دیپلماسی

بیش از ۱۳۰۰ عالم دینی و شاگردان برای صلح در جلال آباد گردهم آمدند

گزارش از خالد زیری

بیش از ۱۳۰۰ عالم دینی و شاگردان مدارس به تاریخ ۱۵ عقرب در استدیوم شیرزی در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار گردهم آمدند تا حمایت خود از روند صلح را اعلام کنند و از جنگجویان بخواهند که با آتش بس موافقت کنند. [دفتر والی ننگرهار]

بیش از ۱۳۰۰ عالم دینی و شاگردان مدارس به تاریخ ۱۵ عقرب در استدیوم شیرزی در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار گردهم آمدند تا حمایت خود از روند صلح را اعلام کنند و از جنگجویان بخواهند که با آتش بس موافقت کنند. [دفتر والی ننگرهار]

جلال آباد -- بیش از ۱۳۰۰ عالم دینی و شاگردان مدارس در استدیوم شیرزی در شهر جلال آباد گردهم آمدند تا حمایت خود از روند جاری صلح را اعلام کنند و از طرف های درگیر بخواهند که در مورد آتش بس توافق کنند.

اکثریت اشتراک کنندگان علمای دینی و امامان از مناطق روستایی ولایت ننگرهار بودند.

مولوی ضیاءالرحمان الله‌ یار از ولایت کنر هنگام سخنرانی در این گردهمایی به تاریخ ۱۵ عقرب گفت، «مردم دیگر نمی توانند این جنگ را تحمل کنند. حکومت و طالبان باید مذاکرات صلح را سرعت بخشیده و برای رسیدن به یک توافق صلح آمیز اقدامات مفید را انجام دهند.»

الله یار گفت، آتش بس برای ادامه مذاکرات بین الافغانی بسیار مهم است.

ده ها نفر از زنان به شمول علمای دینی به تاریخ ۱۵ عقرب در گردهمایی برای صلح در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار، اشتراک کردند. [دفتر والی ننگرهار]

ده ها نفر از زنان به شمول علمای دینی به تاریخ ۱۵ عقرب در گردهمایی برای صلح در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار، اشتراک کردند. [دفتر والی ننگرهار]

وی گفت، «هم اکنون در ولایات جنگ ادامه دارد. طالبان ادعا می کنند که می خواهند ضمن ادامه به خشونت صلح کنند. این راه حل نیست.»

وی گفت، «طالبان نخست باید با آتش بس موافقت کنند و سپس در مورد صلح پایدار صحبت کنند. این جنگ برای ما علمای دینی قابل قبول نیست. طالبان این جنگ برادرکشی را آغاز کرده اند.»

سید باهر یک عالم دینی به اشتراک کنندگان در این گردهمایی گفت، «رهبران طالبان در قطر نشسته اند و در مورد صلح صحبت می کنند در حالیکه به جنگجویان خود دستور می دهند که خشونت [در افغانستان] را افزایش دهند. این چه نوع صلح و دین است؟ این قابل قبول نیست.»

حملات بر مراکز آموزشی با اسلام مغایرت دارند

علمای دینی همچنان حملات اخیر بر مراکز آموزشی در کابل را محکوم کردند و گفتند که این حملات آموزه های اسلامی را نقض می کند.

فخریه یک عالم دینی زن که در این گردهمایی اشتراک کرده بود به رسانه ها گفت، «ما می خواهیم که شهرهای ما امن باشند، تا افغان ها بتوانند به مکاتب و مدارس بروند، جنگ پایان یابد و هر کس بتوانند هر طور که دوست دارد زندگی و کار کند.»

وی گفت، «اگر به کشورهای همسایه نگاه کنیم، در آنجا هیچ برادرکشی وجود ندارد؛ آنها نیز مسلمان هستند. اسلام دین کشتار نیست بلکه دین صلح است.»

فخریه به حمله داعش به تاریخ ۱۲عقرب بالای پوهنتون کابل اشاره کرد که باعث کشته شدن ۲۲ نفر که عمدتاً محصلین بودند، و زخمی شدن ۲۷ نفر شد.

