امنیت

افغان ها خواستند که کشتار مداوم مردم ملکی بی گناه توسط طالبان پایان یابد

گزارش از عمر

در تصویر دیده می شود که، فعالان جامعه مدنی افغان، زنان، علمای دینی و باشندگان دیگر ولایت هرات به تاریخ ۱۸ سرطان در مقابل دفتر ملل متحد در ولسوالی گذره برای محکوم کردن کشتار مردم ملکی توسط طالبان، مظاهره کردند. [عمر]

هرات -- در یک گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آمده است، تقریباً ۳۰۰۰ نفر مردم ملکی در شش ماه گذشته در افغانستان کشته یا زخمی شده اند و طالبان مرتکبین اصلی این قتل عام هستند.

بر اساس این گزارش روز سه‌ شنبه (۲۴ سرطان)، در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، در مجموع ۲۹۵۷ نفر تلفات ملکی به شمول ۱۲۱۳ نفر کشته و ۱۷۴۴ نفر زخمی در ۸۸۰ حادثه جداگانه رخ داده است.

این آمار بدین معنی است که به طور اوسط روزانه ۱۶ فرد ملکی در شش ماه اول سال میلادی کشته شده اند.

در میان این تلفات ۲۹۷ نفر زن به شمول ۱۲۶ کشته و ۱۷۱ زخمی وجود داشت، در حالی که تلفات کودکان به ۶۳۰ نفر -- ۲۲۵ کشته و ۴۰۵ زخمی رسیده است.

در این تصویر دیده می شود که، یک قربانی ایکه بر اثر یک انفجار در بازار مواشی در ولسوالی سنگین زخمی شده بود، به تاریخ ۹ سرطان ۱۳۹۹، به شفاخانه ای در شهر لشکرگاه، ولایت هلمند آورده شده است. [نورمحمد/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، یک قربانی ایکه بر اثر یک انفجار در بازار مواشی در ولسوالی سنگین زخمی شده بود، به تاریخ ۹ سرطان ۱۳۹۹، به شفاخانه ای در شهر لشکرگاه، ولایت هلمند آورده شده است. [نورمحمد/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، فعالان جامعه مدنی افغان، زنان، علمای دینی و باشندگان دیگر ولایت هرات به تاریخ ۱۸ سرطان در مقابل دفتر ملل متحد در ولسوالی گذره برای محکوم کردن کشتار مردم ملکی توسط طالبان، مظاهره می کنند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، فعالان جامعه مدنی افغان، زنان، علمای دینی و باشندگان دیگر ولایت هرات به تاریخ ۱۸ سرطان در مقابل دفتر ملل متحد در ولسوالی گذره برای محکوم کردن کشتار مردم ملکی توسط طالبان، مظاهره می کنند. [عمر]

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، طالبان مسؤلیت تقریبا نصف این تلفات – ۴۸.۵٪ -- و گروه داعش مسؤلیت ۶.۳٪ تلفات را بر عهده داشت.

مرتکبین نامعلوم برای ۲۶.۷٪ تلفات مجموعی مسؤل بودند، در حالی که نیروهای دولتی و نیروهای بین المللی به ترتیب برای ۱۵.۵٪ و ۲.۳٪ تلفات مسؤل بودند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، فیصدی باقی مانده دیگر تلفات ملکی بر اثر شلیک موشک های پاکستانی در کنر، قندهار، پکتیا و خوست رخ داده است.

در جریان نيمه اول سال ۲۰۲۰، طالبان ۵۴۲ فرد ملکی را كشته و ۸۹۶ نفر را زخمی كردند كه در مجموع ۱۴۳۸ نفر تلفات بوده است.

بی رحمی

مقامات محلی می گویند، در ولایات هرات و بادغیس تلفات ملکی به دلیل حملات و انفجارهای طالبان افزایش یافته اند.

فیض محمد میرزازاده، معاون والی ولایت بادغیس گفت، طالبان ماین ها را در جاده ها و شاهراه ها گذاشته اند، و تعداد زیادی از مردم ملکی در نتیجه این نوع انفجارها در ماه های اخیر زندگی خود را از دست داده اند.

وی از تاریخ ۱۸ سرطان به عنوان یک مثال یادآور شد.

