امنیت

اجتماعات مردم در ننگرهار و هرات از طالبان خواستند تا آتش بس فوری را اعلان کنند

گزارش از خالد زیری

در حدود ۱۵۰ باشنده ولایت ننگرهار بشمول عالمان دین به تاریخ ۱۷ اسد در شهر جلال آباد گردهم آمدند تا از طالبان و حکومت بخواهند که جنگ را متوقف سازند و به یک آتش بس فوری در کشور توافق کنند. [خالد زیری]

ننگرهار-- صدها عالمان دین و بزرگان قوم به تاریخ ۱۷ اسد در دو گردهمایی جداگانه در ولایت ننگرهار و هرات خواستار یک آتش بس فوری بین طالبان و حکومت افغانستان شدند.

در حدود ۱۵۰ عالمان دین و باشنده گان در یک گردهمایی در جلال آباد ولایت ننگرهار گردهم آمدند و با یک صدا خواستار صلح شدند.

مولوی حبیب الله جلال آبادی یک اشتراک کننده این گردهمایی گفت، «ما از جنگ به تنگ آمده ایم. این خشونت غیر قابل تحمل است. ما صلح میخواهیم و بیشتر از این کشتار افغانهای را نمیتوانیم بپذیریم.»

جلال آبادی علاوه کرد، «اسلام دین صلح است و هیچ کس نباید بنام دین کشته شود. ما نمیتوانیم این [خشونت] را بنام دین اسلام تحمل کنیم. هردو اعم طالبان و حکومت باید صلح کنند. ما بخاطر زنده گی کردن خلق شده ایم نه بخاطر کشته شدن.»

در حدود ۱۵۰ عالمان دین و باشنده گان ولایت ننگرهار به تاریخ ۱۷ اسد در جریان یک گردهمایی در شهر جلال آباد خواستار یک آتش بس فوری گردیدند. [خالد زیری]

در حدود ۱۵۰ عالمان دین و باشنده گان ولایت ننگرهار به تاریخ ۱۷ اسد در جریان یک گردهمایی در شهر جلال آباد خواستار یک آتش بس فوری گردیدند. [خالد زیری]

نعیم ولاړ یک سخنران این گردهمایی و رئیس انجمن انکشافی ولسوالی حصارک از گفتگوهای صلح بین ایالات متحده و طالبان ابراز خوشبینی کرد.

او در اشاره به نماینده خاص ایالات متحده برای صالحه افغانستان گفت، «ما در مورد گفتگوهای جاری صلح به رهبری زلمی خلیلزاد نماینده امریکا امیدوار هستیم.»

«ما توقع داریم که مذاکرات صلح به خوبی به پیش برود و به یک صلح دایمی پایان یابد، نه به یک صلح که برای مدت یک ماه یا چند روز دوام کند.»

اخترمحمد یک بزرگ قومی از ولسوالی هسکه مینه که در جلال آباد زنده گی میکند گفت، «ما از طالبان صلح را میخواهیم که بتواند امنیت را تضمین کند. ما نوع امنیت را می خواهیم که در آن باشنده گان تپه ها وکوه ها بتوانند در امنیت زنده گی کنند. من مدت سه سال می شود که از قریه خود دور هستم و اینجا یک خانه کرایه کرده ام.»

«من در قریه خود ۲۰ جریب (۵ هکتار) زمین زراعتی و یک خانه کلان دارم اما زنده گی ام توسط جنگ متاثر شده است. اگر صلح بیاید قادر خواهم بود تا دوباره به خانه بروم.»

وی علاوه کرد، «اگر آتش بس صورت گیرد این یک دست آورد بزرگ خواهد بود و ما در امنیت زنده گی خواهیم کرد. ما حق زنده گی کردن را داریم.»

صلح و امنیت

درعین حال، در هرات بیش از ۵۰ عالم دین در ریاست حج و اوقاف شهر هرات گردهم آمدند و خواستار یک آتش بس فوری و پایان جنگ شدند.

آنها گفتند که جنگ در افغانستان شرعا حرام است و بالای طالبان صدا کردند تا از کشتن بیشتر مسلمانان خودداری نمایند.

امین الله اسلامیار یک عالم دین در شهر هرات گفت، «من از طرفهای درگیر میخواهم تا روی یک آتش بس توافق کنند و صلح نمایند تا اینکه هم وطنان ما بتوانند در صلح و امنیت زنده گی کنند. اسلام یک دین صلح است و خداوند صلح میخواهد.»

او گفت، صلح یگانه انتخاب است تا اینکه همه بتوانند موفق شوند و به آرزو های شان نایل بیآیند.

وی علاوه کرد، از آغازاسلام ته به حال، صلح ثابت ساخته است که یک عامل در عقب امنیت و اخوت می باشد و همیشه سکون را در کشور ها بوجود آورده اند.

اسلامیار گفت، «من منحیث یک عالم از طالبان میخواهم که به یک آتش بس توافق کنند.»

مولوی عبدالرحمان یک عالم دیگر در شهر هرات گفت، «دین اسلام با جنگ و خونریزی شدیدآ مخالف است و هرکسیکه ادعا می کند که مسلمان است باید از جنگ دست بکشد و از اوامر دین و خدا راضی باشد.»

همچنان مولوی مجیب الرحمان عثمانی عالم دیگر از شهر هرات گفت، «همه عالمان دین درنشست امروزی توافق کردند که صلح دایمی و یک آتش بس باید در کشور اعلان گردد تا از خونریزی بیشتر جلوگیری شود.»

وی افزود، «دین اسلام به مسلمانان امر کرده است تا در صلح زنده گی کنند و هچگاه در جنگ و عداوت درگیر نشوند. طرفهای درگیر باید صلح را اولویت دهند و از اوامر خداوند اطاعت نمایند و بیشتر از این سلاحها را در برابر یک دیگر استعمال نکنند.»

[عمر از هرات در تهیه کردن این گزارش کمک کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500