امنیت

موجی از خشونت و تهدیدات سرنوشت روند صلح افغانستان را مشکوک ساخته است

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر قربانیان زخمی و کشته شده پس از آن دیده می شوند که، یک بمب گذار انتحاری به تاریخ ۲۳ ثور ۱۳۹۹، مواد منفجره اش را در وسط مراسم یک جنازه در ولایت ننگرهار، افغانستان منفجر کردند، که در نتیجه دست کم ۲۴ نفر کشته شدند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

کابل -- موجی از حملات خونین که شیرخواران، نرسان و عزاداران را مورد هدف قرار دادند، و تهدیدهای تازه صادر شده توسط طالبان، در مورد سرنوشت یک روند صلح امید بخشی، سؤالات تازه ای را ایجاد می کند.

رئیس جمهور اشرف غنی پس از دو اقدام تروریستی جداگانه ای که روز سه شنبه (۲۳ ثور) جان ده ها نفر را گرفت، به نیروهای امنیتی این کشور دستور داده است تا عملیات تهاجمی علیه طالبان و سایر گروه های شورشی را از سر بگیرند.

وحید مجروح، معین وزارت صحت عامه افغانستان، به روز چهارشنبه (۲۴ ثور) گفت، در حمله بر یک شفاخانه زایمان در کابل دست کم ۲۴ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شدند.

مقامات پیش از این گفته بودند که ۱۴ نفر در حمله صبح هنگام بر شفاخانه ملی برچی به شمول نوزادان، مادران و نرسان جان باختند.

در تصویر دیده می شود که، مردان بعد از یک حمله تروریستی در یک شفاخانه زایمان در کابل به تاریخ ۲۳ ثور، جسد یک زن کشته شده را حمل می کنند. [ایس تی آر/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، مردان بعد از یک حمله تروریستی در یک شفاخانه زایمان در کابل به تاریخ ۲۳ ثور، جسد یک زن کشته شده را حمل می کنند. [ایس تی آر/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، مردان مجروح شده پس از یک حمله انتحاری بر مراسم جنازه یک فرمانده پولیس محلی در ننگرهار به تاریخ ۲۳ ثور، به شفاخانه منتقل می شوند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، مردان مجروح شده پس از یک حمله انتحاری بر مراسم جنازه یک فرمانده پولیس محلی در ننگرهار به تاریخ ۲۳ ثور، به شفاخانه منتقل می شوند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

به گفته عطاءالله خوگیانی سخنگوی ولایت ننگرهار، حدود یک ساعت بعد، یک بمب گذار انتحاری در مراسم جنازه یک فرمانده پولیس محلی در ولایت ننگرهار، دست کم ۲۴ نفر را کشته و ۶۸ نفر دیگر زخمی کرد.

هیچ گروهی بلافاصله مسئولیت خونریزی شفاخانه را به عهده نگرفت، اما داعش گفت که حمله بر مراسم جنازه را این گروه انجام داده است، و قربانیان را «کافران» خوانده است.

غنی هم طالبان و هم داعش را به خاطر قتل عام مسؤل دانست.

وی در یک بیانیه تلویزیونی گفت، «امروز ما شاهد حملات تروریستی توسط گروه های طالبان و داعش بالای یک شفاخانه در کابل و مراسم جنازه در ننگرهار، و همچنان سایر حملات در این کشور بودیم.»

غنی گفت، «من به همه نیروهای امنیتی دستور می دهم که به حالت دفاعی فعال خود پایان دهند، به حالت تهاجمی بازگردند و عملیات های خود را علیه این دشمن از سر بگیرند.»

غنی گفت، از سرگیری عملیات ها برای «دفاع از کشور، محافظت از هموطنان و زیربناهای ما و دفع حملات و تهدیدات توسط طالبان و سایر گروه های تروریستی» ضروری بود.

طالبان، که از دست داشتن در حملات ۲۳ ثور انکار کردند، گفتند که این گروه برای واکنش به هر گونه حملات توسط نیروهای افغان «کاملاً آماده است».

اختیار کردن حالت تهاجمی ماه ها بعد از آن صورت می گیرد که نیروهای افغان قول داده بودند که فقط در مقابل حملات طالبان واکنش دفاعی نشان دهند، تا قبل از گفتگوهای صلح احتمالی، حسن نیت را نشان دهند.

اما طالبان پاسخی بالمثل ندادند، بجای آن، بلافاصله پس از آن که این شورشیان به تاریخ ۱۰ حوت توافقنامه ای را با مذاکره کنندگان ایالات متحده امضا کردند، موجی از خشونت را آغاز کردند.

کشتار بدون تبعیض

در اولین حمله به تاریخ ۲۳ ثور، افراد مسلح به شفاخانه ملی برچی در حالی درآمدند، که والدین شیرخواران و فرزندان خود را برای قرار ملاقات های طبی آوردند.

نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بالاخره در یک عملیات طولانی تصفیوی، این سه مهاجم را کشتند. نیروهای امنیتی که با اسلحه سنگین مجهز بودند، در حالی دیده شده بودند که شیرخواران را حمل می کردند – یکی از این شیرخواران در یک کمپل خون آلود پیچیده شده بود.

