سیاست

با پایان یافتن بن بست سیاسی توسط غنی و عبدالله، امیدواری ها برای مذاکرات صلح دوباره تازه شدند

سلام تایمز و ای اف پي

در تصویر رئیس جمهور اشرف غنی (سمت راست) و عبدالله عبدالله دیده می شوند که، به تاریخ ۲۸ ثور توافقنامه تقسیم قدرت را كه عبدالله را در رأس كمسیون عالی مصالحه ملی قرار می دهد تا مذاكرات صلح آینده با طالبان را هدایت كند، امضا كردند. [کاخ ریاست جمهوری افغان (ارگ)/توییتر]

در تصویر رئیس جمهور اشرف غنی (سمت راست) و عبدالله عبدالله دیده می شوند که، به تاریخ ۲۸ ثور توافقنامه تقسیم قدرت را كه عبدالله را در رأس كمسیون عالی مصالحه ملی قرار می دهد تا مذاكرات صلح آینده با طالبان را هدایت كند، امضا كردند. [کاخ ریاست جمهوری افغان (ارگ)/توییتر]

کابل -- یک توافقنامه تقسیم قدرت که به روز یکشنبه (۲۸ ثور) توسط رئیس جمهور اشرف غنی و رقیب سیاسی وی عبدالله عبدالله به امضا رسید، به یک اختلاف چند ماهه پایان می دهد و امیدواری برای توافقنامه صلح با طالبان را تازه می کند.

این توافقنامه که بر اساس آن عبدالله مذاکرات با طالبان را رهبری خواهد کرد در حالی صورت گرفت که، افغانستان با افزایش خشونت های جنگجویانه ای دست و پنجه نرم می کند، که هفته گذشته ده ها تن را طی حملات وحشیانه کشتند.

ایالات متحده و ناتو از این توافقنامه استقبال کردند و هر دو خواستار تمرکز تازه بر مذاکرات صلح به رهبری افغان ها شدند>

صدیق صدیقی سخنگوی غنی در توییتر گفت، «داکتر عبدالله رهبری شورای عالی مصالحه ملی را به عهده خواهد گرفت و اعضای تیم وی در کابینه گنجانیده خواهند شد.»

فریدون خوزون، سخنگوی عبدالله به ای اف پی گفت، این توافقنامه تضمین می کند که گروه عبدالله ۵۰٪ از مقام های کابینه و سایر مقام های ولایتی را به دست خواهد آورد.

غنی با خاطرنشان کردن اینکه این توافقنامه بدون هیچ میانجیگری بین المللی حاصل شده است، این را یک «روز تاریخی» برای افغانستان خواند.

وی در مراسم امضا که از چینل تلویزیون دولتی پخش می شد در خطاب به عبدالله گفت، «ما این بار را به طور مشترک بر دوش خواهیم داشت و ان شاءالله، شانه های ما سبک تر خواهند بود.»

غنی گفت، «در روزهای آینده امیدواریم که با اتحاد و همکاری بتوانیم نخست راه را برای یک آتش بس و سپس برای صلح پایدار هموار کنیم.»

عبدالله گفت، این توافقنامه امضا كنندگان را برای ایجاد یک «اداره فراگیرتر، پاسخگوتر و شایسته تر» متعهد می سازد.

وی پس از امضای توافقنامه در توییتر گفت، «این به معنای اطمینان از مسیری برای صلح، بهبود حکومتداری، حفاظت از حقوق، احترام به قوانین و ارزش ها است.»

این توافقنامه غنی را متعهد می سازد تا عبدالرشید دوستم، معاون رئیس جمهور پیشین که بعداً متحد عبدالله شد را، مارشال نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، بسازد.

دوستم به دستوردادن شکنجه و تجاوزجنسی بالای یک رقیب سیاسی در سال ۱۳۹۵ می باشد. وی این اتهامات را رد می کند.

متحدین و افغانها از توافق سیاسی استقبال کردند

ایالات متحده، که از طرف حکومت افغان مذاکرات با طالبان را انجام می دهد، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح به رهبری افغان ها اکنون می تواند به سوی پیش حرکت کند.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی مایک پومپئو در اعلامیه ای گفت، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، به غنی و عبدالله گفت که «اولویت برای ایالات متحده، پایان دادن به جنگ به عنوان توافق سیاسی، باقی می ماند».