وی گفت، «دو کودک ۱۴ ساله و ۱۵ ساله بر اثر یک بمب طالبان در ولسوالی آب کمری به شهادت رسیدند. طالبان یک ماین را در جاده اصلی گذاشته بودند، و این کودکان زمانی مورد اصابت قرار گرفتند... که آنها به خانه پیاده می رفتند.»

میرزازاده این حمله را «شیطانی» و «جنایتی علیه بشریت» خواند.

وی گفت، «از آنجا که طالبان توانایی جنگ با نیروهای امنیتی در ولایت بادغیس را ندارند، آنها به گذاشتن ماین ها و انجام حملات تروریستی در مسیر جاده ها، که باعث کشته شدن مردم ملکی می شود، متوسل می شوند.»

«طالبان بالای هیچ کس رحم نمی کنند، و برای آنها فرقی نمی کند که در حملات و انفجارهای بمب آنها مردم ملکی کشته شوند.»

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، طالبان مردم ملکی را هدف قرار می دهند تا به اهداف خود که وارد کردن تلفات و خسارات بر افغان های عادی است، برسند.

وی گفت، «نجات زندگی انسان ها برای نیروهای امنیتی یک اولویت مهم است.»

فرهاد با افزودن اینکه تمرکز اصلی نیروهای افغان جلوگیری از تلفات مردم ملکی و محافظت از اموال افغان ها در حین عملیات است گفت، هیچ حادثه ای از تلفات ملکی در عملیات های نیروهای امنیتی در ولایت هرات گزارش نشده است.

وی افزود، «این دیده شده است که طالبان در اکثر عملیات های خود از مردم ملکی به عنوان سپر انسانی استفاده کرده اند.»

یک عمل غیراسلامی

در ولایت هرات، فعالان جامعه مدنی افغان، زنان، علمای دینی و باشندگان دیگر این ولایت به تاریخ ۱۸ سرطان در مقابل دفتر ملل متحد در ولسوالی گذره، برای اعتراض به کشتار مردم ملکی توسط طالبان مظاهره کردند.

سوسن نویسا، یک عضو کارگروه حفاظت از مردم ملکی در هرات گفت، «ما از سازمان ملل متحد می خواهیم که هیئتی را به افغانستان بفرستد تا در مورد جرایم جنگی و قتل های مردم ملکی به طور جدی تحقیق کند، و کسانی را که در این قتل ها دخیل هستند، محاکمه کند.»

فاطیمه فراهی، یکی از فعالان حقوق زنان در هرات گفت، «همه افغان ها کشتار مردم ملکی را محکوم می کنند. افغان ها بیش از ۴۰ سال قربانی داده اند پس آنها دیگر نباید کشته شوند.»

وی گفت، افغان ها به صلح خوش بین هستند و این منصفانه نیست که آنها با چنین روش بی رحمانه کشته شوند.

وی گفت، «ما از طرفین درگیری می خواهیم که جنگ را متوقف کنند، زیرا افغان ها نمی توانند قربانی برای این جنگ بی معنی را تحمل کنند. آنها نمی خواهند زندگی خود را برای بازی های سیاسی و منافع شخصی گروه های [تروریستی] از دست بدهند.»

مولوی آقا محمد گلرانی، یک عالم دینی در ولایت هرات گفت، «اسلام قتل انسان های بیگناه را -- حتی اگر مسلمان هم نباشد – ممنوع ساخته است، اما برخی از گروه های تروریستی افراد بی گناه را به نام اسلام می کشند.»

وی گفت، «در تعدادی از ولایات به دلیل افزایش خشونت و حملات تروریستی مانند انفجار بمب و حملات انتحاری، که خلاف ارزش های اسلامی و دینی است، تلفات ملکی افزایش یافته اند.»

گلرانی گفت، هر بار که طالبان مرتکب جنایتی مانند قتل مردم ملکی می شوند، آنها با صدای بلند از دخالت خود انکار می کنند. اما افغان ها می دانند که هیچ کس غیر از طالبان و داعش در کشتن مردم ملکی دخیل نیست.

وی گفت، «به طور عمومی، اسلام خشونت را نمی بخشد و به مسلمانان اجازه نمی دهد که با یکدیگر جنگ کنند. اما طالبان و سایر گروه های جنایتکار مردم ملکی بی گناه را که درگیر جنگ نیستند، بدون دلیل می کشند. که این یک عمل نامشروع است.»

