امنیت

افغانها رهبران طالبان را بخاطر مخالفت با خواسته ها برای آتش بس محکوم کردند

گزارش از سلیمان

این عکس که به تاریخ ۷ قوس گرفته شده، یک پسر افغان را نشان میدهد که بالای یک خرابه ای تانگ دوران شوروی در دامنه های کابل بازی می کند. [نورالله شیرزاده/ ای اف پی]

این عکس که به تاریخ ۷ قوس گرفته شده، یک پسر افغان را نشان میدهد که بالای یک خرابه ای تانگ دوران شوروی در دامنه های کابل بازی می کند. [نورالله شیرزاده/ ای اف پی]

کابل -- پس از پخش و نشر گزارشها مبنی بر یک توافق احتمالی صلح، افغانها، طالبان را بعد از آنکه این گروه جنگجو به روز دوشنبه (۹ جدی) هرگونه توافق روی آتش بس را در افغانستان رد کردند، محکوم می کنند.

گزارش ها از سوی رسانه های متعدد حاکی از آن بود که این گروه در آستانه ای اعلام یک نوع آتش بس موقت اند.

لیلا سخی زاده ۲۷ ساله که یک باشنده شهر کابل و محصل یک پوهنتون خصوصی است گفت، «همه افغانها -- مرد و زن-- از جنگ خسته شده اند و تشنه صلح اند.»

وی گفت، «حتی جنگجویان طالب و خانواده های شان از جنگ خسته شده اند و خواستار صلح هستند. و اکنون که یک طرف جنگ جداً قصد دارد تا جنگ را پایان دهد و صلح کند، طالبان باید یک آتش بس را اعلام کنند. من مطمئن هستم که این کار زمینه را برای یک صلح پایدار مساعد خواهد ساخت.»

سخی زاده گفت، «بدون یک آتش بس گفتگوهای صلح کدام نتیجه در قبال نخواهند داشت. اگر طالبان میخواهند که این خونریزی و کشتار مردم بی گناه ملکی را متوقف سازند، آنها باید یک آتش بس را اعلان کنند تا به یک حل و فصل صلح دست یابند.»

وی گفت، «تاریخ نشان داده است که جنگ راه حل نیست. یک آتش بس و گفتگوها میتوانند ما را در رسیدن به صلح پایدار کمک کنند.»

علی اکبر ۲۳ ساله که یک باشنده کابل و یک دوکاندار در خیرخانه مینه، در نزدیکی شهر کابل است گفت، «ما به یک صلح واقعی زمانی دست خواهیم یافت که طالبان یک آتش بس را که جنگ را متوقف بسازد اعلان کنند.»

وی گفت، «طالبان با انجام خشونت نتوانستند که اهداف شان را بدست بیاورند. من از آنها میخواهم که به یک آتش بس توافق کنند و خواسته های شان را در میز مذاکره مطرح بسازند.»

یک قدم بسوی صلح

تحلیلگران و قانونگذاران می گویند، نبود یک آتش بس، گفتگوهای صلح را در گذشته متوقف ساخته اند.

صفت الله صافی، یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر کابل گفت، «در مرحله نخست طالبان باید یک آتش بس را برای اعتماد سازی اعلان کنند زیرا این کار گفتگوها را با همه طرف های درگیر جنگ تسهیل می کند. یک آتش بس به تقویت و ایجاد گفتگوهای که در گذشته آغاز شده اند کمک خواهد کرد »

او گفت، «آتش بس به نفع همه طرفهای درگیر جنگ است. رسیدن به یک آتش بس ضروری است چون این کار گفتگوهای صلح را تسریع می کند و کمک می نمایند تا یک نتیجه مثمر بدست بیایند.»

وی گفت، «برعلاوه ای خواسته های مردم ملکی، یک منطق آشکار در اعلان یک آتش بس قبل از آغاز مذاکرات وجود دارد. گفتگوهای صلح ۱۰ ماهه بخاطر متوقف شدند که توافق روی یک آتش بس صورت نگرفته بود و اگر یک آتش بس اعلان نشود، مذاکرات صلح یکبار دیگر به بن بست مواجه خواهند شد.»

عبدالستار حسینی نماینده ولایت فراه در ولسی جرگه گفت، «اگر یک آتش بس حتی برای یک روز هم رعایت شود، جان دهها افغان نجات داده خواهد شد. اگر طالبان افغان هستند و اگر آنها اولاد این کشور هستند، آنها باید به یک آتش بس توافق کنند.»

حسینی گفت، «طرفهای درگیر جنگ بخاطر رسیدن به صلح شرایط منطقی را مطرح کردند. نخست آنها میخواهند روی یک آتش بس توافق کنند، سپس زندانیان را تبادله کنند و بعداً گفتگوها را آغاز نمایند تا به یک حل و فصل صلح دست یابند.»

وی گفت، «اگر یک آتش بس صورت نگیرد، مذاکرات صلح بی معنی خواهد بود. یک آتش بس همچنان اراده طرفهای درگیر جنگ در قبال صلح را نشان میدهد.»

داود کلکانی عضو پیشین ولسی جرگه از ولایت کابل گفت، «یک آتش بس آغاز رسیدن به یک حل و فصل صلح است و این یگانه گذینه برای پایان دادن به جنگ و تامین کردن صلح است.»

کلکانی گفت، «طالبان برای چندین سال جنگیدند-- افغان های بی گناه را کشتند و خود شان تلفات سنگینی را متقبل شدند. اما آنها نتوانستند به اهداف شان نایل بیایند. اکنون وقت آن است تا آنها به یک آتش بس توافق کنند و مسایل شان را با حکومت و ایالات متحده از طریق یک دیالوگ حل بسازند.»

وی گفت، «اگر یک آتش بس دایمی صورت نگیرد، گفتگوهای صلح ناکام خواهند شد و این مذاکرات یکبار دیگر بدون یک نتیجه پایان می یابند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما از طالبان میخواهم که هر چه عاجل به خواسته های مردم پاسخ مثبت بدهند و یک آتش بس را اعلان کنند. طالبان نمیتوانند که از طریق جنگ برنده شوند، از این جهت آنها ناگزیر هستند که با حکومت افغانستان بنشینند و خواسته های شان را برای تشکیل یک حکومت در میز مذاکره مطرح بسازند.

پاسخ