ناتو که یک مأموریت آموزشی در افغانستان را ادامه می دهد، پیام مشابهی را صادر کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اعلامیه ای گفت، «در میان همه گیر کووید-۱۹ و خشونت مداوم طالبان علیه هموطنان خود، از همیشه مهمتر است که تمام رهبران افغان متحد شوند و در جهت صلح در افغانستان، تلاش کنند.»

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم که به تعهدات خود عمل كنند، حالا خشونت را كاهش دهند، در مذاكرات بین الافغانی شركت كنند، و برای صلح پایدار و منافع همه افغان ها، مذاکرات واقعی را انجام دهند.»

باشنده گان کابل ترکیبی از امیدواری و تردید را نسبت به این توافقنامه ابراز داشتند.

راشد هاشمی، کارمند یک شرکت خصوصی به ای اف پی گفت، «اگر آنها واقعاً می خواهند برای کشور کار کنند ... آنها باید صلح واقعی را به این کشور بیاورند -- این یگانه چیزی است که اکثریت افغان ها می خواهند.»

تصاویری که توسط کاخ ریاست جمهوری به نشر رسیدند نشان می دهد که عبدالله و غنی در کنار هم برای مراسم امضاء نشسته اند.

عبدالله پیش از این به عنوان رئیس اجرایی افغانستان تحت یک توافقنامه تقسیم قدرت که پس از انتخابات ریاست جمهوری اختلاف برانگیز در سال ۱۳۹۳ صورت گرفته بود، خدمت کرده است. وی پس از پیروزی غنی در انتخابات میزان گذشته، این مقام را از دست داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

قبل از انتخابات ریس جمهوری ازطریق همین ویب سایت خبری زیبا که دقیق تاریخ انرا به یاد ندارم نظرخواهی صورت گرفت. که حکومت بعدی بین عبدالله و غنی چگونه خواهد شد. باور کنید که من همین نظر50-50 را دادم. گفتم که همین حکومت وحدت ملی است و ادامه دارد اما با یک نام دیگری. و گفته بودم که احتمال خیلی خیلی کم میرود که عبدالله ریس جمهور شود و غنی هم ریس اجراییه . که ریاست اجراییه برای غنی اصلا مورد قبول نیست و نمیپذیرد و همانطور هم شد. خر همان خر است فقط پلان اش عوض شده-- همه چیزمثل قبل است. هیچ فرقی تفاوت نیامده و نمیاید . فقط کلمه وحدت ملی را ازبین برداشتند وتغیردادند.

پاسخ

این توافق احتمالا 5 فیصدی بالای امنیت تاثیرخواهد گذاشت .شاید و احتمال میرود که همان 5 فیصد هم نباشد. چون همه چیز را منافع تعین میکند. اما نه عبدالله ,نه غنی,نه طالب برنده این جنگ است. بجز تباهی و بدبختی تمام ملت افغان تمام اقوام. به غیرازامریکا که خود را ازین معظله به نحوی بیرون کشید. این وضعیت بدترازین میشود خوبتر نه. میگویند دایه مهربانتر از مادر- خلیلزاد حالا صورت دعوا طالبان را بدست گرفته و میگوید که حملات اخیررا طالبان انجام نداده است. دفع دعوا را هم دارد. تا به دیروز طالب تروریست جهانی بود وشعار امریکایی از بوش گرفته تا اوباما این بود که هیچکاه همراه تروریست معامله و توافق سیاسی صورت نمیگیرد. بوش گفته بود که ( با عدالت را بالایش تطبیق میکنیم و یا انها را به میز عدالت میکشانیم) چکارشد سوپرپاور؟؟!! چرا امروز مدافع طالب شدید و طالب مدافع شما؟ خلیلزاد یک بوجول تولیده-- شیریا خط انداخته- اما خوب هم انداخته و خوب هم به هدف خورده. اینکه سیاسیون ما به فکر شخصی خود هستند, ملت ما در خواب بیسواد و غفلت هستند بدون شک که تیر امریکا به هدف میخورد.

پاسخ

در قدم اول: عبدالله به هدف خود نرسید و اشرف غنی را نیز مانع شد که به هدفش برسد. در قدم دوم: طالبان این هر دو را نمی گذارند که به هدفشان برسند. در قدم سوم: این دو، طالبان را نمی گذارند که به هدفشان برسند. در قدم چهارم: در افغانستان معلوم نیست که کی به کی است. آن وقت معلوم میشود که خلیلزاد چی یک بجولی تولیده در این ملک.

