دین

علمای دینی حملات غیر اسلامی طالبان و داعش را محکوم کردند

گزارش از عمر

در این تصویر صدها نفر از علمای دینی و امامان در ولایت هرات دیده می شوند که، طی یک گردهمایی فعالیت های طالبان و داعش را غیر اسلامی خوانده و حملات مرگبار اخیر در کابل و ولایت ننگرهار را محکوم کردند. [عمر]

هرات -- صدها نفر از علمای دینی و امامان در ولایت های هرات، کنر و ننگرهار در گردهمایی های جداگانه فعالیت های طالبان و داعش را غیر اسلامی خوانده و سلسله حملات مرگبار اخیر را که توسط این دو گروه انجام شده بودند، محکوم کردند.

شورای علما در حوزه غربی به تاریخ ۲۷ ثور طی یک گردهمایی در مسجد بزرگ هرات اعلام كرد كه گروه های تروریستی مانند طالبان یک دستورالعمل دینی ندارند. در عوض، آنها برای تطبیق کردن برنامه های استخباراتی کشورهای منطقه و همسایگان، افغان ها – به شمول زنان و کودکان را می کشند.

مولوی خداداد صالح، رئیس شورای علما در حوزه غربی گفت، کشتن مردم ملکی توسط طالبان هیچ توجیه دینی ندارد.

وی گفت، «ما شورای علمای دینی در حوزه غربی به نمایندگی از تمام علمای دینی، حملات خونین اخیر، به ویژه حملات در کابل و ننگرهار را محکوم می کنیم و این اعمال را غیر اسلامی و شیطانی می دانیم.»

در تصویر دیده می شود که، بیش از ۱۰۰ نفر از علمای دینی برای محکوم کردن فعالیت های طالبان و داعش در مسجد بزرگ شهر هرات، ولایت هرات جمع می شوند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، بیش از ۱۰۰ نفر از علمای دینی برای محکوم کردن فعالیت های طالبان و داعش در مسجد بزرگ شهر هرات، ولایت هرات جمع می شوند. [عمر]

در این تصویر دیده می شود که، حدود ۳۰ عالم دینی به تاریخ ۲۵ ثور در اسد آباد، مرکز ولایت کنر جمع می شوند تا حملات اخیر در کابل و ننگرهار را محکوم کنند و از طالبان بخواهند که به روند صلح بپیوندند. [دفتر والی کنر]

در این تصویر دیده می شود که، حدود ۳۰ عالم دینی به تاریخ ۲۵ ثور در اسد آباد، مرکز ولایت کنر جمع می شوند تا حملات اخیر در کابل و ننگرهار را محکوم کنند و از طالبان بخواهند که به روند صلح بپیوندند. [دفتر والی کنر]

وی گفت، «هیچ کس نمی تواند بگوید که حملات تروریستی مجاز است زیرا این حملات نامشروع اند. کسانی که کشتار مردم بیگناه را توجیه می کنند و اقدام به انتحاری و حملات مخرب می کنند، چیزی در مورد اسلام نمی دانند، و آنها بر اساس جهل خود در کشتن افغان ها نقش دارند.»

این گردهمایی ها هفته گذشته راجع به دو حمله تروریستی بزرگ صورت گرفتند.

به تاریخ ۲۳ ثور، سه مرد مسلح شفاخانه ملی برچی در کابل را تصرف کردند و بطور سیستماتیک دست کم ۲۴ افغان را کشتند و ۱۶ نفر دیگر، به شمول نوزادان، مادران و نرسان را مجروح کردند.

هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما مقامات و تحلیلگران می گویند این قتل عام کار داعش بوده است.

در همان روز، حدود یک ساعت بعد، یک بمبگذار انتحاری داعش در مراسم جنازه یک فرمانده پولیس محلی در ولایت ننگرهار، خودش را منفجر کرد و دست کم ۲۴ نفر را کشت و ۶۸ نفر دیگر را زخمی کرد.

به تاریخ ۲۲ ثور، چهار بمب کنار جاده ای در ظرف کمتر از ۹۰ دقیقه، در کابل منفجر شدند و چهار فرد ملکی به شمول یک کودک را زخمی کردند. داعش مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفت.

این انفجارها در ناحیه ۱۷ پایتخت رخ دادند، منطقه ای که اخیراً سازمان استخباراتی افغانستان، یک مرکز مشترک داعش - حقانی را که متهم به انجام دادن چندین حمله بود، نابود کرد.

به گفته مقامات افغان، به تعقیب این حوادث، به تاریخ ۲۵ ثور، یک حمله انتحاری دیگر که مسؤلیت آنرا طالبان به عهده گرفتند،یک پایگاه اردوی ملی افغان در ولایت پکتیا را هدف قرار داد. در این انفجار دست کم ۵ فرد ملکی کشته شدند و ۲۴ نفر دیگر زخم برداشتند.

