امنیت

دهها جنگجوی طالبان به مقامات در ننگرهار و بدخشان تسلیم شدند

گزارش از خالد زیری و هدایت الله

مقامات محلی در ولایت ننگرهار جنگجویان طالب را به تاریخ ۱۶ جدی در جلال آباد به رسانه ها ارائه کردند. [دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار/فیسبوک]

مقامات محلی در ولایت ننگرهار جنگجویان طالب را به تاریخ ۱۶ جدی در جلال آباد به رسانه ها ارائه کردند. [دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار/فیسبوک]

ننگرهار -- در مجموع ۳۱ جنگجوی طالبان روز دوشنبه (۱۶ جدی) در ولایات ننگرهار و بدخشان سلاح های خود را کنار گذاشتند و به مقامات محلی تسلیم شدند.

طی مراسمی که در مقر ریاست امنیت ملی در شهر جلال آباد برگزار شده بود، بیست نفر از این جنگجویان، که در ولسوالی های خوگیانی، چپرهار و مومند دره فعالیت می کردند، به رسانه ها معرفی شدند.

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار گفت، پس از شکست داعش، نیروهای افغان عملیات را علیه طالبان در ننگرهار زیاد کرده اند.

وی افزود، تلاش هایی برای ایجاد پوسته های امنیتی دائمی در مناطقی که از طالبان پاک شده اند، در حال انجام است.

وی گفت، «طالبان باقیمانده نیز باید تسلیم شوند یا بمیرند. من از همه طالبان می خواهم که از جنگ خوددرای کنند و تسلیم شوند تا یک زندگی عادی و امن با خانواده های خود داشته باشند.»

به گفته میاخیل، نیروهای امنیتی مشترک افغان عملیاتی را علیه طالبان در ولسوالی های مومند دره و دوربابا آغاز کرده اند.

وی گفت، «حضور طالبان در این دو ولسوالی تا حدودی بیشتر بود. در نتیجه، نیروهای امنیتی ما عملیاتی را آغاز کردند و پوسته های جدید امنیتی را نیز در آنجا ایجاد خواهند کرد.»

میاخیل گفت، «علاوه بر این، پولیس محلی نیز برای محافظت از این منطقه و جلوگیری از ظهور مجدد طالبان به صورت دائمی بسیج خواهند شد. ما همچنان نیروهای خیزش مردمی را در مناطقی که مردم ملکی در معرض خطر قرار بگیرند مستقر خواهیم کرد.»

وی خاطرنشان کرد، بیش از ۲۰۰ عضو طالبان در سال ۲۰۱۹ در ولایت ننگرهار تسلیم نیروهای امنیتی شدند.

جنرال نظرعلی واحدی، رئیس امنیت ملی برای ننگرهار به خبرنگاران گفت، یک شورا در ولسوالی خوگیانی تصمیم گرفته است که مجازات کسانی که به طالبان پناهگاه می دهند، پرداخت جریمه ۵۰۰ هزار افغانی (۶۴۰۰ دالر) و به آتش کشیدن خانه های آنها خواهد بود.

وی گفت، «این تصمیم باید در همه مناطق عملی شود زیرا طالبان زندگی ما را تهدید می کنند و باید در برابر آنها متحد بایستیم و یا آنها از باشنده گان محلی به عنوان سپر انسانی استفاده خواهند کرد. بیائید این گروه را نابود کنیم تا مردم بتوانند زندگی عادی خود را ادامه دهند.»

همایون، یکی از جنگجویان تسلیم شده طالبان گفت، «من چهار سال در ولسوالی مومند دره تحت فرماندهی عبدالله فرمانده طالبان مشغول جنگ بودم ... بعضی اوقات برای جنگیدن به ولسوالی های دیگر نیز می رفتم.»

وی گفت، «اما اکنون من به همراه رفقای خود آمده ام و تسلیم ریاست امنیت ملی شدم و مشتاقانه منتظر یک زندگی عادی هستم.»

