دیپلماسی

در حالی که خروج آغاز شد، ایالات متحده تلاش حکومت موازی افغان را رد کرد

ای اف پی و سلام تایمز

در تصویر مشاهده می شود که، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو (وسط) همراه با رئیس جمهور اشرف غنی (سمت راست) و عبدالله عبدالله کاندیدای حریف ریاست جمهوری افغان، به تاریخ ۱۰ حوت پیش از کنفرانس خبری در کابل وارد می شوند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر مشاهده می شود که، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو (وسط) همراه با رئیس جمهور اشرف غنی (سمت راست) و عبدالله عبدالله کاندیدای حریف ریاست جمهوری افغان، به تاریخ ۱۰ حوت پیش از کنفرانس خبری در کابل وارد می شوند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

واشنگتن -- ایالات متحده روز دوشنبه (۱۹ حوت) مراسم تحلیف عبدالله عبدالله، کاندیدای انتخابات افغان را به عنوان رئیس جمهور رقیب محکوم کرد و خواستار وحدت در کابل پیش از مذاکرات با طالبان شد.

غنی و عبدالله روز دوشنبه در مراسم رقابتی در داخل مقر قصر گسترده، به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کردند.

غنی در انتخابات میزان برنده یک دوره تازه اعلام شد، اما عبدالله ادعا کرد که تقلب صورت گرفته است.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده، در اعلامیه ای گفت، «ما با هرگونه اقدام برای ایجاد حکومت موازی و هرگونه استفاده از زور برای رفع اختلافات سیاسی به شدت مخالف هستیم.»

در این تصویر رئیس جمهور اشرف غنی و رولا غنی بانوی اول دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ حوت در کابل وارد مراسم تحلیف می شوند. [کاخ ریاست جمهوری افغان]

در این تصویر رئیس جمهور اشرف غنی و رولا غنی بانوی اول دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ حوت در کابل وارد مراسم تحلیف می شوند. [کاخ ریاست جمهوری افغان]

وی گفت، «اولویت دادن یک حکومت همه شمول و متحد افغانستان برای آینده این کشور و به ویژه برای صلح بسیار حیاتی است.»

با این وجود، پومپئو از اظهارات عبدالله و غنی استقبال کرد که تعهد به روند صلح با طالبان را ارائه کردند، زیرا ایالات متحده پس از جنگ نزدیک به دو دهه، خروج سربازان را آغاز کرد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان روز دوشنبه توییت كرد، «من وقت زیادی از هفته گذشته را صرف كردم تا کمک كنم رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس اجرائیه داکتر عبدالله در مورد حکومت همه شمول و قابل قبول همه به توافق برسند. ما به كمک خود ادامه خواهیم داد.»

پیروی از توافق

دیپلومات ها گفتند، در همین حال، ایالات متحده سه شنبه (۲۰ حوت) خواستار رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل شد تا توافقنامه واشنگتن با طالبان را که هدف از آن هموار ساختن مسیر صلح در افغانستان بود، تائید کند.

بر اساس این پیش نویس متن که توسط ای اف پی دیده شده است، شورای امنیت «از دولت جمهوری اسلامی افغانستان خواسته است تا روند صلح را پیش ببرد، به شمول اینکه در مذاکرات بین الافغانی از طریق تیم مذاکره کننده متنوع و همه شمول متشکل از رهبران سیاسی و جامعه مدنی افغان، به شمول زنان، اشتراک کند».

یک مقام ایالات متحده روز سه شنبه گفت، نیروهای امریکایی از دو پایگاه در افغانستان، به روزی که مذاکرات صلح میان کابل و طالبان با وجود خشونت گسترده و یک بحران سیاسی قرار بود آغاز شود، خروج را شروع کرده اند.

ایالات متحده تحت شرایط توافقنامه ای که در ماه حوت در دوحه امضا شد، گفته است که تمام نیروهای خارجی درظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج خواهند شد -- مشروط بر اینکه طالبان به تعهدات امنیتی خود پایبند باشند.

طبق این توافقنامه، در ابتدا قرار است ایالات متحده حضور نیروهای خود را از حدود ۱۲۰۰۰ در حال حاضر به ۸۶۰۰ تا اواخر ماه سرطان سال ۱۳۹۹ کاهش دهد، و از جمله تقریبا ۲۰ پایگاه در سراسر کشور، ۵ پایگاه خود را ببندد.

