امنیت

در میان خیزش های مردمی علیه طالبان جنگجویان به طور دسته جمعی تسلیم شدند

گزارش از عمر

مقامات محلی گفتند، گروهی متشکل از ۱۳۰ جنگجویان طالب پس از ۱۵ سال جنگیدن در برابر حکومت در ولسوالی های زیرکوه و شیندند، سلاح های خود را به زمین گذاشته و به روند صلح در ولایت هرات پیوستند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- در حالیکه طی روزهای گذشته هزاران نفر از مردم ملکی ملکی افغان در ولایات مختلف به خیزش های مردمی علیه طالبان پیوسته اند، اعضای بیشتر و بیشتر این گروه جنگجوی سلاح های خود را به زمین می گذارند.

مقامات محلی گفتند، در جدیدترین مثال، گروهی متشکل از ۱۳۰ جنگجوی طالبان به روز پنجشنبه (۳ سرطان) پس از ۱۵ سال جنگیدن با حکومت، سلاح های خود را بر زمین گذاشته و به روند صلح در ولایت هرات پیوستند.

مولوی مردان نورزی فرمانده این گروه تسلیم شده در جریان مراسمی به همین مناسبت در شهر هرات به خبرنگاران گفت که درگیری جاری و کشته شدن مردم ملکی افغان هیچ توجیه و اساس قانونی ندارد.

وی گفت، «با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، جهاد پایان یافته است و هیچ کس نمی تواند برای ادامه جنگ بهانه ای را دنبال کند.»

جنگجویان طالب در جریان مراسمی به تاریخ ۳ سرطان در مقر ریاست امنیت ملی در شهر هرات سلاح های خود را تسلیم می کنند. [عمر/سلام تایمز]

جنگجویان طالب در جریان مراسمی به تاریخ ۳ سرطان در مقر ریاست امنیت ملی در شهر هرات سلاح های خود را تسلیم می کنند. [عمر/سلام تایمز]

گروهی متشکل از ۱۳۰ نفر جنگجویان طالب به تاریخ ۳ سرطان در شهر هرات به حکومت تسلیم شدند. مقامات می گویند، آنها به نیروهای امنیتی افغان خواهند پیوست که در برخی از ولسوالی های این ولایت علیه طالبان می جنگند. [عمر/سلام تایمز]

گروهی متشکل از ۱۳۰ نفر جنگجویان طالب به تاریخ ۳ سرطان در شهر هرات به حکومت تسلیم شدند. مقامات می گویند، آنها به نیروهای امنیتی افغان خواهند پیوست که در برخی از ولسوالی های این ولایت علیه طالبان می جنگند. [عمر/سلام تایمز]

وی با افزودن اینکه «من از همه طرف ها می خواهم که سلاح های خود را بر زمین گذاشته و در تلاش های بازسازی در کشور ما سهم بگیرند» گفت، اکنون زمان صلح کردن است.

نورزی گفت، «من از رفقای طالب خود می خواهم که بلافاصله جنگ خود را متوقف کرده و با حکومت صلح کنند.»

این شورشیان پیشین همزمان با تسلیم شدن خود ۱۳۰ میل سلاح های مختلف سنگین و سبک را به نیروهای امنیتی تسلیم کردند.

عبدالصبور قانع والی هرات در جریان این مراسم گفت، این جنگجویان از ۱۵ سال بدینسو علیه نیروهای امنیتی جنگ می کردند و در برنامه ریزی و انجام دادن حملات بالای ولسوالی های جنوبی این ولایت نقش داشتند.

وی گفت، اکنون حکومت از این گروه حمایت خواهد کرد که در کنار نیروهای امنیتی افغان برای جنگیدن علیه طالبان اعزام خواهند شد.

قانع افزود، تسلیم شدن این گروه اوضاع امنیتی را بهبود خواهد بخشید و از حملات آینده طالبان جلوگیری خواهد کرد.

بدون توجیه

جنگجویان پیشین طالبان گفتند، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، برای ادامه جنگ هیچ دلیلی وجود ندارد.

ملا عبدالولی یکی از جنگجویان تسلیم شده طالبان گفت، نیروهای امنیتی همه افغان و مسلمان هستند و اعلام کردن «جهاد» علیه آنها یک اشتباه بزرگی بود.

وی گفت، «من دیگر هرگز در برابر نیروهای نظامی کشور ما نخواهم جنگید.»

ولی گفت، وی پس از چندین سال جنگیدن در کنار طالبان، از اراده واقعی آنها آگاه شد و «فهمید که درگیری جاری جهاد نیست».

وی گفت، «من از اینکه كه كشورم را ویران كرده و بسیاری از هموطنان بی گناه را به نام 'جهاد' كشته ام، پشیمان هستم.»

عبدالولی گفت، از این به بعد وی به جای جنگ و ویرانی در بازسازی و انکشاف افغانستان سهم خواهد گرفت.

مولوی اختر محمد یكی از جنگجویان پیشین گفت، ادامه هرگونه درگیری تحت عنوان «جهاد» قابل قبول نیست.

وی گفت، جنگ فعلی باعث کشته شدن افغان ها و مسلمانان می شود.

وی از سایر اعضای طالبان خواست که به روند جاری صلح بپیوندند و درک کنند که اکنون زمان صلح و متوقف کردن جنگ فرارسیده است.

