امنیت

علمای دینی می گویند که طالبان به دلیل کشتن افغان ها 'برای همیشه در جهنم خواهند ماند'

گزارش از عمر

در تصویر دیده می شود که، بیش از ۲۰۰ علمای دینی به تاریخ ۲ اسد برای محکوم کردن جنگ در این کشور جمع شدند تا از جنگجویان طالب بخواهند که کشتن افغان های بی گناه را متوقف کنند و از خشونت دست بردارند. [عمر]

هرات -- هفته گذشته بیش از ۲۰۰ تن از علمای دینی در مقر ریاست حج و اوقاف در هرات جمع شدند تا جنگ طالبان در افغانستان را محکوم کنند.

علمای دینی در این گردهمایی به تاریخ ۲ اسد گفتند، طالبان مسلمانان را به قتل می رسانند، که این کار طبق آموزه های اسلام گناه محسوب می شود، و افرادی که مسؤل کشتن مردم ملکی بی گناه هستند، به جهنم خواهند رفت.

مولوی حسین حلیم، رئیس شورای علمای شیعه در هرات گفت، کسانی که افغان های بی گناه را بدون توجیه می کشند، در آخرت در جهنم قرار خواهند گرفت، جایی که آنها برای همیشه خواهند ماند.

وی گفت، «همه افغان ها مسلمان هستند و از ارزش های اسلامی حفاظت می کنند، اما آنها به خاطر منافع افراد خارجی کشته می شوند. طالبان بدون هیچ دلیلی افغان های بی گناه و بی طرف را به قتل می رسانند، که این کار بر ضد ارزش های اسلامی و انسانی است.»

در تصویر دیده می شود که، بیش از ۲۰۰ نفر از علمای دینی به تاریخ ۲ اسد برای محکوم کردن خشونت طالبان در شهر هرات جمع می شوند تا از این گروه جنگجوی بخواهند که بلافاصله مذاکرات مستقیم با حکومت افغان را آغاز کند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، بیش از ۲۰۰ نفر از علمای دینی به تاریخ ۲ اسد برای محکوم کردن خشونت طالبان در شهر هرات جمع می شوند تا از این گروه جنگجوی بخواهند که بلافاصله مذاکرات مستقیم با حکومت افغان را آغاز کند. [عمر]

حلیم گفت، «اسلام مسلمانان را به صلح و برادری هدایت کرده است تا از زندگی آنها محافظت صورت بگیرد. کسانی که به کشتار مردم ملکی بی گناه در یک جامعه اسلامی متوسل می شوند، قوانین و مقررات اسلامی را نقض می کنند.»

شیخ عبدالغفار جامی، یک عالم دینی در شهر هرات گفت، «اسلام در مورد احترام به زندگی یک مسلمان پیام واضح دارد که نباید تحت هیچ شرایطی ازش گرفته شود.»

وی افزود، «خداوند (ج) برای كسانی كه مسلمانان را می كشند، مجازات سنگین را تعین كرده است و آنها برای همیشه در جهنم خواهند ماند.»

وی گفت، «هیچ توجیه شرعی برای كشتن مردم بی گناه و مسلمان افغانستان وجود ندارد، و كسانی كه به اسم دین زندگی مردم را می گیرند، اشتباه می كنند.»

مذاکرات صلح

علمای دین در هرات از طالبان و حکومت افغان خواستند که آتش بس را اعلام کنند و بلافاصله در مذاکرات صلح بین الافغانی شرکت کنند.

مولوی عبدالخالق حقانی رئیس اداره حج و اوقاف هرات گفت، خداوند بندگان خود را به صلح دعوت کرده است و مسلمانان مؤظف اند تا اختلافات خود را برطرف کرده و صلح را برقرار کنند.

وی گفت، «بزرگترین نیاز مردم افغانستان صلح است زیرا جنگ همه چیز را از آنها گرفته است. همه طرفین درگیری باید اختلافات خود را نادیده بگیرند و به مذاکرات صلح بپیوندند

وی گفت، علمای دینی هرات می گویند که اعلام آتش بس الزامی است و این کار راه را برای مذاکرات صلح بین الافغانی هموار می کند، صلح پایدار را به آرمغان میاورد و به جنگ در افغانستان پایان می دهد.