'مسلمانان نیستند'

مولوی مجیب الرحمان انصاری، امام مسجد جامع گاذرگاه در شهر هرات گفت، کسانی که در کشتن افراد بی گناه مانند زنان و کودکان دست دارند، مسلمان نیستند.

وی گفت، «حمله بی رحمانه بر یک شفاخانه در کابل که توسط انسان های وحشی انجام شده است غیر اسلامی و غیرانسانی بوده است. ما این حمله را که منجر به کشته شدن زنان و نوزادان شد، با شدیدترین الفاظ محکوم می کنیم.»

وی گفت، «حملات تروریستی، به ویژه حمله ایکه در یک مراسم جنازه در ولایت ننگرهار انجام شد و ده ها نفر مسلمان به شهادت رسیده و زخمی شدند، نمایانگر ماهیت وحشیانه گروه های تروریستی است. مجازات سختی از جانب خداوند (ج) در انتظار عاملین این حمله است.»

مولوی عبدالغنی جمشیدی، معاون ریاست ارشاد، حج و اوقاف هرات گفت، «حملات طالبان بر شفاخانه ها، گردهمایی های مردم ملکی و مساجد نشان می دهد که آنها جاهل هستند و [اعمال آنها] نامشروع است.»

وی گفت، «انجام دادن حملات انتحاری و بمب گذاری علیه مسلمانان ممنوع است. اسلام حملات تروریستی را به ویژه حملاتی که در این ماه رمضان در کشور رخ داده است، ممنوع و محکوم می کند.»

وی گفت، «حملات انتحاری در اسلام غلط و ممنوع است، و کسانی که چنین حملاتی را انجام می دهند، دیگر جزئی از اسلام نیستند؛ آنها در قبال این اعمال فجیع و نامشروع خود در برابر خدا (ج) پاسخگو خواهند بود.»

مولوی عبدالولی سلیم، یک عالم دینی در شهر هرات گفت، «حمله به مردم ملکی، به ویژه زنان و کودکان، یک عمل غلط و ممنوع است.»

وی گفت، «هر کسی که حملات انتحاری و انفجار [بمب] را انجام دهد، در اسلام جایی ندارد. کشتن مردم ملکی بی گناه در یک مسجد یا در نماز جنازه، یک عمل غیر اسلامی و غیر انسانی است.»

صلح فرض است

علمای دینی از همه طرفین درگیری خواستند که از خشونت خودداری کنند و بلافاصله مذاکرات صلح بین الافغانی را آغاز کنند.

صالح، رئیس شورای علما در حوزه غربی گفت، «دیگر از این جنگ بس است. صلح باید به هر قیمتی به افغانستان آورده شود.»

وی با افزودن اینکه تلاش کردن به خاطر صلح، مانند نماز و روزه بر مسلمانان فرض است گفت، «از آنجا که جنگ برای افغانستان راه حلی نیست، باید صلح حاصل شود -- نوعی صلح که می تواند ارزش های ملی و اسلامی افغان ها را حفظ کند.»

وی گفت، «اگر طالبان به آخرت و خدا (ج) ایمان دارند، آنها باید صلح را بپذیرند زیرا خداوند (ج) همه را به صلح دعوت کرده است. اگر طالبان کلام خدا (ج) را قبول ندارند، ما نباید از آنها انتظار صلح را داشته باشیم.»

مولوی شجاع الدین محمدی، یک عالم دینی در ولایت غور گفت، «ما، علمای دینی، از طالبان و حکومت می خواهیم که به خاطر مردم آتش بس را اعلام کنند.»

وی گفت، «این جنگ خسارات زیادی را بالای مردم ملکی در افغانستان وارد می کند. این جنگ سیستم تعلیمی ما را تضعیف کرده است، و باعث فقر و گرسنگی شده است، و بنابراین باید این جنگ مخرب متوقف شود.»

تروریست ها 'به جهنم می روند'

در عین حال، در گردهمایی های جداگانه به تاریخ ۲۵ ثور، علمای دینی در ولایت های ننگرهار و کنر حملات تروریستی اخیر را به شدت محکوم کردند.

آنها از طالبان و گروه های دیگر خواستند که جنگ و کشتار به عنوان راهی برای دستیابی به قدرت را متوقف کنند.

مولوی حبیب الله جلال آبادی، یک عالم دینی مستقر در ننگرهار گفت، «ما این حملات را محكوم می كنیم، و ما -- همه علمای دینی در ننگرهار -- با یک صدا اعلام می كنیم كه این [با سوء استفاده از] نام اسلام قتل عام بشریت است كه مرتکبین و طراحان آن هرگز بخشیده نخواهند شد.»

