امنیت

پس از شکست داعش، باشنده گان ننگرهار برای بازسازی زندگی خود، به خانه های خود بازگشتند

گزارش از خالد زیری

باشنده گان ولسوالی اچین در ولایت ننگرهار پس از آنکه مقامات نظامی افغان اعلام کردند که شعبه افغان داعش که همچنان به شعبه خراسان داعش معروف است، در این ولایت شکست خورده است، بازگشت به خانه های شان را آغاز کرده اند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

ننگرهار -- هنگامی که داعش برای اولین بار در ولسوالی اچین در ولایت ننگرهار به وجود آمد، این گروه جنگجوی تلاش کرد تا باشنده گان را فریب دهند تا فکر کنند که به هیچ وجه آسیبی نخواهند دید.

ماهها بعد، جنگجویان کارزار وحشیانه ای را برای شکنجه و کشتار مردم ملکی آغاز کردند.

یکی از اولین اقدامات وحشیانه آنها در اوایل سال ۱۳۹۴ رخ داد، هنگامی که اعضای داعش ۱۲ نفر بزرگان قومی در اچین را دستگیر کردند و سپس با نشاندن بزرگان بر ماین های زمینی، جنگجویان آنها را منفجر کرده بزرگان را کشتند.

ملک کمین، یکی از بزرگان قومی از ولسوالی اچین با اشاره به یک دسته قدیمی افراطی گفت، «وقتی داعش بزرگان قومی در اچین را منفجر کرد، متوجه شدیم که این خوارج بدترین نوع مردم هستند.»

این تصویر که به تاریخ ۴ قوس گرفته شده است، نیروهای امنیتی افغان را نشان می دهد که در عملیاتی علیه جنگجویان داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار شرکت می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۴ قوس گرفته شده است، نیروهای امنیتی افغان را نشان می دهد که در عملیاتی علیه جنگجویان داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار شرکت می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این تصویر مشاهده می شود که، مقامات محلی در ولایت ننگرهار جنگجویان تسلیم شده داعش را به تاریخ ۴ قوس در جلال آباد به رسانه ها ارائه می کنند. [خالد زیری]

در این تصویر مشاهده می شود که، مقامات محلی در ولایت ننگرهار جنگجویان تسلیم شده داعش را به تاریخ ۴ قوس در جلال آباد به رسانه ها ارائه می کنند. [خالد زیری]

در این تصویر دیده می شود که، پرسونل امنیتی افغان، جنگجویان دستگیرشده طالب و داعش را طی عملیاتی به تاریخ ۹ میزان در ولایت ننگرهار انتقال می دهند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، پرسونل امنیتی افغان، جنگجویان دستگیرشده طالب و داعش را طی عملیاتی به تاریخ ۹ میزان در ولایت ننگرهار انتقال می دهند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

وی گفت، «از آن روز به بعد، داعش شروع به سربریدن مردم محلی کرد و بدترین جنایات را مرتکب شد.»

وی گفت، «در میان جنگجویان داعش بسیاری از باشنده گان دره تیراه و اورکزی در پاکستان حضور داشتند. بعضی از خانواده ها قبلاً به منطقه آمده بودند و مردم محلی آنها را در اچین و ولسوالی های دیگر پناه می دادند.»

کمین گفت، «در آن زمان، این خانواده های پاکستانی می گفتند که بالای آنها ظلم شده است [در آن طرف مرز پاکستان] و از مردم سرپناه خواستند. ما نمی دانستیم که این مهمان ها روزی ما را می کشند و ما را از خانه های ما بیرون می کنند.»

کارزار خشونت بار داعش در این منطقه عصبانیت باشنده گان محلی را برانگیخت که به همراه نیروهای امنیتی سرانجام تلاش های خود را برای اخراج جنگجویان از این منطقه آغاز کردند.

محمد رفیق، یک عضو نیروهای خیزش مردمی در منطقه پیخه ولسوالی اچین گفت، «در ابتدا، جنگجویان داعش به ما می گفتند که همه مرتد هستیم و کشتن ما مشروع است. هنگامی که آنها شروع به کشتار کردند، ما ناراحت شدیم و علیه آنها قیام نمودیم.»

وی با یادآوری از دشمن قبلی که خیزش مردمی مغلوب کرده بود گفت، «وقتی ما برای اولین بار جنگ علیه طالبان را شروع کردیم، مردم ملکی فکر می کردند که آنها نیز بسیار قوی و شکست دادن آنها سخت است. هنگامی که ما سنجش خود را کردیم، ما توانستیم داعش را نابود کنیم.»

در عین زمان، نیروهای امنیتی افغان تلاش های خود را برای از بین بردن داعش از اچین و کشور به طور کلی انجام دادند.

حدود یک و نیم سال پیش، نیروهای دولتی منطقه شدل بازار ولسوالی اچین را که داعش تحت کنترل خود داشت، تصرف کردند. اکنون، باشنده گان محلی زندگی عادی خود را از سر گرفته اند و بازار دوباره رونق می گیرد.