گلرانی گفت، «اگر طالبان به آخرت ایمان می داشتند، آنها مردم بی گناه را به قتل نمی رساندند؛ بنابر این، واضح است که آنها به آخرت ایمان ندارند، و هر کاری را که می خواهند، انجام می دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر امریكا بخواهد، می تواند در مدت دو هفته صلح را در افغانستان برقرار كند. به گونه مثال، او به پاکستان بگوید که حرکت نکند و اگر حرکت کند، امریکا بلافاصله تحریم های اقتصادی را بر آن واضع خواهد کرد و این کشور را به عنوان حامی تروریزم اعلام خواهد کرد. دیگر، امریکا باید یک طیاره را به کویته، یک طیاره را به پیشاور، یکی دیگری را به اسلام آباد و طیاره چهارمی را به قطر بفرستد، و در آنها رهبران طالبان را مانند خر بار کرده به کابل بیاورند، به اشرف غنی بگوید که حرکت نکند، در ظرف ۴۸ ساعت مذاکره کننده گان را آماده کند تا اینکه گفتگوها را دایر نمایند، همه طرف های جنگی و غیر جنگی، هر کدام شان سه نفر نماینده را معرفی کند و سه نفر نماینده از هر ولایت را دعوت کند. همه ای آنها ممکن حدود ۵۰۰ نفر شوند، از همه ای آنها بخواهد که در خیمه لویه جرگه بنشینند و به آنها بگوید که هر نوع نظام [حکومت] که شما میخواهید، بخود بسازید، زیرا جامعه بین المللی دیگر نمی تواند مسئولیت اقتصادی و امنیتی افغانستان را بر عهده بگیرد. من مطمئن هستم که در ظرف دو هفته همه چیز عادی خواهد شد. پس از آن، اگر امریكا حمایت كند یا اروپا کمک کند، افغانستان ممكن برای یك یا دو سال به كمكهای خارجی نیاز داشته باشد، دیگرهمه چیز خوب خواهد شد.

پاسخ

یکی از بدبختی های جنگ این است که برعلاوه بر وارد شدن تلفات بر طرفهای در گیر جنگ، به افراد بیگناه نیز آسیب می رسند، زیرا در جنگ سلاح های مختلف استعمال می گردد و اکثراً جنگ ها در مناطق صورت می گیرد که در آنجام مردم زیست دارند. از این جهت در جنگ بخواهیم نخواهیم به غیر نظامیان آسیب می رسد. بناءً باید تلاش صورت بگیرد که جنگ افغانستان هر چه عاجل پایان یابد. هیچ خانه در افغانستان نیست که در جنگ چهل ساله افغانستان قربانی نداده باشد. حتماً یک تن از هر خانواده یا درصفوف اردو، پولیس، امنیت ملی، نظم عامه و یا در صوف مخالفین یعنی طالبان، داعش و سایر گروه های تندرو کشته شدند. همچنان نصف از تلفات به افراد ملکی بر می گردد. علت تلفات مردم ملکی درافغانستان از سوی گروه های مخالف حکومت این است که آنها اکثراً از مردم ملکی به حیث سپر انسانی استفاده کرده اند و از خانه های مردم بالای نیرو های امنیتی انداخت می کنند. و تلفات افراد ملکی از سوی نیرو های حکومتی این است که حکومت افغانستان نیروی مسلکی ندارد تا بتوانند که از تلفات ملکی در جنگ جلوگیری کنند. همین علت است که مردم همیشه خواستار توقف جنگ اعم از سوی طالبان و هم از سوی حکومت هستند. مردم واقعاً وظیفه خود را ادا کرده و همیشه بخاطر توقف جنگ صدا خود شان را بلند کردند.

پاسخ

این گزارش خوبی است. در آغاز و آخر پائین عکس برخی از علامت ها وجود دارد. آنها بخاطر چه است؟ شما میتوانید اینجا در متن پائین آنها را که در شروع و ختم بکار برده شده ببینید. فعالان جامعه مدنی، زنان، عالمان دین و سایر باشنده گان ولایت هرات در مقابل دفتر ملل متحد در ولسوالی گذره اعتراض کردند و کشتن افراد ملکی را توسط طالبان محکوم کردند. [عمر]

پاسخ