امنیت

طالبان پیشنهاد آتش بس در ماه رمضان را رد کردند و به فعالیت های خشونت آمیز خود ادامه می دهند

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر که به تاریخ ۶ حمل ۱۳۹۶ گرفته شده است، یک سرباز اردوی ملی افغان در حالی نگهبانی می کند که همراهان وی در جریان یک عملیات در ولسوالی بالا مرغاب، ولایت بادغیس یک خانه را تلاشی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۶ حمل ۱۳۹۶ گرفته شده است، یک سرباز اردوی ملی افغان در حالی نگهبانی می کند که همراهان وی در جریان یک عملیات در ولسوالی بالا مرغاب، ولایت بادغیس یک خانه را تلاشی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کابل -- طالبان درخواست حکومت برای آتش بس در ماه رمضان را رد کردند درحالی که آنها حملات خود را بالای نیروهای دولتی شدت بخشیده اند.

رئیس جمهور اشرف غنی از این جنگجویان خواست تا بخاطر این ماه مبارکی که جمعه (۵ ثور) آغاز شد، اسلحه خود را کنار بگذارند، این درحالی است که این کشور با فاجعه رو به رشد ویروس کرونا مجادله می کند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، در اواخر روز پنج شنبه (۴ حمل) در توییتی این پیشنهاد حکومت را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به اختلافات درباره روند احتمالی صلح و تبادله تأخیرشده زندانیان را دلایل ادامه جنگ دانست.

شاهین ضمن متهم کردن حکومت به درخطرانداختن زندگی زندانیان در جریان این شیوع نوشت، «درخواست آتش بس منطقی و قناعت بخش نیست».

طبق توافقنامه مهم در اواخر سال گذشته بین طالبان و ایالات متحده، قرار بود که تاکنون حکومت افغان و این شورشیان تبادله زندانیان را به پایان می رسانیدند و مذاکراتی را برای دستیابی به آتش بس کامل آغاز می کردند.

اگرچه حکومت افغانستان آزادی زندانیان طالبان را آغاز کرده است، اما این جنگجویان مردم ملکی ای را آزاد کرده اند که اشتباهاً به عنوان پرسونل امنیتی شناسایی کرده بودند.

شورای امنیت ملی در توییتی به روز جمعه گفت، «حکومت ۵۵۰ زندانی طالبان از ۱۸ ولایت را تحت فرمان مؤرخ ۲۱ حوت ریاست جمهوری، آزاد کرده است.»

در این توییت آمده است، «براساس این فرمان، رهایی ها در زندان های دیگر ادامه خواهد یافت تا در مجموع ۱۵۰۰ زندانی به عنوان بخشی از تلاش های ما برای پیشبرد صلح و مبارزه با #کووید-۱۹ آزاد شوند.

خشونت تازه

مخالفت طالبان با آتش بس پس از آن صورت می گیرد كه ده ها تن از پرسونل امنیتی افغان طی یک موج تازه خشونت که توسط این شورشیان در این هفته آغاز شد، كشته شدند.

مقامات محلی گفتند، روز پنجشنبه، دست کم ۱۳ عضو نیروهای خیزش مردمی در حمله طالبان در حومه شهر قلعه نو ولایت بادغیس کشته شدند.

طی یک سلسله حملات در سه ولایت که مقامات افغان به طالبان نسبت داده اند، دست کم ۲۳ نفر از اعضای نیروهای امنیتی افغان و ۹ فرد ملکی به تاریخ ۳۱ حمل، کشته شدند.

این حمله به تعقیب یک حمله وحشیانه طالبان به تاریخ ۱۹ حمل رخ داد، هنگامی که این گروه هفت عضو یک خانواده را در ولسوالی شولگره، ولایت بلخ ربوده و سپس کشت.

این نوع حملات و اقدامات دیگر جنگجویان این سؤال را ایجاد کرده است که آیا طالبان واقعاً علاقمند به اشتراک در مذاکرات هستند یا خیر.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روزه ماه عبادت و حرمت است که تمام مسلمان‌ها به الله رجوع میکنند‌. با در نظرداشت به این اصل اسلامی از تمام جناح ها خواهش می کنیم که از تشدد و خون ریزی دست بکشند و اتش بس کنند که این به نفع تمام ملت است.

پاسخ

این اعلام آتش بس از طرف رئیس جمهور اشرف غنی نه تنها بی معنی است بلکه مردم و نیروهای امنیتی را بیش ‌تر در معرض خطر قرار می‌دهد. امیدواریم این تصمیم اشتباه باعث سقوط بیش ‌تر ولایات و ولسوالی‌ها به دست تروریستان نشود. آتش بس آن است که تروریستان طالب از حملات تهاجمی دست بردارند. و آنها نیز آن را رعایت کنند. آتش بس یکطرفه هیچ معنا ندارد.

پاسخ

با این موقف ضعیف حکومت افغانستان میخواهد که به گروه طالبان امتیاز دهد. من به صلح می‌اندیشم و آن آرزویی‌ست که با آن بزرگ شده‌ام، اما طرف‌ دار امتیاز دهی به گروه‌های تروریستی و خونخواری که به نام اسلام هر روز در پاسخ به درخواست صلح حکومت افغانستان، جان مردم این کشور را می‌گیرند، نیستم. حکومت پس از این نبا ید به طالبان درخواست صلح دهد. هر زمانیکه حکومت به طالبان درخواست صلح را پیش کردند، از سوی این گروه رد گردیده است. حکومت نیز باید بر علیه این گروه حملات اش را تشدید کند. تا زمانیکه این گروه تحت فشار نظامی قرار نگیرند، این گروه تن به آتش بس و صلح نخواهند گذاشت. آنها خود را وارث اصلی افغانستان میدانند و همیشه می گویند که ما امریکا را شکست دادیم. اگر این گروه واقعاً امریکا را شکست داده و وارث اصلی این خاک هستند، پس حکومت باید قدرت را برای این گروه تسلیم کند. و اگر نیستند بعداً در برابر این گروه یک تصمیم قاطع اتخاذ نماید.

پاسخ

مرگ بر طالبان خونخوار. دولت ما در این ماه مباه مقدس با طالبان آتش بس اعلان کرد، طالبان این مساله را مضحک خوانده، ملت این سرزمین را هر روز می‌کشند. پرسش اصلی اینجاست که طالب و داعش و سایر شبکه‌های تروریستی از هم چه فرق دارد؟ چرا همیشه برای طالبان از سوی زمامداران حکومت امتیاز ویژه داده می‌شود؟ با طالبان نیز باید مثل گروه داعش برخورد شود.

پاسخ