امنیت

کشورهای آسیای میانه در واکنش به فعالیت طالبان در امتداد مرزها امنیت خود را تقویت می کنند

گزارش از جمعه گلی انایف

سربازان ازبیک به تاریخ ۳ سرطان تمرینات نظامی را انجام می دهند. [تصویر از وزارت دفاع ازبیکستان]

سربازان ازبیک به تاریخ ۳ سرطان تمرینات نظامی را انجام می دهند. [تصویر از وزارت دفاع ازبیکستان]

عشق آباد -- همسایگان افغانستان در آسیای میانه گروه طالبان را از نزدیک تحت نظر دارند زیرا این گروه جنگجوی اقدامات خشونت آمیز خود را در حالی افزایش می دهد که نیروهای بین المللی از این کشور خارج می شوند.

اقدامات طالبان نه تنها غیرقابل پیش بینی شده اند بلکه تعهدات آنها در توافقنامه صلحی که در حوت سال ۱۳۹۸ امضا شد را نیز نقض می کنند. آنها به جنگ خود علیه نیروهای افغان ادامه داده و روابط خود را با گروه های تروریستی به ویژه القاعده حفظ کرده اند.

در هفته های اخیر، خشونت طالبان به مرزهای سه همسایه افغانستان در آسیای میانه به شمول تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان رسیده است.

ای اف پی گزارش داد، طالبان به تاریخ ۱ سرطان شیرخان بندر در ولایت کندز را که گذرگاه مرزی مهم افغانستان با تاجیکستان می باشد، تصرف کردند.

مردم ملکی با سلاح های سنگین خود برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغان در برابر طالبان، به تاریخ ۲ سرطان در ولسوالی گذره ولایت هرات گردهم می آیند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

مردم ملکی با سلاح های سنگین خود برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغان در برابر طالبان، به تاریخ ۲ سرطان در ولسوالی گذره ولایت هرات گردهم می آیند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۱۳جوزا گرفته شده است، جنگجویان طالب در یک بازار محلی در ولسوالی اندر ولایت غزنی با موترسیکل های خود در امتداد سرک ایستاده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۱۳جوزا گرفته شده است، جنگجویان طالب در یک بازار محلی در ولسوالی اندر ولایت غزنی با موترسیکل های خود در امتداد سرک ایستاده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

بخش ترکمنی رادیو آزادی گزارش داد، جنگجویان طالب به تاریخ ۴ سرطان مناطق قرامقول و غورماچ را تصرف کردند و برای یک مدت کوتاهی شهر استراتیژیک اندخوی در ولایت فاریاب را در اختیار خود داشتند که از مرز ترکمنستان حدود ۳۲ کیلومتر فاصله دارد.

عبدالکریم یورش سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت فاریاب به بخش ترکمنی رادیو آزادی گفت، نیروهای افغان طالبان را از اندخوی اخراج کردند.

رادیو آزادی افزود، نیروهای طالبان در این آواخر بالای ولسوالی های کلدار و شورتیپه ولایت بلخ حمله کردند که با ازبیکستان و تاجیکستان هم مرز هستند.

این و سایر حملات در سراسر افغانستان باعث شدند که ارتش ایالات متحده به تاریخ ۸ سرطان هشدار دادند كه اگر خشونت طالبان ادامه یابد آنها با حملات هوایی روبرو خواهند شد.

نظارت بالای مرز

دولت میرادوف یک ژورنالست و دانشمند امور سیاسی ترکمن گفت، ترکمنستان اقداماتی را انجام می دهد تا از مرزهای خود و پروژه های سرمایه گذاری خود در افغانستان، محافظت کند.

وی گفت، «جنگجویان گروه های افراطی ای که در شمال افغانستان فعالیت می کنند در گذشته به طور مکرر گفته اند که آنها مرزها و حاکمیت کشور دیگری را به رسمیت نمی شناسند.»

وی افزود، «حوادث اخیر در ولسوالی های هم مرز با ترکمنستان... ترس در ترکمنستان را فقط تشدید کرد.»

وی گفت، «بی اعتمادی بر طالبان و ترس همیشه وجود دارند.»

قربانقلی بیردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان به تاریخ ۲ سرطان در مراسم افتتاح یک میدان هوایی بین المللی در منطقه کیرکی، در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری از مرز با افغانستان، اشتراک نمود.

در جریان این مراسم، وی آخرین استملاک نیروی هوایی ترکمنستان -- یک هواپیمای حمل و نقل نظامی (آلینیا سی-۲۷جی، این جی سپارتن ساخت ایتالیا) را بررسی کرد.