حقانی گفت، «ما باید هر مانعی را که روند صلح را مسدود کرده است برطرف کنیم، این کار با حکومت و طالبان کمک می کند تا دور یک میز مذاکره بنشینند و به دنبال راه حلی برای درگیری باشند. هر دو طرف باید به یکدیگر اعتماد کنند و در آغوش بگیرند تا افراد خارجی نتوانند در روند صلح دخالت کنند.»

مولوی محمد یوسف منیب، یک عالم دینی در هرات گفت، «طرفین درگیری، به ویژه طالبان باید خشونت را کاهش دهند تا فرصتی برای آتش بس و صلح پدید آید و مردم افغانستان از این بدبختی ها و جنگ نجات پیدا کنند.»

وی افزود، «ما از طرفین درگیری می خواهیم تا به این خونریزی پایان دهند. پیام علمای دینی به طالبان متوقف کردن کشتار و آغاز گفتگوهای صلح بین الافغانی است.»

وی افزود، «از هر دو طرف افغان ها کشته می شوند، مادران سوگواری می کنند، زنان بیوه می شوند و کودکان یتیم می شوند. وقتی ما این جنگ را تحلیل می کنیم، می بینیم که این به نفع هیچ کسی نیست. هرچه به صلح نزدیکتر می شویم، جنگ بی معنی است.»

قربانیان ملکی

تحلیلگران امور نظامی این گروه را متهم به نقض قوانین جنگ کرده اند در حالی که تلفات ملکی به دلیل فعالیت های خشونت آمیز طالبان افزایش یافته است.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که به تاریخ ۲۴ سرطان منتشر شد، طالبان در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۴۲ فرد ملکی را کشته و ۸۹۶ نفر دیگر را زخمی کرده اند.

محمد نعیم غیور، یک تحلیلگر امور نظامی در شهر هرات گفت، «طالبان به طور مداوم مردم ملکی – به شمول زنان و کودکان را -- هدف قرار می دهند. این یک نقض آشکار اساسات حقوق بشر و قوانین جنگ است.»

وی افزود، «مردم ملکی در حملات طالبان به شهرها، مساجد و مراسم جان خود را از دست می دهند. طالبان هیچ احترامی به زندگی بشر قائل نیستند، بنا بر این اکثراً این مردم ملکی هستند که در حملات و انفجارهای طالبان تلفات را متحمل می شوند.»

وکیل احمد کروخی رئیس کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات گفت، «طالبان و سایر گروه های تروریستی به قوانین جنگ و ارزش های حقوق بشر اعتقاد ندارند و برای آنها فرقی نمی کند که مردم ملکی، به شمول کودکان و زنان، در حملات آنها کشته شوند.»

وی گفت، «طالبان مستقیماً مردم ملکی را در بمب گذاری های کنار جاده ای و حملات انتحاری هدف قرار می دهند. طالبان خود را در خانه مردم ملکی پنهان می کنند و در هنگام درگیری با نیروهای امنیتی از خانواده ها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در این قرن ۲۱ همه مردم کار خوب و کار بد را خوب می دانند. حتی غیر مسلمانان میدانند که کشتن انسانها بی گناه گناه بزرگ است. فلهذا طالبان مسلمان هستند و خود شان را ناجی اسلام تلقی می کنند و آنها خوب میدانند که با اعمال شان به دوزخ می روند. اما طالبان در قصه این گپ ها نیستند. برای آنها اوامر و دستوارات رهبران شان مهم است که کی را بشکند و کی را نکشند.

پاسخ

طالبان پروای دوزخ را ندارند. اگر آنها در فکر دوزخ و جنت می بودند، آنها دست به چنین اعمال نمی زدند. آنها پروای فتوای هیچ کدام از عالمان دین را ندارند. آنها به جز از فتوای عالمان و رهبران خود، پروای فتوای کسی دیگر را ندارند.

پاسخ