دگروال سونی لیگیت، سخنگوی نیروهای ایالات متحده-افغانستان، روز دوشنبه با اشاره به عملیات ضد تروریستی امریكایی و پشتیبانی از نیروهای افغان گفت، حتی در صورت این کاهش، نیروهای ایالات متحده «همه طرق و مقامات نظامی را برای تحقق اهداف ما حفظ می کند».

طبق شرایط توافقنامه، طالبان قرار است گروه های جنگجوی مانند گروه های داعش و القاعده را برطرف کنند و همچنان با حکومت افغان مذاکره کنند.

قرار بود مذاکرات صلح از روز سه شنبه آغاز شود اما به دلیل اختلاف درمورد آزادی زندانیان طالب -- چیزی که شورشیان آن را به عنوان پیش شرط مذاکرات تقاضا کردند اما غنی تاکنون از انجام آن امتناع ورزیده است، به تأخیر افتاد.

انتظار می رود غنی روز سه‌شنبه فرمانی را درباره این موضوع اعلام كند و جزئیات تیم مذاكره کننده را ارائه كند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چرا طالبان با ایالات متحده موافقتنامه را امضا کرد، زمانیکه آنها روزانه دهها افغان عادی بی گناه را به قتل میرسانند؟

پاسخ

مردم افغانستان چهارده سال قبل حضور نيرو هاي ايالات متحده آمريکا را به اين اميد پذيرفتند که نتيجه آن امحاي تروريسم و برگشتن صلح کامل به کشورشان باشد. اما حضور نيرو هاي خارجي تحت نام جنگ عليه تروريسم نه تنها اينکه تروريسم را ريشه کن نساخت برعکس تروريسم در اين مدت قوت بيشتر يافت. بنابراین امریکا یکجا با بیش زا چهل کشور ناتو در از بین بردن ترویسم ناکام شد و باید شکست خود را قبول کنند. و درین مدت زمانیکه امریکا و دیگر کشورها در افغانستان حضور داشت بیش از یک ملیون انسان افغان به قتل رسیدند که مسئول شان همین خارجی ها بودند. اینها اکنون باید به دنیا پاسخ بدهند که دست آورد شان به جز از کشتن در حدود یک ملیون افغان چه بوده؟

پاسخ

به عقیده من اگر ما همدیگرپذیر شویم، از جنگ و خشونت دست بکشیم، به صلح باور داشته باشیم، فداکاری و از خود گذری نماییم، امیدواری وجود دارد که پس از خروج عساکر خارجی به یک صلح پایدار میرسیم.

پاسخ

همه مردم افغانستان در این مقطع حساس باید برای شکستن تروریسم، دست‌یابی به صلح و محافظت از دست‌آوردهای دهه‌های اخیر متحد شوند و از اختلافات دست بکشند. از یک سو نیروهای امریکایی از افغانستان به در می شوند و از سوی دیگر اخلاف ها میان رهبران سیاسی و شهروندان کشور به اوج رسیده اند. از این جهت از مردم غیور خود تقاضا می کنم که وحدت ویک پارچگی خود را حفظ نمایند.

پاسخ

از یک طرف خوشحالیم که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون می شوند اما از طرف دیگر بیم داریم که یک بار دیرگ جنگ های خونین داخلی آغاز شوند و مردم افغانستان را در یک بحران وخیم قرارد دهد. بسیار دشوار است که طالبان از میان خواست‌های ایدئولوژیک خود و خواست مردم و منافع کشور افغانستان آشتی برقرار کند؛ برای افغانستان دشوار است که یک جماعت و خشونت گرا را در خود هضم کند؛ برای احزاب سیاسی وجامعه مدنی سخت است که آنان را بخشی از ساختار سیاسی بداند و آنان را در این ساختار ادغام کند؛ برای مردم عادی، قربانیان و رنج دیده‌گان هم سخت است. ابهام‌های زیادی هم وجود دارد.

پاسخ

پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان اگر صلح با طالبان به يك گفتگوى انتقادى ميان ما و طالبان بي‌انجامد و ما با استفاده از قدرت دولتى و جامعه مدنى و با استفاده از تكنيك‌هاى وسيع جهان مدرن براي مبارزه مدني با يك جريان و تفكر قرون وسطايي، بتوانيم اين گروه را در چارچوب نظام جمهورى قرار دهيم، موفقيت بزرگ تاريخى را به دست خواهيم آورد. اين پيروزي به اين معنا خواهد بود كه جامعه مدني و دولت در افغانستان از وزن و قدرت لازم براى بر قراري يك نظم مدني و كنترل خشونت برخوردار است و در آن صورت به راحتى مى توان برنامه‌هاى اجتماعي سازي اين گروه را اجرا و تطبيق كرد.

پاسخ