ظلم طالبان

در همین حال، ۱۱ جنگجوی طالبان دیگر در ولسوالی جرم ولایت بدخشان تسلیم شدند و گفتند که آنها دیگر نمی توانند ظلم و ستم طالبان را به افراد محلی تحمل کنند.

به گفته عبدالاول محمدی سخنگوی ریاست امنیت ملی در این ولایت، این گروه به سرپرستی مولوی عبدالخلیل، به تاریخ ۱۶ جدی تسلیم ریاست امنیت ملی شد و ۱۱ میل سلاح سنگین و سبک را با خود به همراه آورد.

وی گفت، این جنگجویان تصمیم گرفتند که به حکومت بپیوندند زیرا آنها از طالبان که تحت نام عشر و زکات از باشنده گان محلی پول می گرفتند، دلخور شده اند.

خلیل، رهبر گروه تسلیم شده گفت، «من ۱۰ سال با طالبان به عنوان فرمانده یک گروه ۱۰ نفری در ولسوالی های جرم و درایم خدمت كردم. به ما گفته شده بود كه همه نیروهای دولتی كافر هستند و جنگیدن علیه آنها جهاد است.»

وی گفت، «اما من روزانه شاهد جهل این گروه خونخوار بوده ام. من مجبور شدم ۱۰ سال بدبخت را صرف این فکر کنم که اگر تسلیم دولت شوم، ممکن است مرا بکشد. اما من اشتباه می کردم.»

وی گفت، «من نتوانستم ظلم و ستم ... بی عدالتی، خودخواهی، آزار و اذیت و خشونت علیه مردم ملکی را تحمل کنم. بنابر این، من تصمیم گرفتم با ریاست امنیت ملی تماس بگیرم تا تسلیم شوم.»

وی گفت، اکثر جنگجویان مرتبط با طالبان از جنگ خسته هستند و مدت ها شاهد ظلم و ستم و خشونت بوده اند و افزود که آنها خواهان آتش بس و پایان دادن به درگیری در کشور هستند.

ملا عبدالسید ۳۰ ساله، یک باشنده قریه سینا ولسوالی جرم كه شش سال برای طالبان جنگید گفت، «ما واقعاً از کارهایی که انجام داده ایم پشیمان هستیم، اما ما گمراه شده بودیم و متوجه حقیقت نشده بودیم.»

وی گفت، «زورگویی، آزار و اذیت و ضرب و شتم مردم محلی برای غذا و اخاذی پول از آنها به بهانه عشر و زکات کاری است که طالبان در حق باشنده گان محلی انجام می دهند.»

وی افزود، «در صفوف طالبان مجرمین، قانون شکنان، سارقین و غیره وجود دارند که تحت نام مقدس 'جهاد' گرد هم آمده اند و باعث مرگ مردم ملکی بی گناه می شوند.»

قاری مدثر ۳۵ ساله، یک باشنده قریه سوچ كه هشت سال را با طالبان گذراند گفت، «قسم می خورم كه طالبان قبلاً از مردم ملکی ای كه هیچ چیز در خانه نداشتند تقاضای غذا می كردند. آنها تا زمانی که غذا را به گونه ای تهیه نمی کردند، مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند.»

به گفته مقامات بدخشان،فشار نظامیفشار نظامی و علاقه افغان ها به صلح جنگجویان طالب را ترغیب به پیوستن به روند صلح می کنند.

نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان گفت، «این واقعیت که این گروه به روند صلح پیوست، تأثیر مثبتی بر سایر اعضای طالبان خواهد داشت. این امر طالبان را در بخش های دیگر بدخشان تشویق خواهد کرد تا از این روند پیروی کنند و به دولت بپیوندند.»

نظری گفت، حکومت ولایتی تعدادی از این جنگجویان تسلیم شده را به عنوان پولیس محلی استخدام خواهد کرد.

وی گفت، «دروازه حکومت برای همه جنگجویانی که غلط راهنمائی شده اند باز است. بیائید، جنگ و خشونت را ترک کنید -- به صلح احترام بگذارید و در کنار مردم و خانواده های خود زندگی کنید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500