میرادوف با افزودن اینکه این نیروی هوایی در حال حاضر سه بال از این نوع هواپیماها دارد گفت، این هواپیما «طوری دیزاین شده است که سربازان را از یک قسمت مرز ترکمنستان و افغانستان به نقطه دیگر سریعاً انتقال دهد».

ای کی آی پریس به تاریخ ۴ سرطان گزارش داد، ازبیکستان همچنان آمادگی نظامی خود را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش ای کی آی پریس، وزارت دفاع ازبیکستان بررسی های اعلام نشده از آمادگی برای جنگ در تاشکند و نواحی نظامی در جنوب غرب را انجام می دهد.

در میدان های آموزشی در انگرین و ترمذ در مرز با افغانستان، برای تبادله تجارب و هماهنگی فعالیت های واحدهای نظامی، تمرینات تاکتیکی صورت خواهند گرفت.

در حالیکه تحلیلگران امور نظامی هرگونه تهدید واقعی از حملات طالبان را رد کرده اند، اما یک بحران انسانی احتمالی ممکن است.

روزی گلدی یک افسر خدمات مرزی دولت ترکمنستان (جی پی ایس) گفت، «اکثریت طالبان بی سواد بوده و با تصورات خیالی مذهبی سردچار هستند، اما آنها جرأت نخواهند کرد که به زمین ها و دارایی های ترکمنستان تجاوز کنند زیرا آنها می دانند که هرگونه تلاش آنها توسط نیروهای مسلح کشورمان به طور قاطعانه خنثی خواهد شد.»

وی گفت، «ما توقع نداریم كه پناهجویان زیادی به طور عمده اقوام تركمن از افغانستان به اینجا بیایند... اما پولیس سرحدی و افسران پولیس افغان، كه طالبان آنها را به شدت مجازات خواهند کرد، ممكن است در جستجوی پناهگاه امن به قلمرو ما داخل شوند.»

روزی گلدی به تأثیرات گروه های محلی افغان که علیه طالبان می جنگند اشاره کرد.

وی با استناد به گزارش های استخباراتی جی پی ایس ترکمنستان گفت، «برخی از قریه جات در ولایت جوزجان، که جمعیت ترکمن-افغان زیادی در آنجا زندگی می کند،از برکت گروه های خیزش مردمی خود در حال حاضر در مناطق خود هستند.»

هیچ راه حل نظامی ای وجود ندارد

با وجود چنین آمادگی ها، رهبران آسیای میانه با هرگونه اقدامات نظامی در مرز مخالف هستند.

به گفته عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبیکستان، برای درگیری افغانستان هیچ راه حل نظامی وجود ندارد، و تکرار کرد که طالبان باید برای گفتگو با حکومت افغانستان بنشینند.

وی در گفتگو با دینیس هولی در برنامه (دیس ایز امیریکا اند د ورلد) گفت، «ما در اینجا در این منطقه دیدگاه های مختلفی داریم... ما باید در مورد بحران افغانستان بدانیم که هیچ راه حل نظامی ای وجود ندارد.»

کاملوف در این مصاحبه که به تاریخ ۳ سرطان در یوتیوب منتشر شد گفت، «این ضروری است که نسبت به روند صلح در افغانستان یک رویکرد مشترک منطقه ای و بین المللی داشته باشیم.»

در همین حال آسیا پلس به تاریخ ۳ سرطان به نقل از وبسایت رسمی امام علی رحمان گزارش داد، امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به تاریخ ۲ سرطان از طریق تیلیفون با همتایان قزاقی و ازبیکی خود گفتگو کرد و در مورد آخرین تحولات در ولایات شمالی افغانستان بحث کرد.

رحمان و قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان موافقت کردند که وضعیت در افغانستان تنش ها را افزایش داده و امنیت منطقه را ضعیف می سازد.

آنها بر ضرورت تداوم هماهنگی نزدیک میان ادارات مربوطه کشورشان و لزوم فراهم نمودن کمک همه جانبه برای روند صلح بین الافغانی تأکید کردند.

به همان روز، امام علی رحمان درباره وضعیت نظامی و سیاسی در افغانستان با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبیکستان بحث کرد.

آنها موافقت کردند که به تلاش های خود برای حمایت از روند صلح بین الافغانی و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان ادامه دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آسیای میانه از مرزهای خود محافظت می کند. آنها مانورهای نظامی خود را آغاز کرده اند. جنگ راه حل نیست. افغان ها باید از طریق یک حل و فصل سیاسی به توافق برسند.

پاسخ