وی گفت، «آنها در آنجا هیچ مبحث غیراسلامی را آموزش نمی دادند؛ آنها نسل جدید را برای پیشرفت افغانستان تربیت می كردند. واضح است که این جنگ به خاطر اسلام نیست.»

سید ولی الله یکی دیگر از علمای دینی در این گردهمایی گفت، «هر کسی که فهم ابتدایی از اسلام داشته باشد و نادان نباشد، مکاتب آنها را تخریب نخواهد کرد و به مراکز آموزشی حمله نخواهد کرد.»

وی گفت، «اما این کار کسانی است که از طرف سازمان های استخبارات خارجی شستشوی مغزی شده اند تا وطن خود را ویران کنند. ما باید این ذهنیت را با تدریس وطن دوستی در پوهنتون ها و مکاتب خود تغیر دهیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک وقت در کذشته ها یک ولی در یک ولایت تعدادی پل و پلچک در قریه جور کرده بود. بعدها این والی تبدیل شد و والی جدید امد و تمام وقت بد گویی او را میکرد و میگفت ! فلانی چهاردانه پلچک های خورد جورکرده که اگر درزمستان مقدار کمی سیل و خارو خاشک بیاید - پیش روی پلچک مسدود میگردد و بعدا اب از روی پل و سرک عبور میکنه و خیلی زود خراب میشود. زمانیکه والی جدید این حرف را گفت . تمام مردم کاپی رایت را شروع کردند و هرکس همین نطر را میداد که والله پل و پچک خوب ساخته نشد اینطور میشود فلان میشود چکار چکار. قبل از سخنرانی والی صاحب کسی اصلا حدس و گمان اش را نمیکرد و نمیدانست که روش ساختن پلچک چگونه است. حالا هم ما مردم فقط همین همایش ها و سمینار ها را از خارجی ها یاد گرفتیم و همه مصرف بیجا میکنیم که اخر هم بگوییم جنگ در برابر حکومت نا روا است . برادر من. طالب فتوای جهاد خود را از پاکستان و کشور های بیرونی میگیرد نه از تو. شما و حکومت اگر واقعا دلسوز این ملت هستید این حرف ها را به دستور و هدایت وزارت حج و اوقاف در خطبه های نمازجمعه به سمع مردم برسانید. آیا چنین مولوی یا ملا پیدا خواهد شد که چنین سخن را در حضور مردم ازطریق منبر رسول الله بگوید؟؟؟؟ 10-20 نفر مفت یکجا میشوید ان هم بخاطریکه یک نام از خود بجا بگذارید یا کدام دست اورد نزد دولت داشته باشید این حرف ها میزنید. اصلا شما چکاره هستید که تفبیج کنید یا محکوم کنید. این محکوم کرده. صد ها سال خون ریخته شد و هرکس محکوم کرد. شما اگر دلسوز ملت هستید اگر غمخوار ملت هستید اگر خادم ملت هستید بفرمایید این فتوا ها را ازطریق مساجد در خطبه های نماز جمعه بدهید. چون اکثریت مردم به تلویزیون رادیو وانترنت دسترسی ندارند.اگر راست میگویید محض رضایی خدا اقدام کنید

پاسخ

حمله بر مراکز تحصیلی یک جنایت غیر قابل قبولی است. دولت حد اقل اشخاص یا گروه که در چند رویداد اخیر بر نهاد های آموزشی بشمول پوهنتون کابل دست داشتند باید شناسایی کرده برای مردم بگویند که که در عقب این حملات بوده و هدف آنها چه است. پس از شنایی این گروه باید علیه از بین بردن آن اقدام کند زیرا آنها برای آینده افغانستان خیلی خطرناک است. دیروز بالای پوهنتون کابل و سایر نهاد های آموزشی حمله کردند، فردا بالای یک نهاد تحصیلی دیگر حمله می کند. از این جهت دولت باید اقدامات پیشگیرانه را برای این گونه حملات داشته باشد و از طریق نهاد های کشفی این گروه را دستگیر کرده به سزای اعمالش برساند.

پاسخ