یک دوکاندار فروشگاه در شدل بازار که به شرط ابهام هوئت صحبت می کرد، گفت، «وقتی جنگجویان داعش پنج سال پیش به اینجا آمدند، آنها این مناطق را تصرف کردند و این بازار را ویران کردند. ما برای فرار از داعش به جلال آباد نقل مکان کرده بودیم، اما اکنون ما برگشته ایم و شدل بازار در حال رونق است. ما زندگی عادی داریم.»

اخراج کردن داعش

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار حکایت کرد که چگونه حکومت و باشنده گان محلی اخیراً این جنگجویان را از منطقه اخراج کردند.

میاخیل به تاریخ ۱۴ قوس به خبرنگاران گفت، «همه این مناطق تحت کنترل داعش بودند.»

وی طی مراسمی که برای تسلیمی ده ها تن از جنگجویان داعش برگزار شده بود، صحبت های خود را در مقر ریاست امنیت ملی ننگرهار اظهار داشت.

وی گفت، «آنها خانه های [مردم ملکی] را اشغال کرده بودند، و وقتی در حال سقوط بودند، ماین های زمینی را در آن خانه ها نشاندند تا تلفات به مردم ملکی و نیروهای امنیتی وارد شود. اما ما همه چیز را واقعاً خوب مدیریت کردیم. ما همه ماین ها را خنثی کردیم.»

میاخیل گفت، «ما در ننگرهار داعش را شکست دادیم و اکنون هیچ جنگجوی داعش در ولسوالی اچین وجود ندارد. ما توانستیم داعش را شکست دهیم زیرا نیروهای خیزش مردمی و نیروهای امنیتی به طور مشترک حمله بالای پایگاه های داعش را انجام دادند. عملیات ما با کشتن جنگجویان داعش تمام شد و بقیه را وادار به تسلیم کرد.»

میاخیل گفت، علاوه بر این، نیروهای مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو، «ما را یاری کردند و از برکت تلاشهای مشترک ما، حدود ۴۰۰ نفر جنگجوی داعش به همراه صدها نفر از زنان و فرزندانشان در دو ماه گذشته تسلیم دولت شدند. آنها گزینه دیگری نداشتند.»

برید جنرال محمد کریم نیازی، فرمانده غوند ۴ اردوی ملی افغان در ننگرهار، به تاریخ ۹ قوس در ولسوالی اچین به خبرنگاران گفت، «ما داعش را در مامنددره نیز نابود کردیم.»

وی گفت، «این دره یک پایگاه مهم در آنجا بود که داعش دارای مراکز آموزشی بود. ما تمام این دره را تحت کنترل خود قرار دادیم و پوسته های تلاشی نیروهای خیزش مردمی را در آنجا مستقر کردیم.»

وی گفت، «باشنده گان در مناطق فوقانی نیز به زندگی عادی خود بازگشتند و آنها خوشحال هستند.»

غلام فاروق، یک باشنده منطقه اسدخیل در این ولسوالی گفت، مردم ملکی از سه ماه گذشته بدینسو از زندگی صلح آمیز لذت می برند.

وی گفت، «داعش همه خانه های ما را اشغال کرده بود. آنها پایگاه های خود را در اینجا داشتند. آنها خانه های ما را ویران کردند، اما ما خوشحالیم که این گروه از بین رفته است. ما به خانه برگشتیم. ما دیوارهای ویران شده خانه های خود را بازسازی کرده و در اینجا شروع به زندگی دوباره کردیم.»

حکومت به افراد محلی آسیب دیده کمک می کند

فاروق گفت، «ما از حکومت بخاطر بازپس گیری این مناطق و فراهم نمودن فرصتی برای زندگی دوباره ما در اینجا تشکر می کنیم.»

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفت، حکومت محلی در تلاش است تا برای فراهم کردن مساعدت به باشنده گانی كه همه چیز به شمول خانه های خود را در جریان درگیری چهار ساله با داعش از دست داده اند یک برنامه را راه اندازی کند.

وی گفت، «داعش نابود شده است، اما هزاران خانه را در ولسوالی های اچین، هسکه مینه، کوت، نازیان، پچیراگام و خوگیانی ویران کرده است.»

خوگیانی گفت، «ما در حال کار بر روی برنامه ای برای بازسازی خانه ها، کانال ها، بندها و مکاتب آنها هستیم. بسیاری از خانواده ها به روستاهای خود بازگشته اند. ما در تلاش هستیم تا به این خانواده ها کمک کنیم تا خانه های خود را احیاء کنند و زندگی خود را از سر بگیرند.»

وی افزود، «ما کارهای زیادی انجام داده ایم. ما بعد از اینکه داعش این مناطق را ترک کرد، امکاناتی را در اختیار باشنده گان محلی فراهم کرده ایم.»

«پوسته های پولیس ملی و محلی و همچنان نیروهای خیزش مردمی [در سراسر این ولسوالی] تأسیس شده است تا داعش دوباره نتواند در آن مناطق ظهور کند، و ما این تلاش ها را ادامه خواهیم داد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500