عبدالرزاق یکی دیگر از جنگجویان تسلیم شده طالبان گفت که وی دیگر نمی خواهد بمب هایی را بسازد که سرک ها و پل های عامه را تخریب کرده و فقط برای ویران کردن افغانستان کار کند.

وی گفت، «فرماندهان طالب ما را مجبور کردند که برادران خویش را بکشیم.»

وی گفت، پس از سال های فریب خوردن دیگر به دروغ های رهبران طالبان باور نخواهد کرد که خون هموطنان خود را بریزد.

رزاق گفت، «اگر طالبان کشتار مردم ملکی افغان را متوقف نکنند، ما در برابر آنها ایستاده و آنها را نابود خواهیم کرد.»

نیروهای افغان آماده اند

مقامات می گویند، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در حوزه غرب مؤفقیت هایی را به دست می آورند.

تورنجنرال خیال نبی احمدزی فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر در جریان مراسم تسلیمی در شهر هرات گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان تلاش اخیر طالبان را که ولسوالی پشتون زرغون را تصرف کنند، خنثی کردند.

وی گفت، نیروهای افغان در جریان عملیات های هوایی و زمینی برای محافظت از این ولسوالی، حدود ۵۳ نفر جنگجویان طالب را به شمول فرماندهان محلی کشته و بیش از ۳۰ نفر را زخمی کردند.

وی گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان همچنان دو عراده موتر پر از مواد منفجره و ده ها میل سلاح و وسایل نقلیه طالبان را از بین بردند.

احمدزی گفت، طالبان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان فکر کردند که می توانند قدرت را دوباره بدست آورند، اما آنها نتوانستند درک کنند که نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به تنهایی می توانند با آنها و سایر گروه های تروریستی بجنگند و آنها را شکست دهند.

بریدجنرال حسیب الله صدیقی رئیس ریاست ملی امنیت در هرات گفت، تمام برنامه های تروریستی طالبان در ولایت هرات توسط نیروهای امنیتی دفع شده اند.

وی در مراسم تسلیمی گفت، «طالبان برای تصرف کردن تعدادی از ولسوالی های هرات چندین تلاش نامؤفق را انجام داده اند؛ اما آنها شکست خورده و تلفات سنگینی را متحمل شده اند.»

صدیقی گفت، «پیام من به طالبان این است که افغانستان میهن ما است و ما همراه با زنان و مردان هموطن خود علیه هر گروه تروریستی خواهیم جنگید و آنها را شکست خواهیم داد.»

خیزش علیه طالبان

مردم ملکی در واکنش به افزایش حملات طالبان در هفته های اخیر در ولایات مختلف به جنگیدن علیه این جنگجویان پیوسته اند.

بیشتر از ۲۵۰ نفر باشندگان ولسوالی گذره ولایت هرات به روز چهارشنبه اسلحه در دست گرفته و علیه طالبان شعار هایی را سردادند.

به همین ترتیب، بیشتر از ۱۰۰۰ نفر باشندگان ولایت بادغیس نیز به تاریخ ۲۹ جوزا در برابر طالبان ایستادند و حمایت خود را از نیروهای امنیتی اعلام کردند.

غلام فاروق سخا یک عضو گروه خیزش مردمی در ولسوالی گذره گفت، طالبان «باید از جنگیدن علیه مردم خودداری کنند».

وی گفت، «اگر آنها به جنگ ادامه دهند، باید درک کنند که کشته خواهند شد.»

وی با اینکه از طالبان خواست که چنین اعمال خشونت آمیز و افراط گرایی را متوقف کنند گفت، «طالبان به کشتن مردم ملکی و نیروهای امنیتی بی گناه و همچنان ویران کردن افغانستان ادامه داده اند.»

رحمت الله رحمتی یکی دیگر از اعضای خیزش مردمی در ولسوالی گذره گفت، ظلم و ستم طالبان برای باشندگان محلی چاره ای دیگری باقی نگذاشته است جز اینکه سلاح برداشته و در کنار نیروهای امنیتی خود بایستند.

وی گفت، «ما علیه طالبان می جنگیم زیرا آنها زیربناهای افغانستان را ویران كرده و مرتکب خیانت شده اند.»

وی گفت، طالبان به طور روزانه ده ها نفر مردم ملکی بی گناه به شمول مردان، زنان و کودکان را می کشند. علاوه بر این، به طور روزانه صدها خانواده مجبور می شوند که خانه های خود را رها کرده تا از وحشت طالبان فرار کنند.

رحمتی گفت، در برابر جنایات و ظلم های طالبان اختیار کردن سکوت یک گناه است و همه باید علیه این گروه تروریستی جنگ کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان کار نیک کردن که به دولت تسلیم شدند و دست از جنگ کشیدند اما خیزش های مردمی علیه طالبان در اینده برای دولت افغانستان به یک درد سر مبدل خواهد شد. دولت افغانستان اگر نیاز به چنین حرکت‌ها دارد، بهتر است که این بسیج‌ها را در چارچوب قوت ‌های مسلح افغانستان به ویژه پولیس و یا اردو تنظیم کند. در غیر آن یک بحران جدید را خلق خواهد کرد. همچنان ین گونه حرکت ‌ها و یا قیام های مردمی سبب بروز اختلافات قومی در این کشور خواهد شد و زمینه بحران دیگر داخلی را مساعد خواهد ساخت و منتج به جنگ داخلی و حتی جنگ ملک الطوایفی در کشور خواهد شد.

پاسخ