ‌کند، کسی خبر نمی‌شود. این عوامل سبب پایین آمدن روحیه و مورال نیروهای امنیتی افغان شده است.

پاسخ