مولوی عبدالغفار، یکی دیگر از علمای دینی در ننگرهار گفت، «افغانستان از ۴۱ سال بدینسو در هرج و مرج بوده است. هر گروه شورشی افغان های عادی را می کشد، فکر می کنند که با این کار وارد بهشت خواهند شد. این اتفاق نمی افتد؛ همه این قاتلین به جهنم می روند.»

وی گفت، «طالبان نخست باید آتش بس را اعلام کنند و سپس صلح برقرار کنند. اگر آنها این کار را نکنند، به این معنی است که آنها در افغانستان آرامی را نمی خواهند و آنها قاتلین انسان ها هستند.»

مولوی ضیاء الرحمان الله یار، یک عالم دینی از کنر، در یک گردهمایی که در اسدآباد برگزار شده بود گفت، «حمله بر شفاخانه ها، نوزادان و زنان مشابه با حمله بالای اسلام است که این یک جرم بزرگ است. علمای کنر این عمل را محكوم می كنند زیرا هیچ توجیهی برای انجام چنین اعمال در اسلام وجود ندارد.»

[خالد از ننگرهار در این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اینها محکومیت ها کدام دردی را دوا نمیکند به جز خرساختن مردم-علمای دینی چرا درطریق منبررسول الله اعلان نمیکنند که انتحاری حلال است یا حرام؟ چرا ازطریق مساجد جامع و خطبه های نماز جمعه شرعاً اعلام نمیکنند که ها ای مردم حق این است و حقیقت را درین جا جویا شوید. چرا حقیقت را نمیگویند؟ وعده غذایی نرم و چربی همراه چند بوتل اب معدنی که حالا رواج شده به پیش روی هر ملا مانده است - آ-سی هم به بلند سرشان فیش فیش کرده روان است . درتابستان نه گرمی احساس میکنه و درزمستان نه سردی را. ایا شما میدانید که فامیل ان سرباز اردو یا پولیس که فرزندش, یا پدرش درین عید به پهلویش نیست؟ ایا تحفه عیدانه برای اولاد های 5-6--7 ساله خانواده سربازشهید همان تابوت اش است. تو ملا و مولوی که از شکم سیرخود از محکوم میکنید اینطور نیست. تو خودت به خط اول نبرد جلو شو ما هم به دنبالت میاییم. اگر واقعا درست میگویید. چرت دین را نزنید . کسیکه دین را بوجود اورده خودش هم پاسبانی میکند. شما قبر یک ملا را پیدا کنید که کشته شده باشد؟؟؟ سراغ دارید؟ نه والله جدی میگویم؟ صدها سال میشود که جوانان را جلو کردند و کشتن وزن هایشان را به خودنکاح کردند. و هرکدام بعد از سن 115 سالگی لقب مفتی بزرگ و مرشید را کسب میکند با یک عالم کش مکش و تشریفات امروزی. وای به حال افراد فقیر وبیچاره .

پاسخ

با این محکومت کرن ها نتیجه نمی دهند. علمای افغانستان باید یک تصمیم جدی گیرند و از طالبان و حکومت بخواهند که با هم جور بیایند و صلح کنند. اگر طالبان تغییر قانون اساسی میخواهند و یا بیرق را قبول ندارند، باید علمای افغانستان بالای حکومت این تغییر را بقبولاند. بخاطریکه تغییر قانون اساسی و بیرق ارزش کشته شدن یک نفر را ندارد در حالیکه طی ۱۸ سال گذشته روزانه صد ها نفر به قتل مرسند. همین لحظه بسیاری از گروه های افغانستان بشمول ایتلاف شمال نه بیرق افغانستان را قبول دارند و نه قانون اساسی را. و اگر طالبان نظام جمهوری را قبول ندارند باید این علما بالای طالبان بقبولاند باید پنچاه فیصد حکومت از خواسته های بگذرد و پنجاه فیصد هم طالبان، باز صلح میاید. اگر این کار صورت نگیرد وضعیت وخیم تر از قبل خواهند.

پاسخ

بهتر است حکومت این عالما دین هرات و ننگرهار را با خود بگیرد و به آنها معاش معین بپردازد و از آنها حمایت كند، و به آنها وظیفه بدهد تا باشنده گان ساحات خود را در مورد جنایات ارتش و استخبارات تروريستی پاکستان و سپاه انقلاب تروریستی ایران آگاه بسازند. و به مردم بگویند که اورگان های متذکره این دو کشور به شورشیان اسلحه و پول فراهم می کنند و آنها را وامیدارند که افغان ها را بکشند و افغانستان را ویران کنند.

پاسخ