جمیله، یکی از مجروحین گفت که وی نواسه خود را برای تطبیق واکسین ها به این شفاخانه برده بود.

جمیله گفت، «ما در بیرون از شفاخانه بودیم. وقتی من می خواستم داخل بروم، آنها به من شلیک كردند و یكی از نواسه هایم كشته شد.»

این شفاخانه در منطقه ای موقعیت دارد که محل سکونت اقلیت جامعه کابل شیعه هزاره است – که یک هدف مکرر برای جنگجویان داعش می باشد.

این شفاخانه توسط سازمان بشردوستانه داکتران بدون مرز (ام اس اف) پشتیبانی می شود و تعدادی از خارجی ها در آنجا کار می کردند.

توبی لانزر، هماهنگ كننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت، «این غیرقابل باور است كه چنین عمل فجیعى، هنگامی انجام می شود كه افغانستان براثر همه گیر کووید-۱۹ متحمل خسارات می شود.»

در ننگرهار، ضابط امیر گفت، زمانی که وی برای ایستادن در صف نماز جنازه ای، که به گفته مردم محلی در آن هزاران نفر حضور داشتند، آماده می شد «من یک انفجار بزرگ را شنیدم و بعد صدها نفر را بر روی زمین دیدم».

«من حتی نمی فهمیدم چه کسی در آنجا زنده یا مرده است.»

این خشونت فقط یک روز پس از آن صورت گرفت که داعش مسئولیت انفجار چهار بمب کنار جاده ای در شمال کابل را برعهده گرفت، که چهار فرد ملکی به شمول یک کودک را زخمی ساختند.

سرنوشت نامشخص روند صلح

این آخرین خونریزی در مورد سرنوشت یک روند صلح امید بخشی که پس و پیش می رود، سؤالات تازه ای را در حالی ایجاد کرده است که افغانستان با بحران ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، این حملات را «وحشتناک» خواند و انكار طالبان از مسئولیت آن را خاطر نشان کرد.

وی در اعلامیه ای گفت، «طالبان و حکومت افغان باید همکاری کنند تا عاملین را به عدالت بکشاند.»

دگرمن توماس كامبیل، سخنگوی پنتاگون گفت، «مطابق با توافقنامه، زمانی که طالبان حمله کنند، ارتش ایالات متحده همچنان به حملات دفاعی علیه طالبان ادامه خواهد داد.»

جوزپ بورل، مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اعلامیه ای گفت، «الفاظی وجود ندارد که بتواند در مورد وحشت هایی که امروز در افغانستان شاهد آن بودیم، عدالت را برقرار کند.»

«هدف قرار دادن و کشتن مادران، اطفال نوزاد و نرسان، و همچنان خانواده های غم زده و سوگوار، اعمال شیطانی هستند و نشان دهنده درجه هولناکی از غیرانسانی بودن هستند.»

بورل خواستار این شد که عاملین به عدالت کشانده شوند و مجدداً خواستار آتش بس دائمی در افغانستان شد.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، این دو طرف را بیشتر به سمت صلح تشویق کرد.

وی در توییتر گفت، «انجام ندادن این کار، افغانستان را در معرض خطر تروریزم، بی ثباتی مداوم و مشکلات اقتصادی قرار می دهد. اکنون زمان حرکت به طرف صلح است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

انفجارات و حملات تروریستی اخیر در کشور کار طالبان نه بلکه کار داعش است. داعش در تلاش است تا گفتگو ها بین حکومت افغانستان و طالبان به نتیجه نرسند و در کشور صلح نیایند. زیرا اگر طالبان با حکومت افغانستان صلح کرد و شامل حکومت شدند، باز آنها داعش را در ظرف یک هفته از افغانستان دور می کنند. طالب دشمن سر سخت داعش است و داعش از دست طالبان روزی خوبی در این کشور نداشته است. اگر طالبان در افغانستان نمی بودند حکومت نمیتوانست که به این آسانی داعش را از بین ببرند. اگر طالبان بر علیه داعش در مناطق دور دست جنگ نمی کرد، حالا داعش نه تنها برای افغانستان بلکه برای کل منطقه به ویزه برای کشور های همسایه یک خطر جدی می بود. بناءً داعش سعی دارند که بنام طالبان دست به جنایات بزنند تان حکومت همراه طالبان صلح نکنند و در این کشور جنگ ادامه داشته باشد.

پاسخ

حتی اگر آنها به این بیست نام هم بدهند، افغانها می دانند که دشمن واقعی آنها کی است. دشمن واقعی افغان ها اداره های استخباراتی و ارتش تروریست پاکستان هستند که از ۴۴ سال گذشته بدینسو افغان ها را می کشند. گروه های جهادی سابق، طالبان، داعش ... مراحل مختلف همان پروژه ای تخریب افغانستان است که پاکستان در افغانستان تطبیق می کند.

پاسخ

آنها می توانند عناصر ضد حکومت را در صورتیکه برای آنها اجازه داده شود و به شکل درست برای شان قومانده داده شود، از بین ببرند.

پاسخ