پاسخ

(داکتر عبدالله ، امرالله صالح و استاد عطا ) چگونه استفاده می کنند ۱۶.نگرانی مردم نسبت به آینده کشور کمتر شد ۱۷. هرچند گفته می شود رسیدن به صلح نزدیک شد اما مرا باور به این است هنوز راه دراز و دشوار صلح پیشرو است چون دید مشخص حکومتی تا حال تعیین نشده ۱۸. در حکومت مثلث ضد پاکستانی شکل گرفت (غنی، عبدالله و صالح ) ۱۹. هر دو تیم خواب و خیال تقسیم کرسی ها را از سر شروع کنند چون همه چیز درهم و برهم شد و سهم ها نصف شد ۲۰. آمدن عبدالله به بدنه حکومت بیشترین ضربه را به آقای صالح و استاد عطا رساند چون قبل از او این دو خود را نماینده تاجیک ها در حکومت می دیدند به امید تحکیم صلح درون حکومتی و صلح سر تا سری در کشور (بخش دوم)

پاسخ

در مورد توافق سیاسی دو تیم انتخاباتی می خواهم به چند مورد ذیل اشاره کنم : ۱. در قدم اول توافق صورت گرفته ضربه محکمی بر پیکر نیم پخته دموکراسی و اراده مردم زد ؛ قانون اساسی زیر پا شد و مردم نسبت به انتخابات و رای دادن بی باور تر شدند ۲. این سومین بار است که عبدالله عبدالله (یکبار کرزی صاحب و دو بار اشرف غنی)با امضای خود به رقیب انتخاباتی اش مشروعیت بخشیده ویرا مستحق قصر می سازد که این مورد پرسش بر انگیز است ۳. توافق صورت گرفته اکثرا توافق دو نفر بوده تا توافق تمام اعضای تیمی چون اعضای هر دو طرف ناراحت هستند ۴. این توافق به جنجال های انتخاباتی نقطه پایان گذاشت نه به بن بست سیاسی کشور ۵. توافق صورت گرفته ضمانت و صلاحیت اجرایی ندارد ۶. در متن توافق نامه از ناظرین یاد شده در صورتی که ناظرین از بین بروند تدابیر آن در نظر گرفته نشده ۷. امضای توافق نامه نشان داد که مذاکره از بحران جلوگیری می کند ۸. توافق نشان داد که افغانستان دیگر با یکه تازی و خود خواهی پیش نمی رود ۹. دیده شد که دموکراسی هنوز موثر نیست باید از روش های سنتی کار گرفته شود ۱۰. عبدالله از سه گزینه (خلق بحران ، کناره گیری و شریک شدن به قدرت ) گزینه سومی را انتخاب کرد ۱۱. مردم فهمیدند که هیچ یک‌از طرفین به قول شان ایستاد نیستند؛ چون نه رییس جمهور از قانون دفاع کرد و نه عبدالله از آرای پاک مردم ۱۲. بار دیگر شفاف نبودن پروسه انتخابات ثابت شد . چون در صورتی که یکی از طرفین برنده بود چرا قدرت تقسیم شد !؟ ۱۳. غنی و عبدالله خود ثابت کردند که هیچکدام برنده واقعی انتخابات نبودند ۱۴. مارشال دوستم تا فعلا برنده واقعی انتخابات است؛ چون رتبه مارشالی واپس گرفته نمی شود ۱۵. اکنون توپ در میدان جمعیتی ها است که از موجودیت سه شخص مهم (داک

پاسخ

امضای توافقنامه ظاهراً کارِ خوبی شد تا آشفتگی سیاسی موجود را تا حدودی آرام سازد اما ای کاش انتخابات صورت نمیگرفت و دوصد میلیون دالر بمصرف نمیرسید (ضایع نمیشد). مردم ما با وصفِ چالش های شدید امنیتی به پای صندوق های رای رفتند اما به رای ایشان اهانت صورت گرفت. برای چه؟ بهتر بود از همان اول باهم سازش میکردند چون به همه هویداست که هدف ایشان به قدرت رسیدن است. به هر حال، این توافق را به فال نیک گرفته امید است از روی مجبوریت و فشار های بیرونی صورت نگرفته باشد و سر انجام به توسعه سیاسی، اقتصادی و تعلیمی افغانستان تمام شود.

پاسخ