امنیت

طالبان برای مذاکرات صلح با حکومت افغان زمان مشروط را پیشنهاد کردند

ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، محمد نبی عمری، یک عضو گروه طالبان که قبلاً در گوانتانامو زندانی بود (سمت چپ در وسط)، شیرمحمد عباس استانکزی مذاکره کننده طالبان (سمت راست در وسط) و مولوی عبدالحق وثیق معاون پیشین استخبارات طالبان (سمت راست)، با یک عضو دیگر گروه طالبان به تاریخ ۱۷ سرطان ۱۳۹۸ در جریان روز دوم مذاکرات بین الافغانی در دوحه، پایتخت قطر، راه می روند. [کریم جعفر/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، محمد نبی عمری، یک عضو گروه طالبان که قبلاً در گوانتانامو زندانی بود (سمت چپ در وسط)، شیرمحمد عباس استانکزی مذاکره کننده طالبان (سمت راست در وسط) و مولوی عبدالحق وثیق معاون پیشین استخبارات طالبان (سمت راست)، با یک عضو دیگر گروه طالبان به تاریخ ۱۷ سرطان ۱۳۹۸ در جریان روز دوم مذاکرات بین الافغانی در دوحه، پایتخت قطر، راه می روند. [کریم جعفر/ای اف پی]

کابل -- شورشیان به روز پنجشنبه (۲ اسد) گفتند، طالبان آماده اند تا مذاکرات صلح را با حکومت افغان در ماه آینده پس از رخصتی عید الاضحی برگزار کنند، به شرط آن که طرفین تبادله زندانیان خود را تکمیل کنند.

از زمانی که طرفین جنگ، مهلت ۲۰ حوت برای شروع مذاکرات را از دست دادند تاکنون، این پیشنهاد مشروط اولین موردی است که کدام یک از طرفین زمانی را برای مذاکرات ارائه کرده است.

این پیشرفت در شرایطی صورت می گیرد که در سراسر کشور خشونت افزایش یافته است.

سهیل شاهین سخنگوی سیاسی طالبان در توییتر گفت، طالبان «احتمالاً... آماده هستند تا بلافاصله پس از عید مذاکرات بین الافغانی را در صورتی آغاز کنند که روند آزادی زندانیان تکمیل شده باشد.

وی افزود، به شرطی که کابل تمام زندانیان شورشی را «طبق فهرستی که ما قبلاً به مقامات سپرده ایم» آزاد کند، طالبان آماده هستند تا زندانیان نیروهای امنیتی افغان را که در بازداشت خود دارند آزاد کنند.

مسئله تبادله زندانیان، که تحت حمایت توافقنامه بین ایالات متحده و طالبان بر آن توافق شده بود، پیش از مذاکرات صلح به عنوان یک نکته مهم ثابت شده است.

حکومت افغان باید ۵۰۰۰ جنگجویان طالبان را آزاد کند، در حالیکه شورشیان تعهد کرده اند تا ۱۰۰۰ نفر از منسوبین امنیتی افغان را که در بازداشت خود دارند، آزاد کنند.

تاکنون، کابل حدود ۴۴۰۰ اسیران طالبان را آزاد کرده است. جنگجویان می گویند که آنها ۸۶۴ زندانیان حکومت را آزاد کرده اند.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت، چند تن از زندانیان آزاد شده طالبان جنگجویان خطرناک بودند كه بلافاصله به میدان جنگ برگشتند.

وی در توییتر گفت، «طالبان... باید به تعهدات خود مبنی بر جلوگیری از برگشت زندانیان آزاد شده به خشونت، پایبند باشند.»

وی بزودی پس از توییت شاهین گفت، «خشونت را متوقف کنید؛ در اسرع وقت برای مذاکرات بین الافغانی آماده شوید.»

خشونت مداوم

در میان این پیشرفت در زمینه تبادله زندانیان، سطح خشونت در افغانستان افزایش یافته است، با اینکه طالبان حملات تقریباً روزانه را علیه نیروهای امنیتی انجام می دهند.

وزارت دفاع گفت، در یک حادثه در ولایت ننگرهار به روز چهارشنبه (۱ اسد)، دست کم ۳۱ جنگجویان طالب در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند.

در یک سلسله توییت ها، مأموریت همکاری سازمان ملل متحد در افغانستان، از یک «دوره افزایش خشونت» هشدار داد، و دیبورا لیونس، رئیس این مأموریت خواستار آتش بس در جشنواره عید شد.

طالبان طی یک جشنواره قبلی به مناسبت پایان ماه رمضان در ماه ثور، یک آتش بس سه روزه را اعلام کردند که در طول این جنگ فقط دومین آتش بس رسمی بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این خواست ما است

پاسخ

در این روزها اجساد دهها جنگجوی پاکستانی از افغانستان به پاکستان انتقال داده می شوند. اما ملل متحد امروز در یک گزارش گفت که دهشت افگنی از افغانستان به پاکستان صادر می شود. به انصاف جامعه جهانی چه شده است؟ کجاست انسانیت و عدالت؟ پاکستان از روز تاسیس اش تا به حال در کشور ما خودسرانه و بی رحمانه مداخه می کند. آنها کشور ما را ویران کرد، آنها زیربناهای ما را از بین برد و کادرهای ما را کشتند، اما حس عدالتخواهی و بشری جهان بلند نشد و آنها هیچگاهی این مستعمره ای انگلیس را حتی یکبار هم مقصر ندانستند. به همین خاطر است که پاکستانی ها این کشور را آرام نمی گذارند. جلال امرخیل در شعرش می گوید: شما سگهای دیوانه را رها کردید، در حالیکه سنگها را محکم بسته کردید او صاحب زمان، من به عدالت تو داو میزنم. ظاهر عمار

پاسخ

اگر ما به واقعیت نگاه کنیم، حکومت افغانستان به صلح زیاد علاقمندی ندارد. بعضی اوقات آنها رهایی زندانیان را به تعویق می اندازند و باز می گویند که آنها برخی از زندانیان خطرناک را رها نخواهند کرد.

پاسخ